Hjälp, tankar och råd till en 10 årings första egna dator, budget 2500-3000kr

Permalänk
Medlem

Hjälp, tankar och råd till en 10 årings första egna dator, budget 2500-3000kr

Hej kära Sweclockers!

Det hela började med att min sambos lillebror som är 10 år hörde av sig till mig för råd om ett dator köp på en blocket annons. Efter mycket slit har han sparat ihop 2500 kr och han vill köpa sin första egna dator. Efter att kikat på annonsen vilket var ren lurendrejeri kunde jag inte annat än att ta på mig uppgiften att hjälpa honom med hans första egna dator.

Han har egentligen inga som helst krav på datorn då han i dagsläget sitter och spelar på en gammal laptop som överhettar titt som tätt och så som jag har förstått de så är de Minecraft som gäller. Så de är lite "allt blir bättre än de han har nu" samtidigt som jag såklart vill att grabben ska få ut så mycket som möjligt för pengen.

Min tanke är att han ska få ett gtx 650 som jag har liggandes för att kunna ge budgeten en ärlig chans. Windows och skärm samt tangentbord+mus har jag även så det behöver inte ingå och vi kommer bygga den tillsammans.

Min första tanke var självklart att börja leta på begagnat marknaden men då de handlar om surt förvärvade pengar skulle jag inte ha mage att köpa något som inte fungerar eller går sönder inom en snar framtid.

Så här står jag nu, som ni förstår är det inget prestanda monster utan kvalité och möjligheten att bygga vidare på som jag prioriterar.

Om det är så att slutsumman hamnar starx över hans 2500 tänkte jag skjuta till de i smyg så absolut max 3000 kr

Är det någon som kan hjälpa till med tankar och råd eller kanske nått förslag så är jag ytterst tacksam

Visa signatur

CPU: i7 4770K delid @ 4,4GHz|Kylning: Custom loop|GPU: xfire 290x @ stock |RAM: A-data 4x4gb 1600 mhz|MB: Asus Z87-A| PSU: EVGA G2 850w| SSD 1: Samsung 840 evo 120 GB|SSD 2: Samsung 850 evo 250 GB|

Permalänk
Medlem

Jag gjorde ungefär likadant för mina barn (10 & 12), sprang på en helt ok dator på blocket där jag noterade att chassit + nätagg var bra. Killen hade trasig processorfläkt och saknade hårddisk. Bra enskilda saker alternativt att det går att uppgradera enkelt, så tänkte jag.

Bra chassi, bra nätagg (bra skärm) ska du nog prioritera för att bygga vidare.

HDD som blir SSD, finare moderkort och enklare minne + cpu som sedan uppgraderas ungefär så, enkelt billigt grafikkort som blir ett lite finare (äldre topp-skiktsmodell för att hålla nere priset).

Jag har uppgraderat i omgångar genom att lusläsa marknaden här på swec där det mesta är riktigt bra, välvårdat, utan att luras-grejer.

Jag kollade lite som hastigast på blocket och såg faktiskt inget alls som verkade speciellt bra för dom pengarna du pratade om, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Kolla här på SweC's marknad istället. Myyycket bättre priser än blocket.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Jag hade försökt med följande:
Begagnad i5 2400 (SweC 400kr ca)
Nytt LGA1155 moderkort (500-600kr, finns på Inet och Webhallen), Webhallen något billigare men Inet har i lager).
Minne 8GB(2x4GB) 400-450kr (Nytt)
Nätagg (Finns ett 500W Guld Fractal Design Tesla på Inet för 500kr).
Chassi (What ever fits).
SSD - 800kr för 250GB.

Borde vara dryga 3000kr med det du slänger med i paketet!

Alternativet är att försöka hitta CPU + Moderkort för dryga tusenlappen tillsammans på beg. marknaden.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Här är ett alternativ,
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2957472&view=l
dock utan HDD/SSD, men det borde inte vara svårt att skramla fram, finns alltid någon som har en gammal över (i värsta fall får han väll offra sin gamla laptop, men det verkar dumsnålt)
Men i den här budget klassen ger det mycket med några hundra till, då till 8GB RAM och DDR4 istället för DDR3 (för DDR4 behöver du ett annat moderkort).

Permalänk
Medlem
Skrivet av joonazz:

Hej kära Sweclockers!

