Ny skärm (Philips BDM4065UC) 40 tum 3840x2160

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

40" känns väl stort för datorskärm, möjligtvis om man sitter i soffan en bit ifrån

Har själv funderingar på högupplöst 27" sitter på 23" nu men vill ha något större.
Någon som hört något om 4K-5K med 120/144Hz ?

Der äe självklart invidiuellt, men för mig var det ren katastrof att gå från 40 till 24". Var av att jag skriver i tråden nu eftersom jag vill ha en 40" 4k skärm.

Visseröigen var der bara 1080", men der jag gillade med en stor skärm var hur "tydligare" allt blev. Jag spelade mycket Arma 2/3 då, och nöe mina kompisar såg "pixlar" oxh färger som rörde sig buskarna, så såg jag "större" pixlar och former och det blev lättare art upptäcka fienderna

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Avstängd

@Logixx: Har du kollat så nätsladden är ordentligt intryckt i skärmen? Krävs en hel del kraft för att den ska sitta ordentligt.

Permalänk
Medlem

@retro123: Jodå. Den sitter som den ska!

Blir det värre med tiden så får jag helt enkelt anmäla den för service till Philips.

Permalänk
Medlem

Ni som har denna skärmen hur tycker ni allt fungerar nu när ni har fått använda den en längre tid?
Fortfarande nöjda med den?
Fungerar bra med spel,film, surf osv?
Något ni är missnöjda med?
Funderar på att införskaffa skärmen så lite intresserad av mer feedback av skärmen. Läst igenom sidorna och då var det mest första intryck så tänkte nu när ni fått utnyttja skärmen en längre stund vad ni tycker.

Har inte hittat att någon annan kommer med sådan stor skärm och denna har fått väldigt bra omdömen från de flesta som testat den och folk som har köpt den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

@Logixx: Har du kollat så nätsladden är ordentligt intryckt i skärmen? Krävs en hel del kraft för att den ska sitta ordentligt.

Har också kontrollerat detta (då "effekten" liknar just en glappande sladd), men nej. Nu skedde det just igen när jag väckte skärmen...

Skrivet av Wordian:

Ni som har denna skärmen hur tycker ni allt fungerar nu när ni har fått använda den en längre tid?
Fortfarande nöjda med den?

Nu vänder du dig till dem som använt den en längre tid, men jag kan svara lite iaf från en veckas rätt intensivt användande.
Otroligt skön att arbeta med, storleken älskar jag, kan ha många fönster uppe överallt och det ökar produktiviteten.
Surfning fungerar hur bra som helst, har flera fönster uppe parallellt nu istället för massa flikar
Film har jag inte testat, däremot spelat en del. Blev först orolig över rejäl screen tearing. V-sync är ett måste, hade först det ej på i the witcher 3, men efter att ha satt på det så fungerar det skitfint. Nästan överraskad över hur bra allt flyter och ser ut. Även kört Wolfenstain new order, och där kan jag inte undkomma viss tearing hur jag än bär mig åt. Känns som 60hz begränsningen gör sig lite påmind i ett sånt snabbt fps också. Långsammare spel där yta gör saker häftigt är underbart, typ eve online, storskaliga RTS a la rome etc. Jag är iaf hel nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

40" känns väl stort för datorskärm, möjligtvis om man sitter i soffan en bit ifrån

Har själv funderingar på högupplöst 27" sitter på 23" nu men vill ha något större.
Någon som hört något om 4K-5K med 120/144Hz ?

4k-5k med 120+ hz får du nog tyvärr vänta rätt länge på.. HDMI och DP har inte bandbredd att gå mycket högre än 60hz tyvärr.

Om du är beredd att gå till 21:9 och 34" så ryktas det att Acer Predator XR341CK ska kunna nå 100hz när den använder Gsync. Det är nog den högsta uppdateringsfrekvensen du kommer kunna nå för upplösningar högre än 2560x1440 under åtminstone 2015-2016.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joehow:

Har också kontrollerat detta (då "effekten" liknar just en glappande sladd), men nej. Nu skedde det just igen när jag väckte skärmen...

