[Köpråd]Uppgradera burken, nytt grafikkort

Permalänk
Medlem

[Köpråd]Uppgradera burken, nytt grafikkort

Hej. Fick ett "ultimatum" av min sambo för ett tag sedan. Hon klagar att datorn låter som ett jetplan och hon sa att jag skulle fixa det trevligt med uppgradering. Det är mitt nuvarande grafikkort som låter som mindre jetplan när det går upp i 80-90%.

Har dom här grejerna i datorn just nu.
Intel Core i5 3570K 3,4 GHz (Ivy Bridge)
MSI Z77A-G41 ATX
Radeon Hd 5850 1GB
Corsair HX Series Modular Power Supply 520W
16GB ram.

Kravspeccen är:
-Låg ljudnivå vid fulload (ids inte hålla på med vattenkylning, byta kylare osv)
-Vill helst inte byta nättag
-Ska klara fallout4
-Kostnad ~4000kr

Har tittat lite på Asus R9 390 DC3 Strix
Men har inte riktigt koll om det är prisvärt prestanda/ljudnivå/peng.
Har inte ingen koll på nvidiakorten.

Permalänk
Medlem

@BoManski:

R9 390 är ett bra kort. Det kräver lite mer än GTX 970 i ström och det är rekommenderat att ha ett 550W som minst men det borde ditt kanske klara. Det låter ungefär 2dB mer än GTX 970 också.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 36 TB HDD | GPU: Intel A310 | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Avstängd

Ett MSI 390x Gaming är vad du söker. Alt ASUS

Permalänk

Jag skulle nog rekommendera detta:
https://www.komplett.se/product/826145/datorutrustning/grafik...

Dels för att fläktarna bara snurrar när det verkligen behövs. Alltså när du bara slö surfar eller gör något annat som inte är krävande för GPU:n så låter inte GPU fläktarna alls. Och när fläktarana väl snurrar så är de väldigt tysta om du frågar mig. Jag har kortet själv. Jag klarar av att köra alla spel jag lirar på hög eller ultra settings. Sen så har det ju, precis som de flesta 970 en ganska låg ström förbrukning vilket leder till att den avger mindre värme vilket leder till att fläktarma inte behöver förflytta lika mycket luft...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator: Intel Core i7-4770 - EVGA GeForce GTX 970 - Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 16GB (4GBx4) - Asus B85-Plus - Cooler Master B500 500W - Toshiba Desktop 1TB SATA 3.0 - Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM - Fractal Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Ett MSI 390x Gaming är vad du söker. Alt ASUS

Kostar ungefär ~1000kr mer än vad min budget säger och nu när jag tittat på det behöver jag nog ett kraftigare nättag
Och är inte x varianten i princip fabriksklockad?

Skrivet av Sprängd Anka:

Jag skulle nog rekommendera detta:
https://www.komplett.se/product/826145/datorutrustning/grafik...

Dels för att fläktarna bara snurrar när det verkligen behövs. Alltså när du bara slö surfar eller gör något annat som inte är krävande för GPU:n så låter inte GPU fläktarna alls. Och när fläktarana väl snurrar så är de väldigt tysta om du frågar mig. Jag har kortet själv. Jag klarar av att köra alla spel jag lirar på hög eller ultra settings. Sen så har det ju, precis som de flesta 970 en ganska låg ström förbrukning vilket leder till att den avger mindre värme vilket leder till att fläktarma inte behöver förflytta lika mycket luft...

Skickades från m.sweclockers.com

Är det någon större skillnad på 8gb vram vs 4gb vram? Kommer att spela i 1080p. Ibland blir man lite blind av siffror. Högre = bättre men man kanske inte utnyttjar allt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BoManski:

Kostar ungefär ~1000kr mer än vad min budget säger och nu när jag tittat på det behöver jag nog ett kraftigare nättag
Och är inte x varianten i princip fabriksklockad?

Är det någon större skillnad på 8gb vram vs 4gb vram? Kommer att spela i 1080p. Ibland blir man lite blind av siffror. Högre = bättre men man kanske inte utnyttjar allt

kör på ett 970 istället så slipper du byta nätagg..
https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/nvidia/evg...

