AMD Radeon R9 380X "Tonga" endast med 256-bitars minnesbuss

Permalänk
Skrivet av S1im:

Konstigt det kan bli ibland!
Här står det inget om endast 128-bitars minnesbuss i rubriken.
http://www.sweclockers.com/nyhet/19908-geforce-gtx-960-rojs-i...

Det gäller att lyfta fram rätt egenskaper för sitt budskap. Jag tar inte i kvällspress ens med tång men jag har större krav på tekniksidor att dom kan förhålla sig objektiva!

Tja beror troligen på rykten som gått rundgång på nätet. Kom senast med 380 släppet, en die shot som visade 6 misstänkta kretsar. Hur som, har troligen aldrig AMD funderat på att bredda busen. Helt enkelt tar ström helt i onödan för prestanda/prisklassen.

380 och 380x delar på samma gpu och senaste nyheten (jag länka högre upp), så kan man låsa upp 380 om man har tur.

Så troligen en orsak till att minnesbussen står i rubriken, dock har den tyvärr negativ ton.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av StuntmanMike:

#EnTanke : Borde det inte med alla GTX980Ti som säljs bli en del kretsar som inte håller måttet men som då kan göras till ännu en avskalning av kretsen?

GTX 980 Ti är redan "trasiga" Titan X och Quadro M6000. En full GM200 har 3072 kärnor och 980 Ti har 2816.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv

Varför ens bemöda sig när nya generationens grafikkort med krympt kisel är på ingång?

Permalänk
Skrivet av anon114264:

Varför ens bemöda sig när nya generationens grafikkort med krympt kisel är på ingång?

Tja vissa köper för det är "nytt" andra för dom inte har en burk sen tidigare eller behöver en nytt grafikkort (gamla är bra många år gammalt eller gått sönder).

AMD satsade inte så mycket nytt under 28nm, just för 16nm ligger så nära på. Men fått skit för det, men inte Nvidia som gör samma sak :/

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

GTX 980 Ti är redan "trasiga" Titan X och Quadro M6000. En full GM200 har 3072 kärnor och 980 Ti har 2816.

Han förstod garanterat det. Han menar för att få ytterliggare ett kort i något lägre nivå. Det enkla svaret är förmodligen att Nvidia för tillfället inte ser något behov.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Broken-arrow:

Tja vissa köper för det är "nytt" andra för dom inte har en burk sen tidigare eller behöver en nytt grafikkort (gamla är bra många år gammalt eller gått sönder).

AMD satsade inte så mycket nytt under 28nm, just för 16nm ligger så nära på. Men fått skit för det, men inte Nvidia som gör samma sak :/

Pratas mycket om att Nvidia har en mycket bättre PR-avdelning än AMD, om man med PR-avdelning menar tusentals fanboys ute i forumen, då måste jag hålla med.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Pratas mycket om att Nvidia har en mycket bättre PR-avdelning än AMD, om man med PR-avdelning menar tusentals fanboys ute i forumen, då måste jag hålla med.

AMD har precis som Nvidia en massa fanboys, men inte är deras PR bra för det till skillnad från Nvidia.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ArcticFire:

AMD har precis som Nvidia en massa fanboys, men inte är deras PR bra för det till skillnad från Nvidia.

Mitt intryck är att Nvidia har fler, men det kan givetvis bero på att jag själv är lite svag för AMD.
I detta forum är det numera skaplig balans men det var det inte för några år sedan (mitt intryck igen).

edit
En del andra forum? jösses vad skit de som avslöjade 3½ GB buggen fick till en början, de ansågs vara allmänt knäppa och förtalades hej vilt, man var verkligen ute efter att skjuta budbärarna detta för att de kritiskt granskade ett företags produkt, efter att Nvidia erkänt fylldes forumen med en massa ursäktande kommentarer.

Hade Wolkswagen haft en lika stark supporterskara, hade man hängt testarna, som avslöjades deras fusk och hyllat Wolkswagen som fuskade.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Mitt intryck är att Nvidia har fler, men det kan givetvis bero på att jag själv är lite svag för AMD.
I detta forum är det numera skaplig balans men det var det inte för några år sedan (mitt intryck igen).

