Val av 980 Ti kort m.m. i datorbygge för ca17k

Permalänk
Medlem

Val av 980 Ti kort m.m. i datorbygge för ca17k

Jag har kikat runt och inspirerats lite av trådar här på forumet och gjort ett bygge enligt: http://www.inet.se/kundvagn/visa/8653633/2015-10-23

Syftet med datorn är att kunna spela olika typer av spel som Total War, star citizen, FPS (Falout 4) och allt annat jag blir sugen på med höga inställningar. Men jag har ett par frågor, främst runt valet av grafikkort: Är det värt att gå upp till: http://www.inet.se/produkt/5411453/asus-geforce-gtx-980-ti-6g... det är tusen spänn men hur mycket mer prestanda får man?
Kommer nätaggregatet orka med och kunna anslutas till det kort jag väljer?
Bör jag ha snabbare ram?
Någon annan tanke eller brist i mitt bygge?

Tacksam om någon har tid att ge råd!

Permalänk
Medlem

ASUS Strix version ger dig väl kanske 5-8 FPS mer i dagsläget.
http://techreport.com/review/28685/geforce-gtx-980-ti-cards-c...

Nätagget räcker.
Du behöver inte ha snabbare RAM. Du skulle klara dig på långsammare till och med. RAM frekvens spelar faktiskt väldigt lite roll.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 36 TB HDD | GPU: Intel A310 | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stromming90:

ASUS Strix version ger dig väl kanske 5-8 FPS mer i dagsläget.
http://techreport.com/review/28685/geforce-gtx-980-ti-cards-c...

Nätagget räcker.
Du behöver inte ha snabbare RAM. Du skulle klara dig på långsammare till och med. RAM frekvens spelar faktiskt väldigt lite roll.

Tack för bra svar, fortfarande inte helt säker på om dom FPS:en är värda den tusenlappen, men jag får fundera på det. Gissar att du inte såg något annat onödigt/fel?

(Såg att kylaren ligger dubbelt, det är för att jag köper processorn ifrån annan leverantör.)

Permalänk
Medlem

@Vidarn:

Inte vad jag såg Värt att vänta tills nån annan svarar också kanske

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 36 TB HDD | GPU: Intel A310 | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Hedersmedlem

Du skriver att du bor i Göteborg, har du vägarna förbi Borås kan du under helgen få samma SSD för 599:-. För ett grafikkort är nätagget i det närmaste överdimensionerat, du kan gå ner till 650W eller 550W på ett 980Ti. Vad ska du köra i för upplösning och refresh rate? För 1440p60Hz är det väl perfekt men för 4K60Hz kommer det inte räcka i mer krävande spel. För spel tycker jag datorn i allmänhet är lite överdimensionerad med i7 och 16GB RAM men även det beror ju på upplösning du vill ha och är du villig att lägga pengarna så är det ju inget fel.

Permalänk
Medlem

evga är ett bra kort, kör själv med det!

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/229398-asus_s...

200kr mer för strix som ger ~10% mer prestanda, det är det väl värt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Du skriver att du bor i Göteborg, har du vägarna förbi Borås kan du under helgen få samma SSD för 599:-. För ett grafikkort är nätagget i det närmaste överdimensionerat, du kan gå ner till 650W eller 550W på ett 980Ti. Vad ska du köra i för upplösning och refresh rate? För 1440p60Hz är det väl perfekt men för 4K60Hz kommer det inte räcka i mer krävande spel. För spel tycker jag datorn i allmänhet är lite överdimensionerad med i7 och 16GB RAM men även det beror ju på upplösning du vill ha och är du villig att lägga pengarna så är det ju inget fel.

Det jag kommer köra närmast är 1920x1080p och 60Hz, har funderingar på en högre upplösning i framtiden men inget jag kommer skaffa direkt. Runt överdimensionerat, där försöker jag väl framtidssäkra lite mot spel som Star Citizen etc. och är väl bered att lägga lite pengar på att inte behöva sänka ifrån ultra i något spel på ett tag. Men det är klart, jag vill ju inte överdimensionera visa saker om någon annan komponent inte hänger med, därav tankar om jag bör gå upp till STRIX kortet.

