20 år gammal förstärkare - bra än idag?

Permalänk
Medlem

20 år gammal förstärkare - bra än idag?

Hej!

Jag sitter på en gammal förstärkare, närmare bestämt en Technics SU-X120. Här har jag hittat lite specs om den som inte säger mig någonting: http://www.hifiengine.com/manual_library/technics/su-x120.sht...

Jag driver både 2 högtalare (Technics som köptes till den för 20 år sen) och även hörlurar (Sennheiser 429). Det jag undrar är helt enkelt hur bra den är idag jämfört med dagens förstärkare. Får jag märkbart bättre ljud om jag hade köpt en ny förstärkare idag för kanske 2-3k? Och är det lönt att köpa ett par nya hörlurar (typ Sennheiser 598) eller kommer min gamla förstärkaren agera "flaskhals" då?

Kanske en svår fråga men tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Att svara på om den låter bra eller inte är omöjligt, såvida det inte är någon som har en exakt likadan hemma och vet hur den låter. Det går inte att läsa om en produkt har bra ljudkvalitét.
Av specsen kan man dock se att den leverear 40W per kanal, vilket helt klart borde räcka till dom flesta högtalare. Enligt pappret borde det vara bra tryck i den förstärkaren.

Sen vet jag inte riktigt vad du menar med hörlurar? Vad har det med saken att göra? Det enda en hörlursutgång på en förstärkare gör är att ta inputsignalen och skicka ut den igen, vad jag vet iaf.
Så det beror med andra ord på vilket ljudkort du har, och inte på förstärkaren. Ljudkortet spelar givetvis roll även för högtalarna också.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Rekordmedlem

Det har inte hänt nått särskilt med ljudkvaliten de sista 50 åren om du tittar på det som är "bäst" däremot är det inte världens bästa förstärkare du har, den är tex inte så effektstark och den kan ju ev vara sliten/smutsig.
Låter den ok och tex inte sprakar när du vrider på potentiometrarna och du kan spela starkt nog så kör på den för du får inget som är mycket bättre om du köper nytt för 2000kr om den gamla Technicsen fungerar och orkar med att spela så stark som du vill.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av morxy49:

Att svara på om den låter bra eller inte är omöjligt, såvida det inte är någon som har en exakt likadan hemma och vet hur den låter. Det går inte att läsa om en produkt har bra ljudkvalitét.
Av specsen kan man dock se att den leverear 40W per kanal, vilket helt klart borde räcka till dom flesta högtalare. Enligt pappret borde det vara bra tryck i den förstärkaren.

Sen vet jag inte riktigt vad du menar med hörlurar? Vad har det med saken att göra? Det enda en hörlursutgång på en förstärkare gör är att ta inputsignalen och skicka ut den igen, vad jag vet iaf.
Så det beror med andra ord på vilket ljudkort du har, och inte på förstärkaren. Ljudkortet spelar givetvis roll även för högtalarna också.

Nej man grenar inte bara vidare en linjeingång till hörlursutgången, det sitter ett försteg och en hörlursförstärkare av nån sort däremellan, troligen inte nått extremt bra men troligen inte hellre sämre än mycket av det som sitter i tex telefoner eller ljudkort till datorer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

byta kondingar

http://elektrotanya.com/technics_su-x120.pdf/download.html

Här är servicemanualen till förstärkaren.
Det som åldras i elektronik är kondensatorerna. Efter 20 år kan de ha torkat ut, och tappat en del av sin "styrka"... Det innebär att inre resistansen är högre, och de kan inte leverera de strömstötar som behövs för bas.
Om du är händig, eller vill lära dig, råder jag dig att studera servicemanualen och byt ut framför allt de stora kondingarna som sitter vid strömförsörjningen.

Finns videosar på youtube om hur man byter kondingar.

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej man grenar inte bara vidare en linjeingång till hörlursutgången, det sitter ett försteg och en hörlursförstärkare av nån sort däremellan, troligen inte nått extremt bra men troligen inte hellre sämre än mycket av det som sitter i tex telefoner eller ljudkort till datorer.

