Ny skärm (Philips BDM4065UC) 40 tum 3840x2160

Permalänk
Medlem

@Wordian:
Väldigt nöjd med skärmen, den är nästan perfekt för mig.
Funkar skapligt i gaming. Får leva med en del screentearing då vsync är sådär.
Hade skärmen haft G-sync hade den varit perfekt

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsSvensson:

Knappast framtidssäker, när den saknar hdmi2 mm.

Hoppas på en ny modell snart.

Skumt att det inte har hänt ett smack på ett år nu.
Var är alla stora UHD-skärmar?

På TV-sidan har det tom gått baklänges, och den enda tillverkaren som hade DP på sina skärmar (Panasonic) har slutat.

Traditionellt sett så har jag upplevt det som att datorskärmar har jäkligt långa produktcykler jämfört med annan konsumentelektronik. Nu de senaste två åren-ish så har det ju verkligen börjat röra på sig inom gaming-segmentet och i viss mån bland andra skärmar också pga att tillverkarna hittat på ett nytt format (21:9), nya storlekar samt introducerat 4K.

Den här har liksom redan "det nya", så av den anledningen skulle jag försöka hålla förväntningarna på en låg nivå.

Permalänk
Medlem

Jag slog precis till på denna best då den är nere på 6499:- på Webhallen ( http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/208267-p... ) men har för tillfället inget grafikkort. Jag kommer inte spela direkt mycket, kanske någon runda BF3 emellanåt men det behöver inte vara 4K. Är grafikkortet tyst och driver 4K-material laggfritt och stödjer mer än tre skärmar så är jag nöjd, vill lägga så lite som möjligt.

Har tittat på detta: https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/nvidia/evg...

Någon vänlig själ med ett bättre förslag?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MatsSvensson:

Knappast framtidssäker, när den saknar hdmi2 mm.

Hoppas på en ny modell snart.

Skumt att det inte har hänt ett smack på ett år nu.
Var är alla stora UHD-skärmar?

På TV-sidan har det tom gått baklänges, och den enda tillverkaren som hade DP på sina skärmar (Panasonic) har slutat.

Om man ser den och använder den som datorskärm så behövs väl knappast hdmi2 då jag använder displayport. Så klart har du rätt om man ska använda den på andra sätt. Inget som bekymrar eller påverkar mig dock.

Permalänk
Medlem

@Matheeeew:

Kör på ett Geforce GTX 970 istället. Future Proof

Dock dyrare än det du föreslog.
https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/nvidia/evg...

Fin skärm kräver ett schysst grafikkort

Visa signatur

AMD Ryzen 9 CPU 9900X3D + Asus Ryujin 360 AIO, B650 TOMAHAWK, PSU Corsair AX1200i, G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 /6000 MHz - Phantek NV7, Merc6950XT 16GB - LG OLED55C36LC 55" 4K C3 OLED 120Hz + Hisense U7N TV 55" 120Hz/144Hz 4K (Game ATMOS 5.1.2 (Dynaudio /Monitor Audio speakers)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1vtr:

@Matheeeew:

Kör på ett Geforce GTX 970 istället. Future Proof

Dock dyrare än det du föreslog.
https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/nvidia/evg...

Fin skärm kräver ett schysst grafikkort

Inte om man inte vill spela senaste spelet i 4k, GTX 970 är alldeles för dyrt!

Permalänk
Medlem

@sassa46:

Tänkte passa på att skjuta in en grej kring skalningen här. Jag sitter på samma avstånd från den som med min gamla 24", i t.ex Starcraft 2 fungerar det fint men i t.ex. BF4 får jag svårt att uppfatta det som händer i periferin så jag har prövat 3200*1800 och 2048*XXX. Ser fint ut men såklart lite blurrigt med scalingen, det jag gjort är att slå av den i drivers (har ett R9 290), då får man en bild motsvarande upplösningen med en svart ram ut till skärmens kant, blir en perfekt kompromiss då skärmen istället motsvara ca en 30"-27" skärm.

