Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kina platta kan det vara nåt?

Permalänk
Medlem

Kina platta kan det vara nåt?

Hej

Jag har idag en Nexus 7 2013 som jag funderar på att byta ut, gör inga större grejer än surf, facebook, fjärrstyr datorn & skicka filer då och då, budget är ~2000kr.

Har sett att Kina plattor börjar figurera allt mer här och var, undrar då hur dessa står sig mot de större aktörerna som Google, Samsung i både bygg och mjukvarukvalité?

Jag titta runt och hitta Teclast X98 Air III som verkar prestera bra, vad tror ni eller finns bättre alternativ inom min budget?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Här har du en riktigt bra review av den http://techtablets.com/teclast-x98-air-3g/review/

Själv har jag precis köpt teclast x2 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

Här har du en riktigt bra review av den http://techtablets.com/teclast-x98-air-3g/review/

Själv har jag precis köpt teclast x2 pro

Tack, det var intressant läsning.
Hur upplever du din platta..touch respons osv?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Alltså jag har PRECIS beställt den. Den borde bli skickad i början av veckan. Kan återkomma när jag har fått känna på den.
Fast den är tyvärr lite dyrare än din budget. Med tangentbord gick den på ca 5000

Permalänk
Medlem

@wranzzon
Ja det vore toppen, själv har kolla igenom så gott som alla youtube klipp jag kan hitta med och den verkar riktigt lovande.

Vart beställde du ifrån aliexpress?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Finns en windows platta som ska gå på rea för 200 dollar den 11/11: http://sale.aliexpress.com/__pc/1111_cube.htm?spm=5261.772605...

Älskar min, trots att jag gav närmare 3500kr för den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@wranzzon
Ja det vore toppen, själv har kolla igenom så gott som alla youtube klipp jag kan hitta med och den verkar riktigt lovande.

Vart beställde du ifrån aliexpress?

Ja precis, beställde fran aliexpress. Jag skulle göra som @baxtex säger och köpa den cube i7 stylus. Anledningen till att jag inte köpte den var för att den har inga full size usb-portar. Utan bara en micro usb så man måste använda en otg-kabel

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

Ja precis, beställde fran aliexpress. Jag skulle göra som @baxtex säger och köpa den cube i7 stylus. Anledningen till att jag inte köpte den var för att den har inga full size usb-portar. Utan bara en micro usb så man måste använda en otg-kabel

Själv inget jag störs av. De gånger jag använder mud har jag tangentbordet i ändå och den har ju USB. Trevligt att du köpt X2 Pro!Skulle själv köpa den först för den större skärmen men den var lite dyr och har ingen community...än iallafall.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Hej

Jag har idag en Nexus 7 2013 som jag funderar på att byta ut, gör inga större grejer än surf, facebook, fjärrstyr datorn & skicka filer då och då, budget är ~2000kr.

Har sett att Kina plattor börjar figurera allt mer här och var, undrar då hur dessa står sig mot de större aktörerna som Google, Samsung i både bygg och mjukvarukvalité?

Jag titta runt och hitta Teclast X98 Air III som verkar prestera bra, vad tror ni eller finns bättre alternativ inom min budget?

jag har den fast med 3G och är supernöjd! tänk på att skickas den med DHL eller liknande så kommer du åka på tull.

Men vänta med att beställa till den 11 så får du bra rabatt!

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

Vet du inte vad du snackar om ska du bara vara tyst. Aliexpress är en plattform för tusentals säljare, att dra alla över en kant och säga att Aliexpress är dåligt är bara fjantigt.

