Permalänk

Kasst bredband

Hej allihopa! Jag har problem med en skitkasst bredband från comhem som inte når i hela lägenheten (en 4a). Jag har försökt med allting: tagit hit folk, köpt en range extender och borrat nytt uttag för att flytta modemet. Nu är jag trött på att det aldrig funkar och letar efter andra lösningar (som inte involverar comhem!). Comhem är draget i huset och jag vill behålla det för tv abonnemanget men jag tänker på att byta till mobilt bredband men när jag läser om mobilt bredband online så verkar det dyrt och man får en begränsad surfpott vilket inte går eftersom hela familjen ser på film ofta. Jag behöver hjälp med att hitta lösningar på dessa problem ASAP! Tack på förhand!

MVH
Zenadorn73

Permalänk
Medlem

Vänta va?!

Du säger att ditt bredband är dåligt och du vill göra dig av med ComHem.
Du säger att du inte har täckning i hela lägenheten. Vad har dålig täckning någonting med ComHem att göra?

ComHem levererar bredband till ett vist uttag i din lägenhet som jag slår vad om har hur bra kvalitet som helst. Sen hur du väljer att distribuera vidare nätverket i din lägenhet har ingenting med saken att göra. Vist, du kan byta ISP - men det kommer ju inte påverka den trådlösa överföringen i din lägenhet.

Om du har problem att distribuera ut nätverket trådlöst i hela lägenheten rekommenderar jag dig att köpa en eller flera (beroende på material i innerväggarna) accesspunkter. Inte några allt-i-ett-lådor eller billigare repeaters, utan riktiga accesspunkter. T.ex. accespunkter från Ubiquiti vilka fungerar utmärkt för privatpersoner eller småföretag.

Permalänk
Medlem

Du ska inte hålla på att flytta modemet eller hålla på med range extender, det är en eller flera accesspunkter du ska köpa. precis som Zakire skriver.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk

Accesspunkt

@jenzA @Zakire: Sorry för mitt ovetande men vad är skillnanden på en accesspunkt och range extender, hur funkar det och vad kostar det? Sist men inte minst kan ni tipsa om någon bra och inte allt för dyr?

Permalänk
Medlem

Börja med att kolla om du har bra lina (hastighet och stabilitet) med kabel ansluten till modemet, då vet du om det troligen är fel från "modem/router och utåt i comhem's nät" eller "mellan din utrustning och deras modem/router". Det är bara 1a alternativet comhem kan göra något åt.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zenadorn73:

@jenzA @Zakire: Sorry för mitt ovetande men vad är skillnanden på en accesspunkt och range extender, hur funkar det och vad kostar det? Sist men inte minst kan ni tipsa om någon bra och inte allt för dyr?

En extender fångar upp befintlig trådlös signal och skickar den vidare. Du tappar ganska mycket kvalitet.
En accessunkt ansluter du med kabel och skapar ett "eget" trålöst nätverk och skickar ut, så att säga.

En brukar också vara billiga prylar för hemmabruk som inte fungerar så värst bra.
En accesspunkt ger dig bättre prestanda men kostar lite mer.

Ta dig en titt på Ubiquitis accesspunkter (ubnt.com). De har alla möjliga APs för olika behov med olika standarder.

Permalänk

@jenza @Zakire @Phunky Tror ni denna funkar: http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-kringutrustning/natve... . Hoppas att det ska bli min sista utgift på mitt jävla bredband...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zenadorn73:

@jenza @Zakire @Phunky Tror ni denna funkar: http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-kringutrustning/natve... . Hoppas att det ska bli min sista utgift på mitt jävla bredband...

Den har lite funktioner du inte behöver.
Titta på antingen den här eller den här om du har behov av längre räckvidd.

Vill du ha lite bättre hastighet kan du gå på deras AC-modeller, men då börjar det kosta pengar.
T.ex. den här från deras senaste modeller.

Och till sist, sluta klaga på ditt bredband. Detta har absolut ingenting med ComHem att göra. Det spelar ingen roll om du så haft 1000Gbit/s fiber via världens bästa ISP - så länge du har kass WiFi hemma kommer det aldrig fungera bättre.

Permalänk
Medlem

@zenadorn @Zakire Ni länkar båda till samma Ubiquiti UAP
Unifi är lite knepigare att konfigurera om man inte är insatt i nätverk.

En lite enklare modell är TP-LINK http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=529365
Anslut med kabel, sedan är det enkel "klicka-dig-fram" konfigurering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersHu:

Vadå knepiga att konfigurera? Dra igång mjukvaran och logga in på webinterfacet. In med SSID och nyckel. Done.

Sluta försöka lura på folk skräp när de redan har problem med sina grejer.

