Permalänk
Medlem

Nu är det dags! Budget ~20k

Hejsan, nu har jag skjutit upp detta ganska länge men med så många bra spel på gång får man ta sig i kragen känner jag :).
Jag är tyvärr inte jätteinformerad om vilka delar som är heta just nu dock och skulle därför vara tacksam för lite inspiration.

Det jag känner mig mest osäker på är vilket moderkort jag ska välja, senaste moderkortet jag köpte fick jag byta ut 2 gånger. Processor(Fläktar har jag inte koll på däremot), hårddisk och nätaggregat brukar vara ganska lätta val, chassi och minnen har jag inte jättekoll på dock.

Grafikkort är väl den delen jag känner mig mest säker på, tänkte köra MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming. Det verkade bäst förut när jag läste på, vet inte om det kommit ett bättre alternativ.

Någon som har några idéer?

Visa signatur

Rigg : Fractal Design Define S | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | 6700K 4.0 GHz 8MB |MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | EVGA Supernova G2 750W | OCZ TR150 480GB x2 |

Permalänk
Medlem

För 20k ska du absolut köra på Skylake Core i7 6700K.
Grafikkortet du nämner är bland det bästa. Kör på det.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk

Hej! Om du vill fortsätt med SLI så kan du skaffa två st Asus GTX980 för 4999kr/st den här helgen. Du får 2 st spel som du kan sälja för 500-600 totalt. 980SLI är riktig stark.

Visa signatur

H440 | RM750X | Z97 Pro AC | 4790K | H80i GT | HyperX 32GB | Asus GTX1070 OC | 850 Evo 1TB | Asus G20CB/i5 6400/16GB/850Evo 500GB/GTX950 | Dell U3415W UWQHD | B&W MM1 | QPad MK-85 | Mionix Naos 7000 | MacBook Pro 15 Retina i7/16GB/512GB/GT750M | Thinkpad X1 Yoga | Canon 1DX | Sony RX100V | Sony A7RII

Permalänk
Medlem

20 papp! Då får vi leka. Det viktigaste att börja med är detta: vilken upplösning talar vi om? Har du redan en skärm? Vilken? Om inte, ingår skärmkostnaden i budgeten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spruce89:

Hejsan, nu har jag skjutit upp detta ganska länge men med så många bra spel på gång får man ta sig i kragen känner jag :).
Jag är tyvärr inte jätteinformerad om vilka delar som är heta just nu dock och skulle därför vara tacksam för lite inspiration.

Det jag känner mig mest osäker på är vilket moderkort jag ska välja, senaste moderkortet jag köpte fick jag byta ut 2 gånger. Processor(Fläktar har jag inte koll på däremot), hårddisk och nätaggregat brukar vara ganska lätta val, chassi och minnen har jag inte jättekoll på dock.

Grafikkort är väl den delen jag känner mig mest säker på, tänkte köra MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming. Det verkade bäst förut när jag läste på, vet inte om det kommit ett bättre alternativ.

Någon som har några idéer?

Vänta till Black Friday 27:e nov så kanske du hittar lite rabatt på vissa komponenter.

Permalänk
Medlem

Viktigt att påpeka ang 6700 är att det just nu är en enorm bristvara.
http://www.sweclockers.com/nyhet/21256-intel-core-i7-6700k-sk...
Råkar man komma över en så är det absolut ett toppenval, men för den här budgeten hade jag övervägt ett X99 system med antingen 5820K eller 5930K.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Tacksam för alla svar grabbar!

Skrivet av halojoy:

För 20k ska du absolut köra på Skylake Core i7 6700K.
Grafikkortet du nämner är bland det bästa. Kör på det.

Måste säga att ifrån det jag läst ser det inte ut som att Skylake ger nån jätteskillnad i prestanda vid spelande. Har jag missuppfattat får du gärna rätta mig :).

Skrivet av Mikeybikey:

Hej! Om du vill fortsätt med SLI så kan du skaffa två st Asus GTX980 för 4999kr/st den här helgen. Du får 2 st spel som du kan sälja för 500-600 totalt. 980SLI är riktig stark.

Tack för tipset men SLI är nog någonting som jag gärna undviker, det var kul att testa men väldigt omständigt.

Skrivet av Umbrellas:

20 papp! Då får vi leka. Det viktigaste att börja med är detta: vilken upplösning talar vi om? Har du redan en skärm? Vilken? Om inte, ingår skärmkostnaden i budgeten?

Nej jag räknar inte in skärmkostnaden i min budget, just nu sitter jag på en 24 tum men en ny skärm blir det nog i början av nästa år och nu börjar vi ju faktiskt närma oss VR!

Skrivet av Hardy:

Vänta till Black Friday 27:e nov så kanske du hittar lite rabatt på vissa komponenter.

Det är ett ganska vettigt alternativ men nu kommer ju faktiskt Fallout 4 om 2 dagar och det är ju inte långt kvar tills Battlefront heller! Jag har redan skjutit upp detta tillräckligt länge.

Skrivet av Adam West:

Viktigt att påpeka ang 6700 är att det just nu är en enorm bristvara.
http://www.sweclockers.com/nyhet/21256-intel-core-i7-6700k-sk...
Råkar man komma över en så är det absolut ett toppenval, men för den här budgeten hade jag övervägt ett X99 system med antingen 5820K eller 5930K.

Tror du har en ganska bra poäng där, jag ska ju som sagt också i princip bara spela på denna burk och då är ju processorerna ganska lika i prestanda.

Visa signatur

Rigg : Fractal Design Define S | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | 6700K 4.0 GHz 8MB |MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | EVGA Supernova G2 750W | OCZ TR150 480GB x2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spruce89:

Tror du har en ganska bra poäng där, jag ska ju som sagt också i princip bara spela på denna burk och då är ju processorerna ganska lika i prestanda.