Det hela började med att min sambos lillebror som är 10 år hörde av sig till mig för råd om ett dator köp på en blocket annons. Efter mycket slit har han sparat ihop 2500 kr och han vill köpa sin första egna dator. Efter att kikat på annonsen vilket var ren lurendrejeri kunde jag inte annat än att ta på mig uppgiften att hjälpa honom med hans första egna dator.

Han har egentligen inga som helst krav på datorn då han i dagsläget sitter och spelar på en gammal laptop som överhettar titt som tätt och så som jag har förstått de så är de Minecraft som gäller. Så de är lite "allt blir bättre än de han har nu" samtidigt som jag såklart vill att grabben ska få ut så mycket som möjligt för pengen.

Min tanke är att han ska få ett gtx 650 som jag har liggandes för att kunna ge budgeten en ärlig chans. Windows och skärm samt tangentbord+mus har jag även så det behöver inte ingå och vi kommer bygga den tillsammans.

Min första tanke var självklart att börja leta på begagnat marknaden men då de handlar om surt förvärvade pengar skulle jag inte ha mage att köpa något som inte fungerar eller går sönder inom en snar framtid.

Så här står jag nu, som ni förstår är det inget prestanda monster utan kvalité och möjligheten att bygga vidare på som jag prioriterar.

Om det är så att slutsumman hamnar starx över hans 2500 tänkte jag skjuta till de i smyg så absolut max 3000 kr

Är det någon som kan hjälpa till med tankar och råd eller kanske nått förslag så är jag ytterst tacksam

Vad tycks om denna?

dock så fattas det hårddisk och Windows : http://s28.postimg.org/ftgpc8mkd/dennakansked.png

Permalänk
Medlem

Detta är OK, och det kostar dig 3274 kr.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8726704/2015-11-05

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Tog bort ett par inlägg då privata diskussioner sker via PM.

Ni som erbjudit skänka grejer kan skicka PM till trådskaparen direkt istället.

/DavidtheDoom, - Moderator

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tog bort ett par inlägg då privata diskussioner sker via PM.

Ni som erbjudit skänka grejer kan skicka PM till trådskaparen direkt istället.

/DavidtheDoom, - Moderator

Då omformulerar jag mitt inlägg och ser om jag håller mig inom forumreglerna.

Vad tycker ni skulle vara bäst för att spela Minecraft med? Ett gtx 650 ska användas enligt TS.

Phenom 2 940X med mobo och 4GB RAM (tror jag det var).

eller

P5K-VM/V mobo med en ännu okänd cpu, troligtvis 2GB RAM.

Skulle även vara intressant att veta om nåt av de alternativen är ett bättre val än något av förslagen som skrivits tidigare i tråden om kostnaden för hela datorn blir lägre? De sparade pengarna skulle kanske kunna användas till något bättre.
Som TS skrev så är allt bättre än en överhettande laptop.

TS kanske även kan skriva vilket som verkar bästa valet. Skulle båda förslagen vara ointressanta är det helt ok.

Hoppas jag inte bröt mot några regler den här gången.

Permalänk
Medlem

Först vill jag bara tacka för allt engagemang i tråden, riktigt kul att ni vill hjälpa till och hjälpa mig väga begagnat mot nytt och lite olika vägar att gå vid ny köp

Att dessutom få erbjudande om sponsring i form av delar känns riktigt kul, de hade jag verkligen inte förväntat mig och tusen tack för de Det bör tilläggas att jag har ingen jätte brådska så om erbjudandet om intel paketet står kvar så utvärderar jag de gärna när vi vet mer.

bio2tech har ställt precis dom två frågeställningarna som dök upp i mitt huvud. Jag har väldigt lite erfarenhet när det kommer till dessa lite äldre system för mig öppnades dator världen upp först med intels 3570k. Så eftersom jag redan fått många bra synvinklar lämnar jag gärna frågan öppen för diskussion

Inget av valet känns ointressanta just nu, däremot tror jag det blir svårt att utvärdera Intel systemet tills det att vi vet mer om cpu och ram

Och som vår kära moderator har tydlig gjort så tar jag hemskt gärna emot erbjudanden via pm

Visa signatur

CPU: i7 4770K delid @ 4,4GHz|Kylning: Custom loop|GPU: xfire 290x @ stock |RAM: A-data 4x4gb 1600 mhz|MB: Asus Z87-A| PSU: EVGA G2 850w| SSD 1: Samsung 840 evo 120 GB|SSD 2: Samsung 850 evo 250 GB|