Windows 10 Insider Preview (build 10586)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Uppgradera BankID säkerhetsprogram till version 7 innan du uppgraderar till Windows 10. BankID säkerhetsprogram finns här: www.install.bankid.com

Mjo,det är 7,0:an jag använder.

Ska tillägga att jag provade på min stationära dator som är uppdaterad till win 10 och det är samma där?

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssen:

Mjo,det är 7,0:an jag använder.

Ska tillägga att jag provade på min stationära dator som är uppdaterad till win 10 och det är samma där?

Låter som själva säkerhetsprogrammet är installerat men att Bankid-filen inte hittas. Har du testat att dra hem en ny ID-fil från banken efter att du installerat W10?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Inaktiv

Så, vad göra om ens nyckel ändrades vid uppgraderingen?

EDIT: Jag fattar inte hur det fungerar med uppgraderingen...ändras inte ens tidigare nyckel till en 10-nyckel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Så, vad göra om ens nyckel ändrades vid uppgraderingen?

EDIT: Jag fattar inte hur det fungerar med uppgraderingen...ändras inte ens tidigare nyckel till en 10-nyckel?

Du behöver ingen nyckel efter att ha installerat 10an och fått den aktiverad för att installera om 10an t.ex.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Agile:

Du behöver ingen nyckel efter att ha installerat 10an och fått den aktiverad för att installera om 10an t.ex.

Så hur gör jag om jag vill installera om datorn?
Min nyckel är alltså inte uppgraderad? Har det varit lögn från början att man har Windows 10 på livstid?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon42512:

Så hur gör jag om jag vill installera om datorn?
Min nyckel är alltså inte uppgraderad? Har det varit lögn från början att man har Windows 10 på livstid?

Du installerar om och skriver inte in en nyckel när den frågar om en och sen skriver du inte in en nyckel igen när den frågar igen. När Windows väl är igång så kommer det att aktiveras av sig själv så länge hårdvaran är densamma som tidigare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Du installerar om och skriver inte in en nyckel när den frågar om en och sen skriver du inte in en nyckel igen när den frågar igen. När Windows väl är igång så kommer det att aktiveras av sig själv så länge hårdvaran är densamma som tidigare.

Men jag har ju en retail-licens av Pro...
Det stämmer alltså att nyckeln inte översätts, trots att dom har sagt det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon42512:

Men jag har ju en retail-licens av Pro...
Det stämmer alltså att nyckeln inte översätts, trots att dom har sagt det?

Nyckeln översätts inte och det har de inte sagt. Däremot behåller du din Reatil-licens även på tian och det innefattar att kunna flytta den till andra enheter. MS har bara inte löst rent tekniskt hur detta ska gå till ännu utan man är hänvisad till att installera originallicensen först, alltså W7-8.1, och sen uppgradera den på den nya datorn man vill flytta sin licens till. Vilket är omständligt men fungerar åtminstone i ett år nu när uppgraderingen är gratis.

Det kan bli så att vi med uppgraderad Retail får en nyckel som är en giltig W10-retail-nyckel men det kan lika gärna bli någon form av aktiveringsprogram eller tjänst som vi får köra för att liksom avregga den gamla enheten och låsa upp licensen till den nya.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Nyckeln översätts inte och det har de inte sagt. Däremot behåller du din Reatil-licens även på tian och det innefattar att kunna flytta den till andra enheter. MS har bara inte löst rent tekniskt hur detta ska gå till ännu utan man är hänvisad till att installera originallicensen först, alltså W7-8.1, och sen uppgradera den på den nya datorn man vill flytta sin licens till. Vilket är omständligt men fungerar åtminstone i ett år nu när uppgraderingen är gratis.

Det kan bli så att vi med uppgraderad Retail får en nyckel som är en giltig W10-retail-nyckel men det kan lika gärna bli någon form av aktiveringsprogram eller tjänst som vi får köra för att liksom avregga den gamla enheten och låsa upp licensen till den nya.

Har sett en länk postas flera gånger från en microsoft-sida där det står. Men det kanske kommer då.

Permalänk
Medlem

Fixade mitt bank id med nytt ID från banken..
Men hur är det kan jag ha det på min andra dator oxå,måste jag beställa ett nytt från banken då?

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem

Vet inte om du kan ladda ner samma ID från banken, men annars ska du kunna exportera ifrån Bank ID-programmet till fil.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Vet inte om du kan ladda ner samma ID från banken, men annars ska du kunna exportera ifrån Bank ID-programmet till fil.

