Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ny anslutning till Telia, dom kan inte garantera något

Permalänk
Medlem

Ny anslutning till Telia, dom kan inte garantera något

Då vi är på väg att flytta in i en nybyggd villa så har jag varit i kontakt med Telia för att få en offert för inkoppling av Telefoni.
Det finns inte Bredband framdraget i området, så enda möjligheten är alltså ADSL.

Jag kontaktade då Telia som skulle räkna på en offert (inom 20 dagar?!?) men som dom skriver i mailet, vi kan inte garantera att det fungerar?

Borde dom inte kunna räkna ut redan i detta läge vilken hastighet jag kan få på ADSL uppkopplingen ? Eller vad är det som avgör det?
Avståndet till stationen absolut, men grannarna runt omkring har ju ADSL idag, och jag borde ju kunna få samma hastighet som dem väl ?

Känns ju inte så roligt att ansluta för c:a 20-25 tkr och sen har man endast telefoni för att ADSL inte fungerar?

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Hedersmedlem

Det är väl mycket bättre att göra som Telia och inte lova runt men hålla tunt som flera av konkurrenterna gör? Jag har mycket svårt att tro att Telia har sagt vad du påstår, att de kan ansluta till ADSL men sedan ingen garanti att det fungerar öht, det tror jag inte på. Att garantera en viss hastighet i detta läget är dock omöjligt.

Det finns många faktorer som avgör hastigheten med ADSL, inklusive kopplingsplintar och olika skarvar på vägen. Även ledningens kvalitet påverkar, så inte enbart avståndet avgör hastigheten.

Har de nära grannarna ADSL så kan du räkna med liknande hastighet så länge ledningarna inne i huset inte är väldigt dåliga, men de går ju att byta.

Hur långt är det till stationen?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jo, dom borde kunna men självklart gör man inte det för då skulle man riska eventuella återbetalningspengar. Därför låter dom du stå för den risken för du har ingen annanstans att vända dig för tillfället, du "kommer att ta dom oavsett".

Du har andra möjligheter för bredband, för 20-25k blir det mycket mobilsurf.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det är väl mycket bättre att göra som Telia och inte lova runt men hålla tunt som flera av konkurrenterna gör? Jag har mycket svårt att tro att Telia har sagt vad du påstår, att de kan ansluta till ADSL men sedan ingen garanti att det fungerar öht, det tror jag inte på. Att garantera en viss hastighet i detta läget är dock omöjligt.

Det finns många faktorer som avgör hastigheten med ADSL, inklusive kopplingsplintar och olika skarvar på vägen. Även ledningens kvalitet påverkar, så inte enbart avståndet avgör hastigheten.

Har de nära grannarna ADSL så kan du räkna med liknande hastighet så länge ledningarna inne i huset inte är väldigt dåliga, men de går ju att byta.

Hur långt är det till stationen?

Citerar in det svaret som jag fick från Telia
"Datum: 2015-11-03 09:25
Svar: Hej!

Det är stor chans för att du kommer kunna ha ADSL du med då, men det är som sagt bara att vi inte kan garantera det till 100% innan arbetet är klart.

Vi har registrerat dina uppgifter och vi återkommer till dig med ett besked om en möjlig lösning och kostnad inom 20 arbetsdagar.

Ditt ärendenummer är: 940XXX

Ha en trevlig dag!

Med vänlig hälsning

XXX XXXXX
Telia Kundservice"

Vet inte riktigt hur långt det är till stationen, hur kan man ta reda på det?
Då det är ett helt nytt hus och ledningarna inte ens är inkopplade så förutsätter jag ju att vi sätter upp bra ledningar där, sen kan det ju mycket möjligt vara dålig ledning i backen som ligger i anslutning till tomten, det vet man ju inget om i detta läget det förstår jag med.

Men funderar även varför man behöver 20 dagar på sig för att kunna lämna en offert?

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Skrivet av LinusG:

Citerar in det svaret som jag fick från Telia
"Datum: 2015-11-03 09:25
Svar: Hej!

Det är stor chans för att du kommer kunna ha ADSL du med då, men det är som sagt bara att vi inte kan garantera det till 100% innan arbetet är klart.

Vi har registrerat dina uppgifter och vi återkommer till dig med ett besked om en möjlig lösning och kostnad inom 20 arbetsdagar.

Ditt ärendenummer är: 940XXX

Ha en trevlig dag!

Med vänlig hälsning

XXX XXXXX
Telia Kundservice"

Vet inte riktigt hur långt det är till stationen, hur kan man ta reda på det?
Då det är ett helt nytt hus och ledningarna inte ens är inkopplade så förutsätter jag ju att vi sätter upp bra ledningar där, sen kan det ju mycket möjligt vara dålig ledning i backen som ligger i anslutning till tomten, det vet man ju inget om i detta läget det förstår jag med.

Men funderar även varför man behöver 20 dagar på sig för att kunna lämna en offert?

