Permalänk
Medlem
Skrivet av iKenn1i:

Fick höra en rolig sak mitt i vår diskussion.

Jag: hur skulle hända om jag inte hade haft några kreditkort?
Hon: ja du, då skulle vi inte bo tillsammans...

Tack för den passningen!

Jag blir så less, vet inte hur jag ska ta mig ur detta. Jag försöker att ta en diskussion men hon sa inte ett ord på 3-4h, och jag fick ge fan i att jobba efter lunch pga hennes beteende.

Tack för ert stöd dock, det värmer att ha swec-familjen i ryggen

Kan tillägga att vår förlovning skulle brytas och hon hotade med att flytta. Så långt kom vi ungefär, sen fick hon precis som hon ville... SOM VANLIGT!

Skickades från m.sweclockers.com

Inget lätt beslut du har framför dig iom ert gemensamma barn men du vet vad som måste göras. Du har ju inget val längre. När det väl är slut så kommer det kännas som att ett ok har lyfts från dina axlar, garanterat. Om du stannar kvar med en kvinna som är på det vis du beskriver genom hela tråden så är det helt 100% ditt eget fel om du lider. Jag förstår om du har bekymmer med att träffa kvinnor med din egen diagnos men, det finns andra än en parasiterande kvinna som bara vill åt din försörjning. Du verkar vara en helt okej snubbe med hjärtat på plats, ser du inte som gollum så lär du ju finna en vettig kvinna förr eller senare, speciellt eftersom att du verkar vara engagerad i din egna bekymmer.

Jag bad min fru (som är bipolär även hon) läsa igenom hela tråden och hennes reaktion var rätt enkel: -"Men är han dum i hela huvudet, dumpa fanskapet och börja lev!".. Hon har en tendens att säga vad hon tycker

I nuläget är du mest bara utnyttjad, en situation som är jobbig för en vanlig människa, med din diagnos blir det bara än mer destruktivt. Ta dig ur det, snarast.

Kram på dig

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem

Det verkar som att vissa i tråden läste fel när TS skrev om hans sambos åkomma - hon är nämligen inte förkyld, utan bipolär.
Om vi utgår från att denna diagnos stämmer är det helt uppåt väggarna att förutsätta att hon agerar och reagerar rationellt när hon konfronteras om kostnaden för resorna till sin dotter (som naturligtvis redan är en väldigt stressfylld och rimligtvis ångestladdad situation).
Det absolut viktigaste, i mitt tycke, är att TS och hans sambo går till botten med bipolariteten, får en diagnos om så är fallet och får sambon att faktiskt acceptera detta. Har sjukdomen såpass stor inverkan att den omöjliggör ett vettigt liv kan medicinering vara ett alternativ. Dit är naturligtvis vägen lång och svajig, men att slåss om kostnaden för några resor när detta bara är symptom orsakade av den bakomliggande sjukdomen är bortkastad energi.

Är hon värd att hålla kvar, för både hennes, din och er sons skull är det nog tvunget att öppna upp garderoben och slita ut innehållet på golvet. Inte på egen hand men med både professionellt och anhörigt stöd.

För övrigt har Stephen Fry gjort en utmärkt dokumentär (the secret life of the manic depressive) som behandlar bipolaritet i allmänhet och hans egen i synnerhet.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Har tagit bort lite trams om TS relationsstatus. Har man inget vettigt att tillföra diskussionen är det bättre att inte skriva

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det verkar som att vissa i tråden läste fel när TS skrev om hans sambos åkomma - hon är nämligen inte förkyld, utan bipolär.
Om vi utgår från att denna diagnos stämmer är det helt uppåt väggarna att förutsätta att hon agerar och reagerar rationellt när hon konfronteras om kostnaden för resorna till sin dotter (som naturligtvis redan är en väldigt stressfylld och rimligtvis ångestladdad situation).
Det absolut viktigaste, i mitt tycke, är att TS och hans sambo går till botten med bipolariteten, får en diagnos om så är fallet och får sambon att faktiskt acceptera detta. Har sjukdomen såpass stor inverkan att den omöjliggör ett vettigt liv kan medicinering vara ett alternativ. Dit är naturligtvis vägen lång och svajig, men att slåss om kostnaden för några resor när detta bara är symptom orsakade av den bakomliggande sjukdomen är bortkastad energi.

Är hon värd att hålla kvar, för både hennes, din och er sons skull är det nog tvunget att öppna upp garderoben och slita ut innehållet på golvet. Inte på egen hand men med både professionellt och anhörigt stöd.

För övrigt har Stephen Fry gjort en utmärkt dokumentär (the secret life of the manic depressive) som behandlar bipolaritet i allmänhet och hans egen i synnerhet.

