Permalänk
Medlem

Skruva i märkeschassi

Jag försöker skruva upp ett märkeschassi från HP men upptäcker att det inte är det enklaste. Den ena kåpan har dåliga ursäkter för skruvar som jag inte lyckas få bort. Har rödmarkerat delarna som hindrar mig och förutom dessa så finns det flera andra runt om chassit.

Vilket verktyg behövs för att få bort dessa? Om man nu lyckas demontera dessa kan istället använda vanliga chassiskruvar när man vill stänga igen luckan?

Permalänk
Hedersmedlem

Det är väl nitar eller? Lossar du dem tror jag chassit är förstört sen.

Permalänk
Medlem

Ser ut som popnitar. Du får nog borra upp dessa

Permalänk
Medlem

Ser mer ut som poppnitar, troligen används dem för att få en snabbare tillverklningsprocess. Blir svåra att skruva, du får borra ur dem och sedan göra egna gängor.

EDIT:Too late

Permalänk
Medlem

Där ser man, varför bemödar man sig att tillverka engångsprodukter som chassit i slutändan blir. Irriterande att en del märkestillverkare bestämmer sig för denna typ av konstruktion.

Då får det bli att wrecka chassit för att komma åt DVD brännaren. Hur ska man borra upp dessa nitar som smidigast?

Permalänk
Medlem

Går det inte att avlägsna den andra sidopanelen då?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

De har knappast nitat ihop skalet EFTER att de monterat in komponenterna, så kolla igen, du bör få ut allt utan att borra.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Går det inte att avlägsna den andra sidopanelen då?

Den ena sidpanelen är monterad med vanliga skruvar och den får jag loss för att komma åt komponenterna.

EDIT: Syftet var att komma åt frontpanelen på insidan för att byta ut kablarna som går till PWR, reset osv. Power switchen sitter på toppen av framsidan varpå jag måste ta bort DVD brännaren. Skruvarna till den sitter som bekant fastskruvade från båda sidorna av chassit.

Permalänk
Hedersmedlem

Alla använder nitar i konstruktion, inklusive Sweclockersfavoriten Fractal.

Jag meckar en del HP och har ännu inte stött på någon variant där man skulle behöva borra ur nitar för att få ut delar.

Enda låda jag kan minnas på rak arm som enbart är skruvat och inte har en enda nit är Silverstone TJ09 i helalu, men smakar det så kostar det. Jag gav väl 2700-2800 för 7-8 år sedan om inte ännu längre.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Styler:

Där ser man, varför bemödar man sig att tillverka engångsprodukter som chassit i slutändan blir. Irriterande att en del märkestillverkare bestämmer sig för denna typ av konstruktion.

Då får det bli att wrecka chassit för att komma åt DVD brännaren. Hur ska man borra upp dessa nitar som smidigast?

Varför f*n skulle man måste borra sönder ett chassi för att få lös en dvd-brännare? Det är ju bara och skruva lös den

Visa signatur

Jag hatar när folk anmäler min signatur...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Styler:

Den ena sidpanelen är monterad med vanliga skruvar och den får jag loss för att komma åt komponenterna.

Varför vill du då bryta dig in på andra sidan? Där lär det inte finnas mycket mer än moderkortplåtens baksida.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av compaq älskaren:

Varför f*n skulle man måste borra sönder ett chassi för att få lös en dvd-brännare? Det är ju bara och skruva lös den

Om det finns ett mer harmoniskt sätt så tar jag gärna den upplysningen. Varför jag skrev inlägget är för att jag söker tips.

Permalänk
Avstängd

Hur gammal är datorn egentligen?
Jag minns för många år sedan så hade jag en HP som hade nitar på den ena sidan.
Men där så var DVD läsaren fastskruvad bara från den öppningsbara sidan.

Permalänk
Hedersmedlem

Många märkeslådor kräver att man tar bort fronten för åtkomst till vissa hd-platser, läsare osv.

HP brukar ha servicemanualer tillgängliga där det står exakt hur man ska göra.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Styler:

Om det finns ett mer harmoniskt sätt så tar jag gärna den upplysningen. Varför jag skrev inlägget är för att jag söker tips.

Alltså du måste ju bara skruva lös skruvarna eftersom alla datorer har inte skruvarna på båda sidorna

Visa signatur

Jag hatar när folk anmäler min signatur...

Permalänk
Medlem

Alltså, det är emot allt sunt förnuft att poppa ihop chassit efter att de monterat komponenterna.

T ex kan inget servicearbete utföras på datorn utan att borra upp den - dyrt och risk för att borrspånor hamnar i datorn = sönder igen och dyrare.

Med andra ord, det är inte rimligt att du måste borra bort några nitar för att plocka ut t ex dvd läsaren, så du får kolla lite noggrannare, det lär gå genom att bara skruva.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Lösningen på detta har framförts i tråden.

Det var mestadels förutfattade meningar som hindrade mig att komma vidare. Jag har skruvat loss DVD brännaren som endast var fast med två skruvar. Har kommit åt frontpanelen för byta ut chassikablarna.

Tack för era inlägg.