Permalänk
Medlem

Ny setup, 6600k etcetera...

Tjena. Då var det dags att bygga en ny dator. Vad tycks om det jag har plockat ihop, finns det något jag kan förbättra eller prispressa? Ge gärna era åsikter. Vill helst hålla priset runt 9K. Spelar endast csgo, gta 5 och h1z1.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8723771/setup
Tack på förhand!

Ändrade till modulärt nätagg.
Visa signatur

Motherboard: MSI Z170i Gaming Pro AC | CPU: Intel Core i5 6600K | CPU Cooler: Noctua NN-L9i | RAM: Corsair 8GB DDR4 2133Mhz Veng LPX RED | GPU: EVGA GTX 1060 SC 6GB | SSD: OCZ Trion 100 240GB | PSU: Integra SFX 450W | Case: Fractal Design Node 202

Screen: BenQ XL2420T 120HZ | Keyboard: Steelseries 6GV2 | Mouse: Steelseries Kana V2 | Headset: Kingston HyperX Cloud

Permalänk
Medlem

Du behöver inte köpa till sata kabel eller skruvar eller kylpasta. Det följer med moderkort, låda och kylare

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Hedersmedlem

1. Byt ut CX-agget, standardrådet alla som söker hjälp får. Finns för många skräckhistorier här på forumet involverande dem för att jag skulle lita på det. Fractal Design Edison M/Cooler Master V/EVGA Supernova G2/Corsair RMi och RMx är alla bra alternativ. De kostar lite mer men det är det värt.

Som ovanstående säger, behöver du SATA-kbel och skruvkit? Allt följer som sagt med komponenterna.

Jag hade personligen kört på billigare minnen, typ Crucial Ballistix. Ser inte poängen i att köpa dyrare snabbare minnen när det är spel som gäller.

Du saknar någon form av lagring, SSD eller HDD men det kanske du tar från gammal dator?

Permalänk
Medlem

Ta bort skruvkittet och satan kabeln det ingår från moderkort och chassit du köper.

Och byt nätagg till ett bättre annars ser det bra ut.

Permalänk
Avstängd

Så hade jag gjort om jag skulle köra med en R9 380 GPU
OBS: Ej CPU 6600k
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8723907/2015-11-04

Skrivet av H4X3R:

Tjena. Då var det dags att bygga en ny dator. Vad tycks om det jag har plockat ihop, finns det något jag kan förbättra eller prispressa? Ge gärna era åsikter. Vill helst hålla priset runt 9K. Spelar endast csgo, gta 5 och h1z1.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8723771/setup
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@H4X3R: du har glömt ssd?

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

Är inte 1151 socketen mer framtidssäker?

Visa signatur

Motherboard: MSI Z170i Gaming Pro AC | CPU: Intel Core i5 6600K | CPU Cooler: Noctua NN-L9i | RAM: Corsair 8GB DDR4 2133Mhz Veng LPX RED | GPU: EVGA GTX 1060 SC 6GB | SSD: OCZ Trion 100 240GB | PSU: Integra SFX 450W | Case: Fractal Design Node 202

Screen: BenQ XL2420T 120HZ | Keyboard: Steelseries 6GV2 | Mouse: Steelseries Kana V2 | Headset: Kingston HyperX Cloud

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Du behöver inte köpa till sata kabel eller skruvar eller kylpasta. Det följer med moderkort, låda och kylare

Skrivet av Andreaz1:

1. Byt ut CX-agget, standardrådet alla som söker hjälp får. Finns för många skräckhistorier här på forumet involverande dem för att jag skulle lita på det. Fractal Design Edison M/Cooler Master V/EVGA Supernova G2/Corsair RMi och RMx är alla bra alternativ. De kostar lite mer men det är det värt.

Som ovanstående säger, behöver du SATA-kbel och skruvkit? Allt följer som sagt med komponenterna.

Jag hade personligen kört på billigare minnen, typ Crucial Ballistix. Ser inte poängen i att köpa dyrare snabbare minnen när det är spel som gäller.

Du saknar någon form av lagring, SSD eller HDD men det kanske du tar från gammal dator?

Skrivet av Hardy:

Ta bort skruvkittet och satan kabeln det ingår från moderkort och chassit du köper.

Och byt nätagg till ett bättre annars ser det bra ut.

Okej toppen. Tack grabbar/tjejer för tippset om nätagget. Har inte haft så stor koll på komponenter då jag byggde min senaste dator för cirkus 5 år sedan. Ännu en gång tack!

Visa signatur

Motherboard: MSI Z170i Gaming Pro AC | CPU: Intel Core i5 6600K | CPU Cooler: Noctua NN-L9i | RAM: Corsair 8GB DDR4 2133Mhz Veng LPX RED | GPU: EVGA GTX 1060 SC 6GB | SSD: OCZ Trion 100 240GB | PSU: Integra SFX 450W | Case: Fractal Design Node 202

Screen: BenQ XL2420T 120HZ | Keyboard: Steelseries 6GV2 | Mouse: Steelseries Kana V2 | Headset: Kingston HyperX Cloud

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4X3R:

Okej toppen. Tack grabbar/tjejer för tippset om nätagget. Har inte haft så stor koll på komponenter då jag byggde min senaste dator för cirkus 5 år sedan. Ännu en gång tack!

