Fråga angående Router till 100/10 Fiber

Permalänk

Fråga angående Router till 100/10 Fiber

Tjena!

Har nyligen dragit in Fiber och har nu då kollat runt på vilken router man skall skaffa och har kommit fram till 5 alternativ.
Men jag vet inte vilken som jag skall skaffa då jag har läst både bra och dåliga saker om samtliga routrar.

De 5 som jag har kollat på:

Netgear R6400
Netgear R7000
Asus RT-AC66U
Asus RT-AC68U
Asus RT-AC87U

Bor i en villa på ca. 150 Kvm där 1 enhet kommer vara kopplade med ethernet och 2 enheter kommer använda sig av en brygga från WIFI till ethernet. Kommer också finnas 3-5 mobila enheter som använder sig enbart av WIFI.

Om ni har haft ngn utav dessa routrar skriv gärna nackdelar/fördelar som ni har stött på och varför ni skulle rekommendera den.

Mvh Eric

Permalänk
Medlem
Skrivet av saintartsflow:

Tjena!

Har nyligen dragit in Fiber och har nu då kollat runt på vilken router man skall skaffa och har kommit fram till 5 alternativ.
Men jag vet inte vilken som jag skall skaffa då jag har läst både bra och dåliga saker om samtliga routrar.

De 5 som jag har kollat på: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2949263&view=c

Bor i en villa på ca. 150 Kvm där 1 enhet kommer vara kopplade med ethernet och 2 enheter kommer använda sig av en brygga från WIFI till ethernet. Kommer också finnas 3-5 mobila enheter som använder sig enbart av WIFI.

Om ni har haft ngn utav dessa routrar skriv gärna nackdelar/fördelar som ni har stött på och varför ni skulle rekommendera den.

Mvh Eric

Länken fungerar inte, "not allowed to see".

Generellt bör du iaf titta på en AC router.
Vilken budget hade du tänkt dig?

Permalänk

@MacAllan:

Oj trodde andra kunde gå in på länken.

Får skriva routrarna här då:

Netgear R6400
Netgear R7000
Asus RT-AC66U
Asus RT-AC68U
Asus RT-AC87U

Permalänk
Medlem

Tyvärr så funkar inte din länk. Vilka routrar är det du har tittat på?

Permalänk

@Acherry:

Har redigerat Inlägget men de routrar som jag kollat på är

Netgear R6400
Netgear R7000
Asus RT-AC66U
Asus RT-AC68U
Asus RT-AC87U

Permalänk
Medlem
Skrivet av saintartsflow:

@MacAllan:

Oj trodde andra kunde gå in på länken.

Får skriva routrarna här då:

Netgear R6400
Netgear R7000
Asus RT-AC66U
Asus RT-AC68U
Asus RT-AC87U

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av någon av dessa, men jag tror samtliga kommer klara det du vill utan problem.

Permalänk
Medlem

Jag flyttade nyss och fick 1000Mbit upp/ner och behövde ny router.
Slutade med att jag valde Tp-Link Archer c9 som jag betalade 999kr för på Kjell och Co.
Den fungerar helt utmärkt för mig! Trådade hastigheter på 960-980Mbit och trådlöst 600mbit eller ibland mer till min Macbook Pro. Väldigt nöjd!

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Jag har ac66u som funkar helt okej på mina 150 kvm, med 7st (6st wifi) enheter kopplade vilket funkar kalas.
Dock har jag fått starta om den lite då och då kanske var fjärde månad vilket går att leva med.
Inga problem med hastighet via wifi på 100/100 fiber.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jag har två av de du nämner, ac66 och ac68.
Har kört ac66 fram tills nu i helgen, bytte nu till ac68.
Ingen märkbar skillnad ännu, förutom att 68an inte verkar bli lika varm.
Däremot så verkar Asus inte lira jättebra trådlöst men ipad/iphone.
Har 100/100 fiber, får max ut 65Mbit ner och 85Mbit upp på 5Ghz bandet, n standard

Har hört väldigt gott om Netgears R7000.
Rt-ac87 har väl blivit bättre vad gäller fw nu, iaf Merlins, som jag förövrigt kör.
Både Netgear och Asus har ju stöd för 3e parts firmware vilket är bra.

Skickades från m.sweclockers.com