Permalänk
Melding Plague

Noctua NH-C14S

Med en förhållandevis stor och asymmetrisk design vill Noctua ge gott om kylprestanda även i kompakta system med NH-C14S. Häng med när SweClockers sätter kylaren på prov.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt kylare i kombination med Streacom F12C chassit.

Denna kylare är fantastisk i kombination med F12C chassit så kyler den min E5-1660V2 med endast 450 rpm vid "idle".

Luften sugs in ifrån toppen av lådan , kyler cpu:n och diffunderar sedan ut i lagom takt runt om F12C:ans perforerade sidor.
Inga andra fläkter används.

Den står under min säng vilket även ger en liten del golvärme , totalt ljudlöst vid vila.

Permalänk
Medlem

Skulle (även) ha testats i ett mindre chassi, ett chassi som målgruppen faktiskt har

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Entusiast

Vilket håll blåser fläkten i de olika konfigurationerna?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vilket håll blåser fläkten i de olika konfigurationerna?

Alltid nedåt får man hoppas...

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Naga:

Alltid nedåt får man hoppas...

ÄR det säkert att det är bra?
Vore intressant att se hur temperaturen påverkas om man vände på fläkten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen Noctuas prylar, fläktarna känns verkligen som kvalitet så fort man bara tar i dom.
Med det sagt, drömmen om en 140mm GT är fortfarande där för mig iaf, makalöst bra fläktar.

Men kul att se Noctua fortsätta utveckla såna här produkter, vill bygga smått utan vatten vid något tillfälle och ju mer att välja på ju bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

ÄR det säkert att det är bra?
Vore intressant att se hur temperaturen påverkas om man vände på fläkten.

eftersom det ÄR så Noctua gjort det får man anta att de faktiskt kommit fram till att det är bättre och inte bara singlat slant

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Avstängd

Noctua, om PC entusiasten själv får välja.

Visa signatur

Min PC för den som är intresserad.
http://i.imgur.com/x6wZmmz.png
Bild på skapelsen.
http://i.imgur.com/HatCvjN.jpg

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Naga:

eftersom det ÄR så Noctua gjort det får man anta att de faktiskt kommit fram till att det är bättre och inte bara singlat slant

Touché!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Naga:

eftersom det ÄR så Noctua gjort det får man anta att de faktiskt kommit fram till att det är bättre och inte bara singlat slant

Fast det betyder att man kör push om fläkten sitter på ovansidan och pull om den hänger under vilket ju påverkar prestandan. Frågan är väl hur mycket det vägs upp av andra faktorer fast de är iof tämligen beroende på chassit och moderkortet vilket ställer till testerna en del.

Jag röstar för att de stänger in Kenneth i testlabbet med ett par olika chassin i lika storlekar så får han inte komma ut innan han testat alla fyra konfigurationer i olika chassin.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Oj. jade hade C14 i mitt gamla system med en 2600k@4,7ghz vid just 1,35v. Nu hade jag iofsig 2 fläktar till min kylare men WOW vilken skillnad mellan dessa. C14 hängde med en D14 nästan jämt.
Konstiga resultat eller så är avsaknaden av extra fläkt eller så har designen ändrats vilket gör skillnaden.

Permalänk
Medlem

Alldeles för dyr. be quiet är inte kända för att göra billiga produkter men här är ju deras motsvarighet flera hundralappar billigare.

Permalänk
Medlem

Lite meh. Silverstone Argon AR01 visade sig vara tystare, svalare enligt testen. 4mm lägre och kostar hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Oj. jade hade C14 i mitt gamla system med en 2600k@4,7ghz vid just 1,35v. Nu hade jag iofsig 2 fläktar till min kylare men WOW vilken skillnad mellan dessa. C14 hängde med en D14 nästan jämt.
Konstiga resultat eller så är avsaknaden av extra fläkt eller så har designen ändrats vilket gör skillnaden.