För att Nvidia har betydligt fler användare, förmodligen tack vare bra PR och för att de har lyckats få statusen som kvalitetsmärket. AMD måste får bort budgetstämpeln. Jag tror nog att deras processorer är en stor del av orsaken i det.
Slutet av meningen har jag märkt i många trådar, tyckte därför att jag måste få in lite mera neutralitet.
Jag började besöka forumet först i februari 2014 så jag vet inte hur det var förut, men visst är det fler som tycker om Nvidia.

Jag har alltid varit lite mer Nvidia, men nu är jag nog rätt neutral. 390X är ju betydligt billigare än 980 och därför betydligt prisvärdare, medan 980 Ti är prisvärdare än Fury X.
960 och 380 är rätt lika i prisvärdhet, eftersom man måste ställa 960 2GB mot 380 4GB (4GB ger inget på 960 medan 380 får problem med endast 2GB).

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Varför ens bemöda sig när nya generationens grafikkort med krympt kisel är på ingång?

Sitter på ett GTX460 nu, och inte ens displayport till min 27" ips 144hz skärm ja köpte. Så lite tvungen att köpa något.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

GTX 980 Ti är redan "trasiga" Titan X och Quadro M6000. En full GM200 har 3072 kärnor och 980 Ti har 2816.

Ja men eftersom både 950/960&970 görs på samma som 980 så menar jag en ännu mer "skadad" krets så det skulle bli ett "970Ti" typ.. Något bättre än ett vanligt 980 men med 6Gb minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Ja men eftersom både 950/960&970 görs på samma som 980 så menar jag en ännu mer "skadad" krets så det skulle bli ett "970Ti" typ.. Något bättre än ett vanligt 980 men med 6Gb minne.

970 och 980 är GM204.
950 och 960 är GM206.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ArcticFire:

AMD har precis som Nvidia en massa fanboys, men inte är deras PR bra för det till skillnad från Nvidia.

Jag är ingen fanboy av Nvidia, däremot finns det idioter som anklagat mig för att vara det bara för att jag konstaterat fakta som 980 drar mycket mindre än ett 390x men är ett bättre grafikkort. 980 ti som överlag klockar mycket bra är klart bättre än Fury X. Komiskt hur mycket ett 390x utan överklockning drar ström, kolla in även Fury X som vid överklockning drar extremt mycket ström men bara presterar 3% bättre:

Citat:

As you can see, power ramps up very quickly, much faster than maximum clock or performance. From stock to +144 mV, the power draw increases by 31%, while overclocking potential goes up only by 7%, and real-life performance increases by only 3%.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Србо:

Jag är ingen fanboy av Nvidia, däremot finns det idioter som anklagat mig för att vara det bara för att jag konstaterat fakta som 980ti drar mindre än ett 390x men är ett överlägset grafikkort som även överklockar betydligt bättre och därmed är även betydligt bättre än Fury X som är det bästa AMD har att komma med.
Komiskt hur mycket ett 390x utan överklockning drar ström:
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10465?key=726eee310421a762a96cf4551aac5f23

Du glömde nämna prisskillnaden på 2500 kr vilket gör att 980 Ti på inget vis är det givna valet mellan 390X och 980 Ti.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Du glömde nämna prisskillnaden på 2500 kr vilket gör att 980 Ti på inget vis är det givna valet mellan 390X och 980 Ti.

Jag har ändrat och nu står det som det skall 980 är bättre än 390x och drar mycket mindre ström.

Permalänk
Skrivet av Србо:

Jag har ändrat och nu står det som det skall 980 är bättre än 390x och drar mycket mindre ström.

Prestanda/watt, men inte pris/prestanda. 980 och 390x ligger rätt lika i prestanda.

Sen är det upp till var och en vilken man föredrar av dessa två.

Varför fury x drar så mycket ström är just att den inte tål värme lika bra som tidigare kretsar (ser man på vanliga fury, hur sinnessjukt mycket ström den drar vid 75 c).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Prestanda/watt, men inte pris/prestanda. 980 och 390x ligger rätt lika i prestanda.

Sen är det upp till var och en vilken man föredrar av dessa två.

Varför fury x drar så mycket ström är just att den inte tål värme lika bra som tidigare kretsar (ser man på vanliga fury, hur sinnessjukt mycket ström den drar vid 75 c).

