Bygge av NAS - Vilken väg skall jag gå med koppling mot diskar?
Hej på er
Jag har länge tänkt bygga ut min nuvarande NAS för bättre säkerhet och expanderbarhet.
Jag har nu en Fractal Design Node 304 med 6 diskar. Den kör Nas4Free och jag tycker att det rullar på bra. Enda nackdelen är just att utrymmet börjar tryta och att den inte har något skydd vid haveri annat än offlinebackupen som jag kör alldeles för sällan.
Nu är diskarna konfigurerade "fristående".
Jag har datorn i en mediamöbel som råkar ha samma bredd som ett rackskåp. I denna har jag även lägenhetens huvudswitch och patchpanel samt UPS och cirkulationsfläktar med filter (skåpet har glasdörrar)
Tanken var att använda kabinett som är tänkta för att placeras i 3st 5,25"-platser för montering av 4-5 diskar. Till exempel denna från Chieftec. Jag får plats med tre sådana i bredd i skåpet, och tänkte mig använda sex st, dvs. totalt upp till 30 diskar.
Diskarna skall konfigureras med software-RAID till RAID1 parvis för ökad säkerhet. Just detta har jag bestämt mig för efter att ha läst otaliga artiklar och forum, just av anledningen att det tar mer tid att återuppbygga en array av t.ex RAID5 av nyare större diskar och det innebär både läsning och skrivning till samtliga diskar. Risken att ytterligare en disk rasar innan återuppbyggnaden färdigställts ökar. Vid RAID1 är det enbart läsning av den äldre disken tills återuppbyggnaden är klar.
Var och en av RAID-paren skall därefter sättas upp som en vdev, som sedan blir del i den kommande ZFS-poolen.
Det mest krävande scenariot torde vara uppspelning av högupplöst film via mediaspelaren. Annars är det mest backuper och allmän datalagring som skall ske. Maximalt 2-3 användare samtidigt.
Nu till själva frågan:
Bör jag köra direktkopplade diskar, portmultiplikator, eller USB3? Var och en förklarad nedan.
Priser räknas för delar från och med kontrollerkort till SATA-kontakt för hårddiskburen. Buren och diskarna räknas alltså ej in, då de är lika för samtliga förslag
Direktkopplade
Planen var att med direktkopplade diskar köra likt Backblaze Storage Pod 4.0 med kontrollerkort och Mini SAS -> SATA-kablar. Räknat på 40 diskar får jag det till ca 8640:-
Port multiplier
Med port multipler har jag tittat en del på Backplaze Storage pod 4.5 men med andra delar. Främst från Addonics. Deras kontrollerkort med två SFF-8088 externa Mini SAS-kontakter upp till konverterare till SATA och därefter portmultiplikatorer. Detta ger en kostnad på ca 8650:-. Väldigt lika med ovanstående med andra ord.
USB3
Addonics har även portmultiplikatorer med USB3-ingång. Med dessa samt två 4-portars hubbar kan jag få anslutningar för 40 diskar för ca 2520:- Betydligt billigare alltså.
Hur skulle ni gjort? Hur motiverar ni valet?