Permalänk
Avstängd
Skrivet av StuntmanMike:

@Coffe81: Jag antar/hoppas att du har tillgång till en verkstad och verktyg bara. Samt att du skriver ner och planera bygget innan du börjar.
Detta samt brist på kapital gjorde att jag inte blev nöjd med min modd iallafall. =/

Har en god vän som är cnc tekniker som har lovat att låna ut sin kunskap och arbetsplats till mitt förfogande.
Kapital finns.
Sedan avslutar jag alltid alla projekt när jag själv känner att det är färdigt. Så klart kommer det att bli.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coffe81:

Det kanske var lite otydligt. Det finns väl alltid en budget, men har som sagt ingen koll på vad det gäller priser på vattenkylning då jag inte byggt med vattenkylning förut.
Därmed lät jag budgeten vara osagd, ville mest ha koll på vad saker och ting som är bra kostar.
Men skall vi sätta ett tak på 30k då. Självklart under det om det finns utrymme till det.

Ska du ha allting nytt så räkna med åtminstone 5.5k~ (+ fläktar) för ett grafikkort/en loop, 7k~ för ett grafikkort/två loops och sen +1400:- för ytterligare ett grafikkort typ

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Skrivet av Coffe81:

Har en god vän som är cnc tekniker som har lovat att låna ut sin kunskap och arbetsplats till mitt förfogande.
Kapital finns.
Sedan avslutar jag alltid alla projekt när jag själv känner att det är färdigt. Så klart kommer det att bli.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det låter ju lovande! ^^ Ser fram emot några läckra galleribilder då! Kanske lagom till julen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av StuntmanMike:

Ja det låter ju lovande! ^^ Ser fram emot några läckra galleribilder då! Kanske lagom till julen?

Förhoppningsvis en bra bit innan jul. Om allt flyter på som det skall.
Allt material till bordet samt glasskivan är redan här.
Det är bara vattenkylningen som inte är köpt än. Men så snart jag vet vilka delar jag behöver. Så skall jag se till att få det beställt.

Har googlat lite efter en viss ordning man kopplar i. Men många har olika setups.

Tänkte rad,pump.res.gpu.rad. och ett rad.pump. res.cpu. rad är det så man kopplar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coffe81:

Tänkte rad,pump.res.gpu.rad. och ett rad.pump. res.cpu. rad är det så man kopplar?

Res innan pump, sen spelar det ingen roll

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Naga:

Res innan pump, sen spelar det ingen roll

Okej tack. Då vet jag det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Tänkte ha luftflöde in framifrån. Dvs rakt in i fronten av skrivbordet. Och utflöde på sidorna. Är det då bäst att placera radsen i fronten. Där kylluften kommer in ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Coffe81:

Tänkte ha luftflöde in framifrån. Dvs rakt in i fronten av skrivbordet. Och utflöde på sidorna. Är det då bäst att placera radsen i fronten. Där kylluften kommer in ?

Skickades från m.sweclockers.com

För ljudnivå och estetik skulle jag haft 2x480mmRadiator på bakre långsidan alternativt en på vardera kortsida och rikta utflödet mot det håll som tjänar mest på varmluften.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av StuntmanMike:

För ljudnivå och estetik skulle jag haft 2x480mmRadiator på bakre långsidan alternativt en på vardera kortsida och rikta utflödet mot det håll som tjänar mest på varmluften.

En på vardera kortsida får det bli då. Tänkte inte ha utblås bakåt alls. In fram och ut på sidorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

2 pumpar
2 reservoarer
2 480mm rads
Cpu block beställt.

Klurar på om jag skall köra kopparrör och chromefärga dessa.

Alla anslutningar skall kolfiberfolieras. Samt kablar skall få kolfibersleeve. Temat blir grå/kolfiber / chrome med vit led.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Coffe81:

2 pumpar
2 reservoarer
2 480mm rads
Cpu block beställt.

Klurar på om jag skall köra kopparrör och chromefärga dessa.

Alla anslutningar skall kolfiberfolieras. Samt kablar skall få kolfibersleeve. Temat blir grå/kolfiber / chrome med vit led.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns kromade kopparrör att köpa. Ta en titt i badrummet ditt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av StuntmanMike:

Finns kromade kopparrör att köpa. Ta en titt i badrummet ditt!