Nu vänder du dig till dem som använt den en längre tid, men jag kan svara lite iaf från en veckas rätt intensivt användande.
Otroligt skön att arbeta med, storleken älskar jag, kan ha många fönster uppe överallt och det ökar produktiviteten.
Surfning fungerar hur bra som helst, har flera fönster uppe parallellt nu istället för massa flikar
Film har jag inte testat, däremot spelat en del. Blev först orolig över rejäl screen tearing. V-sync är ett måste, hade först det ej på i the witcher 3, men efter att ha satt på det så fungerar det skitfint. Nästan överraskad över hur bra allt flyter och ser ut. Även kört Wolfenstain new order, och där kan jag inte undkomma viss tearing hur jag än bär mig åt. Känns som 60hz begränsningen gör sig lite påmind i ett sånt snabbt fps också. Långsammare spel där yta gör saker häftigt är underbart, typ eve online, storskaliga RTS a la rome etc. Jag är iaf hel nöjd.

Kan tänka mig det att det kan bli viss tearing för det. Tack för svaret

Permalänk
Medlem

@Wordian:

Jag har haft min i ungefär två månader nu och är hur nöjd som helst! Som många andra var jag lite orolig att 40" skulle vara lite stort för en datorskärm. Jag har provade en gång att använda en 40" HD-tv och det gick inte alls! Alldeles för pixligt och allt vart för stort. Jag kan glatt konstatera att så inte är fallet med denna skärm, tack vare upplösningen. Jag har den på samma avstånd som jag hade mina gamla 24-tummare och tack vare att den här inte är lika bred som dom två tillsammans blir det mindre vridande på huvudet än innan. En annan fördel är att man kan slå på en film och sätta sig en bit ifrån i soffan om man är fler som kollar (jag äger ingen tv).

Jag kollar inte så mycket film, men spelar en del och med den här upplösningen är det för mig en oslagbar upplevelse (utom möjligen Oculus Rift i vissa spel). Jag är inte jättekräsen och behöver inte 144hz och blixtsnabb responstid. Folk som spelar snabba FPS'er mer seriöst kan nog ha en annan uppfattning. Jag spelar bara för nöjes skull! Screen tearing skiljer sig från spel till spel tycker jag. GTA V funkar hur bra som helst, medan Far Cry 4 lider av ganska mycket tearing. V-sync kör jag bara om det verkligen behövs (typ FC4).

Det mesta jag spelar kan jag köra i 4K och det är fantastiskt, men även att köra i 2560x1440 funkar bra tycker jag. Jag offrar hellre lite upplösning för att kunna dra upp resten av inställningarna till max, i t ex GTA V. Jag har sett andra som skrivit att dom inte tycker det ser nå bra ut när man använder lägre upplösning, men återigen så är jag nog inte kräsen nog att störa mig på det utan tycker att det ser finfint ut. Kan tänka mig att det funkar att dra ner ända till 1080p om man använder en handkontroll och sätter sig lite längre ifrån.

När jag jobbar så brukar jag köra Cinema 4D (eller vad jag använder för tillfället) över 2/3 av bredden och växla mellan Chrome och Spotify på den sista tredjedelen. Om jag bara sitter och surfar brukar Chrome och Spotify dela på utrymmet 50/50. Det var lite ovant att ha allt på en och samma skärm när jag kom från att använda två skärmar, men när jag väl vant mig och listat ut hur jag ska fördela skärmytan så tycker jag att det är mycket skönare.

Som det har nämnts tidigare så är det väldigt svårt att gå tillbaka till något mindre efter att ha vant sig vid 40". På kontoret har jag bl a en 27-tummare och till och med den känns ganska liten nu.

