Permalänk
Medlem

Anmäla Posten?

Hej,

Kan man via något organ anmäla Posten?
Lång historia kort:
Har samma namn som en person som bor i porten bredvid. Får ibland hans post som jag går över med. Misstänker att den andra personen inte är lika duktig på att hålla reda på sin post då jag ibland inte får alla mina räkningar och andra typer av post.
Tror det är 8:e gången nu som jag får hans post på kort tid. Min post som saknas blir ett stort merjobb för mig att leta reda på.
Att kontakta Posten fungerar inte, de säger att de ska titta på saken och inget händer därefter.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Hedersmedlem

Post och Telestyrelsen?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Kan du inte prata med personen som delar ut posten ?
Jag fick en massa post som skulle till vår nya bostadsrättsförening, deras dörr var på utsidan av porten i en ny lokal.
En dag när jag var ledig och fick post så snackade jag med killen som delar ut post, ett schysst snack - han visste inte var deras dörr var, så han la det i min låda för den var första dörren i porten.
Efter det så har det inte skett igen ... men kanske hamnar posten hos en annan granne

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk

Hade liknande scenario. Men det var tydligen inte Posten som gjorde fel utan Bring. Jag vände mig till deras kundtjänst med klagomål och efter det så blev det faktiskt bättre. Händer att ett och annat brev hamnar fel än idag. Men gissar på att det beror på postleverantörens inneboende stress.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Flytta

Skämt åsido det finns tyvärr inget att göra. Min flickvän har samma problem. Sjukt frustrerande. PostNord är ett jävla skämt. De anställer totala analfabeter till att dela ut post. De verkar inte kunna läsa iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Flytta

Skämt åsido det finns tyvärr inget att göra. Min flickvän har samma problem. Sjukt frustrerande. PostNord är ett jävla skämt. De anställer totala analfabeter till att dela ut post. De verkar inte kunna läsa iaf.

Posten automatsorteras så brevbäraren lägger buntar med post till mottagarens låda.
Alltså har du 10 brev så kollas inte alla 10.
Sorteringen brukar det kunna bli lite si och så med ibland.

Permalänk
Medlem

Kanske är enklast att sätta upp en skylt som informerar brevbäraren att det finns en med samma namn i porten bredvid.
Även om det ju förstås inte borde behövas.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av griid_83:

Hej,

Kan man via något organ anmäla Posten?
Lång historia kort:
Har samma namn som en person som bor i porten bredvid. Får ibland hans post som jag går över med. Misstänker att den andra personen inte är lika duktig på att hålla reda på sin post då jag ibland inte får alla mina räkningar och andra typer av post.
Tror det är 8:e gången nu som jag får hans post på kort tid. Min post som saknas blir ett stort merjobb för mig att leta reda på.
Att kontakta Posten fungerar inte, de säger att de ska titta på saken och inget händer därefter.

Vi hade samma problem en period, men att hålla ut och fortsätta ringa och klaga fick dem till sist att faktiskt lösa problemet. Då hade vi iofs bara samma efternamn men fortfarande samma problem. Jag blev till sist den jobbiga typen som ringde så fort ett enda brev kom fel och när jag ringt på det viset tillräckligt många gånger markerade de väl till sist kammen och kontrollerade posten som de ska göra på folk som kan förväxlas.

Skrivet av SUMITOMO:

Posten automatsorteras så brevbäraren lägger buntar med post till mottagarens låda.
Alltså har du 10 brev så kollas inte alla 10.
Sorteringen brukar det kunna bli lite si och så med ibland.

Långt ifrån allt automatsorteras inom posten, det mesta kammas upp av brevbäraren på kontoret. Sedan avslutar man med det automatsorterade och försöker hålla koll så att det är rätt... Man får heller inga buntar med post utan vanliga lådor med kuvert som står på rad som man sedan får stoppa in i kammarna.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Har ringt och pratat med posten nu och gjort en anmälan. Hon kändes seriös som jag pratade med, men vi får se om det hjälper. Har problem med att få räkningar, avier och deklaration...Riktigt jobbigt att förlita sig på posten.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

En smart lösning är ju att sätta allt som går på e-faktura. Så löser det sig med räkningarna iallafall

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Likadant i "min port" Jag och en annan har samma efternamn, problemet är att den första är en hon.
Vi har inte i närheten av samma förnamn eller ens samma postlåda..