Att jag inte tänkte på det. Det man inte har i huvudet finner man på SweC. Tackar för infon. Skall slänga upp en skiss i helgen hur jag hade tänkt mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

personligen hade jag kört (och kör själv) EVGA pågrund av garantierna, att hitta block är inte svårt eftersom EK har block som passar flera olika modeller (finns en config sida på deras site där man kan se vilket block som passar ens GPU) att byta från luftkylt kort till vattenkylt är inte svårt men man ska ta sig den tiden de tar och inte stressa

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Avstängd

2 st gtx 780 classy block beställda idag.
Passar tydligen som handen i handsken till mina 980ti classified

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coffe81:

Att jag inte tänkte på det. Det man inte har i huvudet finner man på SweC. Tackar för infon. Skall slänga upp en skiss i helgen hur jag hade tänkt mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Skall du köra med hårda kopparrör så finns dess billigt på biltema, tillsammans med alla tillbehör.
Har för mig det är 12mm rör, av denna typen.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-och-rordelar/Kopparror/...
Med dessa verktygen för att bocka och ta av röret.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Verktyg-och-tillbehor/Rorbo...
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-och-rordelar/Tillbehor/...

Dessa nipplarna är att föredra
http://www.highflow.nl/aansluitingen/fittingen/bitspower/matt...
Finns i massor av olika färger, har ett gäng liggandes om du är intresserad.

Lycka till!

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Avstängd

Uppdatering!

Hej, nu har det trillat in en massa prylar. Lite ändringar har det blivit i själva bygget samtidigt, dock bara till det bättre enligt mig själv.

Valde att hoppa av 2600k tåget och kliva på skylake istället.
Därav skaffade jag en 6700k och ett moderkort Evga Z170 Classified E-atx. (det är storleken som räknas)

Det enda som saknas där är ram-minne i nuläget, fanns inte ekonomi till det just nu, så det får vänta till lönen i oktober.

De flesta delarna har dykt upp.
2 pumpar (kommit)
2 reservoarer (Kommit)
2 480mm rads (Kommit)
2 gtx 780 classy block (kommit)
Cpu block beställt. (Heatkiller IV PRO - Är på väg)
Svartsilver sleeve 20m (är på väg)
1x1m kolfibermatta (kommit)

Har pratat med en vvs kille som skall komma och kolla lite hur jag hade tänkt med dragningen, så får han ta fram de delar jag behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coffe81:

Har för mig att jag läst att det skall vara ref block på classified kortet. Så det skall fungera.

Läste vattenkylningsguiden här ovan. De systemen man hittar på Google som har fler än en reservoar, är det endast etestiskt effekt med fler än en?

Sedan läste jag också att man får bäst effekt utan några färg tillsatser. Så det tänker jag satsa på. Och sedan ev köra led under rören så att vattnet ser färgat ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Referens block passar inte på classy. EK tillverkare block enkomt till Classified. http://www.inet.se/hitta?q=Classy&sort=none&x=0&y=0

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jays_swe:

Referens block passar inte på classy. EK tillverkare block enkomt till Classified. http://www.inet.se/hitta?q=Classy&sort=none&x=0&y=0

De block jag köpt passar jättebra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coffe81:

Wall of text inc!

Det kanske var lite otydligt. Det finns väl alltid en budget, men har som sagt ingen koll på vad det gäller priser på vattenkylning då jag inte byggt med vattenkylning förut.
Därmed lät jag budgeten vara osagd, ville mest ha koll på vad saker och ting som är bra kostar.
Men skall vi sätta ett tak på 30k då. Självklart under det om det finns utrymme till det.

Tanken med vattenkylningen är att ha den kvar i flera år, där jag istället kan byta ut hårdvaran som den är till för.

Från början hade jag tänkt att jag skulle bygga en ny dator från grunden med skylake, men då det inte var en så stor hit prestandamässigt, så bytte jag bana, och utökar endast med en ny gpu och ett nytt nätagg, och överklockar för att möta upp prestandan. Sedan vill jag ha det snyggt i min mancave med ett skrivbord ala "l3p" vattenkylt som kommer göra sig bra ihop med X34an när den släpps i november.

Är nyss 34 så det är väl en liten tidig 40års kris jag lider av möjligen. Alternativt sen 30års kris!

Byggde också en vattenkyld dator vid 30års-krisen. Motorcykel och mustasch går vänta till nästa kris vid 40.

Hur gick det för dig?

Edit: Såg att det fanns en hel sida till att glutta igenom. Du verkar ju ha fått hem det mesta i alla fall

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

hmm jag är 50+ och tycket vatten bygge är en rolig utmaning ska skaffa 3 st gpu block sen är jag klar med mitt bygge ..

Jag väntar på att få se ditt bygge

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Avstängd

Har kollat flera byggloggar och det värsta som finns är de som bygger något som verkar göörhäftigt där dem laddar upp ett gäng bilder. Sedan är det stopp i någon månad för att antingen upphöra helt eller fortsätta långsamt. Så jag tar bilder hela tiden under hela bygget. Och när det är färdigt så lägger jag upp allt på samma gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Storage Jar:

Byggde också en vattenkyld dator vid 30års-krisen. Motorcykel och mustasch går vänta till nästa kris vid 40.

Hur gick det för dig?