Absolut, det är ingen lätt åkomma som en förkylning precis som du beskriver. Jag vet exakt vad det handlar om, har brottats med det där i 15 år nu i form av min fru och det är verkligen skitjobbigt.

Jag håller dock inte med dig, det är inte TS och sambo som måste gå till botten med sjukdomen, det är sambo som måste vilja det i första hand. Som utomstående till sjukdomen kan man bara influera, påverka, skapa en vilja men det är inte upp till mig som utomstående till syvende och sist, den som är sjuk måste först och främst ha en insikt om sin sjukdom och finns inte ens den, då blir det sjukt svårt för en annan vanlig människa att ens skapa någon påverkan alls. Man kan inte vara hobbypsykolog över tid och hoppas på att ha en positiv inverkan, det måste in professionell hjälp och hela köret snarast men det blir omöjligt om sambon inte ens har verklighetsförankring nog att förstå att det föreligger ett ganska ordentligt problem. Då slutar det antagligen bara med ytliga personangrepp och liknande till ingen nytta.

I det läget hade jag vägt kärleken/känslorna jag känner för personen emot sannolikheten att man kan få ett väl fungerande liv tillsammans.

Ska också nämna att det inte alls är ovanligt att kvinnor utnyttjar sådana här lägen till 100%. Man får en diagnos om något (även i mild grad) och sedan manipulerar och parasiterar järnet och bara lever på män tills de tar slut och sedan ger sig på nästa man. De här ska man se upp med och utifrån det TS beskriver så verkar sambon i det här fallet vara högst medveten och också väldigt manipulerande på ett ganska vidrigt vis.

Min fru sade till mig för länge sen: -"Ber du mig någonsin dra åt helvete, då går jag". Jag var bara 25 då och förstod väl kanske inte riktigt vad hon egentligen menade men jag har numera begripit.. Vissa linjer inom ett förhållande bör man inte korsa oavsett vad, återigen, utifrån vad TS skrivit och beskrivit så är många linjer korsade och jag tror inte att det där går att reparera fullt ut. Inget är omöjligt men oddsen ligger definitivt inte till TS fördel, speciellt med tanke på de problem TS själv har att dras med.

Jag tänker bara utifrån: Vad är bäst för alla involverade inklusive barnen?

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Inaktiv

Jag förstår inte hur du kan acceptera hennes beteende?

Permalänk
Medlem

Jag försöker att se sjukdomen, förstå den, förstå henne. Jag läser dagligen om detta, på olika forum och liknande. Vill verkligen inte ge upp, för när hon mår bra så utstrålar hon mycket kärlek. Tyvärr så blir dessa stunder färre och stunderna av ovisshet, nedtryckningar, personangrepp blir bara fler och fler.

Jag har själv varit inom psykiatrin sedan jag var 19-20. Nu är jag 32 och har fortfarande kontakt med vården. Själv fick jag diagnosen borderline för 10år sedan, och har därefter arbetat mitt tillbaka.

Numera är jag väl så frisk jag kan bli, men vissa svårigheter finns kvar. Våra olikheter i våra sjukdomar gör problemen så mycket större. Jag har full förståelse för henne, och anpassar mig fullt ut efter hennes behov för att hon ska må bra.

Mina uppoffringar jag gjort är många, så som att jag har helt slutat att följa mitt största intresse "fotboll". Jag har slutat träna för det får jag inte göra, har slutat umgås med vänner för det får jag inte heller göra. Jag får inte göra någonting själv, därav har jag offrat det... Men hon kör på i sitt vanliga träsk. Min enda kontakt med omvärlden är när jag arbetar...

Som sagt det är jobbigt, men man får väl bita ihop och hoppas det löser sig? Kan man få in henne på tvångsvård eller något?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Det ni gjort fel är att din sambo är skriven hos dig så att säga. Hon hade kunnat ha en egen lägenhet, fått pengar till både hyra, mat osv. Kanske 6000 kvar efter räkningarna är betalda. Sen bott hos dig ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronaldo:

Det ni gjort fel är att din sambo är skriven hos dig så att säga. Hon hade kunnat ha en egen lägenhet, fått pengar till både hyra, mat osv. Kanske 6000 kvar efter räkningarna är betalda. Sen bott hos dig ändå.

Så är det självklart, men då hon låg efter med hyran där hon bodde och inte sökte lägenhet här uppe så skulle det bli lite svårt.

Hon flyttade 45mil för vår skull, så lite ska väl jag offra mig anser hon gällande umgängesresorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iKenn1i:

Då ska vi se hur vi ska förklara detta.

Jag är sedan ett par månader tillbaka sambo med min flickvän.
Vi har en gemensam son, och hon har en dotter sedan tidigare.