Permalänk
Medlem

Haft samma problem med posten, bor längst ner i trappan den andra med exakt samma namn bodde längst upp i trappan.

Bytte mitt namn på dörren från tilltalsnamn(1) och efternamn(2) till mitt fullständiga namn alltså Namn Namn(1) Namn Efternamn(2) istället för Namn(1) Efternamn(2). Killen längst upp hette Namn(1)-Namn Efternamn(2) där vi då hade samma förstanamn och efternamn.

Slutade få hans brev efter det. Sedan står det ju också BV och 3TR på breven så...

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

håller med får post som ska till 2 olika grannar hela tiden och det är helt olika namn och kön .

Visa signatur

i5 2500k | asus gtx 560 ti OC | 8gb 1600mhz corsair vengeance | ssd 120gb Kingston HyperX | corsair 650tx bronze | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Antec Nine Hundred

Permalänk
Skrivet av Extremaz:

Haft samma problem med posten, bor längst ner i trappan den andra med exakt samma namn bodde längst upp i trappan.

Bytte mitt namn på dörren från tilltalsnamn(1) och efternamn(2) till mitt fullständiga namn alltså Namn Namn(1) Namn Efternamn(2) istället för Namn(1) Efternamn(2). Killen längst upp hette Namn(1)-Namn Efternamn(2) där vi då hade samma förstanamn och efternamn.

Slutade få hans brev efter det. Sedan står det ju också BV och 3TR på breven så...

Med två personer i samma hus med samma namn blir det jobbigt, ännu värre minns jag det var när det var två personer med samma namn i dörrarna efter varandra på ett distrikt. Hände då och då att det gick för fort och jag släppte bägge hushållens post i samma dörr tyvärr. De var dock väldigt förstående och bara påpekade det snällt när det hänt...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Vi får mycket post som ska till en annan. Vi bor på Västra XXXXgatan YY och hon på Västergatan YY, tydligen är det tillräckligt lika för att blanda samman konstant.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Jag får ofta fel post jag med och det är då oftas inget liknande namn/efternamn/adress tex jag har vanligt svenskt för/efternamn men kan få brev till en med uppenbart utländskt för/efternamn på en helt annan adress som knappt har en enda bokstav som är samma.
Att klaga till posten hjälper inte ett skit klaga till brevbäraren (vi känner varandra så att vi vet namn o var vi bor) hjälper ibland i nån vecka heller två.

Det enda som hjälpt mer är att gå in på lokala pizzerian när brevbäraraen har en första dejt (visade det sig senare) och man är ute och leker brevbärare (dvs går till andra sidan byn med fel post när man ändå skulle åt det hållet) och slänger breven på bordet och säger att man är tröt på att leka brevbärare det är ju ditt jobb och sen gå ut.
Då hjälpte det i ett par månader men nu är det samma skit igen arrrrrrrrrrrgh.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd

Hade samma problem. Eller främst att jag fick en annans post på en annan gata i området. Enda som var samma var husnumret. Jag åkte själv dit med deras post några ggr men då det inte blev bättre efter första samtalet till postnord så började jag slänga deras post som kom fel. Inte mitt problem. Då blev det bättre omgående. Gissar på att samtalen från hushållet som blev utan post inte var så trevliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem där en kompis i huset brevid fick min post, olika namn men skillde ett P och R i husnummret. Det var viserligen Bring shitty mail och inte posten, ett par vändor med klagomål gjorde det hela bättre, men skulle aldrig få för mig att använda Bring efter det.

Permalänk
Medlem

Tänk vad lätt det vore om alla hade haft en egen streckkod, allt kan skannas automatiskt och läggas i rätt fack.

Eller... Så börjar man använda mail! Magiskt!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Jag får ofta fel post jag med och det är då oftas inget liknande namn/efternamn/adress tex jag har vanligt svenskt för/efternamn men kan få brev till en med uppenbart utländskt för/efternamn på en helt annan adress som knappt har en enda bokstav som är samma.
Att klaga till posten hjälper inte ett skit klaga till brevbäraren (vi känner varandra så att vi vet namn o var vi bor) hjälper ibland i nån vecka heller två.