Runt disken, har du en begagnad du vill sälja eller? är i Borås ibland och funderar på om jag kommer vara där innan jag ska bygga ihop datorn (Processorn är slut överallt så kommer få vänta lite)

Permalänk
Medlem

@willaim:

Oj hade inte sett det där, ja det är ju värt, tack!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vidarn:

Det jag kommer köra närmast är 1920x1080p och 60Hz, har funderingar på en högre upplösning i framtiden men inget jag kommer skaffa direkt. Runt överdimensionerat, där försöker jag väl framtidssäkra lite mot spel som Star Citizen etc. och är väl bered att lägga lite pengar på att inte behöva sänka ifrån ultra i något spel på ett tag. Men det är klart, jag vill ju inte överdimensionera visa saker om någon annan komponent inte hänger med, därav tankar om jag bör gå upp till STRIX kortet.

Runt disken, har du en begagnad du vill sälja eller? är i Borås ibland och funderar på om jag kommer vara där innan jag ska bygga ihop datorn (Processorn är slut överallt så kommer få vänta lite)

För 1080p60 tycker jag att 980Ti är väldigt mycket mer än du behöver. Angående SSD:n så är det NetOnNets lagershop som har inflyttningsfest i helgen, många bra erbjudanden. 6700K för 3490:- och Z170-A är också med där kom jag på. Kanske värt att se om du kan spara en del pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

För 1080p60 tycker jag att 980Ti är väldigt mycket mer än du behöver. Angående SSD:n så är det NetOnNets lagershop som har inflyttningsfest i helgen, många bra erbjudanden. 6700K för 3490:- och Z170-A är också med där kom jag på. Kanske värt att se om du kan spara en del pengar.

Ja, egentligen försöker jag väl säkra mot att skaffa en ny skärm (troligen 1440p60) inom ett par månader. Men jag kanske borde bestämma om jag kommer göra det eller inte, och gå ner lite på allt annars. Men om jag bestämmer att jag skall köra 1440p60 snart tycker du det ser rimligt och balanserat ut? (troligen med ASUS STRIX GeForce GTX 980 TI Gaming 6GB tackvare tidigare tips för 7.2)

Ska titta på NetOnNet, tack!

Permalänk
Medlem

En liten uppdate: Bestämde mig för att jag vill vara redo for en 1440p60Hz skärm, så har beställt ett ASUS STRIX GeForce GTX 980 som skall hämtas ut i eftermiddag, i övrigt lutar det år att jag följer min orginalkorg om inget annat tips/råd dyker upp innan jag skaffar delarna.

Permalänk
Medlem

@Vidarn
Jag tycker inte det är värt de extra pengarna!
Utan lägg de pengarna på ett FD Define S chassi och ett ASUS Z170 Pro Gamer moderkort för ett tystare bygge med bättre finesser och stöd för framtida SLI. EVGA kortet är dessutom ett bättre val om det ska vattenkylas i framtiden och då även mer attraktivt i andrahandsvärde!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vidarn:

En liten uppdate: Bestämde mig för att jag vill vara redo for en 1440p60Hz skärm, så har beställt ett ASUS STRIX GeForce GTX 980 som skall hämtas ut i eftermiddag, i övrigt lutar det år att jag följer min orginalkorg om inget annat tips/råd dyker upp innan jag skaffar delarna.

Det räcker väl med en tub arctic silver? Sen skulle jag rekommendera en 500GB SSD, kostar bara 600kr mer, 250GB fyller man upp rätt snabbt.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

@Vidarn
Jag tycker inte det är värt de extra pengarna!
Utan lägg de pengarna på ett FD Define S chassi och ett ASUS Z170 Pro Gamer moderkort för ett tystare bygge med bättre finesser och stöd för framtida SLI. EVGA kortet är dessutom ett bättre val om det ska vattenkylas i framtiden och då även mer attraktivt i andrahandsvärde!

Efter tips hittades STRIX GeForce GTX 980 TI för endast 200kr mer, så tror det är värt dom 200?
Tystare chassi är ju ganska rakt fram, men varför vill men uppgradera moderkortet till ASUS Z170 Pro Gamer? är det bara för framtida uppgraderingar eller något som gör skillnad nu med?

Permalänk
Medlem

@kaya:

Japp ska bara ha en tub, kommer inte köpa processor på Inet så gick lite snabbt när jag la ihop för att visa. Bra poäng med SSD, kommer ha en äldre 1tb för filer, media etc, men spel tar ju även dom väldigt mycket plats numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vidarn:

Efter tips hittades STRIX GeForce GTX 980 TI för endast 200kr mer, så tror det är värt dom 200?
Tystare chassi är ju ganska rakt fram, men varför vill men uppgradera moderkortet till ASUS Z170 Pro Gamer? är det bara för framtida uppgraderingar eller något som gör skillnad nu med?