Jag har sådär 100 ordrar där ifrån, har gått superbra på 96 av dem, och den andra fyra har produkten ej kommit fram och då har jag fått hela summan jag betalde tillbaka.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Har också beställt grejer för kanske 4000 kr därifrån, nyss en Xiaomi Remi Note 2 för 1500 kr. Precis som ebay så får man ju kolla upp säljaren och omdömen. Köpte dock en Xiaomi powerbank som i beskrivningen stod att det skulle vara orginal men visade sig vara en knock of. Bad om full återbetalning, dom bad säljaren visa bevis på att den vara äkta, när hen inte kunde det så godkände de den fulla återbetalningen. Förstå gången jag behövt ta det hela vägen till Aliexpress, vanligtvis går säljaren själv med på att betala tillbaka. Hur detta sköttes stärkte dock absolut min tilltro att Aliexpress är minst lika bra som Ebay.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Finns en windows platta som ska gå på rea för 200 dollar den 11/11: http://sale.aliexpress.com/__pc/1111_cube.htm?spm=5261.772605...

Älskar min, trots att jag gav närmare 3500kr för den.

Dock ser jag bara att den kommer sänkas till 285 dollar. Har jag missat något?

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Finns en windows platta som ska gå på rea för 200 dollar den 11/11: http://sale.aliexpress.com/__pc/1111_cube.htm?spm=5261.772605...

Älskar min, trots att jag gav närmare 3500kr för den.

Skrivet av Tullen:

Dock ser jag bara att den kommer sänkas till 285 dollar. Har jag missat något?

Undrar samma sak som Tullen. Intressant platta by the way

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av mSebbe:

Undrar samma sak som Tullen. Intressant platta by the way

285 USD är priset den kommer sänkas till. Sjukt intressant platta, men man får vara underfund med dessa nackdelar så som batteritiden (konsekvens av en Core M processor ist för Atom) samt vikten. Den väger lite över 700gram, vilket är en del. Men man har nog ett litet annat användningsområde med en sådan platta än att slösurfa i soffan.. ^^

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

285 USD är priset den kommer sänkas till. Sjukt intressant platta, men man får vara underfund med dessa nackdelar så som batteritiden (konsekvens av en Core M processor ist för Atom) samt vikten. Den väger lite över 700gram, vilket är en del. Men man har nog ett litet annat användningsområde med en sådan platta än att slösurfa i soffan.. ^^

Vad är skillnaden mellan Core M och Atom? Core M är snabbare antar jag?

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk

Lånar tråden lite

Det är så att jag hade tänkt köpa en ny surfplatta till min mor, hennes är seg som fan och startar om sig titt som tätt och jag har även sett artefakter i spel. Hon använder den till 99% för att spela (Candy Crush Saga/Soda, Alphabetty, Farm Heroes Saga, Bubble Witch - typ alla King spel)

Jag har tittat lite på prisjakt men hittar inget jag är säker på. Den hon har nu är Acer Iconia A200 (köpt 2012)

Nu såg jag ju denna tråden och letade runt lite på Aliexpress på sk "Kina plattor"

Kanske kan få en surfplatta med bättre prestanda för en mindre peng?

Tittade på denna:

9.7" Teclast X98 Air 3G Dual Boot Windows 10 Intel Z3735F Quad Core Tablet PC IPS Screen

2Gb ram
Intel Quad Core processor
64gb lagring
Dual boot med Android och Windows
2048x1536 upplösning

158.95$ för den, är det för bra för att vara sant? Hade svårt att hitta surfplattor med hög upplösning för under 2000kr på prisjakt.

Visa signatur

Corsair 450D |MSI P67A-C45 B3 | Windows 10 |Intel i5 2500K @ 4.5GHz ( Noctua NH-C12P SE14) |RAM:Kingston Fury 16gb | MSI R9 390 Gaming | SSD: Samsung Evo 850 250gb

Permalänk
Avstängd

@Sweex: det är ju därför jag frågar dig, är det röda månaden eller? chilla, ställde ju bara en fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mSebbe:

Vad är skillnaden mellan Core M och Atom? Core M är snabbare antar jag?

Precis, sådär dubbelt så snabb både GPU och CPU.

Skrivet av stridsvagnen91:

Lånar tråden lite

Det är så att jag hade tänkt köpa en ny surfplatta till min mor, hennes är seg som fan och startar om sig titt som tätt och jag har även sett artefakter i spel. Hon använder den till 99% för att spela (Candy Crush Saga/Soda, Alphabetty, Farm Heroes Saga, Bubble Witch - typ alla King spel)

Jag har tittat lite på prisjakt men hittar inget jag är säker på. Den hon har nu är Acer Iconia A200 (köpt 2012)

Nu såg jag ju denna tråden och letade runt lite på Aliexpress på sk "Kina plattor"

Kanske kan få en surfplatta med bättre prestanda för en mindre peng?

