Windows 10 Insider Preview (build 10586)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Varför det? Källa? Har du en annan version än 10240?

"Jag" <-källa

Min 10240 blev enormt korrupt och jag har kört sedan TP 2014.
#15550718

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falcon:

Varför det? Källa? Har du en annan version än 10240?

För att det är att be om bekymmer att gå från (nästan) alfa via ett antal beta till release utan att rensa emellan. Många har också fått problem just på grund av att de aldrig gjorde någon ren installation mellan alla releaser de har fått som sen har löst sig genom att bara installera senaste ISO:n.

Skrivet av Ryssen:

Var får man en "ren ISO" att installera ifrån?

Det går tydligen inte från DigitalRiver längre, men kolla:
http://www.howtogeek.com/186775/how-to-download-windows-7-8-a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Så det är OEM licenser man får?

Skrivet av Falcon:

Hade du OEM tidigare, så ja. Hade du full retail tidigare, så nej.

Kort sagt... jag vet inte längre.

Jag var övertygad (efter att ha läst detta på flertalet olika ställen) att det var som Falcon säger.
Men efter detta vet jag inte:
#15554314
(Se även posten efter av CeciliaB)

Kort sagt, det finns detaljer som säger både att alla är OEM, samt att man behåller sin nuvarande licens (vilket är det jag har hört sedan dag 1).
Vilket det blir får vi väl svar på inom några månader misstänker jag, om inget annat.

Personligen anser jag inte att jag vill förverka mina Win 7 ultimate Retail licenser för detta, om jag ändå får OEM skit i slutet. Säljer då hellre dessa (då de är omöjliga att få tag i annars idag) och skaffar Win 10 Retail i så fall. Gratis i all ära, men OEM tar jag inte i med tång längre.

Just nu vete F vad man får...

Permalänk
Rekordmedlem

Om man kör som insider via ett rent "MS testkonto" och lokala konton, går det då senare att byta vilket MS konto man loggar in med om man vill köra vidare inom ramarna för insiderprogrammet eller är man bunden till att använda samma MS konto hela tiden för att få uppdateringarna som insider ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Efter uppdatering så blir menyn i utforskaren såhär för mig:

Permalänk
Medlem

Har ju fått en till mapp:$Windows.~WS på 5.56Gb...

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

För att det är att be om bekymmer att gå från (nästan) alfa via ett antal beta till release utan att rensa emellan. Många har också fått problem just på grund av att de aldrig gjorde någon ren installation mellan alla releaser de har fått som sen har löst sig genom att bara installera senaste ISO:n.

Jag har inte haft något strul eller korrupta filer iaf, så jag är väl en av få användare då, som klarat mig sen bygge 9926...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Så det är OEM licenser man får?

Skrivet av Paddanx:

Kort sagt... jag vet inte längre.

Jag var övertygad (efter att ha läst detta på flertalet olika ställen) att det var som Falcon säger.
Men efter detta vet jag inte:
#15554314
(Se även posten efter av CeciliaB)

Kort sagt, det finns detaljer som säger både att alla är OEM, samt att man behåller sin nuvarande licens (vilket är det jag har hört sedan dag 1).
Vilket det blir får vi väl svar på inom några månader misstänker jag, om inget annat.

Personligen anser jag inte att jag vill förverka mina Win 7 ultimate Retail licenser för detta, om jag ändå får OEM skit i slutet. Säljer då hellre dessa (då de är omöjliga att få tag i annars idag) och skaffar Win 10 Retail i så fall. Gratis i all ära, men OEM tar jag inte i med tång längre.

Just nu vete F vad man får...

Så här skriver Microsoft i FAQ för Windows 10:

Citat:

Is the upgrade really free?

Yes, it’s free. This is a full version of Windows, not a trial or introductory version. It is available for a limited time: you have until July 29, 2016 to take advantage of this offer. Once you upgrade, you’ll have Windows 10 for free on that device.

http://www.microsoft.com/en-US/windows/windows-10-faq

Permalänk
Medlem

Har en mapp på min 10240 installation som heter Windows old. på 27,3Gb,hur får jag bort den?
Har ju ej tillåtelse att ta bort den..

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssen:

Har en mapp på min 10240 installation som heter Windows old. på 27,3Gb,hur får jag bort den?
Har ju ej tillåtelse att ta bort den..

Har du provat högerklicka på C: - Egenskaper - Diskrensning och jag tror man måste välja Rensa systemfiler också?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssen:

Har en mapp på min 10240 installation som heter Windows old. på 27,3Gb,hur får jag bort den?
Har ju ej tillåtelse att ta bort den..

Starta Disk Cleanup och välj systemfiler, sen är det bara att bocka i den gamla installationen.

Permalänk
Medlem

Japp det funkade..

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem

Windows 10 finns att köpa i Windows Store såg jag om någon vill köpa det redan nu istället för i slutet av Augusti. Välj Köp Windows 10 Ladda ner

Pro versionen: http://www.microsoftstore.com/store/mseea/sv_SE/pdp/Windows-1...

Home Versionen: http://www.microsoftstore.com/store/mseea/sv_SE/pdp/productID...

Permalänk
Medlem

En till "egenhet"med Win10 är att det bara blir ljud på höger sida på min Acer Aspire 7745G,(Har kollat så drivrutinen är installerad samt ballance reglaget står rätt.
Skiftar jag till Win 7 (Dualboot) så är det ljud på båda sidor....