Tack för era svar! Om jag förstår er rätt så kan jag berätta att jag märker stor skillnad (till det positiva) om jag kör mina hörlurar direkt i datorn jämfört med hur det låter om jag kopplar in dem genom förstärkaren. I förstärkaren låter dem mycket fylligare, speciellt basen.

Det verkar som jag kan köra vidare på min gamla förstärkare ett tag till

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det har inte hänt nått särskilt med ljudkvaliten de sista 50 åren om du tittar på det som är "bäst" däremot är det inte världens bästa förstärkare du har, den är tex inte så effektstark och den kan ju ev vara sliten/smutsig.
Låter den ok och tex inte sprakar när du vrider på potentiometrarna och du kan spela starkt nog så kör på den för du får inget som är mycket bättre om du köper nytt för 2000kr om den gamla Technicsen fungerar och orkar med att spela så stark som du vill.

Ursäkta mig? Källa? Vad menar du?

Det har hänt enorma framsteg inom förstärkeri och två kanal förstärkare. Du verkar inte speciellt påläst med det uttalandet!

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Skrivet av sae:

http://elektrotanya.com/technics_su-x120.pdf/download.html

Här är servicemanualen till förstärkaren.
Det som åldras i elektronik är kondensatorerna. Efter 20 år kan de ha torkat ut, och tappat en del av sin "styrka"... Det innebär att inre resistansen är högre, och de kan inte leverera de strömstötar som behövs för bas.
Om du är händig, eller vill lära dig, råder jag dig att studera servicemanualen och byt ut framför allt de stora kondingarna som sitter vid strömförsörjningen.

Finns videosar på youtube om hur man byter kondingar.

Okej tack för tipset! Ska kika på det.

Permalänk
Medlem

@morxy49:

Nja, det krävs ju alltid någon form av hörlursförstärkare för att driva hörlurar och dom kan variera en del från förstärkare till förstärkare.
Men är man mån om sitt hörlursljud gör man väl bäst i att köpa en separat hörlursförstärkare ändå.

EDIT:
Mrqaffe var snabbare.

@ensure:

Dom flesta bra butiker tillåter att man provar det man är intresserad av i hemmamiljö så du kan ju låna hem ett par lurar och avgöra om du tycker att det gör någon skillnad och är värt att köpa nytt.
Det samma gäller ju med förstärkare också.

Nu skriver du inte vilken modell det är på dina högtalare men om jag ska gissa kan dom lika väl som förstärkaren vara den svagaste länken i kedjan. Är kanterna på elementen fräscha än eller har det börjat spricka eller liknande, dom har ju ändå några år på nacken och det är vanligt att man får lov att kanta om basarna på äldre högtalare.

Visa signatur

MACBOOK PRO TOUCH BAR 15" - FOCUSRITE CLARETT 8PREX - GENELEC M040 - NAD D3020 - B&W 685 S2 - DENON AH-D2000 - IPHONE SE

Permalänk
Medlem

Varför inte kila inom någon random hifi butik o låna hem en förstärkare?
Jag säger inte att din Technics är dålig men den är däremot gammal och även elektronik slits.

Imho

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarkoV:

Ursäkta mig? Källa? Vad menar du?

Det har hänt enorma framsteg inom förstärkeri och två kanal förstärkare. Du verkar inte speciellt påläst med det uttalandet!

haha, vad är din källa då?
Nej, vad gäller analog elektronik för konsumentbruk, har den haft sin topp på 90 talet, i synnerhet med den tides bärbara bandspelare, och de analoga filter som användes för att rena ljudet från brus och åldrande band.
Samt, givetvis, videobandspelare, som även de var analoga.

Vad gäller förstärkare, har utvecklingen varit mest inom klass D området, dvs digitala förstärkare. Denna typ av förstärkare användes "alltid" för att driva motorer: det gåt ut på att strömmen är antingen helt på eler helt av, det finns inga mellanläge. Switchandet, som det heter, skapar en del störningar, som inte spelar roll för en motor, men öron kan ta illa vid sig

Annan utveckling har varit på halvledarområdet, framför allt högfrekvens komponenter, då inom radio används fortfarande en del analog elektronik, även rör, för den delen.