Det är en eller flera vettiga accesspunkter han ska ha, inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zenadorn73:

Ja det är den du ska ha. Dock är Kjell lite dyrare. Hur många kvm ska du täcka? Mycket betong och jobbiga innerväggar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersHu:

Hehe, ja det är ju helt rätt. Trodde det var en AP med roaming (wireless uplink).
Men ja, det är ju samma - fast dyrare

I övrigt håller jag med @HerrNilsson. TS har problem med sitt WiFi och har testat olika extenders etc. utan att få rätsida på problemet. Att då fortsätta i samma spår med TP-Link-skräp är inte att rekommendera.

Ubiquitis APor är rysligt enkla att konfigurera med installationsguiden. Vill man sen köra flera APor med samma konfiguration, kanske lite VLAN och dylikt - ja då krävs lite mer kunskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Vadå knepiga att konfigurera? Dra igång mjukvaran och logga in på webinterfacet. In med SSID och nyckel. Done.

Sluta försöka lura på folk skräp när de redan har problem med sina grejer.

Det är en eller flera vettiga accesspunkter han ska ha, inget annat.

Om du tycker en annan accesspunkt är skräp så får du tycka det. Jag har goda erfarenheter av TPLINK.
Jag har också goda erfarenheter av Ubiquiti.

Gällande en eller flera accesspunkter så är vi ense

Permalänk
Medlem

Din trådlösa täckning inomhus beror också på hur pass mycket brus det är i huset. Tex ifall alla har var sin trådlös router som alla kör 2.4ghz, då blir det fort problem i ett större lägenhetshus! 5Ghz har betydligt fler kanaler att välja mellan = mindre chans att sändningarna stör ut varandra.

Accesspunkter är lösning på ditt problem! 1 eller 2 st beroende på hur din lägenhet ser ut bör räcka alldeles utmärkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersHu:

Om du tycker en annan accesspunkt är skräp så får du tycka det. Jag har goda erfarenheter av TPLINK.
Jag har också goda erfarenheter av Ubiquiti.

Gällande en eller flera accesspunkter så är vi ense

Vad snällt. Nu är det ju så att det ÄR skräp också. Det sämsta av det sämsta helt enkelt.
Men om du tycker att Unifi-accesspunkterna är knepiga att konfigurera så kanske du inte har sådär jättemycket erfarenhet inom nätverksprodukter (no offence) och vet då helt enkelt inte om att TP-Link är skräp :).

Om du har goda erfarenheter av Ubiquiti, varför rekommenderar du då en TP-Link? För att du tycker att de är lättare att konfigurera?

Ska man köra flera accesspunkter ska man köra en kontroller för att få det att fungera tillfredsställande. Det är bara (så vitt jag vet) Ubiquiti som erbjuder det (visserligen en mjukvarukontroller) till en vettig peng, dvs gratis.

Permalänk
Medlem

Precis som @willaim skriver så har störningar också en stor bidragande faktor.

Använd en app som inSSIDer eller WiFi Analzyer på din telefon och utför en skanning i din lägenhet. Är det trångt i luften behöver du köra på 5Ghz istället. Köp då förslagsvis den här som jag länkade tidigare. Ja, den är dyrare än TP-Linken som länkades tidigare, men man får helt enkelt vad man betalar för.

Permalänk

SISTA FRÅGAN!

Skrivet av Zakire:

Precis som @willaim skriver så har störningar också en stor bidragande faktor.

Använd en app som inSSIDer eller WiFi Analzyer på din telefon och utför en skanning i din lägenhet. Är det trångt i luften behöver du köra på 5Ghz istället. Köp då förslagsvis den här som jag länkade tidigare. Ja, den är dyrare än TP-Linken som länkades tidigare, men man får helt enkelt vad man betalar för.

Kan den här funka? http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-kringutrustning/natve... . Vill komma ner ännu lite lägre i pris!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zenadorn73:

Kan den här funka? http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-kringutrustning/natve... . Vill komma ner ännu lite lägre i pris!

Jag ska försöka göra det enkelt för dig:
Allt som du tycker är billigt och som heter Netgear, TP-Link, D-Link eller Zyxel är inget att rekommendera. Ja, du skulle kunna hitta ett måndagsexemplar som fungerar (ja, fungerar - det är ett undantag om deras konsumentprodukter fungerar tillfredsställande), men du kommer behöva byta ut din utrustning och spotta och svära över den ett bra tag.

Jag ser inte felet i att köpa en stabil och väl fungerande produkt direkt, istället för att chansa med en massa billiga produkter. Det blir både dyrare och tär mer på ditt tålamod att hålla på att krångla.

Du bad om hjälp och jag har försökt hjälpa dig - men du verkar inte vilja ha någon hjälp...
Nätverk- och IT-lösningar rimmar inte med billigt. Punkt slut.