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Jag har inte haft något strul eller korrupta filer iaf, så jag är väl en av få användare då, som klarat mig sen bygge 9926...

Jag kör också sedan 9926 och har inge problem vad jag kan märka.
Men funderar på göra en ren installation ända bara för att.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Jag kör också sedan 9926 och har inge problem vad jag kan märka.
Men funderar på göra en ren installation ända bara för att.

Jo det är ju just det, bara "för att". Men jag håller mig till "if it ain't broke, don't fix it" den här gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Windows 10 finns att köpa i Windows Store såg jag om någon vill köpa det redan nu istället för i slutet av Augusti. Välj Köp Windows 10 Ladda ner

Pro versionen: http://www.microsoftstore.com/store/mseea/sv_SE/pdp/Windows-1...

Home Versionen: http://www.microsoftstore.com/store/mseea/sv_SE/pdp/productID...

2599:- för pro kändes väl saftigt. Hade hoppats att de skulle köra nån rea som de gjorde med 8'an när man kunde köpa det för typ 360kr...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av breakman:

2599:- för pro kändes väl saftigt. Hade hoppats att de skulle köra nån rea som de gjorde med 8'an när man kunde köpa det för typ 360kr...

Skickades från m.sweclockers.com

Rean, eller det låga lanseringspriset, på åttan var väl bara på uppgraderingar vad jag minns och uppgraderingen är gratis nu så dealen är bättre än den var.

Permalänk
Medlem

Hur "rejoinar" man till Technical Preview? Jag har läst FAQ att det går, men sidan på windows.com där du plockar din key etc. är ju helt borta?

Saken är den att jag har varit med sen i höstas. Igår fick jag tyvärr göra en wipe av hårddisken och då använde jag WIN10 ISO/USB från windows.com. Nu när jag restartar så är den o-aktiverad och jag tycks inte hitta något sätt att komma tillbaka...

Permalänk
Skrivet av aalleexx:

Hur "rejoinar" man till Technical Preview? Jag har läst FAQ att det går, men sidan på windows.com där du plockar din key etc. är ju helt borta?

Saken är den att jag har varit med sen i höstas. Igår fick jag tyvärr göra en wipe av hårddisken och då använde jag WIN10 ISO/USB från windows.com. Nu när jag restartar så är den o-aktiverad och jag tycks inte hitta något sätt att komma tillbaka...

Innan du wipeade disken var windows 10 aktiverat såg du det.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Innan du wipeade disken var windows 10 aktiverat så du det.

Förstår inte om det är en fråga eller påstående, men ja - det vart aktiverat. Idag är det inte det. Jag hittar inte min gamla WIN 10 technical preview key...

Permalänk
Skrivet av aalleexx:

Förstår inte om det är en fråga eller påstående, men ja - det vart aktiverat. Idag är det inte det. Jag hittar inte min gamla WIN 10 technical preview key...

Undrade bara om det var aktiverat. För vissa verkar det gå bra att göra en clean install och vissa inte när OS är aktiverat.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

2599:- för pro kändes väl saftigt. Hade hoppats att de skulle köra nån rea som de gjorde med 8'an när man kunde köpa det för typ 360kr...

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3230608,3230635,3230651,...

Permalänk
Medlem

Installerade AVG antivirus och det funkade bra..avinstallerade sedan det för att prova andra virus och brandväggar,nu får jag meddelandet att This app cant run on this pc...även det AVG som jag först installerade kan inte installeras.det är senaste verisionerna på dom..
Hur får man bort den här spärren?

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem

Rebootade och nu installeras AVG och zonealarm,men inte dom andra...

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem

Tyvärr,tyvärr BankID is missing efter installationen.och jag kan inte köra med mobilt BankID..

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssen:

Tyvärr,tyvärr BankID is missing efter installationen.och jag kan inte köra med mobilt BankID..

Står såhär på BankID support sida

BankID säkerhetsprogram kan användas i följande operativsystem och webbläsare:
Windows Vista, 7 samt Windows 8 och Windows 10 i skrivbordsläge
Internet Explorer version 8-11
Mozilla Firefox senaste versionen
Google Chrome senaste version

Då ska det funka i Win 10

Permalänk
Medlem

Det kommer upp en ruta "bankID saknas",Det verkar som att det inte installeras riktigt,installations programmet lägger av (försvinner) efter ca hälften,vet ej vad det kan vara.

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssen:

Det kommer upp en ruta "bankID saknas",Det verkar som att det inte installeras riktigt,installations programmet lägger av (försvinner) efter ca hälften,vet ej vad det kan vara.

Uppgradera BankID säkerhetsprogram till version 7 innan du uppgraderar till Windows 10. BankID säkerhetsprogram finns här: www.install.bankid.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av erikl567:

Vad använder ni bankid till där mobilt bankid inte stöds ? Är nog smidigare med mobilt id då det funkar oavsett vilken enhet eller system ni sitter vid.

Vissa ställen som man vill betala åt stöder inte mobilt bankid än tyvärr. Jag vet att det var så för boendeparkeringen i Göteborgs kommun exempelvis. Det var e-leg eller vanligt bank-id som gällde liksom. Den räkningen är också riktigt pissig för den kommer sent och ska vara betald den 27:e varje månad och är den inte det så slutar (enligt uppgift) parkeringen att gälla den 28:e liksom.