@Wordian:
Jag har haft min i ungefär två månader nu och är hur nöjd som helst! Som många andra var jag lite orolig att 40" skulle vara lite stort för en datorskärm. Jag har provade en gång att använda en 40" HD-tv och det gick inte alls! Alldeles för pixligt och allt vart för stort. Jag kan glatt konstatera att så inte är fallet med denna skärm, tack vare upplösningen. Jag har den på samma avstånd som jag hade mina gamla 24-tummare och tack vare att den här inte är lika bred som dom två tillsammans blir det mindre vridande på huvudet än innan. En annan fördel är att man kan slå på en film och sätta sig en bit ifrån i soffan om man är fler som kollar (jag äger ingen tv).
Jag kollar inte så mycket film, men spelar en del och med den här upplösningen är det för mig en oslagbar upplevelse (utom möjligen Oculus Rift i vissa spel). Jag är inte jättekräsen och behöver inte 144hz och blixtsnabb responstid. Folk som spelar snabba FPS'er mer seriöst kan nog ha en annan uppfattning. Jag spelar bara för nöjes skull! Screen tearing skiljer sig från spel till spel tycker jag. GTA V funkar hur bra som helst, medan Far Cry 4 lider av ganska mycket tearing. V-sync kör jag bara om det verkligen behövs (typ FC4).
Det mesta jag spelar kan jag köra i 4K och det är fantastiskt, men även att köra i 2560x1440 funkar bra tycker jag. Jag offrar hellre lite upplösning för att kunna dra upp resten av inställningarna till max, i t ex GTA V. Jag har sett andra som skrivit att dom inte tycker det ser nå bra ut när man använder lägre upplösning, men återigen så är jag nog inte kräsen nog att störa mig på det utan tycker att det ser finfint ut. Kan tänka mig att det funkar att dra ner ända till 1080p om man använder en handkontroll och sätter sig lite längre ifrån.
När jag jobbar så brukar jag köra Cinema 4D (eller vad jag använder för tillfället) över 2/3 av bredden och växla mellan Chrome och Spotify på den sista tredjedelen. Om jag bara sitter och surfar brukar Chrome och Spotify dela på utrymmet 50/50. Det var lite ovant att ha allt på en och samma skärm när jag kom från att använda två skärmar, men när jag väl vant mig och listat ut hur jag ska fördela skärmytan så tycker jag att det är mycket skönare.
Som det har nämnts tidigare så är det väldigt svårt att gå tillbaka till något mindre efter att ha vant sig vid 40". På kontoret har jag bl a en 27-tummare och till och med den känns ganska liten nu.
Det enda negativa jag kan komma på är den något ojämna bakgrundsbelysningen, men det märks knappt vid vanligt användande och inte alls i spel eller film. Den medföljande foten är inte heller mycket att hänga i granen. Jag tyckte att skärmen hamnade för högt och något bakåtlutad, vilket inte funkar så bra med den här panelen eftersom betraktningsvinklarna inte är jättefantastiska. En annan fot eller arm är att rekommendera! Och slutligen, även fast det verkligen är att klaga på småsaker, så stör jag mig något otroligt på den lilla lampan som blinkar när skärmen är i viloläge. Jag bor i en liten 1a och när det är mörkt kan man se hur rummet lyses upp lite grann varje gång lampan blinkar. Funderar på att sätta en liten bit eltejp över den! Som sagt, småsaker. Men det borde ju säga något om hur bra skärmen är, eftersom jag inte har något annat att klaga över
Tänk på att det här är mina åsikter utifrån mina krav och förväntningar. Andra kan ha helt andra uppfattningar