Det enda som hjälpt mer är att gå in på lokala pizzerian när brevbäraraen har en första dejt (visade det sig senare) och man är ute och leker brevbärare (dvs går till andra sidan byn med fel post när man ändå skulle åt det hållet) och slänger breven på bordet och säger att man är tröt på att leka brevbärare det är ju ditt jobb och sen gå ut.
Då hjälpte det i ett par månader men nu är det samma skit igen arrrrrrrrrrrgh.

Jag hade också problem där det inte hjälpte att klaga till Posten på min gamla adress, så småningom visade det sig att Posten gjorde rätt och det var Citymail som inte kunde göra ett dugg rätt. Jag fick post till förrförra och förrförrförra ägaren av min lägenhet och de bara fortsatte dela ut den när jag sa att de inte fanns där. Det blev bättre den dagen jag gick ut till lådan precis när de kom, plockade upp de förvånande 8 breven tittade på dem ett och ett och sa högt när han fortfarande var på gården "Wow, ett till mig!" för precis så var det 7 till personer som skulle bo på min adress som jag aldrig hört talas om och ett i mitt namn. Eftersändning fattade de inte alls, slet en hel sommar med att få citymail att fatta att eftersändning betyder att man skickar posten till den nya adressen inte lägger den i den vanliga brevlådan. Som tur var tog det bara en timme i var riktning att åka hem och kolla brevlådan så en gång i veckan åkte jag hem i 2 månader för att hämta posten som jag betalade för att få eftersänd. Kom massor med kuvert från Posten, ett på en hel sommar från Citymail.

Skrivet av Jfqvist:

Hade samma problem. Eller främst att jag fick en annans post på en annan gata i området. Enda som var samma var husnumret. Jag åkte själv dit med deras post några ggr men då det inte blev bättre efter första samtalet till postnord så började jag slänga deras post som kom fel. Inte mitt problem. Då blev det bättre omgående. Gissar på att samtalen från hushållet som blev utan post inte var så trevliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Att slänga andras Post har du inte rätt till, den ska inte komma till dig men du ska inte heller slänga den. Man kan ringa och klaga igen om det blir fel, det är inte alltid det räcker med en gång någonstans.

Skrivet av Vesh:

Hade liknande problem där en kompis i huset brevid fick min post, olika namn men skillde ett P och R i husnummret. Det var viserligen Bring shitty mail och inte posten, ett par vändor med klagomål gjorde det hela bättre, men skulle aldrig få för mig att använda Bring efter det.

Att Bring lyckades rätta till något efter klagomål förvånar mig, för min del löste sig inget förrän jag flyttade därifrån...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Lycka till, all feedback jag gett Posten genom åren har resulterat i 0 återkoppling eller förändring. Statligt ägande i sitt ässe.

Permalänk
Medlem

Har själv jobbat som brevbärare och känner flera som fortfarande gör det ( i storstockholm ).

Arbetsförhållanderna för brevbärare har blivit så extremt dåliga så jag lovar dig, inte en brevbärare kommer bry sig ett dugg om du klagar.

Dom skiter i vilket allihop, och ärligt talat, jag förstår dem när man ser vad som förväntas av dem och vilka rutter dom skall hinna med på ett arbetspass.. Lunchrast? glöm det..

Så klaga istället till vår regering som lägger pengar på fel saker och drar in på resurser på områden där motsatsen skulle vara bättre.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Samma som ovan. Inga bra förhållanden där man förväntas göra mer än vad tiden räcker till. Det är då det blir fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Statligt ägande i sitt ässe.

Längesen staten ägde Posten(Postverket). 2009 typ.

"Posten" heter förövrigt PostNord idag, dansk-svensk formula.