Har SSD hemma så det är ingen fara

Visa signatur

Motherboard: MSI Z170i Gaming Pro AC | CPU: Intel Core i5 6600K | CPU Cooler: Noctua NN-L9i | RAM: Corsair 8GB DDR4 2133Mhz Veng LPX RED | GPU: EVGA GTX 1060 SC 6GB | SSD: OCZ Trion 100 240GB | PSU: Integra SFX 450W | Case: Fractal Design Node 202

Screen: BenQ XL2420T 120HZ | Keyboard: Steelseries 6GV2 | Mouse: Steelseries Kana V2 | Headset: Kingston HyperX Cloud

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4X3R:

Är inte 1151 socketen mer framtidssäker?

Jag skulle nog ha tagit skylake pga att är nyare och ddr4 då så småningom så fasas haswell ut ur butikerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

Jag skulle nog ha tagit skylake pga att är nyare och ddr4 då så småningom så fasas haswell ut ur butikerna.

Precis det jag tänkte på.

Visa signatur

Motherboard: MSI Z170i Gaming Pro AC | CPU: Intel Core i5 6600K | CPU Cooler: Noctua NN-L9i | RAM: Corsair 8GB DDR4 2133Mhz Veng LPX RED | GPU: EVGA GTX 1060 SC 6GB | SSD: OCZ Trion 100 240GB | PSU: Integra SFX 450W | Case: Fractal Design Node 202

Screen: BenQ XL2420T 120HZ | Keyboard: Steelseries 6GV2 | Mouse: Steelseries Kana V2 | Headset: Kingston HyperX Cloud

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4X3R:

Precis det jag tänkte på.

Vänta tills 27:e november black friday rean och du kanske hittar något som är prissänkt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hardy:

Jag skulle nog ha tagit skylake pga att är nyare och ddr4 då så småningom så fasas haswell ut ur butikerna.

Känns inte som något vidare argument. Skylake kommer ju också fasas ut så småningom. RAM är det sista som flaskar i ett system så att välja Skylake bara för att få DDR4 och tro att det gör jätteskillnad är ju inte så smart, att välja Skylake gör du för att du vill ha det nyaste eller någon av finesserna som finns med på det nya Z170-chipsetet. Annars kan du förmodligen få bra erbjudanden på Z97 och Haswell just nu innan de försvinner.

Prestandaskillnaden inte speciellt stor och 4690K kommer klara sig bra tills långt efter att Skylake och sockel 1151 också har fasats ut och ersatts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Känns inte som något vidare argument. Skylake kommer ju också fasas ut så småningom. RAM är det sista som flaskar i ett system så att välja Skylake bara för att få DDR4 och tro att det gör jätteskillnad är ju inte så smart, att välja Skylake gör du för att du vill ha det nyaste eller någon av finesserna som finns med på det nya Z170-chipsetet. Annars kan du förmodligen få bra erbjudanden på Z97 och Haswell just nu innan de försvinner.

Prestandaskillnaden inte speciellt stor och 4690K kommer klara sig bra tills långt efter att Skylake och sockel 1151 också har fasats ut och ersatts.

Alla tycker olika och behöver inte tycka som dig utan om personen vill ha ddr4 och skylake så är det upp till den, även om prestanda är nästan minimal mellan skylake och haswell.

Man behöver inte ha något speciellt argument eller orsak utan vill man ha skylake då köper man det och är glad över det.

Finns säkert jätte många som säger den dator ser bra ut och köper den och inte alls tänker på vilka funktioner eller hur den ser ut så länge den funkar till det syftet man behöver den.

Om han köper skylake då kan han återanvända ddr4 minne utifall han vill uppgradera sig till X99 haswell-e.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hardy:

Alla tycker olika och behöver inte tycka som dig utan om personen vill ha ddr4 och skylake så är det upp till den, även om prestanda är nästan minimal mellan skylake och haswell.

Man behöver inte ha något speciellt argument eller orsak utan vill man ha skylake då köper man det och är glad över det.

Finns säkert jätte många som säger den dator ser bra ut och köper den och inte alls tänker på vilka funktioner eller hur den ser ut så länge den funkar till det syftet man behöver den.

Det var det jag skrev också, vill man ha det nyaste så får man givetvis köpa det. Det jag reagerade på var anledningarna till att du rekommenderade det till TS, "pga att är nyare och ddr4", som jag personligen tycker är ganska dåliga. Han bör få båda sidor av debatten innan han gör sitt beslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Det var det jag skrev också, vill man ha det nyaste så får man givetvis köpa det. Det jag reagerade på var anledningarna till att du rekommenderade det till TS, "pga att är nyare och ddr4", som jag personligen tycker är ganska dåliga. Han bör få båda sidor av debatten innan han gör sitt beslut.