Permalänk
Medlem

@BoManski:

390 performar ofta bättre än 970 och ger en lite högre FPS. Dock så går den ju varmare och låter mer. Drar mer ström med.
Att ha 8GB VRAM är ju en fin buffer för när spel som drar lite mer börjar komma och den klarar 4K bättre, dock inte bra för man får kass FPS oavsett om man inte SLI:ar eller kör CrossfireX

Vill du inte byta PSU så ta 970.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 36 TB HDD | GPU: Intel A310 | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

kör på ett 970 istället så slipper du byta nätagg..
https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/nvidia/evg...

Lutar nog åt 970

Skrivet av Stromming90:

@BoManski:

390 performar ofta bättre än 970 och ger en lite högre FPS. Dock så går den ju varmare och låter mer. Drar mer ström med.
Att ha 8GB VRAM är ju en fin buffer för när spel som drar lite mer börjar komma och den klarar 4K bättre, dock inte bra för man får kass FPS oavsett om man inte SLI:ar eller kör CrossfireX

Vill du inte byta PSU så ta 970.

Tack för infon kring 8gb vs 4gb. Jag kommer nog inte att ha nytta av 8gb då, 4k känns avlägset
Är det evga acx2.0 ssc man skall gå på? fick bra i sweclockers test i alla fall
Beställer när jag kommer hem från jobbet

Permalänk
Avstängd

Rekommenderar ett Nvidia GTX 970.
Anledningen är enkel... tystare, drar mindre kraft samt svalare.
Passar dina behov 100%

AMD R390/R390X rekommenderat PSU 750 W, men kan användas av 550 W av HÖGSTA KLASS PSU'er dock inte för överclockning samt beroende på CPU'er.

Nvidia GTX 970/980 rekommenderat PSU 500 W, men kan användas av 400 W av HÖGSTA KLASS PSU'er dock inte för överclockning samt beroende på CPU'er m.m.

Skulle aldrig rekommendera ett 390 kort för de som har PSU'er lägre än 650 W
Finns för många fall (EJ måndagsexemplar) där 390 haft stora problem att drivas utav ett PowerSupplyUnit nätagg a'la 550 W... punkt.

Skrivet av BoManski:

Hej. Fick ett "ultimatum" av min sambo för ett tag sedan. Hon klagar att datorn låter som ett jetplan och hon sa att jag skulle fixa det trevligt med uppgradering. Det är mitt nuvarande grafikkort som låter som mindre jetplan när det går upp i 80-90%.

Har dom här grejerna i datorn just nu.
Intel Core i5 3570K 3,4 GHz (Ivy Bridge)
MSI Z77A-G41 ATX
Radeon Hd 5850 1GB
Corsair HX Series Modular Power Supply 520W
16GB ram.

Kravspeccen är:
-Låg ljudnivå vid fulload (ids inte hålla på med vattenkylning, byta kylare osv)
-Vill helst inte byta nättag
-Ska klara fallout4
-Kostnad ~4000kr

Har tittat lite på Asus R9 390 DC3 Strix
Men har inte riktigt koll om det är prisvärt prestanda/ljudnivå/peng.
Har inte ingen koll på nvidiakorten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RaBlack:

Rekommenderar ett Nvidia GTX 970.
Anledningen är enkel... tystare, drar mindre kraft samt svalare.
Passar dina behov 100%

I agree. Jag har själv valt ett sapphire R9 390 nitro som verkar ha bäst kylning för 390korten och jag är nöjd. Kortet går rätt tyst.
Men är huvudanledningen till nyköp av grafikkort att sänka ljudnivån som i TS fall så är ett 970 att föredra (det med tystast kylning under belastning).

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BoManski:

Lutar nog åt 970

Tack för infon kring 8gb vs 4gb. Jag kommer nog inte att ha nytta av 8gb då, 4k känns avlägset
Är det evga acx2.0 ssc man skall gå på? fick bra i sweclockers test i alla fall
Beställer när jag kommer hem från jobbet

gtx 970 är riktigt snabbt och duger gått åt 1080p@60hz

bra köp: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2809933