Jag har jobb men tjänar inte så himla bra. Får över cirka 4000kr när alla räkningar är betalda.
Detta ska vi då leva på resten av månaden, vilket inte är så svårt om man lägger upp en budget.
Min flickvän får inget försörjningsstöd från kommunen, vilket jag accepterar då jag har tillräckligt hög inkomst för att kunna försörja mig, henne och vår son.

Nu till problemet, hon har en dotter som bor hos sin pappa. Men enligt tingsrätten så ska hon ha rätt till att träffa dottern 2 gånger i månaden. Då ska pappan till dottern betala 50% av kostnaderna, och min flickvän ska betala 50%.
Hon kan självklart inte betala, och betalningen faller på mig. Jag har tyvärr inte råd, och måste då dra på mig skulder via kreditkort för att kunna betala hennes resor för att hämta sin dotter.

Är detta rimligt? Jag förstår att jag ska stå för mat om dottern är här på besök, men inte sjutton ska jag väl betala för hennes och dotterns resor vid umgänge? Efter att ha läst runt lite så säger folk att jag inte ska betala ett skit för detta...

Borde pappan betala 100% av resorna då mamman inte är förmögen att kunna göra det?

Vad säger ni här på forumet?

Det är inte din dotter juridiskt sett, så du ska inte behöva stå för något, svårare än så är det inte oavsett vad pappan säger.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

@iKenn1i:
Hur kan man ligga efter med hyran? Är ju det första man lägger pengar på (levt på socialbidrag 10år+ så insatt i hur man har det som arbetslös). Enda sättet är antingen man slarvar med ansökningarna om ersättning, eller väljer lägga pengarna på annat. Lever över sina tillgångar så att säga.

Nej men enda lösningen jag ser på ert problem är att hon antingen också jobbar och drar in pengar, blir sjukskriven på nått sätt och får sjukersättning varje månad. Eller är skriven på en annan adress och på så vis får ekonomisk ersättning från socialen. Så som ni har det nu är sämsta möjliga lösningen av alla.

Permalänk
Inaktiv

Kunde inte låt bli att svara. Till TS vill jag bara säga att det är dags att vakna upp. Jag har själv varit där i en massa år. Blev kallad egoist osv. Det gör ont i min själ när jag läser hur TS behandlas av sin "sambo". Hur många ggr kan du vika ned dig? Det viktigaste är att du börja samla på dig underlag. Du kommer få ta strid om vårdnaden av ert gemensamma barn. Jag säger att du ska syns hennes bluff och använda dig av retorikens kraft. Hon har ingenting, inget jobb, inga pengar. Fråga henne hur hon skulle klara sig själv. Tyvärr, det största misstaget är att du har barn med denne person. I mitt fall där jag är i en ny relation, men jag skulle inte tveka att be denna dra åt helvete om sådana ultimatum ställdes. Man viker inte ned sig på det sättet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av iKenn1i:

Jag försöker att se sjukdomen, förstå den, förstå henne. Jag läser dagligen om detta, på olika forum och liknande. Vill verkligen inte ge upp, för när hon mår bra så utstrålar hon mycket kärlek. Tyvärr så blir dessa stunder färre och stunderna av ovisshet, nedtryckningar, personangrepp blir bara fler och fler.

Jag har själv varit inom psykiatrin sedan jag var 19-20. Nu är jag 32 och har fortfarande kontakt med vården. Själv fick jag diagnosen borderline för 10år sedan, och har därefter arbetat mitt tillbaka.

Numera är jag väl så frisk jag kan bli, men vissa svårigheter finns kvar. Våra olikheter i våra sjukdomar gör problemen så mycket större. Jag har full förståelse för henne, och anpassar mig fullt ut efter hennes behov för att hon ska må bra.

Mina uppoffringar jag gjort är många, så som att jag har helt slutat att följa mitt största intresse "fotboll". Jag har slutat träna för det får jag inte göra, har slutat umgås med vänner för det får jag inte heller göra. Jag får inte göra någonting själv, därav har jag offrat det... Men hon kör på i sitt vanliga träsk. Min enda kontakt med omvärlden är när jag arbetar...

Som sagt det är jobbigt, men man får väl bita ihop och hoppas det löser sig? Kan man få in henne på tvångsvård eller något?

Skickades från m.sweclockers.com

Men vafan.. "Du får inte träna"? "Du får inte umgås med vänner?"..

Sätt dig själv i tredje perspektiv här ett bra tag och fundera lite till... Kan det vara så att hon söker total kontroll över ditt liv och dig?

Det här är värre än jag först trodde.. Jag tycker du har offrat för mycket redan nu och du går raka vägen in i en vägg av ångest och panik. Stanna upp och tänk efter väldigt väldigt noga.. Det här du gör just nu, handlar det verkligen om kärlek eller handlar det mer om kontroll och tvångstankar från hennes sida.