Det enda negativa jag kan komma på är den något ojämna bakgrundsbelysningen, men det märks knappt vid vanligt användande och inte alls i spel eller film. Den medföljande foten är inte heller mycket att hänga i granen. Jag tyckte att skärmen hamnade för högt och något bakåtlutad, vilket inte funkar så bra med den här panelen eftersom betraktningsvinklarna inte är jättefantastiska. En annan fot eller arm är att rekommendera! Och slutligen, även fast det verkligen är att klaga på småsaker, så stör jag mig något otroligt på den lilla lampan som blinkar när skärmen är i viloläge. Jag bor i en liten 1a och när det är mörkt kan man se hur rummet lyses upp lite grann varje gång lampan blinkar. Funderar på att sätta en liten bit eltejp över den! Som sagt, småsaker. Men det borde ju säga något om hur bra skärmen är, eftersom jag inte har något annat att klaga över

Tänk på att det här är mina åsikter utifrån mina krav och förväntningar. Andra kan ha helt andra uppfattningar

Visa signatur

5950x | 64GB | RTX 4090 | MPB14 M4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av thethieme:

@Wordian:

Jag har haft min i ungefär två månader nu och är hur nöjd som helst! Som många andra var jag lite orolig att 40" skulle vara lite stort för en datorskärm. Jag har provade en gång att använda en 40" HD-tv och det gick inte alls! Alldeles för pixligt och allt vart för stort. Jag kan glatt konstatera att så inte är fallet med denna skärm, tack vare upplösningen. Jag har den på samma avstånd som jag hade mina gamla 24-tummare och tack vare att den här inte är lika bred som dom två tillsammans blir det mindre vridande på huvudet än innan. En annan fördel är att man kan slå på en film och sätta sig en bit ifrån i soffan om man är fler som kollar (jag äger ingen tv).

Jag kollar inte så mycket film, men spelar en del och med den här upplösningen är det för mig en oslagbar upplevelse (utom möjligen Oculus Rift i vissa spel). Jag är inte jättekräsen och behöver inte 144hz och blixtsnabb responstid. Folk som spelar snabba FPS'er mer seriöst kan nog ha en annan uppfattning. Jag spelar bara för nöjes skull! Screen tearing skiljer sig från spel till spel tycker jag. GTA V funkar hur bra som helst, medan Far Cry 4 lider av ganska mycket tearing. V-sync kör jag bara om det verkligen behövs (typ FC4).

Det mesta jag spelar kan jag köra i 4K och det är fantastiskt, men även att köra i 2560x1440 funkar bra tycker jag. Jag offrar hellre lite upplösning för att kunna dra upp resten av inställningarna till max, i t ex GTA V. Jag har sett andra som skrivit att dom inte tycker det ser nå bra ut när man använder lägre upplösning, men återigen så är jag nog inte kräsen nog att störa mig på det utan tycker att det ser finfint ut. Kan tänka mig att det funkar att dra ner ända till 1080p om man använder en handkontroll och sätter sig lite längre ifrån.

När jag jobbar så brukar jag köra Cinema 4D (eller vad jag använder för tillfället) över 2/3 av bredden och växla mellan Chrome och Spotify på den sista tredjedelen. Om jag bara sitter och surfar brukar Chrome och Spotify dela på utrymmet 50/50. Det var lite ovant att ha allt på en och samma skärm när jag kom från att använda två skärmar, men när jag väl vant mig och listat ut hur jag ska fördela skärmytan så tycker jag att det är mycket skönare.

Som det har nämnts tidigare så är det väldigt svårt att gå tillbaka till något mindre efter att ha vant sig vid 40". På kontoret har jag bl a en 27-tummare och till och med den känns ganska liten nu.