Ja det va ju bra pris! Men jag tänker på vattenkylning och då har EVGA ett plus i kanten.
Angående moderkortet så har ASUS en betydligt bättre fläktkontrol samt nätverksport från intel samt en något bättre ljudkrets.
Är inte säker men vill minnas att MSI "mate" kortet inte har stöd för SLI om så skulle ske i framtiden. Väljer du strix kortet så matchar de ju varandra och stillar ens OCD.

Permalänk
Medlem

Sitter själv med ett strix 980ti och det kyler ner kortet bra och är i princip ljudlöst..Under 50 grader slås fläktarna av helt..Så vattenkylning behövs ju i princip ej

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med msi 980ti 6g gaming, supernöjd. Köpte den för 6590kr på webhallen förra veckan 😊

Visa signatur

Vad betyder data?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vidarn:

@kaya:

Japp ska bara ha en tub, kommer inte köpa processor på Inet så gick lite snabbt när jag la ihop för att visa. Bra poäng med SSD, kommer ha en äldre 1tb för filer, media etc, men spel tar ju även dom väldigt mycket plats numera.

Skillnaden mellan de olika 980Ti korten är i princip bara vilken klock dom kommer med från fabriken därför brukar det bästa köpet vara att ta det billigaste och sedan klocka dom själv, dock ej referenskylare.

Sen hade jag personligen valt Samsung 850 EVO SSD före den du valt, ligger i samma prisläge men har längre garanti samt lite nyare teknik i form av V-nand.
http://www.inet.se/produkt/4304783/samsung-850-series-evo-500...
http://www.inet.se/produkt/4304782/samsung-850-series-evo-250...

Permalänk
Medlem

Jag älskar mitt ASUS Strix 980ti. Har aldrig märkt av det när det kommer till ljud då mina fläktar på radiatorn låter högre. När jag köpte det hade inet kampanj o sålde det för 7990:- inkl. en ASUS gaming mus (som jag faktiskt ville ha dessutom)

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra tips, har nu beställt saker det som är påväg är:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8658399/2015-10-24

Har dock spridit ut köp över Inet, webhallen, NetOnNet, och komplet där det är billigast och snabbast (som den otrogna kund jag är) så kommer ner runt 17. Det enda som jag nu funderar på är om jag ska byta SSD när jag hämtar i store pickup, både större och märke, men känns som jag har argumenten velar bara :).

Om det dyker upp något mer är det inte försent eftersom jag inte hämtat saker i butikerna än.
Återigen tack alla som tog sig tid att fundera på alla mina frågor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vidarn:

Tack för alla bra tips, har nu beställt saker det som är påväg är:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8658399/2015-10-24http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8658399/2015-10-24

Har dock spridit ut köp över Inet, webhallen, NetOnNet, och komplet där det är billigast och snabbast (som den otrogna kund jag är) så kommer ner runt 17. Det enda som jag nu funderar på är om jag ska byta SSD när jag hämtar i store pickup, både större och märke, men känns som jag har argumenten velar bara :).

Om det dyker upp något mer är det inte försent eftersom jag inte hämtat saker i butikerna än.
Återigen tack alla som tog sig tid att fundera på alla mina frågor!

Ja Samsung 850 EVO är en bättre disk, längre garanti och samma pris, så där skall du inte vela.

Permalänk
Medlem

Varför lägga 500kr mer för STRIX än för EVGA?
Om jag tolkar Sweclockers test så verkar ljud/temp vara bättre på EVGA och prestandan inte stor skillnad alls.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

@Vidarn:

Byta ut nätagget till ett Corsair RM750X då den är snäppet vassare för samma pengar

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem

@Nautilus011:

Jag hittade det för 200 mer via webbhallen (tips i tråd), så jag bedömde dom få procenten värda 200.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

@Vidarn:

Byta ut nätagget till ett Corsair RM750X då den är snäppet vassare för samma pengar

Tack för tipset tittar på det, verkar faktiskt lite bättre för i princip samma pris, byter nog där.

Permalänk
Medlem

@Vidarn:

Yes det är det:) SC har gjort en recension om det.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2