Såhär ser det ut: http://i.imgur.com/BfN2p4G.jpg

Permalänk
Medlem

Har fått hem skärmen, märkte till min förtvivlan att jag har en död pixel mitt i skärmen... Vad säger Phillips pixelpolicy?

edit: Spelade upp lite 4K-material på Youtube och det laggade och flimmrade väldigt mycket och det visade sig att CPU:n flaskhalsade så att det stod härliga till, en i5 2500k räcker alltså inte? Vad behöver man?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Har fått hem skärmen, märkte till min förtvivlan att jag har en död pixel mitt i skärmen... Vad säger Phillips pixelpolicy?

edit: Spelade upp lite 4K-material på Youtube och det laggade och flimmrade väldigt mycket och det visade sig att CPU:n flaskhalsade så att det stod härliga till, en i5 2500k räcker alltså inte? Vad behöver man?

Youtube är dock inte så snällt för cpu:n. Kört 4K på 2500k själv 70% cpu belastning då, men vet inte om även skärmstorleken gör någon extra inverkan (har ingen 4k skärm).

har du hårdvaruacceleration på?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow: Förvisso men den jobbar på rätt bra (35%) när jag kollar på en 720p video you Youtube. Det ska tilläggas att jag kör tre skärmar just nu men jag testade att köra endast 4k-skärmen och CPU:n flaskhalsade ändå så det beror inte på det. Hårdvaruacceleration, vad är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

@Broken-arrow: Förvisso men den jobbar på rätt bra (35%) när jag kollar på en 720p video you Youtube. Det ska tilläggas att jag kör tre skärmar just nu men jag testade att köra endast 4k-skärmen och CPU:n flaskhalsade ändå så det beror inte på det. Hårdvaruacceleration, vad är det?

Högerklicka på klippet så ska det komma upp par alternativ (kör inte Flash längre, så har inte helt koll).

Detta kipp i alla fall fungerar fint https://www.youtube.com/watch?v=D30a61m5byk i 4k körde chrome för att prova nu och ligger inte över 50% belastning. flyter på fint (körde HTML5).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Högerklicka på klippet så ska det komma upp par alternativ (kör inte Flash längre, så har inte helt koll).

Detta kipp i alla fall fungerar fint https://www.youtube.com/watch?v=D30a61m5byk i 4k körde chrome för att prova nu och ligger inte över 50% belastning. flyter på fint (körde HTML5).

Helt otittbart för mig, laddade ned klippet i 4K i MKV-format med samma resultat, har alltså inte med webbläsaren att göra. Ni andra i tråden med skärmen som kör 4K lagfritt, vad har ni för CPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Helt otittbart för mig, laddade ned klippet i 4K i MKV-format med samma resultat, har alltså inte med webbläsaren att göra. Ni andra i tråden med skärmen som kör 4K lagfritt, vad har ni för CPU?

Jag har inga som helst problem, men jag sitter på en ganska vass processor också (4930k). Jag kör också html5 på Youtube. Här kan du ladda ner en annan fil för att testa: http://4ksamples.com/elysium-4k-trailer/
Jag vet inte varför det skulle funka bättre men jag delar den länken ändå, det kan ju vara intressant för andra också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5950x | 64GB | RTX 4090 | MPB14 M4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Jag kör 2500k, vilken gpu? Ja att ladda hem klippet fungerar inte, då laggar det mer ironiskt nog än se det på hemsidan.

Då vet inte om klipet blir tyngre i 4k eller du har annat fel hos dig. Kör själv 1080p skärm, men 4k klipet flytet fint.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av thethieme:

Jag har inga som helst problem, men jag sitter på en ganska vass processor också (4930k). Jag kör också html5 på Youtube. Här kan du ladda ner en annan fil för att testa: http://4ksamples.com/elysium-4k-trailer/
Jag vet inte varför det skulle funka bättre men jag delar den länken ändå, det kan ju vara intressant för andra också.

Formaterade hela datorn för att få bort eventuell skit och körde denna http://4ksamples.com/4k-uhd-fireworks-sample/. Fortfarande helt odugligt, processorn upp till >90% och utöver lagg så blir bilden helt förvrängd emellanåt. Det kan omöjligen vara ett mjukvarufel med andra ord. Jag har googlar på vilken CPU som krävs men det finns knappt inget om området. Någon med denna skärmen som har i5 2500k som kan spela 4K utan problem?

edit: Nu däremot kunde jag kolla på https://www.youtube.com/watch?v=DPOrpiAjEsM utan lagg med en CPU-belastning på ca 50%, teknik alltså...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Formaterade hela datorn för att få bort eventuell skit och körde denna http://4ksamples.com/4k-uhd-fireworks-sample/. Fortfarande helt odugligt, processorn upp till >90% och utöver lagg så blir bilden helt förvrängd emellanåt. Det kan omöjligen vara ett mjukvarufel med andra ord. Jag har googlar på vilken CPU som krävs men det finns knappt inget om området. Någon med denna skärmen som har i5 2500k som kan spela 4K utan problem?

edit: Nu däremot kunde jag kolla på https://www.youtube.com/watch?v=DPOrpiAjEsM utan lagg med en CPU-belastning på ca 50%, teknik alltså...