Om du inte älskar henne väldigt väldigt mycket, lämna det hela så fort som möjligt, gör det bästa av situationen. Det är inte ofta jag säger just det men i det här läget är det helt befogat, rädda dig själv i första hand, jag kan inte se hur ni ska kunna ha en solid bra framtid tillsammans, jag tror verkligen på kärlek men det här är.. något helt annat.

Att du ska kunna vända det här till något bra, något positivt, som ni tillsammans kan blicka tillbaka på om 20 år och säga bra saker om.. Det finns liksom inte. Du däremot löper enormt hög risk att på sikt må riktigt riktigt dåligt, sådant det tar år att ta sig tillbaka ifrån.

Tycker inte du ska lägga ner 100% på ett forum mest riktat mot väldigt unga människor heller. Du jobbar ju, finns det hälsovård inom företaget? Kolla i så fall om du kan få tala med beteendevetare eller psykolog, svinviktigt, gör det! Utan omsvep eller trams, gör det bara, få ur dig allt du bär på.. En skicklig person väcker tankar som du kanske inte tänkt eller vågat tänka som får dig vidare på din väg i livet.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av iKenn1i:

Jag försöker att se sjukdomen, förstå den, förstå henne. Jag läser dagligen om detta, på olika forum och liknande. Vill verkligen inte ge upp, för när hon mår bra så utstrålar hon mycket kärlek. Tyvärr så blir dessa stunder färre och stunderna av ovisshet, nedtryckningar, personangrepp blir bara fler och fler.

Jag har själv varit inom psykiatrin sedan jag var 19-20. Nu är jag 32 och har fortfarande kontakt med vården. Själv fick jag diagnosen borderline för 10år sedan, och har därefter arbetat mitt tillbaka.

Numera är jag väl så frisk jag kan bli, men vissa svårigheter finns kvar. Våra olikheter i våra sjukdomar gör problemen så mycket större. Jag har full förståelse för henne, och anpassar mig fullt ut efter hennes behov för att hon ska må bra.

Mina uppoffringar jag gjort är många, så som att jag har helt slutat att följa mitt största intresse "fotboll". Jag har slutat träna för det får jag inte göra, har slutat umgås med vänner för det får jag inte heller göra. Jag får inte göra någonting själv, därav har jag offrat det... Men hon kör på i sitt vanliga träsk. Min enda kontakt med omvärlden är när jag arbetar...

Som sagt det är jobbigt, men man får väl bita ihop och hoppas det löser sig? Kan man få in henne på tvångsvård eller något?

Uj... det där låter riktigt illa...

Det bästa är om du börjar sätta dig emot, bestämt (!), för som det är nu vet hon att hon alltid får som hon vill i slutändan och missbrukar uppenbarligen detta. Jag har väldigt svårt att se hur detta ska lösa sig med tiden om inget görs åt saken, för som det ser ut nu kommer det troligen bara att bli värre och värre.

Tvångsvård är inte aktuellt såvida hon inte anses vara en fara för sig själv eller andra, utan hon måste söka vård frivilligt. Om hon inser att hon kanske inte är helt frisk ändå, så finns åtminstone möjligheten att det ska kunna bli bättre.

Tillägg: Hon har lyckats kväva ditt största intresse, du får inte träna, du får inte omgås med dina vänner, hon utnyttjar dig totalt, hon är en parasit och hon får det alltid till att det är ditt fel. Detta kan inte skyllas på bipolaritet, här är det något annat som spökar. Jag misstänker att hon gjorde samma sak med sin ex? Ju mer jag tänker på det desto mer uppenbart är det att du bör avbryta relationen. Inte en chans i helsike att hon rent magiskt kommer att ändra sig helt och hållet och tillåta dig att återfå dina vänner och intressen osv.

Det som gör det hela komplicerat är förstås ert gemensamma barn. Jag kan bara hoppas att hon inte skaffade barn med dig för att låsa fast dig (för ja, det finns galningar som gör så).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv

En partner som förbjuder en massa saker (som inte är olagligt). Alla som läser den här tråder förstår vad din partner försöker göra. Nämligen bryta ned din sista uns av självkänsla du har. Bli så jävla sunkig att ingen annan vill ha dig. En sådan destruktiv person och fortfarande försöker du hitta på ursäkter för att rättfärdiga hennes beteende. Nä, tyvärr. Det här blir inte bättre. Låter du det här fortsätta så blir det du som hamnar på psyket och tappar vårdnaden av ert gemensamma barn. Hur sunt tror du det är för barnet? Var är ditt ansvar som förälder? Det är mer på spel än att du ska få ligga med en fast partner. Det duger inte när de dåliga stunderna är betydligt oftare än de bra. Gör slut och bli en rakryggad man.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

En partner som förbjuder en massa saker (som inte är olagligt). Alla som läser den här tråder förstår vad din partner försöker göra. Nämligen bryta ned din sista uns av självkänsla du har. Bli så jävla sunkig att ingen annan vill ha dig. En sådan destruktiv person och fortfarande försöker du hitta på ursäkter för att rättfärdiga hennes beteende. Nä, tyvärr. Det här blir inte bättre. Låter du det här fortsätta så blir det du som hamnar på psyket och tappar vårdnaden av ert gemensamma barn. Hur sunt tror du det är för barnet? Var är ditt ansvar som förälder? Det är mer på spel än att du ska få ligga med en fast partner. Det duger inte när de dåliga stunderna är betydligt oftare än de bra. Gör slut och bli en rakryggad man.