Det enda negativa jag kan komma på är den något ojämna bakgrundsbelysningen, men det märks knappt vid vanligt användande och inte alls i spel eller film. Den medföljande foten är inte heller mycket att hänga i granen. Jag tyckte att skärmen hamnade för högt och något bakåtlutad, vilket inte funkar så bra med den här panelen eftersom betraktningsvinklarna inte är jättefantastiska. En annan fot eller arm är att rekommendera! Och slutligen, även fast det verkligen är att klaga på småsaker, så stör jag mig något otroligt på den lilla lampan som blinkar när skärmen är i viloläge. Jag bor i en liten 1a och när det är mörkt kan man se hur rummet lyses upp lite grann varje gång lampan blinkar. Funderar på att sätta en liten bit eltejp över den! Som sagt, småsaker. Men det borde ju säga något om hur bra skärmen är, eftersom jag inte har något annat att klaga över

Tänk på att det här är mina åsikter utifrån mina krav och förväntningar. Andra kan ha helt andra uppfattningar

Tack för det utförliga svaret.

Permalänk
Medlem

Någon som använder denna skärm som TV i vardagsrummet? Hur känns 40 tum för vardagsrummet? Tänkte använda den för film och serie

Permalänk
Avstängd

1080p material ser helt ok ut, 720p eller lägre ser man är uppskalat. Självklart - desto högre upplösning desto bättre ser det ut. Använder den för allt jag konsumerar på en skärm..spel,tv.film. Underbar, enda nackdelen jag upptäckt är att man glömmer bort hur stor den är ganska fort och vill ha en större skärm. 48" med liknande specifikationer skulle inte vara helt fel.
Allt annat inklusive 27" ser ut som löjliga leksaksgrejor numer....inget som man skulle vilja närma sig förutom att möjligen sätta på höggkant för mindre viktiga saker.
Uppgraderingen som gjort störst skillnad för mig sedan kanske voodoo2 eller så.
Revolutionerande för PC spel om man kommer från en 27" skärm. Tänk bara på att det behövs en del GPU-kraft för att uppleva dess fulla potential i 4k..

Permalänk
Medlem
Skrivet av muki91:

Någon som använder denna skärm som TV i vardagsrummet? Hur känns 40 tum för vardagsrummet? Tänkte använda den för film och serie

Låter nästan lite bortkastat.. Varför inte använda en TV istället isåfall?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Låter nästan lite bortkastat.. Varför inte använda en TV istället isåfall?

För att 4K tv för 7000kr är billigt och sport på vanlig TV ser förjävligt ut (ghosting och grejer). Det känns som att en datorskärm ger mer för pengar när det gäller bildkvalitet än TV

Permalänk
Medlem

Hur skulle ett ensamt 980 ti funka till skärmen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gatsby:

Hur skulle ett ensamt 980 ti funka till skärmen ?

http://www.sweclockers.com/test/20523-nvidia-geforce-gtx-980-...
Kolla på avdelningen där de testar 4k.
Kör min skärm med 980sli och tycker att det fungerar utmärkt!
Har en 27" 1440p skärm på sidan och kör samma skalning över båda skärmarna, text är mer eller mindre samma storlek då pixeldensiteten vid 1440p@27" ska vara samma som 4k@40"

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Medlem

Någon som vet någon DP till Mini DP eller Mini DP till Mini DP kabel som klarar 60Hz? Någon länkade en tidigare i tråden men jag undrar om det kanske finns någon billigare.

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Skrivet av Alicorn:

Någon som vet någon DP till Mini DP eller Mini DP till Mini DP kabel som klarar 60Hz? Någon länkade en tidigare i tråden men jag undrar om det kanske finns någon billigare.

Har precis samma fundering. Har läst om kabeln från ebay. Finns det andra verifierade kablar som Ni i denna tråd testat?
Hade varit skoj om det finns i svensk webbutik så man har den inom ett par dagar.

Är det verifierat att AMD-korten inte fixar 60hz i rätt upplösning? Läst något om skillnad mellan mini-dp och vanlig dp för att få ut 60hz kontra bara 30hz. Läste det här i tråden har jag för mig..

