Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Installera ny SSD med linux i befintlig dator

Permalänk
Medlem

Installera ny SSD med linux i befintlig dator

Hej
Jag har en stationär win 7-dator med en SSD med operativsystem samt lite program samt en mekanisk HD med övriga filer. Jag vill inte röra detta men ändå installera Linux på datorn. Kan jag stoppa soppa in en extra SSD, boota datorn med Linuxinstallation via USB och lägga installationen på den nya SSD:n samt välja dualboot.
Innebär detta potentiellt några uppenbara problem?
Tänker då att jag inte rör datorn som den ser ut nu utan risken/krånglet blir lite mindre än om jag skall partitionera befintliga hårddiskar, dessutom finns det inte plats på SSD:n till Linux i dagsläget.

Tar tacksamt emot tips

mvh
joel

Visa signatur

Intel Core i7 2700k | Asus P8Z77-v | Asus GTX 680 Direct CU II | bequiet! Straight Power E9 500W | Corsair Vengeance 8 GB | OCZ Agility 3 128 GB | Seagate Barracuda 750GB

Permalänk
Medlem

Om du installerar Linux på en ny SSD och samtidigt har SDDn med Windows 7 inkopplad så kommer Linux installationen att lägga Grub bootloader på din W7 SSD som då kommer att fungera för dualboot.

Men jag har använt en annan metod för att köra 2st operativsystem på 2 st SSD och eftersom jag vill att dessa skall vara helt oberoende av varandra så kopplar jag bort SATA kabeln till dom övriga SSD/HDD och installerar Linux eller Windows på den nya SSD/HDD.

När du sedan kopplar in dom andra hårddiskarna och startar datorn så kan du välja vilket operativsystem som skall boota genom att gå in BIOS/UEFI och välja viken av SSD som skall vara första bootenhet, man kan även välja genom att trycka på F8 tangenten när datorn startar och välja bootenhet.

Även jag har ett ASUS moderkort med UEFI och det fungerar mycket bra att att bara dra SSD/HDD med musen i UEFI till vänster för att välja vilket vilket OS som man vill köra och sedan klicka Save and Exit.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av joel.e:

Hej
Jag har en stationär win 7-dator med en SSD med operativsystem samt lite program samt en mekanisk HD med övriga filer. Jag vill inte röra detta men ändå installera Linux på datorn. Kan jag stoppa soppa in en extra SSD, boota datorn med Linuxinstallation via USB och lägga installationen på den nya SSD:n samt välja dualboot.
Innebär detta potentiellt några uppenbara problem?
Tänker då att jag inte rör datorn som den ser ut nu utan risken/krånglet blir lite mindre än om jag skall partitionera befintliga hårddiskar, dessutom finns det inte plats på SSD:n till Linux i dagsläget.

Tar tacksamt emot tips

mvh
joel

det skall gå utmärkt, men någe dualboot behöver du inte bry dig om tycker jag. du kan ju bara välja villken disk du vill boota ifrån genom att trycka på F8 vid startup och välja disken med linux på

Visa signatur

| Intel I7 3770(inte k) @ 4.1ghz | Hyper 212 evo | Asus P8Z77-LX |
| Asus Nvidia GTX 970 strix | ADATA 4x8GB RAM @ 1600mhz cas 9 |
| Corsair cs850m 80+ Guld | 250GB Samsung 840 evo | 1TB seagate |
| fractal desing arc midi r2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Om du installerar Linux på en ny SSD och samtidigt har SDDn med Windows 7 inkopplad så kommer Linux installationen att lägga Grub bootloader på din W7 SSD som då kommer att fungera för dualboot.

Men jag har använt en annan metod för att köra 2st operativsystem på 2 st SSD och eftersom jag vill att dessa skall vara helt oberoende av varandra så kopplar jag bort SATA kabeln till dom övriga SSD/HDD och installerar Linux eller Windows på den nya SDD/HDD.

När du sedan kopplar in dom andra hårddiskarna och startar datorn så kan du välja vilket operativsystem som skall boota genom att gå in BIOS/UEFI och välja viken av SSD som skall vara första bootenhet, man kan även att välja genom att trycka på F8 tangenten när datorn och välja bootenhet.

Även jag har ett ASUS moderkort med UEFI och det fungerar mycket att att bara dra SSD/HDD med musen i UEFI till vänster för att välja vilket vilket OS som man vill köra och sedan klicka Save and Exit.

Jag kör även jag denna metod, fast med ett Gigabyte moderkort.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Kör på det @janee skrev. Kommer funka klockrent.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

När du installerar Linux kan du välja vilken disk som GRUB ska ligga på, det är den disk du använder som "första disk", dvs den du startar datorn med.

Det kommer funka utmärkt, oavsett vilken disk du väljer, men gör det på linux-disken (ställ sedan in den som första prioritet i BIOS) ifall du vill kunna koppla ur den och sedan bara låta Windows 7 boota som vanligt.

Du kan ställa in vilken OS som GRUB ska välja när datorn startas, i filen /etc/grub.conf

Kör sedan $ sudo update-grub

Googla på det om du blir osäker.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Tackar så mycket för alla svar och imorgon blir det till att testa det som bla janee föreslog. Förhoppningsvis går det bra!

Visa signatur

Intel Core i7 2700k | Asus P8Z77-v | Asus GTX 680 Direct CU II | bequiet! Straight Power E9 500W | Corsair Vengeance 8 GB | OCZ Agility 3 128 GB | Seagate Barracuda 750GB