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MarkoV:

Ursäkta mig? Källa? Vad menar du?

Det har hänt enorma framsteg inom förstärkeri och två kanal förstärkare. Du verkar inte speciellt påläst med det uttalandet!

Jag syftar på att det har hänt väldigt lite om man bara ser till ljudkvaliteten oavsett alla andra förbättringar tex att det är billigare och högre verkningsgrad o liknande, men inte låter det så mycket bättre om du lyssnar på en ny och en gammal anläggning, då har du nog bara lyssnat på billigt skräp och inte på highend från 60 talet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkoV:

Ursäkta mig? Källa? Vad menar du?

Det har hänt enorma framsteg inom förstärkeri och två kanal förstärkare. Du verkar inte speciellt påläst med det uttalandet!

Har du hört talas om Nelson Pass, Threshold och Nakamichi? Googla t.ex Threshold Stasis.
Dom grejorna är från tidigt 80-tal och är högt eftertraktade än idag just för att det är så ruskigt bra och väldesignade prylar. Det var high-end då och är high-end än idag.

Men visst, det är betydligt mycket billigare idag att köpa en förstärkare med mycket effekt. Ta t.ex en Behringer iNuke Nu6000, den var väl uppmätt till omkring 1.3kW per kanal om jag inte missminner mig och den kostar bara några tusenlappar. Kan dock lova att man, med rätt högtalare, kommer ruskigt långt med en high-end 100w förstärkare. Minns när jag var nere hos Ingvar Ahlberg i Kungsbacka (googla) och provlyssnade dom högtalare som jag sedan kom att bygga åt mig själv. Vi spelade så att öronen höll på att trilla av. Vi spelade då med ett Mark Levinson ML11 från 80-talet, speccad till 50w per kanal.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag syftar på att det har hänt väldigt lite om man bara ser till ljudkvaliteten oavsett alla andra förbättringar tex att det är billigare och högre verkningsgrad o liknande, men inte låter det så mycket bättre om du lyssnar på en ny och en gammal anläggning, då har du nog bara lyssnat på billigt skräp och inte på highend från 60 talet.

ljud idealet har förändrats flera ggr sedan 60:talet så det haltar lite att säga så om du frågar mig.
Men visst har det hänt mycket inom elektronik på alla plan sen 60:talet.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

ljud idealet har förändrats flera ggr sedan 60:talet så det haltar lite att säga så om du frågar mig.

På vilket sätt har ljudidealet förändrats? Målet med Hi-Fi har alltid varit att kunna återge musik med så hög grad av realism som möjligt. Låga brusnivåer, stort dynamikomfång, korrekt frekvensåtergivning, trovärdig spatialitet etc.
Hur vi uppnår detta har inte förändrats nämnvärt de senaste decennierna, och kommer troligtvis inte göra det heller så länge vi överför musik genom att flytta luft.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av smygolf:

ljud idealet har förändrats flera ggr sedan 60:talet så det haltar lite att säga så om du frågar mig.
Men visst har det hänt mycket inom elektronik på alla plan sen 60:talet.

Ljudidealen har inte förändrats när det gäller korrekt återgivning men visst har elektroniken utvecklats men det är främst inom andra områden än ljudkvalitet det hänt mycket, lyssna bara på gamla Marantz eller Ampzilla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

På vilket sätt har ljudidealet förändrats? Målet med Hi-Fi har alltid varit att kunna återge musik med så hög grad av realism som möjligt. Låga brusnivåer, stort dynamikomfång, korrekt frekvensåtergivning, trovärdig spatialitet etc.
Hur vi uppnår detta har inte förändrats nämnvärt de senaste decennierna, och kommer troligtvis inte göra det heller så länge vi överför musik genom att flytta luft.

Nja, det skulle jag nog snarare kalla studioutrustning för. Där vill man ha så hög grad av realism som möjligt. I HiFi brukar man oftast vilja ha något färgat ljud. Nu är det ju dock ingen som säger vad som är rätt och fel, men detta är vad de flesta (inklusive jag) tycker.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av morxy49:

Nja, det skulle jag nog snarare kalla studioutrustning för. Där vill man ha så hög grad av realism som möjligt. I HiFi brukar man oftast vilja ha något färgat ljud. Nu är det ju dock ingen som säger vad som är rätt och fel, men detta är vad de flesta (inklusive jag) tycker.