För att du inte är deras enda kund just nu och det tar så många dagar innan de tar hand om det. Då det är flera personer inblandade. De skriver att de inte kan garantera ADSL innan de gjort offerten. När den kommer så får du svar på kostnaden och om du kan ha ADSL och i vilken hastighet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

För att du inte är deras enda kund just nu och det tar så många dagar innan de tar hand om det. Då det är flera personer inblandade. De skriver att de inte kan garantera ADSL innan de gjort offerten. När den kommer så får du svar på kostnaden och om du kan ha ADSL och i vilken hastighet

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förstår mycket väl att jag inte är deras enda kund.
Men det borde ju vara någon typ av standard för inkoppling?
Jag är inte Vattenfalls enda kund heller och de lämnade minsann anslutningspris inom 2 dagar.
Då de dessutom har lämnat offert till grannen för inte så länge sedan så borde det gå relativt snabbt tycker jag.
De har i sommar dragit fram kabel till samtliga fastigheter i området, så kostnaden är ju egentligen bara ihopkopplingen.
Så nä jag tycker inte att 20 dagar är relevant tidsaxel för att få fram en offert, att det sedan drar ut på tiden innan de kan koppla in kan jag däremot ha förståelse för.

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Skrivet av LinusG:

Då det är ett helt nytt hus och ledningarna inte ens är inkopplade så förutsätter jag ju att vi sätter upp bra ledningar där, sen kan det ju mycket möjligt vara dålig ledning i backen som ligger i anslutning till tomten, det vet man ju inget om i detta läget det förstår jag med.

Men funderar även varför man behöver 20 dagar på sig för att kunna lämna en offert?

De måste väl skicka ut folk och kolla på plats vad som är möjligt att göra, och de kan vara uppbokade på en massa andra jobb, så ditt hamnar i kölistan.
Kan ju också vara så att det inte finns någon ledig ledning på din närmaste anslutningspunkt, är fullt i kabeln till telestationen helt enkelt.
Så de måste dra din ledning på nåt annat sätt, och då måste de räkna o fundera på bästa lösning på det..

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk

jobbar själv som teletekniker och de är troligt viss att dom inte kan garantera hastigheten på linan såfall.
är hela området ny byggt eller finns de äldre hus runt om kring dit? för finns de redan ett nät där så är de bara att ansluta dig till en plint där de finns plats

Visa signatur

Silverstone Fortress 2 - Samsung 840 EVO 250Gb - Asus GTX Strixs 970
Asus Maximus VI Formula - Core i5 4670K - Adata 8Gb
CM Hyper 212EVO - Seasonic Platinum 760W

BenQ XL2411Z - Corsair M60 - Corsair K70 - SteelSeries Wireless H

Permalänk
Medlem
Skrivet av serpent29:

De måste väl skicka ut folk och kolla på plats vad som är möjligt att göra, och de kan vara uppbokade på en massa andra jobb, så ditt hamnar i kölistan.
Kan ju också vara så att det inte finns någon ledig ledning på din närmaste anslutningspunkt, är fullt i kabeln till telestationen helt enkelt.
Så de måste dra din ledning på nåt annat sätt, och då måste de räkna o fundera på bästa lösning på det..

Ahh så kan det ju vara.
Trodde det mer handlade om att..
Å ny kund, ja men det kostar XXX kr att ansluta..
Skriva ihop det i en offert mall och sen skicka ut till kunden..
Men självklart är det ju så att det tar längre tid då fler är inblandade.. Sen har dom ju skrivit "inom 20 dagar" så då har dom ju säkrat upp att dom har 20 dagar på sig att lämna ett pris men kan göra det på kortare tid om dom är färdiga.

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanssonGBG:

jobbar själv som teletekniker och de är troligt viss att dom inte kan garantera hastigheten på linan såfall.
är hela området ny byggt eller finns de äldre hus runt om kring dit? för finns de redan ett nät där så är de bara att ansluta dig till en plint där de finns plats

Det finns äldre hus som är uppförda nån gång på 60-70 talet, sedan är det 2 hus som byggdes för 7-8 år sedan, och nu skall det uppföras 7 st nybyggnationer varav 3 av dom husen nu står upp och 2 av dom är inkopplade till telenätet.
Därav varför dom i sommar var och förberedde med telekabel i backen till samtliga tomter.. (klokt att förbereda innan tjälen kommer tycker jag)

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Hedersmedlem

Telia bygger väl för övrigt ytterst motvilligt ut kopparen? Jag har nyligen försökt få VDSL till ett företag där det finns i stationen, men alla platser är fulla. Svaret var att vi bygger inte ut mer så vill du ha bättre får du betala runt 20' i anslutningsavgift + 4' i månaden för 10MB fiber. Eftersom företagaren inte vill betala den summan så tvingas de köra vidare på Alltele ADSL. Detta mitt i en stad.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Telia bygger väl för övrigt ytterst motvilligt ut kopparen? Jag har nyligen försökt få VDSL till ett företag där det finns i stationen, men alla platser är fulla. Svaret var att vi bygger inte ut mer så vill du ha bättre får du betala runt 20' i anslutningsavgift + 4' i månaden för 10MB fiber. Eftersom företagaren inte vill betala den summan så tvingas de köra vidare på Alltele ADSL. Detta mitt i en stad.