Skickades från m.sweclockers.com

Hårda ord men inte osanna för det. Håller helt med i analysen av vad din partner försöker göra egentligen..

Jag vill också än en gång trycka på vikten av att söka professionell hjälp, att posta på swec och få en smärre boost för egot är väl fine men det ansvarsfulla nu är att ta hjälp på riktigt vis.

En anekdot som jag ändå tycker hör hemma här:

Ett ex innan min fru.. Hon var rätt smart, riktigt snygg, fantastisk i sängen rent personkemiskt.. Slutade med att hon manipulerade sönder halva min bekantskap, jag pratade inte ens med min allra bästa vän på flera år, med flera andra riktigt goda vänner tog det också år att reparera den skada hon åstadkom. Helt galen situation men jag var kär och fullständigt blind och hon gjorde lite som hon ville och än idag förstår jag inte syftet alls men det viktiga är att det tog slut och att man fick en chans att reparera och att se tillbaka och lära sig. En kvinna som söker total kontroll, av vilken orsak som helst.. Då är det läge att dra öronen åt sig och att ifrågasätta motiv. Jag tror att en lagom dos skeptisism är hälsosam rent allmänt i relationer. Som ung man är det lätt att hamna i klorna på en sån här tjej/kvinna som är helt jäkla galen egentligen och allt man ser är en snygg fasad åtföljd av ett grymt bra ligg och sen barkar det bara iväg åt skogen. För att sätta ribban på galenskapen så påstod hon tom under lång tid att hon var gravid med vårt barn.. Sen fick hon missfall under en påhittad misshandel.. Helt åt skogen vansinnigt.. Så långt kan en människa gå för att uppnå sina konstiga sjuka mål..

Det finns många crazy dudes därute.. Men det finns lika många crazy bitches. Hur crazy dudes beter sig vet nog de flesta av oss, men hur crazy bitches beter sig däremot är inte lika känt men det betyder inte att de inte finns, de är bara sjukt mycket mer manipulativa.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av iKenn1i:

@deginho: Det finns så mycket som spelar in, självklart vill jag se förändring. Men krav på förändring innebär med största sannolikhet att hon faller tillbaka och tappar motivationen till allt. Jag vet att detta låter konstigt, men vi har varit tillsammans i 5år och flyttade för några månader sedan ihop och blev sambos.

Vi har en gemensam son som också kommer in i bilden. Jag vill att vi ska hålla ihop, att vi ska kämpa tillsammans genom detta elände.
Jag vill dock undvika att hamna i en ohållbar ekonomisk situation pga hennes umgängesresor med dottern, som på så vis påverkar hela vår familj.

Det kommer bli kaos ikväll kan jag lova, och jag brukar alltid försöka undvika konflikter då jag själv har lite problem med diverse personlighetsstörningar. Men det är dags att ta tjuren vid hornen, visa vart skåpet ska stå. Jag kommer nog få höra en hel del saker om mig själv ikväll

Liknande situation hemma, kämpa på! Måste få sambon att det inte är ekonomiskt möjligt att hon inte har någon form av inkomst alls och att det är ett väldigt jobbigt för dig när du har relativt låg lön, det är inte egoistiskt att se till så att du mår bra.

Jag vet dock hur svårt det är att prata om, så önskar dig all lycka!

Edit; Efter att ha läst flera svar efter erat bråk, så får du bara inte vika dig nå mer. Hon är inte i någon position att hota med Ultimatum.

Permalänk
Inaktiv

Dagens samhälle bygger på att båda parterna arbetar och det är inte längre "mannen som skall försörja familjen". Tyvärr så är det en riktig freeloader som har skaffat som livspartner. Men tiden går inte att backa. Vad du däremot kan göra är att stärka dig själv. Gå emot henne, återuppta träningen och umgås med polarna. Ett förhållande är ett samspel mellan alla inblandade parter. När du viker ned dig så är det inte för att du älskar henne, utan du är en feg jävel som inte vågar ta konflikten. Du ger näring till det destruktiva och lockar fram beteendet ur henne. Du ger OK att hon kan behandla dig hur som helst för du kryper alltid tillbaka. Man gör inte så mot den man älskar, därför måste du börja säga ifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av iKenn1i:

Så är det självklart, men då hon låg efter med hyran där hon bodde och inte sökte lägenhet här uppe så skulle det bli lite svårt.