Fundera lite mer på vad hifi betyder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

I HiFi brukar man oftast vilja ha något färgat ljud. Nu är det ju dock ingen som säger vad som är rätt och fel, men detta är vad de flesta (inklusive jag) tycker.

Du menar att många tycker om att dra upp basen lite grand. Det är inte samma sak som Hi-Fi (High Fidelity).

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Fundera lite mer på vad hifi betyder.

Skrivet av twit:

Du menar att många tycker om att dra upp basen lite grand. Det är inte samma sak som Hi-Fi (High Fidelity).

Jag vet vad HiFi står för. Vad jag menar är att studioutrustning är det som låter så nära verkligeheten som möjligt, medans HiFi är såndant som låter bra. Sedan finns det många som tycker att naturligt = bra, men det finns även många som tycker att lite färgat = bra.

EDIT: fel av mig. ni två har rätt. efter en snabb googling inser jag att det var jag som blivit lärd fel.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av morxy49:

Jag vet vad HiFi står för. Vad jag menar är att studioutrustning är det som låter så nära verkligeheten som möjligt, medans HiFi är såndant som låter bra. Sedan finns det många som tycker att naturligt = bra, men det finns även många som tycker att lite färgat = bra.

Men att låta bra har inget med hifi att göra, endera är det hifi eller inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men att låta bra har inget med hifi att göra, endera är det hifi eller inte.

yup, jag insåg det. redigerade mitt inlägg.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

HiFi - Färgat ljud? Eh nej tack!
Själv så köper jag hellre beggade prylar än nya, passar min plånbok bättre också.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kalium:

Har du hört talas om Nelson Pass, Threshold och Nakamichi? Googla t.ex Threshold Stasis.
Dom grejorna är från tidigt 80-tal och är högt eftertraktade än idag just för att det är så ruskigt bra och väldesignade prylar. Det var high-end då och är high-end än idag.

Men visst, det är betydligt mycket billigare idag att köpa en förstärkare med mycket effekt. Ta t.ex en Behringer iNuke Nu6000, den var väl uppmätt till omkring 1.3kW per kanal om jag inte missminner mig och den kostar bara några tusenlappar. Kan dock lova att man, med rätt högtalare, kommer ruskigt långt med en high-end 100w förstärkare. Minns när jag var nere hos Ingvar Ahlberg i Kungsbacka (googla) och provlyssnade dom högtalare som jag sedan kom att bygga åt mig själv. Vi spelade så att öronen höll på att trilla av. Vi spelade då med ett Mark Levinson ML11 från 80-talet, speccad till 50w per kanal.

Jag pratar inte om att du får mer effekt/krona jag ifrågasatte hans resonemang som du ser i citatet. Jag jobbar med Hi-Fi och har haft kunder som har kommit in med bland annat sina Nakamichi PA-7 och jämfört med andra high-end prylar. Jag är så trött på att folk skriver; "Det har inte hänt nått särskilt med ljudkvaliten de sista 50 åren om du tittar på det som är "bäst"
Det har hänt mängder vilket jag har hört när jag jämfört gamla high-end prylar med nyare då folk har precis den åsikten innan de kommer och jämfört i butik eller tar med sig hem. Jämför gärna konstruktionen på en high-end förstärkare med en gammal så ser du att det är ljusår skillnader i konstruktion. Framför allt skulle jag vilja säga att största skillnaden är konstruktionen och den större mängd dist man hör i en gammal vs nya grejer. Det är bara ignorant att säga att det inte har hänt speciellt mycket de senaste 50 åren. Jämför bara DA omvandlarna från 90-talet med dagens.