Tittade på denna:

9.7" Teclast X98 Air 3G Dual Boot Windows 10 Intel Z3735F Quad Core Tablet PC IPS Screen

2Gb ram
Intel Quad Core processor
64gb lagring
Dual boot med Android och Windows
2048x1536 upplösning

158.95$ för den, är det för bra för att vara sant? Hade svårt att hitta surfplattor med hög upplösning för under 2000kr på prisjakt.

Den är väldigt trevligt platta som jag själv har. Sjukt nöjd med den, dock kör jag endast windows och har tagit bort Android helt. Så jag kan alltså inte säga hur bra Android-delen funkar, vilket jag antar dina föräldrar mest skulle använda.

Tänk på att du ska betala tull på den officiellt och får du den fraktad med DHL eller dylikt så har du inget val, du får en faktura med tullavgift plus utläggnings-avgift.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

Oj oj oj, alldeles för många gånger kan jag säga. Jag skämtar inte när jag säger att jag ständigt har minst 3 saker som jag väntar på som jag har beställt från just aliexpress

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Själv inget jag störs av. De gånger jag använder mud har jag tangentbordet i ändå och den har ju USB. Trevligt att du köpt X2 Pro!Skulle själv köpa den först för den större skärmen men den var lite dyr och har ingen community...än iallafall.

Jo den är lite dyr. Det finns en tråd på techtablets.com som är aktiv. Den duger för mig just nu. Sen kan man ju hoppas att det dras igång nåt lite större

Permalänk
Avstängd

@wranzzon: okej, det låter bra, jag menade inget illa när jag länkade den länken, JAG vet inte hur bra/dåligt det är att handla där när jag inte har handlat där tidigare.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mSebbe:

Vad är skillnaden mellan Core M och Atom? Core M är snabbare antar jag?

Atom, Small Core processorer, byggda för att vara billiga att producera och använda lite energi. Heter allt mellan N3550 Pentium och Atom Z3775. 2-4Kärnor.

Core M är en strömsnål Core i "U" modell. (Fungerar ungefär så i praktiken) Förut fanns det Y-modeller av i3-i7:orna och Core M är typ motsvarigheten (Kallas även på vissa slides för Y-models).

Core M har en låg basfrekvens och en högt hopp till högsta turbo, finns modeller med Basfrekvensen på 800-1300MHz och Turbon ligger någonstans mellan 2-3.3GHz beroende på SKU. En bra kyl Core M presterar någonstans strax över i3 4050U och strax under i5 4200U/i3 5010U.

Toppmodellerna klarar tom att utprestera ovanstående processorer i ganska många laster.

Kontentan:
Atom - Slö och billig, mer lik en snabb mobiltelefons processor.
Core M - Snabb som en vanlig Ultrabook processor.

Har kört både bay-trail (Atom), Core M (5Y10 .8-2.0GHz) och en Core i5 4200U.

Mellan Core M och i5:an märker man ingen skillnad. Har man en dålig plastplatta med dålig värmeavledningsförmåga presterar nog Core M sämre så det blir märkbart.

Atom fungerar fint för att surfa lite och kolla film på. Inget som duger för ordentliga dokumentbehandlingar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Atom, Small Core processorer, byggda för att vara billiga att producera och använda lite energi. Heter allt mellan N3550 Pentium och Atom Z3775. 2-4Kärnor.

Core M är en strömsnål Core i "U" modell. (Fungerar ungefär så i praktiken) Förut fanns det Y-modeller av i3-i7:orna och Core M är typ motsvarigheten (Kallas även på vissa slides för Y-models).

Core M har en låg basfrekvens och en högt hopp till högsta turbo, finns modeller med Basfrekvensen på 800-1300MHz och Turbon ligger någonstans mellan 2-3.3GHz beroende på SKU. En bra kyl Core M presterar någonstans strax över i3 4050U och strax under i5 4200U/i3 5010U.