Kör med https://mpc-hc.org/ och det klippet gick med 50/60% cpu belastning. Kör windows 7.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Kör med https://mpc-hc.org/ och det klippet gick med 50/60% cpu belastning. Kör windows 7.

Jag får nog klassa mig som lekman men det känns som att jämförelsen är felaktig då du kör en betydligt lägre upplösning i Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Jag får nog klassa mig som lekman men det känns som att jämförelsen är felaktig då du kör en betydligt lägre upplösning i Windows?

Jo vet det, därför jag undrar själv om även upplösningen påverkar. Men klippet i 4K fungerar på 1080P i alla fall, det du behöver är decoder i gpu/cpu som hanterar just nya formaten för 4k.

För cpu:n i sig själv är för slö, oavsett om du köper skylake eller x99 plattformen.

Vet inte om jag kan simulera 4k för film (som man kan för spel i nVidia drivers).

Det gick blev ingen bra bild men körde 4k upplösning (vet dock inte skillnaden i prestanda mot riktigt 4k skärm dock):) fungerade fint i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo vet det, därför jag undrar själv om även upplösningen påverkar. Men klippet i 4K fungerar på 1080P i alla fall, det du behöver är decoder i gpu/cpu som hanterar just nya formaten för 4k.

För cpu:n i sig själv är för slö, oavsett om du köper skylake eller x99 plattformen.

Vet inte om jag kan simulera 4k för film (som man kan för spel i nVidia drivers).

Det gick blev ingen bra bild men körde 4k upplösning (vet dock inte skillnaden i prestanda mot riktigt 4k skärm dock):) fungerade fint i alla fall.

Hängde inte riktigt med i allt du sade där... Körde i varje fall MPC-HC istället för VLC och det var en enorm skillnad, kan kolla på klippen vi har länkat utan lagg, dock jobbar CPU:n fortfarande som bara den...

edit: När vi ändå är inne i problemträsket... Screen tearing, detta djävulens påfund, hur fixar man detta? Jag har testat alla olika "fixes" man hittar i forumtrådar och i Youtube-videos men det där jävla strecket kvarstår i över delen av skärmen när man tittar på en video. Det är 2015, det måste ju för fan kunna lösas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Hängde inte riktigt med i allt du sade där... Körde i varje fall MPC-HC istället för VLC och det var en enorm skillnad, kan kolla på klippen vi har länkat utan lagg, dock jobbar CPU:n fortfarande som bara den...

edit: När vi ändå är inne i problemträsket... Screen tearing, detta djävulens påfund, hur fixar man detta? Jag har testat alla olika "fixes" man hittar i forumtrådar och i Youtube-videos men det där jävla strecket kvarstår i över delen av skärmen när man tittar på en video. Det är 2015, det måste ju för fan kunna lösas.

http://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/3587/~/how....

Kort och gått Dynamic Super Resolution, helt enkelt Nvidias drivers skalar upp bilden till 4k och sen skalar ner till 1080P. I windows dock kan jag ställa in direkt till 4k upplösning, men allt blir ofantligt mycket mindre på 1080p skärm (får ju 4 1080P skärmar i en 1080p skärm näst intill och det blir inte så bra).

Jupp min jobbar med runt 50/60%, inget onormalt egentligen, när cpu:n inte har video codec för 4k stöd eller snarare HEVC och H.265 stöd (detta klippet kör dock en äldre version H.264 som är sämre och tyngre, inte så bra köra 4k klipp med). Nvidia har löst det till sina nyare grafikkort med en driver (inte perfekt lösning men bättre än inget). Mer info här om codec, jäkligt vettigt att läsa på när du kommit in i upplösningsträsket http://www.mediaentertainmentinfo.com/2013/10/4-concept-serie...

VLC är rätt kass på uppspelning, enda bra är det breda stödet för videos.