Fivade dom problem jag hadde med att det spelades endast på höger sida-->> Installearde drirutinen för audio....sen funkade det.

Hittar inget ställe där man kan exportera BankID. Det finns en "hämta bank iD"kanske är det man ska göra,men då behöver man en kod.

Vidare har jag ett problem med att den efter 2-3minuter inaktivitet går ner i sleepmode,ganska irriterande.
Jag har gjort alla inställningar så att den INTE ska göra det ,men efter en reboot kan det funka ett tag igen ,tills det är lika igen.

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem

De har tagit bort möjligheten att exportera/flytta BankID mellan datorer.

Permalänk
Avstängd

Idag släpptes Build 10525. Betaversionerna av Windows 10 fortsätter alltså även efter release precis som vi trodde

http://blogs.windows.com/bloggingwindows/2015/08/18/announcin...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Jag fick tillbaka vattenmärket nere i det högra hörnet med den nya builden.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gunner357:

Jag fick tillbaka vattenmärket nere i det högra hörnet med den nya builden.

Såklart, det är ju en preview build.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Hur kommer man i kontakt med Microsoft?
Jag tänkte på detta problemet med sleepmode jag har..

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Avstängd

Windows 10 Insider Preview Build 10532 for PC
http://blogs.windows.com/bloggingwindows/2015/08/27/windows-1...

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Bra!! Har rapporterat problemet,få se om det finns nån lösning..

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem

Hur hänger nya preview builds ihop med "retail" nu? Kommer de implementeras som vanliga uppdateringar?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av L'ombra:

Hur hänger nya preview builds ihop med "retail" nu? Kommer de implementeras som vanliga uppdateringar?

De är till för att testa saker och om de blir allmänna uppdateringar eller inte beror på utfallet av testet, alla test blir ju inte bra så de lär inte trycka ut allt för i så fall vore det ju helt onödigt att ha testningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Mitt preview build har kurkat,det går inte att boota,var får jag tag på en ISO så jag kan installera från scratsch?

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ryssen:

Mitt preview build har kurkat,det går inte att boota,var får jag tag på en ISO så jag kan installera från scratsch?

Pre fungerar inte för evigt utan ska sluta fungera efter ca 3 månader, är du med i Inssider måste du uppdatera kontinuerligt eller så får du helt skippa förhandsversioner och använda vanliga versionen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssen:

Mitt preview build har kurkat,det går inte att boota,var får jag tag på en ISO så jag kan installera från scratsch?

Det går väl inte att hämta hem längre officiellt, då Microsoft spärrat nycklarna för aktivering?

Jag försökte själv installera Insider Preview nyligen från scratch, men blev då hänvisad till Media Creation Tool:
http://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Istället får man gå in under "Advanced Windows Update Options" under "Windows Update" i Windows 10 RTM. Där kan man sedan begära Insider Builds. Det kräver dock att man har ett Windows-konto (kör själv med lokal användare här).

Windows 10 går att köra i 90 dagar utan att det behövs aktiveras.

Kör med äkta aktiverad Windows 10 Pro på datorn där jag tidigare hade Insider Preview. Kanske är din preview fortfarande aktiverad, men då måste du hitta rätt officiella Insider Preview ISO igen.

Insider Preview av 10:an kör jag endast genom VMware i dagsläget, vilket inte är helt optimalt då vissa funktioner inte stöds (fullt stöd för multitouch exempelvis).

Permalänk
Avstängd

Lite nya ikoner i senaste bygget 10558. Vad tycker ni?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Lite nya ikoner i senaste bygget 10558. Vad tycker ni?

Tycker de är helt klart snygga. Och äntligen nya ikoner till Regedit och tillhörande filer
Däremot tycker jag fortfarande att många av ikonerna är svåra att urskilja i den minsta storleken (få färger, liknande form).

Här kan man hämta hem ikonerna från build 10558:
http://winaero.com/blog/take-a-look-at-the-new-icons-in-windo...

Permalänk
Medlem

Ser okej ut. Förstår dock inte riktigt hur det går ihop med att de prompt går ifrån allt vad heter 3D och detaljer i övriga gränssnittet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Entusiast
Skrivet av strejf:

Lite nya ikoner i senaste bygget 10558. Vad tycker ni?

Försökte tycka illa om dem men ärligt talat var dem snygga
Hoppas de läggs till den riktiga versionen.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