Byta fiberleverantör, telia öppen fiber

Permalänk
Medlem

Byta fiberleverantör, telia öppen fiber

Hej! Jag har telia öppen fiber i min lägenhet, trodde jag bara kunde ha telia men förstått att jag kan välja på andra men att telia har hand om linan och diverse grejer. Om jag byter till en annan operatör, behöver jag fortfarande betala nått till telia i nån slags nätavgift som man behöver när man byter elbolag så det inte blir så mycket billigare som det ser ut?

Fråga 2, vad har ni för erfarenheter från T3 och universal telecom?

Det jag bryr mej om är pris, inte mycket strul, nät som är uppe 99% av tiden, smidigt att få hem router, byta hastighet typ.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bc3c:

Hej! Jag har telia öppen fiber i min lägenhet, trodde jag bara kunde ha telia men förstått att jag kan välja på andra men att telia har hand om linan och diverse grejer. Om jag byter till en annan operatör, behöver jag fortfarande betala nått till telia i nån slags nätavgift som man behöver när man byter elbolag så det inte blir så mycket billigare som det ser ut?

Fråga 2, vad har ni för erfarenheter från T3 och universal telecom?

Det jag bryr mej om är pris, inte mycket strul, nät som är uppe 99% av tiden, smidigt att få hem router, byta hastighet typ.

Tjänsteoperatören betalar för nätdriften så du betalar bara en faktura till dem och allt ingår i den summan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det skiljer lite beroende på hur telia har valt att sätta upp, men olika "stadsnät" gör olika vissa lägger en stadsnätavgift separat och andra bakar in den till bredbandsoperatören så att det ingår i priset du betalar för bredbandet.

Ge gärna en komplett lista på vilka operatörer du har där eller en länk eventuellt där man kan ta en titt så blir de nog enklare att kolla igenom.

Dom flesta operatörer idag strular inte något direkt för att dom har inte råd med det på marknaden för att få dåligt rykte, det är oftare stadsnäten som strular om internet krånglar.

Dom ända som har "råd" att strula är bredbandsbolaget, telia och comhem för dom har ju specifika hus på vissa ställe där du e låst med dom och inte kan få någon annan operatör, det betyder inte att dom gör de men kan göra.

DU ska aldrig utgå från att få hem router det e faktiskt förhållandevis få operatörer idag som ger router längre det e snarare SÄLJER och oftast så finns det bättre routrar att köra på marknaden från tex asus.

Så länge du har 1 månads uppsägningstid och ingen bindningstid ska de aldrig vara några direkta problem byta hastighet

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Det skiljer lite beroende på hur telia har valt att sätta upp, men olika "stadsnät" gör olika vissa lägger en stadsnätavgift separat och andra bakar in den till bredbandsoperatören så att det ingår i priset du betalar för bredbandet.

Ge gärna en komplett lista på vilka operatörer du har där eller en länk eventuellt där man kan ta en titt så blir de nog enklare att kolla igenom.

Telia Öppen fiber är väl lösningen där Telia är kommunikationsoperatör, dvs det är de som äger accessnätet och är "stadnät". Telia öppen fiber kopplas nog aldrig över andra stadsnät.

Tjänsteleverantörer hittar man här:
https://www.bredbandswebben.se/start/tjanster.html

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av madtop:

Telia Öppen fiber är väl lösningen där Telia är kommunikationsoperatör, dvs det är de som äger accessnätet och är "stadnät". Telia öppen fiber kopplas nog aldrig över andra stadsnät.

Tjänsteleverantörer hittar man här:
https://www.bredbandswebben.se/start/tjanster.html

Jag har Öppen fiber men vi äger nätet själva.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Telia Öppen fiber är väl lösningen där Telia är kommunikationsoperatör, dvs det är de som äger accessnätet och är "stadnät". Telia öppen fiber kopplas nog aldrig över andra stadsnät.

Tjänsteleverantörer hittar man här:
https://www.bredbandswebben.se/start/tjanster.html

Jo jag påstod inget annat heller men telia öppen fiber så agerar ju dom som ett stadsnät genom att dom äger nätet och låter andra leverera tjänster i de.

Trodde det skiljde sig beroende på var i landet man hade telia öppen fiber men kanske inte, tack för länken.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Jag blir lite fundersam om det är öppen fiber jag har, jag bor i hyresrätt och fick meddelande för ca 3 år sen att dom skulle dra in fiber från telia och man kunde teckna fiber abbonemang hos telia om man ville ha det vilket jag gjorde, såg nyss i en tråd att man kunde byta till andra operatörer om man har telia öppen fiber. Hur vet jag om jag har öppen fiber? Finns det Telia bunden fiber etc, jag har iaf bara 1 månads uppsägningstid om det säger nått.

Funkar typ alla moderna routrar? Sökte på prisjakt och ser att dom finns för 3-400 kr med bra omdömmen likväl som för 1200 kr, är det räckvidd som skiljer?

Att tjänsteoperatören betalar nätavgiften och jag betalar faktura till dom, ingår den avgiften i priserna dom uppger eller tillkommer den?