Tusen kronor som 980 kostar mer sparar man in på ström. Fury X är fiasko av AMD, dom sa innan lansering att det är en överklockares dröm, men det överklockar väldigt dåligt, bara ett par procents bättre prestation med extrem strömförbrukning.

Permalänk
Skrivet av Србо:

Tusen kronor som 980 kostar mer sparar man in på ström. Fury X är fiasko av AMD, dom sa innan lansering att det är en överklockares dröm, men det överklockar väldigt dåligt, bara ett par procents bättre prestation med extrem strömförbrukning.

Hur kan du spara ström? Inte så el kostar 100kr watten, handlar väl om 100kr skillnad om året vid normal användning (om jag räknar att datorerna står på fullload 24/7 och det är ändå i överkant), lär ta över 5 år att tjäna in mellanskillnaden.

Så det räcker med att du har en 60 watts lampa som står på onödigt mycket, så är den ätit upp "vinsten"

Där emot, om man ska köra flera kort eller dålig ventilation i chassit så är 900 serien bättre.

Tänk på att Nvidia har gjort sin nya 900 serie så den funkar optimalt i 1080P och viss del 1440P, medans AMD´s kort är mer universella. Finns ju inget magiskt sätt att pressa strömförbrukningen, utan med GDDR 5 får man helt enkelt plocka bort mer "onödiga" delar för att få ner strömförbrukningen. Med HBM verkar sänka strömförbrukningen rätt kraftigt.

Ska man titta på fury x i stock, drar den mindre/lika mycket som 390x/390 och presterar bra mycket bättre. Alla klockar ju inte korten utan kör stock. Så enligt mig är det i så fall priset eller om man vill ha topp kortet idag.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Hur kan du spara ström? Inte så el kostar 100kr watten, handlar väl om 100kr skillnad om året vid normal användning (om jag räknar att datorerna står på fullload 24/7 och det är ändå i överkant), lär ta över 5 år att tjäna in mellanskillnaden.

Så det räcker med att du har en 60 watts lampa som står på onödigt mycket, så är den ätit upp "vinsten"

Där emot, om man ska köra flera kort eller dålig ventilation i chassit så är 900 serien bättre.

Tänk på att Nvidia har gjort sin nya 900 serie så den funkar optimalt i 1080P och viss del 1440P, medans AMD´s kort är mer universella. Finns ju inget magiskt sätt att pressa strömförbrukningen, utan med GDDR 5 får man helt enkelt plocka bort mer "onödiga" delar för att få ner strömförbrukningen. Med HBM verkar sänka strömförbrukningen rätt kraftigt.

Ska man titta på fury x i stock, drar den mindre/lika mycket som 390x/390 och presterar bra mycket bättre. Alla klockar ju inte korten utan kör stock. Så enligt mig är det i så fall priset eller om man vill ha topp kortet idag.

Du får tänka på miljön;). Många överklockar sina grafikkort och då är det c.a 100 watt ännu mer i strömförbrukning. Fury X är det sämsta köpet, 980ti finns att köpa för c.a samma pris och den överklockar betydligt bättre och har avsevärt lägre strömförbrukning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Jag är ingen fanboy av Nvidia, däremot finns det idioter som anklagat mig för att vara det bara för att jag konstaterat fakta som 980 drar mycket mindre än ett 390x men är ett bättre grafikkort. 980 ti som överlag klockar mycket bra är klart bättre än Fury X. Komiskt hur mycket ett 390x utan överklockning drar ström, kolla in även Fury X som vid överklockning drar extremt mycket ström men bara presterar 3% bättre:

Det som gör dig till fanboy är saker som att du säger att 980 är ett bättre grafikkort utöver det faktum att det drar mindre ström. Jag håller med om att 980 drar mindre ström, det är odiskutabelt. Men om man bortser från det, hur kan man säga något så onyanserat som att 980 är ett bättre grafikkort? Du inser väl att det finns massor med infallsvinklar och scenarion?
Och ja, effektökningen stiger kraftigt med ökad spänning, det ser man med nVidia också. Det enda du har där är egentligen att Fury X klockar dåligt. Att öka spänningen på en krets som klockar dåligt ger det där beteendet. Men du väljer att uttrycka dig onyanserat igen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Det som gör dig till fanboy är saker som att du säger att 980 är ett bättre grafikkort utöver det faktum att det drar mindre ström. Jag håller med om att 980 drar mindre ström, det är odiskutabelt. Men om man bortser från det, hur kan man säga något så onyanserat som att 980 är ett bättre grafikkort? Du inser väl att det finns massor med infallsvinklar och scenarion?