EDIT! Men det är inte denna tråden handlar om, så jag drar mig snällt ur. Vill ni fortsätta diskutera, släng iväg ett PM

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

På vilket sätt har ljudidealet förändrats? Målet med Hi-Fi har alltid varit att kunna återge musik med så hög grad av realism som möjligt. Låga brusnivåer, stort dynamikomfång, korrekt frekvensåtergivning, trovärdig spatialitet etc.
Hur vi uppnår detta har inte förändrats nämnvärt de senaste decennierna, och kommer troligtvis inte göra det heller så länge vi överför musik genom att flytta luft.

Skrivet av mrqaffe:

Ljudidealen har inte förändrats när det gäller korrekt återgivning men visst har elektroniken utvecklats men det är främst inom andra områden än ljudkvalitet det hänt mycket, lyssna bara på gamla Marantz eller Ampzilla.

Givetvis har inte korrekt återgivning som sådan ändrats för det kan den inte. Däremot vad vi vill ha för sorts återgivning har ändrats flera ggr tillsammans med trenderna och i samma veva vad vi anser vara "korrekt".
Givetvis påverkar det tillverkarna, spec på högtalarsidan. Att det blir så beror mycket på matchning för du kopplar inte ihop 300B till ett par Apogee. Och att koppla på en Krell eller Accuphase på nån Kw på ett hornsystem med en känslighet på +100db är vansinne.

Idag är allt sönderkomprimerat redan från källmaterialet och det är så det ska vara idag.

*edit*
Och ang ljudideal, jämför skivor från 60:taler och fram till idag.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Givetvis har inte korrekt återgivning som sådan ändrats för det kan den inte. Däremot vad vi vill ha för sorts återgivning har ändrats flera ggr tillsammans med trenderna och i samma veva vad vi anser vara "korrekt".
Givetvis påverkar det tillverkarna, spec på högtalarsidan. Att det blir så beror mycket på matchning för du kopplar inte ihop 300B till ett par Apogee. Och att koppla på en Krell eller Accuphase på nån Kw på ett hornsystem med en känslighet på +100db är vansinne.

Idag är allt sönderkomprimerat redan från källmaterialet och det är så det ska vara idag.

*edit*
Och ang ljudideal, jämför skivor från 60:taler och fram till idag.

Nej, korrekt är korrekt, det finns inget att tycka om det. Korrekt är rak frekvensåtergivning, låg distorsion och lågt brus.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Själv har jag en nära 20-år gammal surroundförstärkare ifrån Yamaha (RX-V595RDS) som jag idag endast använder som stereoförstärkare. Tillsammans med mina gamla Mirage M-290-stativare så låter kombon riktigt bra enligt mig.

Däremot gör placering av högtalarna mycket mer för ljudet än utrustningen i sig (vilket många verkar glömma bort).

Skulle inte vara det minsta orolig gällande dina hörlurar

Permalänk
Medlem

Jag har en Technics SU-X302 som fortfarande fungerar och används dagligen. Har även en 3 år gammal Yamaha och att påstå att det inte är skillnad på ljudet vore ju ganska .. inte helt ärligt ;). Dock kan jag inte säga om det beror på slitage/ålder eller om det är pga tekniska framsteg, men man kan ju misstänka att det är en blandning.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aldric T:

Jag har en Technics SU-X302 som fortfarande fungerar och används dagligen. Har även en 3 år gammal Yamaha och att påstå att det inte är skillnad på ljudet vore ju ganska .. inte helt ärligt ;). Dock kan jag inte säga om det beror på slitage/ålder eller om det är pga tekniska framsteg, men man kan ju misstänka att det är en blandning.

Jo det finns skillnader mellan olika modeller men om man kollar på det som var bäst och inte i budgetsegmentet så är det små skillnader på ljudkvalitet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Nej, korrekt är korrekt, det finns inget att tycka om det. Korrekt är rak frekvensåtergivning, låg distorsion och lågt brus.

Rak frekvensgång var då någonstans, i ett anechoict rum helt utan yttre påverkan eller i ett random vardagsrum?
Det är en fråga vi kan tjattra om hur länge som helst vilket jag inte har något intresse av, allt jag säger är att vad vi anser som korrekt har ändrats med åren.
Inte ens källmaterialet är i närheten av vad det har varit.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??