Permalänk
Medlem

Vi har samma problem men bara sommartid bor i en mindre ort ca 1500 hushåll, och på sommaren får vi brev som hör hemma ca 1km bort enda gemensamma nämnaren är att båda gatorna börjar på Ö och att husnumret är 4. Har haft detta problemet i i 5-6 år att vi får fel post samt att post försvinner för oss. Jag har alltid lagt tillbaka posten i gula lådan och skrivit på att man ska kontrollera adressen samt ringt och påpekat detta utan bättring, denna sommar surnade jag till när vi åkte på förseningsavgifter på flera räkningar. jag började spara posten och och på nästan 2 veckor fick jag ihop ca 10 brev (paketavier, jiffypåse från ebay, räkningar) varje vardag under dessa 2 veckor ringde jag postnords kundtjänst och krävde bot och bättring varje dag lovade man att be dom på företags center att ringa upp utan resultat. När jag ringde 15e gången så hotade jag med att slänga allt jag samlat då kunde de tänka sig att koppla istället för att be dem ringa upp. Den ansvarige för sorteringen vid vårt företagscenter beklagade och sa att han inte fått ett enda meddelande om att ringa upp mig om felleverans, utan hävdade att det måste blivit något fel där. Summan av allt blev att jag fick direktnummer till honom samt att han ordnade någon som åkte extra ut och hämtade posten och såg till att den hamnade rätt. Sen var sommaren slut och sommarjobbaren som inte kan läsa en adress slutade jag hoppas slippa detta nästa sommar, men nu har jag iallafall ett nummer att ringa.

Visa signatur

det jag inte vet vill jag lära mej

Permalänk
Medlem

@griid_83:

Du har redan fått några bra svar, bla länk till PTS och ARN, samt förslag hur du skriver ut namn på postlådan mmm.
Ifall det hjälper för att du ska få *din* post får väl tiden utvisa;-)

Jag har ett förslag angående den post som inte är din, gäller även oönskad reklam (Postkodlotteriet?).
1) ta fram en penna
2) googla adressen till Vd för PostNord, programledare för Postkodlotteriet etc
3) Stryk över adressen på den post som kommit fel/ är oönskad (ska gå att "se igenom")
4) Skriv "Efters: Adress till den du önskar få posten istället"
5) Lägg i blå (!?) postlådan

Tror att Vd för PostNord börjar undra varför han får en massa okända personers post Då kanske det blir en utredning.....
Samma sak med de som skickar reklam, ifall ca 250 000 personer eftersände Postkodlotteriets reklam till Rickard Sjöberg varje gång de gör ett reklamutskick blir han nog leds och ber dem sluta sprida dyngan.

/mats

Visa signatur

XP-M 2400+ | Abit AN7 | 2x256 MB Twinmos CH-5 | Powercolor R9600XT 128MB | 160+200 GB HD | NEC 2510-A | Antec Sonata

Permalänk
Medlem

Hade beställt paket från utlandet som skulle hämtas ut, fick ingen avi, varken på sms eller i brevlådan. När jag väl fick tag på dem så var paketet på väg tillbaka till utlandet..

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600X | Nvidia RTX 2060 | 16GB Corsair-minnen @ 3000 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Längesen staten ägde Posten(Postverket). 2009 typ.

"Posten" heter förövrigt PostNord idag, dansk-svensk formula.

Sant men det ändrar inte det faktum att de i princip har monopol på marknaden, till följd av att det varit statligt ägt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Pliffe:

Hade beställt paket från utlandet som skulle hämtas ut, fick ingen avi, varken på sms eller i brevlådan. När jag väl fick tag på dem så var paketet på väg tillbaka till utlandet..

Fick avier till någon för mig okänd (hade mitt andranamn som förnamn och mitt efternamn) som angett min adress (till och med lägenhetsnummer), även om Posten kunde se personens mobilnummer på paketet när jag ringde in och frågade om det så kunde de inte lösa det utan det fick ligga 2 veckor och gå retur avsändaren och jag fick ta emot alla påminnelseavier också. Alla paket från utlandet fotograferas tydligen när de kommer in men man använder inte informationen varken från kund som vet att det är fel eller från paketet.

Skrivet av Blofeld:

Sant men det ändrar inte det faktum att de i princip har monopol på marknaden, till följd av att det varit statligt ägt.

Skickades från m.sweclockers.com

Alternativet för postutdelning är ju inte mycket att hänga i julgranen, de är ju massor med gånger sämre än Postnord.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)