Hon flyttade 45mil för vår skull, så lite ska väl jag offra mig anser hon gällande umgängesresorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Dumheter, hon har inte gjort någon uppoffring och du ska inte heller göra någon. Så länge hon kan lämpa av sina problem på dig så kommer hon att göra det och du kommer därmed att bära hennes och dina egna, existerande problem. Det är den "vinsten" du gör av att hålla henne över ytan.

Vi är nog rätt många här som varit med om samma sak, liknande saker; värre och enklare men summan är följande:
Diagnos, Diagnos, Diagnos. Diagnos in i förbannelse.

Klarar du inte av att stå på dig för att detta ska ske så måste du dra dig undan, att stanna kvar är ett självskadebeteende och sannolikheten att hon tar itu med sina demoner innan du går under av dina är obefintlig.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Det svåra är att koppla bort skuldkänslorna vid en eventuell separation. Hon har ingenting kvar om jag försvinner ur hennes liv. Hon har inget förtroende någonstans pga skulder till kronofogden, prickar hos tidigare hyresvärd pga utebliven hyra samt vanvård av lägenhet. Jag vet inte vad som händer med henne om vi går skilda vägar? Min största problematik ligger i att jag känner något fruktansvärt mycket för hennes situationen som hon kan hamna i. Jag vill inte förstöra hennes liv när hon valt att flytta hit...

Kan tillägga att allt är som vanligt här. Hon har inte bett om ursäkt för allt hon sa igår, ingen som helst ånger. Jag dock bad om ursäkt för att jag tänkte ekonomiskt och ansåg att vi inte hade råd att låta henne åka. För att jag var en idiot som tänkte så. Vi har trots allt krediten som hon så gott påpekade.

Tillbaka på ruta ett helt enkelt...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk
Inaktiv

Det läses faktiskt som du även blitt hennes "enabler" istället för att vara någon hjälp... :\

Permalänk
Medlem

Efter att läst detta ser jag tre alternativ:
1. Betala och vara nöjd med att låta henne styra.
2. Ta ett rejält snack om detta där ni pratar om ekonomi och förklara hur man tänker från båda hållen och faktiskt lösa detta.
3. Ta med sonen, ring SoC och försök hjälpa henne där och flytta ut.

Att fortsätta som ni gör nu är inte nyttig för er relation, era barn eller er själva. Om ni stannar med varandra eller till och med gifter er så kommer det bara vara kasst och kanske leda till en separation längre fram i tiden som kommer skada era barn psykiskt.

Ett tips/idé kan vara att prata med ex-mannen och se om hon var likadan mot honom.

Önskar er all lycka och hoppas att det löser sig så ni kan bygga en framtid tillsammans.

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av iKenn1i:

Det svåra är att koppla bort skuldkänslorna vid en eventuell separation. Hon har ingenting kvar om jag försvinner ur hennes liv. Hon har inget förtroende någonstans pga skulder till kronofogden, prickar hos tidigare hyresvärd pga utebliven hyra samt vanvård av lägenhet. Jag vet inte vad som händer med henne om vi går skilda vägar? Min största problematik ligger i att jag känner något fruktansvärt mycket för hennes situationen som hon kan hamna i. Jag vill inte förstöra hennes liv när hon valt att flytta hit...

Kan tillägga att allt är som vanligt här. Hon har inte bett om ursäkt för allt hon sa igår, ingen som helst ånger. Jag dock bad om ursäkt för att jag tänkte ekonomiskt och ansåg att vi inte hade råd att låta henne åka. För att jag var en idiot som tänkte så. Vi har trots allt krediten som hon så gott påpekade.

Tillbaka på ruta ett helt enkelt...

Skickades från m.sweclockers.com

Tänk så här :Varför ska du ha dåligt samvete när hon uppenbarligen inte har ett uns av det för dig? Du har pm.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Ska kolla mina pm vid tillfälle

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av iKenn1i:

Det svåra är att koppla bort skuldkänslorna vid en eventuell separation. Hon har ingenting kvar om jag försvinner ur hennes liv. Hon har inget förtroende någonstans pga skulder till kronofogden, prickar hos tidigare hyresvärd pga utebliven hyra samt vanvård av lägenhet. Jag vet inte vad som händer med henne om vi går skilda vägar? Min största problematik ligger i att jag känner något fruktansvärt mycket för hennes situationen som hon kan hamna i. Jag vill inte förstöra hennes liv när hon valt att flytta hit...