Helst skulle jag ju vilja att stadsnätet bygger ut åt vårt håll, men dom är inte intresserade..
Nod finns c:a 700 meter därifrån så det är ju inget jätte avstånd att gräva fram.
För skulle jag välja mellan att ansluta fiber eller koppar, så skulle kopparen få ligga kvar ute vid vägen och aldrig komma in i huset

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Skrivet av LinusG:

Därav varför dom i sommar var och förberedde med telekabel i backen till samtliga tomter.. (klokt att förbereda innan tjälen kommer tycker jag)

De skulle lagt ned fiberslang samtidigt också, och förberett för framtida fiber anslutning, det hade varit klokare, men, men..

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem

Jag tolkar TS som att huset inte öht är anslutet till telenätet, och det de isf kollar på under dessa 20 dagar bör vara hur mycket det skulle kosta att ansluta.

Det kanske är fullt i plinten eller vad som helst, och efter undersökningen kanske de ser att det skulle kosta dem betydligt mer än själva anslutningen till huset för att bygga ut djupare in i nätet och då kanske de säger nej, därav inte "100% garantera".

Svårt att tro att de pratar om att garantera en hastighet i det här skedet (vilket de såklart inte kan heller).

Permalänk
Medlem

Varför ringer du och inte och pratar med en fysisk människa, som kan svara på vad de exakt menar?

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att offerten för att dra in koppar kommer att hamna kring 20000 kronor...

Permalänk
Skrivet av LinusG:

Det finns äldre hus som är uppförda nån gång på 60-70 talet, sedan är det 2 hus som byggdes för 7-8 år sedan, och nu skall det uppföras 7 st nybyggnationer varav 3 av dom husen nu står upp och 2 av dom är inkopplade till telenätet.
Därav varför dom i sommar var och förberedde med telekabel i backen till samtliga tomter.. (klokt att förbereda innan tjälen kommer tycker jag)

ok men då finns de ett nät i området med troligt viss lediga par , anledningen varför de tar tid är nog mer allt arbete (de man alldrig riktigt vet o eller ser) som händer bakom allt de du kommer att veta och se , sen när de gäller pris så får du nog räkna med 15-20 minst om du inte har en anknytnings punkt just vid tomten för då kan du ju gräva de mesta själv och därför minskar kostnaden , om du endå kommer besluta dig att skaffa ledning be dom lägga ner extra rör in till tomt om du köper de då har du eget sen när väl fibern kommer fram om de inte redan finns såklart.
hastigheten kommer dock vara en svår fråga att svara på då de finns många faktorer som spelar in. kolla med grannarna vad dom har i hastighet om du vill veta lite mer konkret

Visa signatur

Silverstone Fortress 2 - Samsung 840 EVO 250Gb - Asus GTX Strixs 970
Asus Maximus VI Formula - Core i5 4670K - Adata 8Gb
CM Hyper 212EVO - Seasonic Platinum 760W

BenQ XL2411Z - Corsair M60 - Corsair K70 - SteelSeries Wireless H

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanssonGBG:

ok men då finns de ett nät i området med troligt viss lediga par , anledningen varför de tar tid är nog mer allt arbete (de man alldrig riktigt vet o eller ser) sxom händer bakom allt de du kommer att veta och se , sen när de gäller pris så får du nog räkna med 15-20 minst om du inte har en anknytnings punkt just vid tomten för då kan du ju gräva de mesta själv och därför minskar kostnaden , om du endå kommer besluta dig att skaffa ledning be dom lägga ner extra rör in till tomt om du köper de då har du eget sen när väl fibern kommer fram om de inte redan finns såklart.
hastigheten kommer dock vara en svår fråga att svara på då de finns många faktorer som spelar in. kolla med grannarna vad dom har i hastighet om du vill veta lite mer konkret

Skanova lägger knappast ner privat kanalisation gratis! Om den kommande fibern inte kommer från telia utan något stadsnät, så är det tvärnit för att använda skanovas kanalisation!

Permalänk
Skrivet av Gaist:

Skanova lägger knappast ner privat kanalisation gratis! Om den kommande fibern inte kommer från telia utan något stadsnät, så är det tvärnit för att använda skanovas kanalisation!

sa inte gratis , sen är de sällan gubbar/kvinnor från skanova som gräver utan en firma som anlitas och med de menar jag att man kan fråga om dom kan lägga ner en extra slang medans dom grävt upp, självklart står ju du för kostnaden av den extra slangen själv.

inte helt riktigt , stats nätet kan hyra in sig ifall de skulle vara så och sen hade skanova/telia inte startat ett sån projekt om de endast för dom själva och endå inte dra fram fiber. om endå fibern ska dras kommer de troligt viss inte ens läggas i befintlig kanalisation då de troligtvis är gammalt och sletet och där med fräser nytt eller hänger beroende på hur området ser ut.

Visa signatur

Silverstone Fortress 2 - Samsung 840 EVO 250Gb - Asus GTX Strixs 970
Asus Maximus VI Formula - Core i5 4670K - Adata 8Gb
CM Hyper 212EVO - Seasonic Platinum 760W

BenQ XL2411Z - Corsair M60 - Corsair K70 - SteelSeries Wireless H