Högkostnadsskydd - hur och när gäller det ?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Högkostnadsskydd - hur och när gäller det ?

Jag funderar ibland på saker i vårt svenska system som jag vet att vi har, men inte har koll på hur de fungerar riktigt...

Denna gång tänker jag på Högkostnadsskyddet.

Jag drar en liten historia för att någon anknytning till verkligheten;

För c:a 1mån sedan var jag hos tandläkaren för kontroll kostnad ~550kr
En visdomstand skall dras ut den 25'e nov - kostnad ~1500-1800kr.

Tidigare i veckan fick jag ha ett akutbesök på vårdcentralen: 150kr
Fick även utskrivet penicillin (antibiotika), hämtas på apotek: 240kr

Räknar man nu ihop vad jag har betalt inom loppet av en månad, så är det 550+150+240 = 940kr.
Om lite mindre än 3 veckor skall jag dra ut en tand, och detta kommer kosta minst 1500kr.

Min fråga egentligen är väl då
Hur funkar högkostnadsskyddet här?

Hos tandläkaren har jag för mig att de sa vid 3000kr (eller däromkring) gör skyddet in och sänker kostnaden (det är väl försäkringskassan som gör detta... men sker det per automatik?)
När jag var hos vårdcentalen sa hon: "Du sparar väl dina kvitton, för när du har 10st besök (10x150= 1500kr) så har du frikort!"
.. är det med högkostnadsskydds -grundande eller något annat ?

Och när jag hämtade ut min antibiotika så sa hon "Det blir 240kr, för du har inte nått upp i högkostnadsskyddet ännu."

Ok tänkte jag... Men hur fungerar detta högkostnadsskyddet då, och hur kan man se/få reda på vart man ligger i bekostat belopp eller summa kvar till skyddet kickar in ?

Och är det olika skydd för tandvård, sjukvård och läkemedel eller kan de användas inom samma kategori ?

Någon som vet ???

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Ja det är olika högkostnadsskydd.

Dom höjde beloppen för ett tag sedan.
Tror dock inte det är samma belopp i alla Landsting.

I Jönköpings Län gäller:
Högkostnadsskydd Vårdbesök 1100kr
Högkostnadsskydd Läkemedel 2200kr.

Högkostnadsskydd Halland:
http://www.1177.se/Halland/Regler-och-rattigheter/Hogkostnads...

Permalänk
Medlem

Tandvård ingår väl inte i samma högkostnadsskydd som övrig vård, utan har ett eget slags högkostnadsskydd?

Här finns visst lite att läsa från försäkringskassan: http://www.forsakringskassan.se/tandvard/statligt_tandvardsst...

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Livsnjutare 😎

Stort tack till er båda @SUMITOMO och @Zicsoen !!

Detta räcker in alla frågetecken jag har, och att det rör sig om 2st olika skydd. (eller 3st, beror på hur man räknar)

Ett för sjukvård och läkemedel och ett annat för tandvård.

Gemensamt för sjukvård och läkemedel verkar dock vara att du som patient skall hålla koll på alla avgifter etc, mendans för tandvården kan du ringa din tandläkare så kan de enkelt kolla det genom ditt personnr.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Stort tack till er båda @SUMITOMO och @Zicsoen !!

Detta räcker in alla frågetecken jag har, och att det rör sig om 2st olika skydd. (eller 3st, beror på hur man räknar)

Ett för sjukvård och läkemedel och ett annat för tandvård.

Gemensamt för sjukvård och läkemedel verkar dock vara att du som patient skall hålla koll på alla avgifter etc, mendans för tandvården kan du ringa din tandläkare så kan de enkelt kolla det genom ditt personnr.

För sjukvård så kan du be om ett häfte som de stämplar i vid varje besök, så slipper du hålla koll och spara kvitton. Förut så frågade de alltid efter häftet och hade man inget fick man ett. Sist fick jag själv fråga efter ett så det kanske är något som håller på att fasas ut.

För läkemedel så sköter apoteken detta i ett gemensamt elektroniskt register, om de inte gör det åt dig så får du prata med personalen nästa gång du hämtar ut receptbelagd medicin. Och för medicinen så är det en rabattstege med fyra nivåer, vilket finns bra förklarat här: http://www.1177.se/Stockholm/Regler-och-rattigheter/Vad-kosta....

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfw:

För sjukvård så kan du be om ett häfte som de stämplar i vid varje besök, så slipper du hålla koll och spara kvitton. Förut så frågade de alltid efter häftet och hade man inget fick man ett. Sist fick jag själv fråga efter ett så det kanske är något som håller på att fasas ut.

För läkemedel så sköter apoteken detta i ett gemensamt elektroniskt register, om de inte gör det åt dig så får du prata med personalen nästa gång du hämtar ut receptbelagd medicin. Och för medicinen så är det en rabattstege med fyra nivåer, vilket finns bra förklarat här: http://www.1177.se/Stockholm/Regler-och-rattigheter/Vad-kosta....

Nja, tror inte det är något som fasas ut. De tycks mest fråga när de kommer ihåg att fråga tycker jag.
Skulle man dock missa någon enstaka gång så är det sällan ett problem för dem att kolla upp besöken i deras databas, det har de gjort massor med gånger åt mig i alla fall.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av cfw:

För sjukvård så kan du be om ett häfte som de stämplar i vid varje besök, så slipper du hålla koll och spara kvitton. Förut så frågade de alltid efter häftet och hade man inget fick man ett. Sist fick jag själv fråga efter ett så det kanske är något som håller på att fasas ut.

För läkemedel så sköter apoteken detta i ett gemensamt elektroniskt register, om de inte gör det åt dig så får du prata med personalen nästa gång du hämtar ut receptbelagd medicin. Och för medicinen så är det en rabattstege med fyra nivåer, vilket finns bra förklarat här: http://www.1177.se/Stockholm/Regler-och-rattigheter/Vad-kosta....

Skrivet av Zicsoen:

Nja, tror inte det är något som fasas ut. De tycks mest fråga när de kommer ihåg att fråga tycker jag.
Skulle man dock missa någon enstaka gång så är det sällan ett problem för dem att kolla upp besöken i deras databas, det har de gjort massor med gånger åt mig i alla fall.

Nejdå de frågade mig, men jag sa att jag har en pärm där hemma där jag brukar sätta in kvitton från tandvård etc (även om det inte är så många per år, så kan det plocka till) - ville bara veta hur det låg till.

Så jag antar att jag tar med mitt papper med kvitton på när jag börjar närma mig frikortet

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Nejdå de frågade mig, men jag sa att jag har en pärm där hemma där jag brukar sätta in kvitton från tandvård etc (även om det inte är så många per år, så kan det plocka till) - ville bara veta hur det låg till.

Så jag antar att jag tar med mitt papper med kvitton på när jag börjar närma mig frikortet

Behöver du bara om du besökt olika mottagningar såklart.