Som jag ser det har du egentligen 2 val om du vill ha the best of the best. Antingen att du slår till på ett X99 system nu eller håller ut ett tag till (i know it's hard ) tills Broadwell-E släpps i början av 2016. För med den budgeten du lagt upp tycker jag verkligen att det är bättre med X99. Du har också alternativet att gå på 5930K istället vilket ger mervärde om du ex tänkt köra SLI eller Crossfire då du får 40PCI-E lanes istället för 28.
Det är ju som sagt svårt det här när det kommer nya produkter/lanseringar och man inte vet om det är värt att invänta eller ej, det kan bara en själv avgöra.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Kan bara rekommendera 6700K och 980 Ti, mycket trevlig kombination

Permalänk
Medlem

Jag är tacksam för alla svar men skulle gärna vilja ha mer tips gällande moderkort. Jag vet verkligen inte vad man ska titta efter där och det känns som att om man bara har den delen klar för sig så är de andra delarna ganska lätta att välja!
Någon som kan rekommendera något?

Visa signatur

Rigg : Fractal Design Define S | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | 6700K 4.0 GHz 8MB |MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | EVGA Supernova G2 750W | OCZ TR150 480GB x2 |

Permalänk
Inofficiell ambassadör

De allra flesta moderkort från de större tillverkarna är likvärdiga sett till kvalitet och prestanda idag. Tricket är att hitta ett med de funktioner du vill ha/behöver till ett pris som passar.

Ska du ha skylake 6*00k rekommenderar jag att satsa på ett moderkort med Z170 styrkrets så att du kan överklocka processorn. Och sist men inte minst vill jag höja ett varningens finger för moderkort med KillerNic nätverk. Mycket mer strul till ingen nytta enligt mig.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spruce89:

Jag är tacksam för alla svar men skulle gärna vilja ha mer tips gällande moderkort. Jag vet verkligen inte vad man ska titta efter där och det känns som att om man bara har den delen klar för sig så är de andra delarna ganska lätta att välja!
Någon som kan rekommendera något?

Jag har själv Pro Gaming från Asus, men jag skulle nog inte rekommendera det nu i efterhand då det finns en del problem. Google på "Asus Z170 Pro Gaming Problem" så får du en del träffar. Kortet ville inte först starta med DP-kabeln i grafikkortet, utan man kunde bara starta den med kabeln urdragen och sedan fick man plugga in den efter att datorn POST:at. Löste sig med annan DP-kabel, men ändå, kabeln har funkade tidigare för flera datorer. Moderkortet har också problem med X.M.P samt minnesklockning samt kompabilitet i allmänhet och jag upplever att det är svårstartat ibland.

Mitt andraalternativ var ett Gigabyte Z170X-UD3 vilket jag borde köpt istället känner jag nu.

Rent allmänt så är de flesta Z170 rätt lika och det du ska titta på är vilka anslutningar de har, hur många USB-portar, har den USB3.1? C? M.2? SATA express kanske man vill ha?

Jag funderade vad jag ville ha och kryssade i allt det på Prisjakt, valde ut vilka tillverkare jag ville ha, sen sorterade jag på pris och voalá:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1320#rparams=l=s2438288...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

De allra flesta moderkort från de större tillverkarna är likvärdiga sett till kvalitet och prestanda idag. Tricket är att hitta ett med de funktioner du vill ha/behöver till ett pris som passar.

Ska du ha skylake 6*00k rekommenderar jag att satsa på ett moderkort med Z170 styrkrets så att du kan överklocka processorn. Och sist men inte minst vill jag höja ett varningens finger för moderkort med KillerNic nätverk. Mycket mer strul till ingen nytta enligt mig.

Tror jag kommer skippa skylake då jag bara ska spela med denna burk, problemen med killernic har jag också hört om förut så det är något jag undviker.
Enda funktionen jag egentligen är intresserad av är det inbyggda ljudkortet, tro det eller ej men det inbyggda ljudkortet på det moderkort jag har nu driver mina Beyerdynamic lurar bättre än polarens externa.

Skrivet av Marquzz:

Jag har själv Pro Gaming från Asus, men jag skulle nog inte rekommendera det nu i efterhand då det finns en del problem. Google på "Asus Z170 Pro Gaming Problem" så får du en del träffar. Kortet ville inte först starta med DP-kabeln i grafikkortet, utan man kunde bara starta den med kabeln urdragen och sedan fick man plugga in den efter att datorn POST:at. Löste sig med annan DP-kabel, men ändå, kabeln har funkade tidigare för flera datorer. Moderkortet har också problem med X.M.P samt minnesklockning samt kompabilitet i allmänhet och jag upplever att det är svårstartat ibland.

Mitt andraalternativ var ett Gigabyte Z170X-UD3 vilket jag borde köpt istället känner jag nu.

Rent allmänt så är de flesta Z170 rätt lika och det du ska titta på är vilka anslutningar de har, hur många USB-portar, har den USB3.1? C? M.2? SATA express kanske man vill ha?

Jag funderade vad jag ville ha och kryssade i allt det på Prisjakt, valde ut vilka tillverkare jag ville ha, sen sorterade jag på pris och voalá:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1320#rparams=l=s2438288...

Jo fick ju själv en del problem med förra moderkortet, började med att det första jag fick redan var defekt och fick byta ut det totalt 2 gånger. Moderkortet är ju förmodligen den jobbigaste delen att ha strul med då man får plocka isär allting. Tack för tipsen och länkarna ska kolla på dem efter lunchen.

Visa signatur

Rigg : Fractal Design Define S | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | 6700K 4.0 GHz 8MB |MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | EVGA Supernova G2 750W | OCZ TR150 480GB x2 |