Om jag har Telia öppen fiber så kan jag välja på dessa vad jag förstår det som.
http://www.oppenfiber.se/oppen-fiber.html

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bc3c:

Tack för alla svar. Jag blir lite fundersam om det är öppen fiber jag har, jag bor i hyresrätt och fick meddelande för ca 3 år sen att dom skulle dra in fiber från telia och man kunde teckna fiber abbonemang hos telia om man ville ha det vilket jag gjorde, såg nyss i en tråd att man kunde byta till andra operatörer om man har telia öppen fiber. Hur vet jag om jag har öppen fiber? Finns det Telia bunden fiber etc, jag har iaf bara 1 månads uppsägningstid om det säger nått.

Funkar typ alla moderna routrar? Sökte på prisjakt och ser att dom finns för 3-400 kr med bra omdömmen likväl som för 1200 kr, är det räckvidd som skiljer?

Att tjänsteoperatören betalar nätavgiften och jag betalar faktura till dom, ingår den avgiften i priserna dom uppger eller tillkommer den?

Om jag har Telia öppen fiber så kan jag välja på dessa vad jag förstår det som.
http://www.oppenfiber.se/oppen-fiber.html

Koppla in datorn i nätverksuttaget så hamnar du på en beställningsportal där du kan se/beställa olika tjänster om det är anslutet till öppen fiber.
Om du bara ska ha data så kan du använda vilken router som helst, ska du ha nån anan tjänst så beror det på hur du kombinerar det vad det behövs för nätverkshårdvara, troligen har du väl en switch i lägenheten vid fiberkonvertern där man kan separera vlan så data, tele och tv kommer ut på varsitt uttag för att du ska kunna ha olika operatörer till respektive tjänst.
Men väljer du tex Telia till allt så skickar de allt via en och samma kabel via en trunk till "smarten" som separerar funktionerna, smarten innehåller även en telefoniadapter.

Är det öppen fiber så är det de priser som respektive operatör anger som gäller, operatören betalar för driften av nätet så det är ingen separat faktura för det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Koppla in datorn i nätverksuttaget så hamnar du på en beställningsportal där du kan se/beställa olika tjänster om det är anslutet till öppen fiber.
Om du bara ska ha data så kan du använda vilken router som helst, ska du ha nån anan tjänst så beror det på hur du kombinerar det vad det behövs för nätverkshårdvara, troligen har du väl en switch i lägenheten vid fiberkonvertern där man kan separera vlan så data, tele och tv kommer ut på varsitt uttag för att du ska kunna ha olika operatörer till respektive tjänst.
Men väljer du tex Telia till allt så skickar de allt via en och samma kabel via en trunk till "smarten" som separerar funktionerna, smarten innehåller även en telefoniadapter.

Är det öppen fiber så är det de priser som respektive operatör anger som gäller, operatören betalar för driften av nätet så det är ingen separat faktura för det.

Vad menar du med "Koppla in datorn i nätverksuttaget så hamnar du på en beställningsportal där du kan se/beställa olika tjänster om det är anslutet till öppen fiber."?

Jag har en router jag fick från telia inkopplad i en liten box på väggen och skickar trådlöst till min dator och kommer ut på internet när jag skriver i lösenordet till routern, vart ser man beställningsportalen?
Finns det något annat sätt att veta om jag har öppen fiber? Fråga telia kanske men dom vill väll inte gärna bli av med kunder så dom kanske inte är helt ärliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har Öppen fiber men vi äger nätet själva.

Och med nätet så gissar jag att du menar fastighetsnätet? Dvs cat5/6-kablarna ner till "källaren"? För inte äger ni fttx-switchar, aggregerings-nät och routrar?

Permalänk
Medlem

Jag har Telia Öppen Fiber, Häromdan fick jag ett mail från Bredband2, Vilka ja hade som ISP för över ett år sen i en helt annan stad (Örebro), där de undrade om ja ville byta tillbaka..
Nyfiken som ja va så gick jag till Bredband2's hemsida för o kolla om ja verkligen kan få deras nät, Och tydligen kan ja de.. :S när ja stoppade kabeln i uttaget o skulle beställa fiber, så fick ja bara välja på Telia (För 10 månader sedan)..

Tänkte ja ska ringa Bredband2 o fråga om det verkligen stämmer att ja kan få deras nät istället, lite billigare (20:-), så vet inte om de faktiskt e värt de dock..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av madtop:

Och med nätet så gissar jag att du menar fastighetsnätet? Dvs cat5/6-kablarna ner till "källaren"? För inte äger ni fttx-switchar, aggregerings-nät och routrar?

Nej den aktiva utrustningen tillhör nuvarande driftoperatör men all svartfiber och passiv utrustning är vår egen, så Skanova/Telia/Öppenfiber äger inte fibern utan står bara för drift och tjänster under 3-5 år och sedan är det dags att förhandla om avtalen, det kan ju tex bli så att vi går ihop med andra föreningar eller stadsnät för att bli en större enhet eftersom det byggs nya nät i närheten, det viktigaste är ju att äga fibern, det är ju den som är dyr att dra, montera switchar och konfa upp nätet är relativt billigt och kräver ju ingen grävning i framtiden utan görs på typ en dag för hela nätet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.