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som av och till har besvär med att det inte fungerar att köra ljud till skärmen när man pluggar in den via mini Display Port? Ibland även lite svårt att få bild. Märks främst när man kör med laptop där man naturligt drar ur och sätter i sladden lite då och då. Har provat 2 olika kablar av bra kvalite från flera olika datorer och får rätt liknande beteende så det är nog skärmen som är gemensamma faktorn.

Permalänk
Medlem

Tänkte kolla med er som äger skärmen om ni har samma problem som jag.
Har problem med att 3mm övre toppen av skärmen har screen tearing. Har ni samma problem?
Bifogar bild

@improwise
@MaxieTheHatter
@thethieme

Permalänk
Medlem

@Salleee: Jag har sett det där förut vet jag, men nu när jag försöker tvinga fram det lyckas jag inte. Jag undersökte saken när jag märkte det förtsta gången och har för mig att det hände då jag ändrade storlek i sidled på fönster som var dockade till höger eller vänster, men inte på fönster som inte var dockade. Eftersom det bara hände då brydde jag mig inte mycket om det och tänkte att det var någon bugg med Windows. Så som det såg ut, för mig i alla fall, tyckte jag inte såg ut som screen tearing utan snarare något i mjukvaran. Men som sagt, nu kan jag inte tvinga fram det alls. Jag återkommer om jag lyckas återskapa det igen.

Visa signatur

Permalänk

Någon mer än jag som tycker att text osv är helt suddigt i win10 om man inte väljer att skala upp texten typ 150%?

Permalänk
Medlem
Skrivet av twebbas:

Någon mer än jag som tycker att text osv är helt suddigt i win10 om man inte väljer att skala upp texten typ 150%?

Texten är liten (för liten för min smak) men den ska väl inte vara suddig?
Om du bytt skärm nyligen, kör om cleartype kalibreringen. (... och se till att du har rätt upplösning och 1:1 pixel skalning i skärm och grafikkort)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har följt tråden och ville bara tipsa om mitt problem med displayport endast körs med 30hz och hur jag löste det.
Köpte denna kabel.
DisplayPortskabel 1 meter! (ingen kvalitets kabel):
Valueline DisplayPortskabel 1m Art.nr: 184065 129kr
se länk:
https://www.netonnet.se/art/ljudbild/kopplaanslut/bild/displa...

Kör själv Trifire 7970. Det fungerade först efter att jag flyttade grafikkorten rent fysiskt se nedan.

Nu fungerar det 60hz (via displayport mini till vanlig displayport)
-Sapphire 7970 (reference - 925MHz) översta kortet --------------------till Philips 40" 4K
-Gigabyte Radeon HD7970 GHz Edition HDMI 2xDP 3GB

Denna hårdvaruplacering i burken fungerade inte gav endast 30Hz via displayport. (via displayport mini till vanlig displayport)
-Gigabyte Radeon HD7970 GHz Edition HDMI 2xDP 3GB------gav endast 30hz ---till Philips 40" 4K
-Sapphire 7970 (reference - 925MHz)

Visa signatur

AMD Ryzen 9 CPU 9900X3D + Asus Ryujin 360 AIO, B650 TOMAHAWK, PSU Corsair AX1200i, G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 /6000 MHz - Phantek NV7, Merc6950XT 16GB - LG OLED55C36LC 55" 4K C3 OLED 120Hz + Hisense U7N TV 55" 120Hz/144Hz 4K (Game ATMOS 5.1.2 (Dynaudio /Monitor Audio speakers)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av sp1vtr:

Denna hårdvaruplacering i burken fungerade inte gav endast 30Hz via displayport. (via displayport mini till vanlig displayport)

Tackar för denna!

Mental anteckning: Placeringen på grafikkort vid CF kan också påverka vilka möjligheter som finns i fråga om att generera en bildskärmssignal.

