Permalänk
Avstängd

GPU blir konstigt varm ibland

Tjenare, är totalt kass när det kommer till sånna här saker.. Jag har kört 43% på fan speed i MSI Afterburner under load/gaming i 6 månader iaf.. Då har jag alltid legat under 85 grader i de spel jag brukar spela.. Men nu den senaste veckan så har jag börjat fått problem, ibland så går GPU:n upp i ~95 grader och då får man den där varningen då fläktarna börjar spinna snabbt och sedan går tillbaka till 43%..

Det är inte så att vissa matcher har varit mer krävande än vissa andra, jag har som sagt kört på samma inställningar i 6 månader och det har fungerat galant.

Chassifläktarna sitter på samma ställe och fungerar. Båda grafikkortsfläktarna snurrar och grafikkortet är inte fyllt av damm! Rengjorde det igår (igen) utan framgång.

Ni kommer säkert inte förstå ett skit av min förklaring men jag är lite halvtrött just nu

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Avstängd

Edit: Fått lite hjälp på ett annat forum och de verkar konstatera att temp-sensorn verkar vara halvt pajj. GPU:n thermal throttlar inte så..

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScaniaTuktarN:

Edit: Fått lite hjälp på ett annat forum och de verkar konstatera att temp-sensorn verkar vara halvt pajj. GPU:n thermal throttlar inte så..

Kanske bara damm, tveksam till att tempsensorn skulle bli dålig.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Testa med andra drivers. Liten chans men vem vet kan ju vara drivaren som spökar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Kanske bara damm, tveksam till att tempsensorn skulle bli dålig.

Skrivet av Melinho2895:

Testa med andra drivers. Liten chans men vem vet kan ju vara drivaren som spökar.

Nice nu drog den upp i 95 igen på 50% fan speed, va i h**ve*e

Commander: Nja damm är det inte, jadu jag vette fan va som är fel.

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScaniaTuktarN:

Nice nu drog den upp i 95 igen på 50% fan speed, va i h**ve*e

Commander: Nja damm är det inte, jadu jag vette fan va som är fel.

Testa låta den själv styra fläkten för att se vad temperaturerna blir då. Hur är ambient tempereturerna?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Testa låta den själv styra fläkten för att se vad temperaturerna blir då. Hur är ambient tempereturerna?

Då låg fläktarna på 82% och gpu:n låg på 78, förut räckte 43 men inte nu.. Jävla krångel

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558