Sapphire Radeon R9 380 fläkt vägrar snurra

Permalänk

Sapphire Radeon R9 380 fläkt vägrar snurra

Hej gottfolk,

Köpte hem en helt ny gamingrigg iförrgår och snabb som inet är så fick jag hem allt idag. Har byggt ihop hela köret och allt verkade vara frid och fröjd, förutom att jag hörde ett gäspande i början av uppstart.

Menmen, fortsatte plöja och installera allt nödvändigt, tills jag fick BSOD, öppnade upp burken och ser att fläktarna vägrar snurra på grafikkortet.

Dem snurrar från och till, med kanske 5-10 sekunders mellanrum. Jag har provat byta PCI-E slots och har två olika 6-pins i den.

Prövade tanka hem speedfan för ungefär 10minuter sen, och då när jag drar upp den till ca 50%, så snurrar den på för kung och fosterland & levererar 35C.

Någon som har haft samma problem med och skulle kunna hjälpa en desperat rackare?

Mvh,

Permalänk

Min setup

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8476053/all-set

Känns som att den inte får nog mycket ström / inte kan kommunicera helt och hållet med resten.

Skickades från m.sweclockers.com

Inlägg sammanfogade (§4ish/bumpning) //screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

Har du inte någon annan utrustning som du kan testa med (d.v.s. sätta kortet i en annan dator, testa ett annat nätaggregat et.c.)?

Permalänk

Troligtvis är fläckstyrningen semipassiv vilket betyder att du behöver få upp tempen ganska högt(mitt Sapphire Radeon R9 380 Nitro startar typ vid 59-60 °c) innan fläktarna startar.

Visa signatur

Intel core i5 6600k, Sapphire Radeon R9 380 Nitro 4GB, 16GB RAM
MacBook Pro 13 tum 2017 i7 16GB RAM 512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av perlennartsson:

Troligtvis är fläckstyrningen semipassiv vilket betyder att du behöver få upp tempen ganska högt(mitt Sapphire Radeon R9 380 Nitro startar typ vid 59-60 °c) innan fläktarna startar.

Det är förmodligen så som du säger, frågan är vart blåskärmen kommer ifrån?

Permalänk
Skrivet av perlennartsson:

Tänkte också att det kunde vara nåt sånt. Men icket, skiten vägrar starta överhuvudtaget.

BSOD hände iofs bara en gång, så kan även varit en engångsgrej. Men när jag ska beräkna statsen på datorn (win knapp + pause) så kör den 2-3 min och då skärmen blir helt vit/svart randig med musen mitt på datorn och jag måste starta om datorn (ja, har provat vänta ut det även). Även i CS GO så semilaggar det och efter ett tag hakar upp helt och hållet, & sedan krävs manuell avstängning.

Jag har en 6+2pin som går är direkt från nätaggets egna kablar, sen en 6+2 extern som jag kopplar in i nätaggregatet och till GPUn, kan det ha någonting med det att göra? Har även provat en och samma 6+2pin kabel.

Permalänk
Hjälpsam

Tycker ändå att det låter skumt, min magkänsla säger mig att kortet inte fungerar som det skall.
Har du möjlighet att testa kortet i en annan dator eller testa ett annat kort i din?
De flesta kort är ju inte heller semipassiva.
Maila Inet med beskrivning av problemet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Kortet är semipassivt så det fungerar som det är designat att göra.

Blåskärmen är kanske inte relaterat till grafikkortet alls. Kan bero på lite vad som helst. Texten i blåskärmen kan vara intressant.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mflinkfelt:

Tänkte också att det kunde vara nåt sånt. Men icket, skiten vägrar starta överhuvudtaget.

BSOD hände iofs bara en gång, så kan även varit en engångsgrej. Men när jag ska beräkna statsen på datorn (win knapp + pause) så kör den 2-3 min och då skärmen blir helt vit/svart randig med musen mitt på datorn och jag måste starta om datorn (ja, har provat vänta ut det även). Även i CS GO så semilaggar det och efter ett tag hakar upp helt och hållet, & sedan krävs manuell avstängning.

Jag har en 6+2pin som går är direkt från nätaggets egna kablar, sen en 6+2 extern som jag kopplar in i nätaggregatet och till GPUn, kan det ha någonting med det att göra? Har även provat en och samma 6+2pin kabel.

Snurrar fläktarna under last och vilken gpu temp?

Skrivet av Ratatosk:

Tycker ändå att det låter skumt, min magkänsla säger mig att kortet inte fungerar som det skall.
Har du möjlighet att testa kortet i en annan dator eller testa ett annat kort i din?
De flesta kort är ju inte heller semipassiva.
Maila Inet med beskrivning av problemet.

300 serien är dom flesta kort semipassiva, jag tror bara snåla XFX som kör annan lösning tyvärr (om jag inte sett fel). Men TS kort ska inte fläktarna gå om det inte blir varmt.

http://www.sweclockers.com/test/21073-sapphire-radeon-r9-380-...

För övrigt lite kul att folk nu mer blir oroliga när fläkten på gpu inte går (får hoppas det är en vanesak) Tänk på då TS ( @mflinkfelt ) att även vissa nätaggregat snurrar inte fläkten från den kommer upp i viss temp eller last så riktigt bra utveckling för att få tyst burk i ide.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

blåskärm indikerar minnena.
ifall temp är ok så flasha in senaste bios moderkort.
Men verkar som grafikkortet inte funkar som det ska.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Snurrar fläktarna under last och vilken gpu temp?

300 serien är dom flesta kort semipassiva, jag tror bara snåla XFX som kör annan lösning tyvärr (om jag inte sett fel). Men TS kort ska inte fläktarna gå om det inte blir varmt.

http://www.sweclockers.com/test/21073-sapphire-radeon-r9-380-...

För övrigt lite kul att folk nu mer blir oroliga när fläkten på gpu inte går (får hoppas det är en vanesak) Tänk på då TS ( @mflinkfelt ) att även vissa nätaggregat snurrar inte fläkten från den kommer upp i viss temp eller last så riktigt bra utveckling för att få tyst burk i ide.

Lät grafikkortet ligga och mysa tills den kom upp i 70-75grader utan att fläktarna gick igång överhuvudtaget, men då slog jag igång Overdrive i Cataclysm, ändrade lite inställningar och nu fungerar dom som dom ska. Lite för skeptisk för att låta grafikkortet vara utan fläktar och inte veta att dom kommer gå igång, så kommer köra på detta. Blir även att ominstallera om Windows eftersom det verkar också spöka (alltid en installation som ska göras innan avstängning och står stilla på 0% då datorn ska starta), så kan även vara något där som fuckar med drivrutinerna både till moderkortet och GPUn.

Tack för all hjälp iallafall

Skickades från m.sweclockers.com