Ni fanatiker är roliga. Skiter fullkomligt i om Nvidia går i konkurs och något annat företag kommer med bättre grafikkort. 980 är bättre än 390x och det är ingen infallsvinkel och scenario som behövs utan fakta.

Skrivet av Aleshi:

Och ja, effektökningen stiger kraftigt med ökad spänning, det ser man med nVidia också. Det enda du har där är egentligen att Fury X klockar dåligt. Att öka spänningen på en krets som klockar dåligt ger det där beteendet. Men du väljer att uttrycka dig onyanserat igen.

Visa mig Fury X som överklockar överlag bra och kommer i närheten av 980 ti´s överlag utmärkta överklockning och prestanda? Det går inte för det finns inte. Dessutom drar ett överklockat 980 ti betydligt mindre ström. Fury X är ett dåligt skämt jämfört med 980 ti.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Србо:

Ni fanatiker är roliga. Skiter fullkomligt i om Nvidia går i konkurs och något annat företag kommer med bättre grafikkort. 980 är bättre än 390x och det är ingen infallsvinkel och scenario som behövs utan fakta.

Att 980 kostar 1000kr mer är också lite fakta som är relevant om man ska jämföra. Själv tycker jag att 980 är bättre men att 390X är mer prisvärt.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Skrivet av Србо:

Du får tänka på miljön;). Många överklockar sina grafikkort och då är det c.a 100 watt ännu mer i strömförbrukning. Fury X är det sämsta köpet, 980ti finns att köpa för c.a samma pris och den överklockar betydligt bättre och har avsevärt lägre strömförbrukning.

Ja och överklockning är inte dåligt för miljön heller?

Nvidia och AMD ligger rätt lika/samma i ide och där är det egentligen viktigast för där ligger datorn mest av tiden.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Ja och överklockning är inte dåligt för miljön heller?

Nvidia och AMD ligger rätt lika/samma i ide och där är det egentligen viktigast för där ligger datorn mest av tiden.

Om man överklockar drar den mer ström och det är ju inte bra för miljön . Har haft 980 och innan jag köpte testade jag 390x och var inte nöjd däremot var jag nöjd med 980 som presterade bättre, men den som vill får givetvis köpa 390x om dom tycker att 1000kr mer för 980 är för mycket pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

GTX 980 Ti är redan "trasiga" Titan X och Quadro M6000. En full GM200 har 3072 kärnor och 980 Ti har 2816.

Skrivet av elajt_1:

Han förstod garanterat det. Han menar för att få ytterliggare ett kort i något lägre nivå. Det enkla svaret är förmodligen att Nvidia för tillfället inte ser något behov.

Skrivet av StuntmanMike:

Ja men eftersom både 950/960&970 görs på samma som 980 så menar jag en ännu mer "skadad" krets så det skulle bli ett "970Ti" typ.. Något bättre än ett vanligt 980 men med 6Gb minne.

Det som händer med trasiga 980ti är att dom samlas på hög i väntan på bättre tider.
Dessa bättre tider kommer väldigt snart #15696017

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Србо:

den som vill får givetvis köpa 390x om dom tycker att 1000kr mer för 980 är för mycket pengar.

390X är definitivt ett mycket bättre köp. Själv vägrar jag betala mer än 3000kr för grafikkort. Letar oftast efter mest bang for the buck när jag köper datorprylar. Betalade 2695kr för mitt grafikkort och höjer jag frekvenserna till 1050/5800 utan att behöva röra spänningen så presterar det som ett stock 980.

Nvidia gjorde ett smart drag med Titan. Det fick 780ti att se billigt ut. Tack Nvidia för att ni satte en ny standard. Take my money

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Ni fanatiker är roliga. Skiter fullkomligt i om Nvidia går i konkurs och något annat företag kommer med bättre grafikkort. 980 är bättre än 390x och det är ingen infallsvinkel och scenario som behövs utan fakta.
https://www.youtube.com/watch?v=D0YOdL4A0lg

Visa mig Fury X som överklockar överlag bra och kommer i närheten av 980 ti´s överlag utmärkta överklockning och prestanda? Det går inte för det finns inte. Dessutom drar ett överklockat 980 ti betydligt mindre ström. Fury X är ett dåligt skämt jämfört med 980 ti.