Kan tillägga att allt är som vanligt här. Hon har inte bett om ursäkt för allt hon sa igår, ingen som helst ånger. Jag dock bad om ursäkt för att jag tänkte ekonomiskt och ansåg att vi inte hade råd att låta henne åka. För att jag var en idiot som tänkte så. Vi har trots allt krediten som hon så gott påpekade.

Tillbaka på ruta ett helt enkelt...

Skickades från m.sweclockers.com

Det här låter fruktansvärt känslokallt, men fundera lite kring det i alla fall - det är sagt i all välmening: Hon skulle klara sig lika bra som nu. Världen är full av ensamma och lite godtrogna män som låter sig charmas i några månader. Hon kommer inte hamna på gatan.

Du är inte heller i stånd att få henne på fötter då du, precis som du själv medger, inte har något mentalt övertag hemma. Det som kommer hända är att hon kommer få dig att dra på dig en massa kreditskulder och när även den livlinan spricker drar hon vidare till någon annan medan du står där med ett skulder och ett barn vars mor inte bidrar med vare sig tid eller pengar.

Ställ ditt ultimatum - professionell hjälp eller uppbrott - NU! Det är det bästa du kan göra för både din egen skull och för barnet. Du fixar inte detta på egen hand.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Inaktiv

Hon utnyttjar dig till fullo och det är hon själv som ser till att hon hamnar i situationen om du, vilket du borde, lämnar henne.

Permalänk
Skrivet av iKenn1i:

Det svåra är att koppla bort skuldkänslorna vid en eventuell separation. Hon har ingenting kvar om jag försvinner ur hennes liv. Hon har inget förtroende någonstans pga skulder till kronofogden, prickar hos tidigare hyresvärd pga utebliven hyra samt vanvård av lägenhet. Jag vet inte vad som händer med henne om vi går skilda vägar? Min största problematik ligger i att jag känner något fruktansvärt mycket för hennes situationen som hon kan hamna i. Jag vill inte förstöra hennes liv när hon valt att flytta hit...

Kan tillägga att allt är som vanligt här. Hon har inte bett om ursäkt för allt hon sa igår, ingen som helst ånger. Jag dock bad om ursäkt för att jag tänkte ekonomiskt och ansåg att vi inte hade råd att låta henne åka. För att jag var en idiot som tänkte så. Vi har trots allt krediten som hon så gott påpekade.

Tillbaka på ruta ett helt enkelt...

Skickades från m.sweclockers.com

Hon har totalt förstört sin ekonomi för all framtid och du är beredd att följa hennes ekonomiska råd och tömma kreditkort för hennes skull?

Skärp dig innan du har kronofogde (tidsfråga) på dig, för systemet bryr sig om kvinnor med barn men knappast tvärtom.

HON förstör sitt liv, inte du, eller ska du vara hennes plastpappa i resten av ditt liv mot ingen tacksamhet?

En del i att bli man är att göra saker som är jobbiga, men man vet är rätt!

Lämna!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iKenn1i:

Jag försöker att se sjukdomen, förstå den, förstå henne. Jag läser dagligen om detta, på olika forum och liknande. Vill verkligen inte ge upp, för när hon mår bra så utstrålar hon mycket kärlek. Tyvärr så blir dessa stunder färre och stunderna av ovisshet, nedtryckningar, personangrepp blir bara fler och fler.

Jag har själv varit inom psykiatrin sedan jag var 19-20. Nu är jag 32 och har fortfarande kontakt med vården. Själv fick jag diagnosen borderline för 10år sedan, och har därefter arbetat mitt tillbaka.

Numera är jag väl så frisk jag kan bli, men vissa svårigheter finns kvar. Våra olikheter i våra sjukdomar gör problemen så mycket större. Jag har full förståelse för henne, och anpassar mig fullt ut efter hennes behov för att hon ska må bra.

Mina uppoffringar jag gjort är många, så som att jag har helt slutat att följa mitt största intresse "fotboll". Jag har slutat träna för det får jag inte göra, har slutat umgås med vänner för det får jag inte heller göra. Jag får inte göra någonting själv, därav har jag offrat det... Men hon kör på i sitt vanliga träsk. Min enda kontakt med omvärlden är när jag arbetar...

Som sagt det är jobbigt, men man får väl bita ihop och hoppas det löser sig? Kan man få in henne på tvångsvård eller något?

Skickades från m.sweclockers.com

Slutade det fungera mellan henne och exet av samma anledning, att han inte fick göra något? Hon verkar se dig som en ren inkomstkälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iKenn1i:

Det svåra är att koppla bort skuldkänslorna vid en eventuell separation. Hon har ingenting kvar om jag försvinner ur hennes liv. Hon har inget förtroende någonstans pga skulder till kronofogden, prickar hos tidigare hyresvärd pga utebliven hyra samt vanvård av lägenhet. Jag vet inte vad som händer med henne om vi går skilda vägar? Min största problematik ligger i att jag känner något fruktansvärt mycket för hennes situationen som hon kan hamna i. Jag vill inte förstöra hennes liv när hon valt att flytta hit...