Edit: Såg att det fanns en hel sida till att glutta igenom. Du verkar ju ha fått hem det mesta i alla fall

MC och mustasch får nog vänta tills 50års krisen i mitt fall.
Yes det mesta har trillat in, får besök i em av en god vän som jobbar med vvs som skall custombygga rören till mitt projekt. Sedan hur lång tid det tar törs jag inte svara på. Men förhoppningsvis så går det väl hyfsat snabbt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Coffe81:

Är nyss 34 så det är väl en liten tidig 40års kris jag lider av möjligen. Alternativt sen 30års kris!

Oj då, många med "ålderskriser" som bygger custom loops, känner mig träffad Du är rena barnet hur som helst Eller också så är det bara så att man inte haft råd tidigare i livet eller prioriterat annat..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Coffe81:

Så jag tar bilder hela tiden under hela bygget. Och när det är färdigt så lägger jag upp allt på samma gång.

Ok, saken är väl ofta att det aldrig blir "färdigt", kommer alltid finnas idéer som man kommer att tänka på senare och saker som går att förbättra. Lite av charmen med det hela.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av retro123:

Oj då, många med "ålderskriser" som bygger custom loops, känner mig träffad Du är rena barnet hur som helst Eller också så är det bara så att man inte haft råd tidigare i livet eller prioriterat annat..

Inte prioriterat dator såpass tidigare.
Var fast i WoW ett ex antal år, och då klarade man sig ganska bra med vadsomhelst.
bara det gick att lira lite på. Disneygrafiken var ju inte direkt krävande.

Skrivet av retro123:

Ok, saken är väl ofta att det aldrig blir "färdigt", kommer alltid finnas idéer som man kommer att tänka på senare och saker som går att förbättra. Lite av charmen med det hela.

Det är helt korrekt.
Jag hade bil som prio ett när jag var lite yngre, och när jag hade custombyggt klart exteriören på bilen, då var trimning prio 1.
Och när det var klart, då var ytterliggare trimning prio 1, och sen nya fälgar, sen skulle det byggas vindtunnel så man fick ut mer downforce till bankörningen som resulterade i massor av annat, som inte ens var tanken när jag började bygga. mer vill ha mer
Dock ser jag datorn och det jag har uppsatt framför mig , att när det är klart så är detta bygget klart.
Vill jag sedan fortsätta, då börjar jag på ett nytt bygge.

Update : kopparrören är kapade&böjda, skall gängas ( i veckan om jag hinner)
Sleeven samt cpu block har inte dykt upp än. Ringde i fredags och då hade det skickats iallafall.

Skrivbordet har det sågats ett fint rektangulärt hål i, radsen har provmonterats på sidorna. Drog snören för att mäta avstånd mellan anslutningar för kopparrören så att det blir bra passform. Dock har ju inte cpu blocket dykt upp så har inte kunnat mäta där.
fläktarna som sitter på radsen var dock beige med rödbrun fläkt, asfula enligt mig, så skall se om jag kan plastdippa dem. Var på biltema och köpte färg så att dem matchar radsen, (se enhetligt ut).

Permalänk
Avstängd

Update : Sleeve och Cpu block har fortfarande inte dykt upp. Enligt tracking nr så befinner sig en försändelse i Stockholm, (Har varit där i över en vecka) samt en försändelse sitter fast i Amsterdam. Lurigt...

Plasti dip verkar fungera bra på fläktar, inte fått några som helst missljud vid test i olika rpm. Snyggt blev det också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Coffe81:

Plasti dip verkar fungera bra på fläktar, inte fått några som helst missljud vid test i olika rpm. Snyggt blev det också.

Bilder! På ramarna eller även fläktbladen? Misstänker att på bladen så påverkar det prestandan..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av retro123:

Bilder! På ramarna eller även fläktbladen? Misstänker att på bladen så påverkar det prestandan..

Faktiskt både och. Yes skall uppa några bilder snart. Får hoppas att i det långa loppet att det inte påverkar prestandan. Körde ett par av dem i några dagar i den burken jag har för tillfället för att testa och se om det hände något, vilket det inte har gjort hittills.

En fråga jag klurar på lite..

Jag kommer som sagt att köra på 2x 480mm rads . 8fläktar till varje rad i PnP tot 16 fläktar. Sedan kommer det sitta 4 fläktar i fronten av bordet och 2 fläktar bakåt. tot 22 fläktar. Hur kopplar jag alla dessa till en fläktkontroller?

Kan jag skarva ihop fläktarna ifrån varje rad till t.ex 1 kanal på kontrollen, och sedan använda 4i fronten till en kanal och 2 bak till en kanal?
Eller hur fungerar det?

Tacksam för svar.

Permalänk
Avstängd

Update : Sleeve och Cpu block dök upp i måndags, så nu börjar bygget på allvar när alla delar är här.