Som spelkort är det ju generellt inte lika bra, men att kalla det ett dåligt skämt är bara löjligt. I ren beräkningskraft smiskar det Titan X i många tester. Vi vet dessutom inte hur det kommer se ut nu när det släpps fler och fler DX12 titlar. Inte för att jag tror att AMD på något sätt kommer gå om Nvidia, men jag tror helt klart att spelfältet kommer jämna ut sig en del.

8.6 TFLOPs (Fury X) vs 7 TFLOPs (Titan X).

http://www.anandtech.com/show/9390/the-amd-radeon-r9-fury-x-r...

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Den tredje förklaringen till varför det blir 256-bitars buss kan ju vara så enkelt att Tonga från start aldrig haft något annat
Nvidia halverade ju faktiskt sin bussbredd när de införde "delta color compression" på 960 jämfört med 760 och ändå presterar 960 bättre i de flesta fall.

Så varför skulle inte AMD kunna minska sin bussbredd till 75% i Tonga jämfört med föregångaren när man inför samma teknik? 380 har fortfarande dubbla bussbredden mot 960 och de presterar väldigt snarlikt. 380X borde därför ha en del "head-room" kvar förutsatt att det inte är något fel på AMDs implementation av "delta color compression" (en finess som Hawaii saknar).

Http://videocardz.com/64156/amd-radeon-r9-285x-spotted

Tonga har 384-bit minneskontroller.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

Helt korrekt, tur att det är nära jul att min dumstrut smälter in med andra stjärngossar

Vet däremot inte om jag köper förklaringen till varför den inte lanserades i artikeln. Tittar man på hur 380X samt 470/480 alla presterar med 256-bitars buss noterad nog snarare AMD att det inte blev värt kostnaden med bredare buss.

Jämför Nvidia idag och 1060, det hade varit bättre ur PR-syfte om man kunnat köra med 4 GB på den billigare versionen, men 192-bitar ger billigare PCB och lägre strömförbrukning vilket på det stora hela nog väger upp nackdelen med att man då blir begränsad till 3 GB. (En begränsning som GDDR5X lyfter, där finns fler kapacitetssteg på kretsarna så t.ex. 4,5 GB är fullt möjligt på 192 bitar).

Men ovan visar varför det faktiskt kan vara värt att lägga tid på diskussionsforum: man kan ha fel och därmed faktiskt lära sig något nytt!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Helt korrekt, tur att det är nära jul att min dumstrut smälter in med andra stjärngossar

Vet däremot inte om jag köper förklaringen till varför den inte lanserades i artikeln. Tittar man på hur 380X samt 470/480 alla presterar med 256-bitars buss noterad nog snarare AMD att det inte blev värt kostnaden med bredare buss.

Jämför Nvidia idag och 1060, det hade varit bättre ur PR-syfte om man kunnat köra med 4 GB på den billigare versionen, men 192-bitar ger billigare PCB och lägre strömförbrukning vilket på det stora hela nog väger upp nackdelen med att man då blir begränsad till 3 GB. (En begränsning som GDDR5X lyfter, där finns fler kapacitetssteg på kretsarna så t.ex. 4,5 GB är fullt möjligt på 192 bitar).

Men ovan visar varför det faktiskt kan vara värt att lägga tid på diskussionsforum: man kan ha fel och därmed faktiskt lära sig något nytt!


Ja ett 285X skulle ju kunna komma med både 3GB och 6GB. Vilket hade varit onödigt och dyrt. Om det inte drabbas för hårt av prestandaförlust är det mycket bättre att sälja med billigare PCB och färre minnesmoduler. Inte nog med att de kan täcka upp samma segment med 4GB som med ett 3GB-kort. De kan även slå lite nedåt med 2GB-modellen.
Helt enkelt märkbara besparingar i produktionsled utan markanta prestandaförluster hos slutkund och i recensioner. Fast bäst hade väl varit att bygga den med 256-bit minneskontroller från början då hade den varit ännu biliigare.

Menmen, riktigt irrelevant kort nuförtiden.