Jag håller med dig, känns väldigt konstigt. Har i min nuvarande dator en NH-C14 med en 2500k @ 4,7GHz vid 1,36v och tempen har aldrig gått över 66 grader, så jag undrar då verkligen vad man har ändrat på i den nya modellen som gör att det blir sådan skillnad. För jag betvivlar då starkt att allt hänger enbart på att man hade en till fläkt med till NH-C14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

ÄR det säkert att det är bra?
Vore intressant att se hur temperaturen påverkas om man vände på fläkten.

Kan inte tänka mig att det vore någon större skillnad?

Beroende på vilket chassi också kanske.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Alla tester är gjorda med fläkten monterad på ovansidan och blåser luften ner på moderkortet genom kylflänsen, vilket Noctua rekommenderar. När vi jämför Low Profile och High Clearance monteras fläkten undertill och blåser istället upp, återigen som Noctua själva rekommenderar.

Skrivet av Triton242:

Oj. jade hade C14 i mitt gamla system med en 2600k@4,7ghz vid just 1,35v. Nu hade jag iofsig 2 fläktar till min kylare men WOW vilken skillnad mellan dessa. C14 hängde med en D14 nästan jämt.
Konstiga resultat eller så är avsaknaden av extra fläkt eller så har designen ändrats vilket gör skillnaden.

Skrivet av Attowith:

Jag håller med dig, känns väldigt konstigt. Har i min nuvarande dator en NH-C14 med en 2500k @ 4,7GHz vid 1,36v och tempen har aldrig gått över 66 grader, så jag undrar då verkligen vad man har ändrat på i den nya modellen som gör att det blir sådan skillnad. För jag betvivlar då starkt att allt hänger enbart på att man hade en till fläkt med till NH-C14.

Vi monterade in D15 för att dubbelkolla siffrorna, vilket stämde överens med tidigare test. Resultaten vi får med vår NH-C14S är densamma hur vi än provade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av foxzox7:

Alldeles för dyr. be quiet är inte kända för att göra billiga produkter men här är ju deras motsvarighet flera hundralappar billigare.

Du är iofs garanterad att få hem nya monteringssatser till framtida socklar med Noctua, sålänge du har kvitto på ditt köp.

Helt gratis. Och även reservdelar får du också hem, typ fläktfästen och annat smått som enkelt kan försvinna..

Visa signatur

Min PC för den som är intresserad.
http://i.imgur.com/x6wZmmz.png
Bild på skapelsen.
http://i.imgur.com/HatCvjN.jpg

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker CPU-kylare är ett är ett segt område, ser inte mycket skillnad. Hur mäter sig denna mot en gammal NH-D14?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Alla tester är gjorda med fläkten monterad på ovansidan och blåser luften ner på moderkortet genom kylflänsen, vilket Noctua rekommenderar. När vi jämför Low Profile och High Clearance monteras fläkten undertill och blåser istället upp, återigen som Noctua själva rekommenderar.

Vi monterade in D15 för att dubbelkolla siffrorna, vilket stämde överens med tidigare test. Resultaten vi får med vår NH-C14S är densamma hur vi än provade.

Kan kanske vara så.
Hittade ett gammalt swec test där C14 & är med D14.
Jämför man de testerna med varandra ser man ganska stora skillnader i temperatur trots väldigt lika cpu uppställning. Det verkar alltså ha med chassiet att göra. Detta då ena testet är gjort i ett chassi som inte påverkar cpu temperaturen utan det är rumstemperaturen som är referenspunkten. Det nya testet påverkas med största sannolikhet av lådan ganska mycket då temperaturen i lådan lär vara mycket högre än 20c efter några minuters stresstestande.
Det som garanterat också påverkar resultaten mellan kylarna är placeringen av cpu fläkt mot chassifläkt.
C14-s får tex ingen extra dragkraft av chassifläkten som tex D15 får. Luften kommer blir varmare i det chassiet än vad de blir i de andra testerna. Det kommer också påverka testresultaten och gör att det blir svårt att jämföra mellan de olika.

