Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Lämnade in mobil för sprucken skräm, ber mig köpa ny mobil

Permalänk

Lämnade in mobil för sprucken skräm, ber mig köpa ny mobil

Tjena, ska förklara min situation och höra om någon mer kunnig har åsikter om ärendet.

Morsans mobilskärm sprack nyligen, hon lämnade in den hos en lokal mobilreparatör. De tog 1995 kr (självrisk 1500+495kr från försäkringsbolaget) för ett byte och det gick hon med på. När hon fick tillbaka mobilen så fungerade inte wifi längre. Hon lämnade åter tillbaka mobilen, då påstod de att de inte kunde göra testkontroll på bl.a. wifi eftersom skärmen inte fungerade, och att wifi gick sönder samtidigt som skärmen sprack.

De började visa sökresultat på google där folk klagar på Z3C wifi problem, det har ju dock inget med saken att göra då den fungerat perfekt fram tills de pillade i mobilen, dessutom var mobilen fortfarande ansluten till wifi när skärmen var sprucken så det är bara snack.

Morsan (som har skött alla inlämningar, och hon är godtrogen av sig) gick tillbaka till butiken och där kom de överens om att hon får tillbaka sina 1995kr men butiken behöll mobilen, som fungerar till fullo bortsett från wifi som knappt fungerar. Butiksägaren och mamma hade då pratat med försäkringsbolaget och de gick med på att hon skulle få ny mobil, som de värdera till 3000kr (1500självrisk+1500). Så just nu sitter hon med 1500 kr från försäkringsbolaget och utan mobil.

Jag gick då personligen dit och frågade hur de kunde ta hennes mobil bara sådär. Vi pratade länge och till slut kom vi överens att han kan sälja en ny Z3C för 3500kr till oss, vilket är en bra deal tycker jag, men borde inte butiken från första början stå för all kostnad då vi bara ville få skärmen utbytt och nu är tvungna att köpa ny mobil?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Har din mamma allriskförsäkring (ofta kallat drulleförsäkring)? Jag misstänker det eftersom självrisken var så hög. Med en sån försäkring kan du i princip kasta ner telefonen från balkongen med flit och ändå få en ny. Ring försäkringsbolaget istället för din lokala skojarfirma som sätter ditt plexiglas istället för gorilla3

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Det här var det sjukaste jag har har hört. Att dessa små mobilfirmor är skojare är ju ingen nyhet men det här är ju bedrägeri?

Om det finns drulle så kostar det självrisk minus eventuell värdeminskning, sen ska du ha en fungerande telefon.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Det här låter otroligt konstigt, bedrägeri någon?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Har din mamma allriskförsäkring (ofta kallat drulleförsäkring)? Jag misstänker det eftersom självrisken var så hög. Med en sån försäkring kan du i princip kasta ner telefonen från balkongen med flit och ändå få en ny. Ring försäkringsbolaget istället för din lokala skojarfirma som sätter ditt plexiglas istället för gorilla3

Hoho, med min drulle hos Trygghansa fick jag efter självrisk (1500) ut SEK 97 efter jag tappat min iPad Mini Retina i golvet och spräckt dess skärm. Riktigt värt. Antagligen missat någon klausul eller tillägg på drullen, då de drog av 40% av värdet på nypris.

OnT: Väldigt underligt beteende av butiken, antagligen svårt för er att bevisa att wifi fungerade innan den lämnades in.

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Har din mamma allriskförsäkring (ofta kallat drulleförsäkring)? Jag misstänker det eftersom självrisken var så hög. Med en sån försäkring kan du i princip kasta ner telefonen från balkongen med flit och ändå få en ny. Ring försäkringsbolaget istället för din lokala skojarfirma som sätter ditt plexiglas istället för gorilla3

Det stämmer att hon har det. Det blev som @2000+ skrev självrisken+värdeminskningen på 500kr för att få en ny så det är väl ok i slutändan. Hela ärendet sköttes dock fel från början, mobilen borde lämnats till 3 eller Sony, efter att vi pratat med försäkringsbolaget.
Det finns dock seriösa företag som sätter på originalpaneler, för det priset tror jag även att detta ställe köper in GG3.

Nåväl! För sent att ändra det som redan skett det blir en ny mobil hos dem.

Permalänk
Medlem

Kunde ju ha fått det fixat för under 1000 spänn direkt från Sony..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Googolplex:

Det stämmer att hon har det. Det blev som @2000+ skrev självrisken+värdeminskningen på 500kr för att få en ny så det är väl ok i slutändan. Hela ärendet sköttes dock fel från början, mobilen borde lämnats till 3 eller Sony, efter att vi pratat med försäkringsbolaget.
Det finns dock seriösa företag som sätter på originalpaneler, för det priset tror jag även att detta ställe köper in GG3.

Nåväl! För sent att ändra det som redan skett det blir en ny mobil hos dem.

Vad är GG3? Vad jag kan se så kostar en original skärm med digitizer runt tusingen för Z3 Compact.

Permalänk
Medlem

@anon114264: Gorilla Glass version 3 ?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net