Jodå det förstår jag hur du menar själklart har han ett val men skylake är ju lite mer framtidssäker i kanske 3år medan haswell kanske försvinner början av 2016.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Det var det jag skrev också, vill man ha det nyaste så får man givetvis köpa det. Det jag reagerade på var anledningarna till att du rekommenderade det till TS, "pga att är nyare och ddr4", som jag personligen tycker är ganska dåliga. Han bör få båda sidor av debatten innan han gör sitt beslut.

Och vad är dina argument för att välja en äldre plattform och cpu med färre "funktioner" samt sämre prestanda? Prisskillnaden är några hundra bara.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hardy:

Jodå det förstår jag hur du menar själklart har han ett val men skylake är ju lite mer framtidssäker i kanske 3år medan haswell kanske försvinner början av 2016.

Återigen, varför spelar det roll att de fasas ut? Allt kommer att fasas ut förr eller senare. Om mindre än ett år är en idag ny 6600K ersatt av något som kanske heter 7600K, Kaby Lake.

Skrivet av coopish:

Och vad är dina argument för att välja en äldre plattform och cpu med färre "funktioner" samt sämre prestanda? Prisskillnaden är några hundra bara.

"Funktioner" inom citationstecken? Behöver du de här funktionerna? Om ja så har du en legitim anledning att välja Z170 över Z97 och det har jag redan sagt. Om nej betalar du extra pengar för saker du inte behöver.

När det gäller prestandan så kika på detta: http://www.anandtech.com/show/9483/intel-skylake-review-6700k...

I de allra flesta fall ligger 6600K och 4690 (utan K) på samma antal FPS i spel, i många fall slår 4690 6600K. I GRID: Autosport vinner 6600K med 6 FPS i 1080p (104,93 mot 98,79 för 4690) alltså precis över 6%. När jag kollar just nu är 6600K minst 12% dyrare än 4690, plus kostnad för dyrare moderkort. Vilken ger mest prestanda för pengarna? 4690.

Om RAM oroar dig: http://www.anandtech.com/show/9483/intel-skylake-review-6700k...

Skillnaden i alla spelen är någon tiondels FPS utom i Shadow of Mordor som av någon anledning tjänar hela 3 FPS på att köras med DDR4 i 1080p, med en 6700K.

Värt det bara för att få det nyaste? Om ja är det ingen som stoppar dig. Om nej så visar det här att Haswell fortfarande är med i leken i högsta grad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

1. Byt ut CX-agget, standardrådet alla som söker hjälp får. Finns för många skräckhistorier här på forumet involverande dem för att jag skulle lita på det. Fractal Design Edison M/Cooler Master V/EVGA Supernova G2/Corsair RMi och RMx är alla bra alternativ. De kostar lite mer men det är det värt.

Som ovanstående säger, behöver du SATA-kbel och skruvkit? Allt följer som sagt med komponenterna.

Jag hade personligen kört på billigare minnen, typ Crucial Ballistix. Ser inte poängen i att köpa dyrare snabbare minnen när det är spel som gäller.

Du saknar någon form av lagring, SSD eller HDD men det kanske du tar från gammal dator?

Är detta ett agg man bör satsa på? Vill bara dubbelkolla
https://www.inet.se/produkt/6909896/cooler-master-gm-550w#/sp...

Visa signatur

Motherboard: MSI Z170i Gaming Pro AC | CPU: Intel Core i5 6600K | CPU Cooler: Noctua NN-L9i | RAM: Corsair 8GB DDR4 2133Mhz Veng LPX RED | GPU: EVGA GTX 1060 SC 6GB | SSD: OCZ Trion 100 240GB | PSU: Integra SFX 450W | Case: Fractal Design Node 202

Screen: BenQ XL2420T 120HZ | Keyboard: Steelseries 6GV2 | Mouse: Steelseries Kana V2 | Headset: Kingston HyperX Cloud

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4X3R:

Är detta ett agg man bör satsa på? Vill bara dubbelkolla
https://www.inet.se/produkt/6909896/cooler-master-gm-550w#/sp...

Köp ett https://www.inet.se/produkt/6911980/corsair-rm750x-750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

1. Byt ut CX-agget, standardrådet alla som söker hjälp får. Finns för många skräckhistorier här på forumet involverande dem för att jag skulle lita på det. Fractal Design Edison M/Cooler Master V/EVGA Supernova G2/Corsair RMi och RMx är alla bra alternativ. De kostar lite mer men det är det värt.

Som ovanstående säger, behöver du SATA-kbel och skruvkit? Allt följer som sagt med komponenterna.

Jag hade personligen kört på billigare minnen, typ Crucial Ballistix. Ser inte poängen i att köpa dyrare snabbare minnen när det är spel som gäller.

Du saknar någon form av lagring, SSD eller HDD men det kanske du tar från gammal dator?

Beställde en dator för några dagar sen med precis det nätagget, är det så illa med den modellen att man ska hålla sig borta helt?