Permalänk
Medlem

Funderar starkt på att köpa den här, problemet är bara att jag sitter på ett enda 7950. Spelar inte särskilt mycket, och är inte så kräsen vad det gäller kvalitet osv. Det mest krävande jag spelar just nu, och kommer spela på ett bra tag är typ wildstar och lite lol. Kommer det fungera helt kasst i 4k även på låga inställningar? Hur ser 1080p, alternativt 1440p ut uppskalat? Skärmen kommer mest att användas till att surfa, kolla film och lite skolarbete, så tänker mig att jag kan skala upp när jag väl spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sassa46:

Funderar starkt på att köpa den här, problemet är bara att jag sitter på ett enda 7950. Spelar inte särskilt mycket, och är inte så kräsen vad det gäller kvalitet osv. Det mest krävande jag spelar just nu, och kommer spela på ett bra tag är typ wildstar och lite lol. Kommer det fungera helt kasst i 4k även på låga inställningar? Hur ser 1080p, alternativt 1440p ut uppskalat? Skärmen kommer mest att användas till att surfa, kolla film och lite skolarbete, så tänker mig att jag kan skala upp när jag väl spelar.

Jag har inte så bra koll på hur 7950 presterar i högre upplösningar, så det kan jag inte uttala mig om. Du borde kunna hitta info om det med hjälp av Google. Däremot så kan säga att jag kör 1440p uppskalat i dom spel mitt grafikkort inte orkar pusha 4k. Precis som du är jag inte superkräsen och tycker det ser bra ut. 1080p har jag bara provat enstaka gånger för att se hur det ser ut och det är väl inte direkt någon höjdare om man sitter nära skärmen. Har man en handkontroll och hoppar bak någon meter kanske det funkar.

För film är den hur bra som helst. Jag väntar bara på att det ska gå att få tag på lite 4k-material. Surf och produktivitet är också områden som är riktigt bra tack vare hög upplösning och mycket skärmyta.

Så om mest fokus ligger på surf, film och produktivitet är det här en svårslagen skärm, IMO. För 4k skulle jag aldrig gå under 32 tum och även där tror jag att text kan bli väl liten om man inte använder skalning. På 40 tum är texten lagom stor för att läsas utan ansträngning på normalt avstånd. Lägg därtill att dom flesta 32-tummarna är dyrare än denna. Så kan du leva med att spelupplevelsen kanske inte blir den absolut bästa på grund av att du måste skala upp/sänka detaljer till minimum så tror jag att du skulle bli nöjd!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skärmen skalar bra med 1440p ser bra ut på denna skärm i spel

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd

@sassa46:
Håller med föregående talare, nu behöver jag inte skala ner längre men körde förr med ett ensamt 970. 1440p ser riktigt bra ut, 1080p fungerar det också men börjar bli lite suddigt/högupplöst för 40" som sagt om man flyttar bak skärmen funkar nog det också.
Annars så rekommenderas verkligen skärmen, ett av mina bästa köp någonsin av datorkomponenter.
Svårt att se mig själv kunna gå tillbaks till något under 40" och 4k i framtiden. Riktigt beroendeframkallande skärm som kanske kan ses som en nackdel.

Permalänk
Medlem

@thethieme:
@retro123:
Låter bra. Tänker också att den är ganska framtidssäker då 4k och 40" är ganska svårslaget. Känner ni till någon butik där man skulle kunna glida in och leka lite med skärmen? Känns bra att ha testat lite innan köp så man vet om storleken är okej.

Permalänk

Knappast framtidssäker, när den saknar hdmi2 mm.

Hoppas på en ny modell snart.

Skumt att det inte har hänt ett smack på ett år nu.
Var är alla stora UHD-skärmar?

På TV-sidan har det tom gått baklänges, och den enda tillverkaren som hade DP på sina skärmar (Panasonic) har slutat.