Dessa typer av kylare bör därför användas med chassin som lider platsbrist av tornkylare eller har chassiventilationen placerad annorlunda.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt varför man ska envisas med klassiska kylare sedan de slutna vattenkylarna dök upp på marknaden. Är man så orolig för pumpoljud?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Jag vet inte riktigt varför man ska envisas med klassiska kylare sedan de slutna vattenkylarna dök upp på marknaden. Är man så orolig för pumpoljud?

Tittar man i testet ser man direkt varför jag föredrar tex en D15 mot tex H110.
Vid vila och låg belastning är den markant tystare.
När man belastar datorn hårt (i detta forumet synonymt med spelande) låter ända chassi, gpu och cpu kylare så mycket så det spelar ju handen på hjärtat inte så stor roll om något låter några dba mer eller mindre. Men du har ju rätt att vissa vattenkylare är något effektivare vid hårt belastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Jag vet inte riktigt varför man ska envisas med klassiska kylare sedan de slutna vattenkylarna dök upp på marknaden. Är man så orolig för pumpoljud?

Ljudkänslig som jag är så tycker jag att det blir mycket mer ljud med en vattenkylare. Det är framförallt i idle som det låter mer. Har man chassit stående på bordet så är skillnaden mellan luft och vatten väldigt stor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har dåliga erfarenheter av pumpljud. Har en NH-D15S idag. Upplever den som markant tystare än tex H110. Detta trots att jag har 4st 140mm fläktar i chassit och 2st 150mm fläktar på D15S. Kör dem i PWM läge.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Tittar man i testet ser man direkt varför jag föredrar tex en D15 mot tex H110.
Vid vila och låg belastning är den markant tystare.
När man belastar datorn hårt (i detta forumet synonymt med spelande) låter ända chassi, gpu och cpu kylare så mycket så det spelar ju handen på hjärtat inte så stor roll om något låter några dba mer eller mindre. Men du har ju rätt att vissa vattenkylare är något effektivare vid hårt belastning.

Ljudet kommer från i första hand fläktarna, så antingen kan man byta ut dessa för nån hundring styck, eller koppa en enkel strömbrytare för att [manuellt] slå av fläktarna om datorn inte belastas. Då blir det knäpptyst

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk

Jag vill inte ha vatten i min dator. Jag har hört horror stories om läckor som förstörde grafikkort/moderkort. Let water be in someone else's case. Dock har jag en AIO i min Asus Tytan pre-built som jag är lite nervöst på.

Visa signatur

H440 | RM750X | Z97 Pro AC | 4790K | H80i GT | HyperX 32GB | Asus GTX1070 OC | 850 Evo 1TB | Asus G20CB/i5 6400/16GB/850Evo 500GB/GTX950 | Dell U3415W UWQHD | B&W MM1 | QPad MK-85 | Mionix Naos 7000 | MacBook Pro 15 Retina i7/16GB/512GB/GT750M | Thinkpad X1 Yoga | Canon 1DX | Sony RX100V | Sony A7RII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Jag vet inte riktigt varför man ska envisas med klassiska kylare sedan de slutna vattenkylarna dök upp på marknaden. Är man så orolig för pumpoljud?

Njae, mer konstaterat att det är så! Kör fläkten i 200 rpm bara för att den fick problem att starta på lägre.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Finns det någon vetenskaplig grund för en kylfläns med asymmetrisk design eller är bara något för att utmärka sig på marknaden med?

Permalänk
Avstängd

jag böjde till min gamla nhc14 så den undvek pci-e porten.. funkat hur bra som helst sen 2012 .. en 3570k i 4,0 ghz utan den övre fläkten i ett myyycket trångt o litet chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Finns det någon vetenskaplig grund för en kylfläns med asymmetrisk design eller är bara något för att utmärka sig på marknaden med?

Det vetenskapliga går ut på att stor fläns centralt över sockeln gör att PCI-E-platsen kan täckas, denna form lämnar den fri.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W