Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

OpenELEC, OSMC eller XBian till Raspberry

Permalänk
Medlem

OpenELEC, OSMC eller XBian till Raspberry

Jag har en raspberry liggandes och funderar nu på att använda den för att titta på hbo nordic. På http://kodi.wiki/view/HOW-TO:Install_Kodi_on_Raspberry_Pi rekommederas rubrikens tre os som alternativ. Någon hjäpsam som kan hjälpa mig välja?

Permalänk
Medlem

Xbian känns inte riktigt färdigt och har mer buggar, OpenELEC och OSMC är väl ganska likvärdiga, OpenELEC är Kodi 15.1, OSMC är Kodi 15.2.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

En bra sak att veta om osmc och openelec är att openelec är så nedbantat som möjligt för att inte ta så mycket systemresurser i anspråk. I openelec finns ingen pakethanterare och har för mig att gcc saknas så det är svårt att lägga till andra program än de få openelc-plugins som finns.

Osmc däremot använder sig av ubuntu i botten vilket ger mer möjligheter då ubuntus programutbud finns tillgängligt.

Båda har sina för och nackdelar och det bästa är ju att själv testa dom för att se vad man gillar.
Xbian har jag aldrig sett som ett riktigt alternativ.

Permalänk
Medlem

OpenELEC, OSMC eller XBian till Raspberry

Jag installerade Kodi på raspbian för att kunna använda till annat än mediaspelare. Men jag hade alla möjliga buggar och problem med bild/ljud så jag gick tillbaka till OpenELEC vilket har fungerat "out of the box". PS kör Pi2.

Permalänk
Medlem

Hoppsan såg inte att jag fått svar...
Kanske borde nämnt att jag har första generationens rpi med bara en prockärna och inte alltför mycket minne. Skulle den ändå klara osmc? Kan ju vara bra att kunna lägga till några fler prog...

Permalänk
Medlem

@oxxyyd: jag har ingen erfarenhet av något annat än RPi2 med OSMC, men jag tycker inte ens att menyerna flyter på i OSMC. laggar och kan ibland fastna några sekunder. däremot väl när jag tittar på film funkar det utmärkt (dom filmer som då går att se såklart, i stort sett alla img/iso-filer hänger sig i filmmenyn)

Permalänk
Medlem

@oxxyyd
Det är ju bara att prova och se hur du upplever de.

När jag hade Raspberry Pi Model B Rev 2 upplevde jag att menyerna inte hängde med riktig men inget farligt, att spela upp film var inga större problem men det var ju några år sen nu så jag tror nog att de har optimerat mjukvaran bättre nu.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Första gen Raspberry är inte supersnabb så du kan mycket väl uppleva lite lagg i menyer och sånt när du kör Kodi (oavsett vilken dist). Sen kan jag varna för att jag tycker inte streamingtjänster fungerar så bra i Kodi. Vet inte hur det är med HBO nordic men Netflix är en riktig pain att få att fungera och det samma gäller ViaPlay.

Själv skaffade jag en chromecast för just streamingtjänsterna och använder Raspberryn för annat material.