Det du nämner tror jag flera klagat på i just denna tråden. Men ingen lösning tyvärr. Har inget problem med min egna 60Hz i video uppspelning.

Men misstänker just denna skärmen klarar inte av att skala till 24FPS så bra, bara för just flera har problem med just video (som går i den hastigheten). Hur funkar video i 1080p då, samma sak?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Driver min med ett ASUS SRIX GTX980Ti med 4790k inge lagg alls med 4k

Har du slagit på DP 1.2 i skärmens settings??Annars kör den i 30HZ

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Driver min med ett ASUS SRIX GTX980Ti med 4790k inge lagg alls med 4k

Har du slagit på DP 1.2 i skärmens settings??Annars kör den i 30HZ

Löste sig han bytte bara mediaspelare gick det fint. Dock har han problem med tearing vid filmvisning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Löste sig han bytte bara mediaspelare gick det fint. Dock har han problem med tearing vid filmvisning.

Jag ska testa och se om det är någon skillnad med 1080P men jag tvekar på det... Nåväl, kör med tre skärmar just nu och alla tre har olika upplösningar och en utav dem är 21:9 så det blir snarare än röra än produktivt så det blir nog till att köra bara med 4K-skärmen så problemet förvsinner ju ändå...

Tusen tack för all support, uppskattas till tusen!

Edit: blev många tusen där, tusan också...

Permalänk
Medlem

Sjukt inne på denna skärm! Vet någon om det finns någon bra studentrabatt att håva hem den på? Dustin har vad jag kan se det bästa studentpriset med 6552 kr, men då de envisas med att skicka med pallfrakt (399 kr) gäller inte deras fria frakt - vilket puttar upp totalpriset högre än Netonnets och Cdons standardpris på 6890 kr med fri frakt.

SIBA har studentrabatt men säljaren jag pratade med i varuhuset idag säger att de inte kan göra något på just denna skärm då den redan är så prispressad.

Komplett har ett skumt system där man måste skapa en ny användare med sin studentmejl och mejla kundtjänst om att bli registrerad som student innan man kan se några studentpriser - alltså kan jag titta senast imorgon.

Har någon här studentkonto på Komplett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Sjukt inne på denna skärm! Vet någon om det finns någon bra studentrabatt att håva hem den på? Dustin har vad jag kan se det bästa studentpriset med 6552 kr, men då de envisas med att skicka med pallfrakt (399 kr) gäller inte deras fria frakt - vilket puttar upp totalpriset högre än Netonnets och Cdons standardpris på 6890 kr med fri frakt.

SIBA har studentrabatt men säljaren jag pratade med i varuhuset idag säger att de inte kan göra något på just denna skärm då den redan är så prispressad.

Komplett har ett skumt system där man måste skapa en ny användare med sin studentmejl och mejla kundtjänst om att bli registrerad som student innan man kan se några studentpriser - alltså kan jag titta senast imorgon.

Har någon här studentkonto på Komplett?

6633 kr med studentrabatt på komplett just nu

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool 3 GPU: XFX 6950 XT Merc 319 MB: Asus X670E-F CPU: AMD 7800X3D CPU-kylare: EK Nucleus CR360 ARGB RAM: G.Skill 64GB (2x32) 6000MT/s CL30 PSU: Cooler Master v1000 Storage: Samsung 840 EVO SSD 250GB, Samsung 750 EVO 500GB, SN850X 2TB, Crucial P5 Plus 2TB.
Kringutrustning: DT 1990 + Modmic Wireless + JDS Labs Atom & Sennheiser GSX 1000, Steelseries Apex Pro, Asus ROG Harpe, MSI 321URX

Permalänk
Medlem

Tack så mycket! Fri frakt också! Då är det nog värt att vänta en extra dag.

Permalänk
Medlem

Hur märkbart är eftersläp och lagg med denna skärm i spel som mgs 5 och Diablo 3?

Sjukt sugen men ruskigt tveksam.

Har ett Sapphire 390 nitro 8gb. Kopplar man skärmen med displayport kabel?

Permalänk
Medlem

Hur är ljudet förresten i skärmen? Jag försöker slippa högtalare vid sidan om, funkar det till musik eller är det rent utav skit kvalité?

Permalänk
Medlem

Nu är den beställd. Håller nu tummarna för att den ska fungera bra!

Permalänk
Medlem

Nuuu har jag också äntligen fått ett studentkonto och beställt skärmen. Spännande!