Det är inte du som förstör hennes liv, hon förstör sitt eget liv. Som sagts tidigare behöver hon få sin diagnos på papper, det är en bra utgångspunkt för förbättring. Det verkar inte riktigt som om hon är villig att göra något åt sin situation just nu, och det ska inte vara så att du dras ner med henne i fallet. Om ni dessutom har en son ihop så måste du sätta honom först.

Skrivet av iKenn1i:

Kan tillägga att allt är som vanligt här. Hon har inte bett om ursäkt för allt hon sa igår, ingen som helst ånger. Jag dock bad om ursäkt för att jag tänkte ekonomiskt och ansåg att vi inte hade råd att låta henne åka. För att jag var en idiot som tänkte så. Vi har trots allt krediten som hon så gott påpekade.

Krediter är en ytterst tillfällig lösning. Sätter du ihop din vardag med hjälp av krediter så är det något som är mycket fel. Att dessutom ha den inställningen till krediter som hon verkar ha är inte heller sunt.

Det är inte någon lätt situation du hamnat i, men du behöver fundera på vad som är bäst för både dig och din son. Om hon vill fortsätta traska runt i samma fotspår så behöver du fundera på om du är beredd att fortsätta att hålla henne över ytan tills ni båda drunknar.

Igen: tänk på sonen.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iKenn1i:

Det svåra är att koppla bort skuldkänslorna vid en eventuell separation. Hon har ingenting kvar om jag försvinner ur hennes liv. Hon har inget förtroende någonstans pga skulder till kronofogden, prickar hos tidigare hyresvärd pga utebliven hyra samt vanvård av lägenhet. Jag vet inte vad som händer med henne om vi går skilda vägar? Min största problematik ligger i att jag känner något fruktansvärt mycket för hennes situationen som hon kan hamna i. Jag vill inte förstöra hennes liv när hon valt att flytta hit...

Kan tillägga att allt är som vanligt här. Hon har inte bett om ursäkt för allt hon sa igår, ingen som helst ånger. Jag dock bad om ursäkt för att jag tänkte ekonomiskt och ansåg att vi inte hade råd att låta henne åka. För att jag var en idiot som tänkte så. Vi har trots allt krediten som hon så gott påpekade.

Tillbaka på ruta ett helt enkelt...

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, vad säger man nu? Det är inte lätt att vara feg. Tyvärr så tror jag att det är kört för din del. Har du tur så vaknar du en dag och tänker shit, har jag slösat mitt liv på en person som endast utnyttjar dig. Det är inte ens din egen avkomma. Pengar kommer och går, men tiden får du aldrig åter. Jag ska inte lära dig hur du ska leva ditt liv. Förhållandet måste vara balanserat, annars blir det så som du har beskrivit. Be om ursäkt för något som du inte tycker är fel egentligen. Vad är det för svek och lögn som du tutar i henne? Varför är du så ryggradslös? Varför låter du någon trampa på dig på det sättet? Tro inte att ditt barn inte ser ditt beteende. Du förstör nästa generation. Tyvärr, vad är din plats i samhället? Att jag är så hård mot dig är för att jag i över 10 år levde i ett sådant förhållande. Varje gång jag tänker på det så blir jag så besviken på mig själv. Att jag har varit feg och inte tagit tjuren i hornen. 10 år är en lång tid, tid jag inte kan få tillbaka. Men jag har vaknat iaf och säger nej när det känns fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Nu kan det ju låta hårt, men det bästa hade väl varit om du sagt åt henne att ta sitt pick och pack och dra istället för att vika dig?
Visst ni har barn tillsammans och vem vill att ens barn ska växa upp med splittrade föräldrar och oron över hur vårdnaden kommer se ut, men det är du som har jobb, bostad och möjlighet att försörja dig själv och ett barn och skulle med största sannolikhet vara den som får vårdnad (vilket jag gissar är precis vad som hänt med hennes ex och tidigare barn?).
På det du skriver verkar hon ju bara vilja ha någon som kan försörja henne om det är så att ni inte skulle bott ihop om du inte haft kreditkort.

Tolkar detta "resa runt" som hämtning och lämning av barnet, gissar att pappan med vårdnaden bor en bit bort.

Som en 21-åring som växt upp med skilda föräldrar kan jag säga att jag hade det mycket bättre med skilda föräldrar som var glada, jämfört med ett par föräldrar som bodde i samma hus och bråkade och tjafsade varje dag. Om föräldrarna känner att dom behöver separera så ska dom göra det. Var inte rädda för att barnet mår dåligt av det, barnet mår troligtvis bäst om förädrarna mår bra.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |