Bygge av NAS - Vilken väg skall jag gå med koppling mot diskar?

Permalänk
Medlem

Bygge av NAS - Vilken väg skall jag gå med koppling mot diskar?

Hej på er

Jag har länge tänkt bygga ut min nuvarande NAS för bättre säkerhet och expanderbarhet.
Jag har nu en Fractal Design Node 304 med 6 diskar. Den kör Nas4Free och jag tycker att det rullar på bra. Enda nackdelen är just att utrymmet börjar tryta och att den inte har något skydd vid haveri annat än offlinebackupen som jag kör alldeles för sällan.
Nu är diskarna konfigurerade "fristående".

Jag har datorn i en mediamöbel som råkar ha samma bredd som ett rackskåp. I denna har jag även lägenhetens huvudswitch och patchpanel samt UPS och cirkulationsfläktar med filter (skåpet har glasdörrar)
Tanken var att använda kabinett som är tänkta för att placeras i 3st 5,25"-platser för montering av 4-5 diskar. Till exempel denna från Chieftec. Jag får plats med tre sådana i bredd i skåpet, och tänkte mig använda sex st, dvs. totalt upp till 30 diskar.

Diskarna skall konfigureras med software-RAID till RAID1 parvis för ökad säkerhet. Just detta har jag bestämt mig för efter att ha läst otaliga artiklar och forum, just av anledningen att det tar mer tid att återuppbygga en array av t.ex RAID5 av nyare större diskar och det innebär både läsning och skrivning till samtliga diskar. Risken att ytterligare en disk rasar innan återuppbyggnaden färdigställts ökar. Vid RAID1 är det enbart läsning av den äldre disken tills återuppbyggnaden är klar.

Var och en av RAID-paren skall därefter sättas upp som en vdev, som sedan blir del i den kommande ZFS-poolen.

Det mest krävande scenariot torde vara uppspelning av högupplöst film via mediaspelaren. Annars är det mest backuper och allmän datalagring som skall ske. Maximalt 2-3 användare samtidigt.

Nu till själva frågan:
Bör jag köra direktkopplade diskar, portmultiplikator, eller USB3? Var och en förklarad nedan.
Priser räknas för delar från och med kontrollerkort till SATA-kontakt för hårddiskburen. Buren och diskarna räknas alltså ej in, då de är lika för samtliga förslag

Direktkopplade
Planen var att med direktkopplade diskar köra likt Backblaze Storage Pod 4.0 med kontrollerkort och Mini SAS -> SATA-kablar. Räknat på 40 diskar får jag det till ca 8640:-

Port multiplier
Med port multipler har jag tittat en del på Backplaze Storage pod 4.5 men med andra delar. Främst från Addonics. Deras kontrollerkort med två SFF-8088 externa Mini SAS-kontakter upp till konverterare till SATA och därefter portmultiplikatorer. Detta ger en kostnad på ca 8650:-. Väldigt lika med ovanstående med andra ord.

USB3
Addonics har även portmultiplikatorer med USB3-ingång. Med dessa samt två 4-portars hubbar kan jag få anslutningar för 40 diskar för ca 2520:- Betydligt billigare alltså.

Hur skulle ni gjort? Hur motiverar ni valet?

Permalänk
Avstängd

@Mizcak:

Innan jag kan svara på din fråga så måste jag veta vad alla dessa 40 diskar ska användas till?
Storlek på diskarna?
Vad för typ av diskar är du ute efter? Ren lagring eller skall det vara nåt du skall ha åtkomst till flera gånger i timmen?

Vad för nätagg / vilka nätagg ska du driva detta med?

Vad har datorn för spec i övrigt?

Visa signatur

[Intel core i7 5960X 3.0ghz] - [ ASUS X99-DELUXE] - [ 48 GB CORSAIR DDR4 DOMINATOR]- [Asus GTX 980TI SLI] - [Corsair AX1200I] - [Kingston Hyperx Predator 240GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander87:

Innan jag kan svara på din fråga så måste jag veta vad alla dessa 40 diskar ska användas till?

Skrivet av Mizcak:

Det mest krävande scenariot torde vara uppspelning av högupplöst film via mediaspelaren. Annars är det mest backuper och allmän datalagring som skall ske. Maximalt 2-3 användare samtidigt.

Inget krävande jobb alltså, utan enbart privat lagring (alla andra maskiner saknar mekaniska diskar, bulken ligger på NASen)

Skrivet av alexander87:

Storlek på diskarna?
Vad för typ av diskar är du ute efter? Ren lagring eller skall det vara nåt du skall ha åtkomst till flera gånger i timmen?

Vad för nätagg / vilka nätagg ska du driva detta med?

Vad har datorn för spec i övrigt?

Troligtvis börjar jag med 3-4 TB per disk.
Jag tänker inte populera allt på en gång, utan ökar med par för par varefter behovet uppstår.
Nätagg kan jag inte se som viktigt i denna fråga, jag tar det som behövs. Om det sedan är 1kW spelar mindre roll, det kommer inte ske så ofta ändå (troligtvis mest effektkrävande vid uppstart).

Datorn har en i5:a och 16GB RAM.

Permalänk
Avstängd

Jag själv har en wdmycloud ex4 med 15 tb, 4 diskar totalt.
Men, jobbar lite med naslösningar.

Jag skulle kört direktkopplade , visst usb funkar väl men , allt är så mycket enklare med direktkopplade.
Visst det kostar mer, men lär spara både tid och utrymme för dig.

Till usb får du ju bland annat ha en sladd per disk, lär ju bli en del kablar ...
Kolla lite på nåt annat moderkort, finns ju med rejält med sataportar, så kanske du kommer undan lite billigare?
Jsg själv har Western digitals nasdiskar , funkar fint som fasen!
Sen måste jag fråga om du verkligen tänkt ha 40 diskar?
Är det inte bättre att köpa flera stora diskar istllet?

Visa signatur

[Intel core i7 5960X 3.0ghz] - [ ASUS X99-DELUXE] - [ 48 GB CORSAIR DDR4 DOMINATOR]- [Asus GTX 980TI SLI] - [Corsair AX1200I] - [Kingston Hyperx Predator 240GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander87:

Till usb får du ju bland annat ha en sladd per disk, lär ju bli en del kablar ...

För USB hade jag denna i åtanke. USB till SATA med portmultiplikator. Dvs. 1 st USB till 5st SATA. Då hade det blivit 6 st multiplikatorer för 30 disk.

Skrivet av alexander87:

Kolla lite på nåt annat moderkort, finns ju med rejält med sataportar, så kanske du kommer undan lite billigare?
Jsg själv har Western digitals nasdiskar , funkar fint som fasen!
Sen måste jag fråga om du verkligen tänkt ha 40 diskar?
Är det inte bättre att köpa flera stora diskar istllet?

Det Mini-ITX kort jag har nu har 6 portar. Kanske lite att skjuta sig själv i foten, men jag ville helst få in burken i mediamöbeln. Med storleksrestriktionerna så gick det inte att få det större. Fann när detta bygge gjordes (för några år sedan) inte något bättre kort.

Troligtvis blir det WD Red, men HGST ser inte helt dumma ut heller.

Om du tycker 30 diskar är mycket, så ha i åtanke att lagringsutrymmet "endast" blir 15 diskar, resten är speglingar. Jag räknade på 40 då det är en jämn multipel av 4, bara för att få en siffra att jämföra med. Sedan kommer jag som sagt inte att ha alla diskar från start, utan det kommer att byggas upp över en tid för att lindra svedan i plånboken ;). Med plats för färre diskar så måste jag byta ut dem för att komma upp i större totalt lagringsutrymme. Nu behöver jag endast sätta i ett par till. Om jag nu fyller allt, så byter jag de minsta/äldsta diskarna en i taget.
Jag har även en del diskar liggandes löst hemma, som skulle kunna utgöra grundbeståndet. (1-3TB/st)

Jag hittade en gammal bild på telefonen för att visa ungefär hur set ser ut idag:

Överst sitter en patchpanel och switch. Därefter en burk som skall flyttas ut ur möbeln. Därunder nuvarande NAS, som är tänkt att flyttas upp en våning. Längst ned sitter den gamla UPSen, den är nu utbytt mot en större som kommer hängas på sidan av möbeln. (den gamla poffade)
Hyllan som NASen nu står på skall flyttas ned, så blir det plats för 6st burar för 4-5 diskar vardera, dvs 24-30 diskar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizcak:

För USB hade jag denna i åtanke. USB till SATA med portmultiplikator. Dvs. 1 st USB till 5st SATA. Då hade det blivit 6 st multiplikatorer för 30 disk.

Det Mini-ITX kort jag har nu har 6 portar. Kanske lite att skjuta sig själv i foten, men jag ville helst få in burken i mediamöbeln. Med storleksrestriktionerna så gick det inte att få det större. Fann när detta bygge gjordes (för några år sedan) inte något bättre kort.

Troligtvis blir det WD Red, men HGST ser inte helt dumma ut heller.

Om du tycker 30 diskar är mycket, så ha i åtanke att lagringsutrymmet "endast" blir 15 diskar, resten är speglingar. Jag räknade på 40 då det är en jämn multipel av 4, bara för att få en siffra att jämföra med. Sedan kommer jag som sagt inte att ha alla diskar från start, utan det kommer att byggas upp över en tid för att lindra svedan i plånboken ;). Med plats för färre diskar så måste jag byta ut dem för att komma upp i större totalt lagringsutrymme. Nu behöver jag endast sätta i ett par till. Om jag nu fyller allt, så byter jag de minsta/äldsta diskarna en i taget.
Jag har även en del diskar liggandes löst hemma, som skulle kunna utgöra grundbeståndet. (1-3TB/st)

Jag hittade en gammal bild på telefonen för att visa ungefär hur set ser ut idag:
http://i.imgur.com/2GUApDz.jpg

Överst sitter en patchpanel och switch. Därefter en burk som skall flyttas ut ur möbeln. Därunder nuvarande NAS, som är tänkt att flyttas upp en våning. Längst ned sitter den gamla UPSen, den är nu utbytt mot en större som kommer hängas på sidan av möbeln. (den gamla poffade)
Hyllan som NASen nu står på skall flyttas ned, så blir det plats för 6st burar för 4-5 diskar vardera, dvs 24-30 diskar.

Förstår, men du vet att på 15 diskar , 6tb var så får du plats med 20.000 filmer i dvdkvalite .. Det är en del , men men det är ditt bygge jag bara reagerade på det eftersom jag själv har 14 tb och alla mina filmer från gopro, min dji phantom och alla filmer , program och backuper ligger på den och jag har använt ca 4 tb än så länge..
Men iaf, kör direktkopplat iaf, fundera på att köpa ett annat mini-itx, finns säkert med fler portar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har nu letat mycket, och funnit en god kandidat:
LSI SAS 9201-16i
16 interna kanaler på ett PCIe 2.0 x8 kort

Alternativet är ett kontrollerkort i stil med IBM M1015 (som skall vara väl beprövat), i kombination med en SAS-expander, i stil med Intel RES2SV240 för att utöka till 15/20 portar.

Några tankar kring detta?

Permalänk
Medlem

Uppdatering

Jag har nu i stort sett bestämt mig för att införskaffa ett SuperMicro X10SL7-F moderkort, vilket har 6 SATA och 8 SAS, dvs. anslutningar för totalt 14 diskar.
SAS går via LSI 2308, och skall gå att flasha om till IT-firmware.

Med detta kan jag börja med 12 diskar, för att senare jacka i ett kontrollerkort om så önskas.
Jag inbillar mig att det är mer energieffektivt att ha kontrollern integrerad i moderkortet, så därför detta kort. Dessutom verkar en och annan användare här på forumet (och andra forum) vara nöjd med just detta kort.

Till detta har jag i nuläget beställt 3st 3,5"-kabinett för 4 st 3,5"-diskar i tre 5,25"-platser.
CPU-kylare och PSU är likväl beställt. Nästa runda blir det moderkortet samt CPU och minne (ECC). Diskar väntar jag med, och tar vad jag har liggandes hemma för laboration till att börja med.

Någon som har invändningar mot moderkortet?