Toppmodellerna klarar tom att utprestera ovanstående processorer i ganska många laster.

Kontentan:
Atom - Slö och billig, mer lik en snabb mobiltelefons processor.
Core M - Snabb som en vanlig Ultrabook processor.

Har kört både bay-trail (Atom), Core M (5Y10 .8-2.0GHz) och en Core i5 4200U.

Mellan Core M och i5:an märker man ingen skillnad. Har man en dålig plastplatta med dålig värmeavledningsförmåga presterar nog Core M sämre så det blir märkbart.

Atom fungerar fint för att surfa lite och kolla film på. Inget som duger för ordentliga dokumentbehandlingar.

Tack för ett mycket bra svar! Jämförelsen mellan Core M - i3-i5 4200u var precis vad jag ville veta

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Skrivet av Sweex:

Precis, sådär dubbelt så snabb både GPU och CPU.
Den är väldigt trevligt platta som jag själv har. Sjukt nöjd med den, dock kör jag endast windows och har tagit bort Android helt. Så jag kan alltså inte säga hur bra Android-delen funkar, vilket jag antar dina föräldrar mest skulle använda.

Tänk på att du ska betala tull på den officiellt och får du den fraktad med DHL eller dylikt så har du inget val, du får en faktura med tullavgift plus utläggnings-avgift.

Aah, jag antog att det skulle bli tull på den, vet du vad den ligger på? Skulle det kunna jämna ut sig till 2000kr totalt?

Visa signatur

Corsair 450D |MSI P67A-C45 B3 | Windows 10 |Intel i5 2500K @ 4.5GHz ( Noctua NH-C12P SE14) |RAM:Kingston Fury 16gb | MSI R9 390 Gaming | SSD: Samsung Evo 850 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

@wranzzon: okej, det låter bra, jag menade inget illa när jag länkade den länken, JAG vet inte hur bra/dåligt det är att handla där när jag inte har handlat där tidigare.

Nej det är lugnt, jag tog inte illa upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av stridsvagnen91:

Aah, jag antog att det skulle bli tull på den, vet du vad den ligger på? Skulle det kunna jämna ut sig till 2000kr totalt?

Ja det beror ju på vad du köper den för, men nu den elfte säljs den för sådär 159 USD (sådär 1400kr).
Ursäkta, men jag sa fel innan. Det är ingen tull på den, dock moms!
Med en utläggningsavgift på 50kr, till fraktbolaget a.k.a DHL, så blir det 323kr. Detta kan beräknas på tullverkets hemsida, sök på avgiftsguiden.

Men ska jag vara helt ärlig så beställer du med fri frakt (China eller singapore post eller vad de nu skickar med) så kommer den komma med PostNord väl i Sverige och då betalar man ingen tullavgift. Vet inte om detta är olagligt egentligen, då jag snackat med tullverket och frågat man kan betala in momsen i förväg för att slippa utläggningsavgiften som DHL tar ut. Jag fick till svar att jag inte kan betala in till dem utan det sköter fraktbolaget. Så om PostNord inte ger dig en faktura (vilket de inte gör) så vet jag inte riktigt hur man faktiskt ska betala.

Aja, du avgör hur du vill ha din platta fraktad!

Hoppas inte någon moderator blir allt för arg på detta inlägget nu..

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Vart går gränsen för att behöva tulla, antar man räknar på både vikt/storlek och summa?

Jag har också köpt från kina några gånger mest små saker de har kommit fram, dock en gång fick jag en vara för lite men mailade säljaren som skickade den utan problem.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Vart går gränsen för att behöva tulla, antar man räknar på både vikt/storlek och summa?

Tullsatsen beräknas på varans inköpspris med tillägg av frakt och eventuell transportförsäkring. Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1 400 kronor behöver du inte betala någon tull, men momsen får du däremot betala.
Internethandel från ett land utanför EU

Många kinesiska säljare insisterar dock på att markera varan som gåva.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!