Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Sweclockers Fallout-prestandatest?

Permalänk
Medlem

Kör det mesta på High med min rigg och spelet flyter på 60FPS (1440P) större delen av tiden, vid områdesbyten samt väldigt intensiva strider kan det droppa ner mot 30-40FPS men det händer inte så ofta.

Väldigt nöjd ändå hur bra riggen presterar trots att den är över 3 år gammal

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Avstängd

Kör i 4k allt maxat med 3570k 980ti, kantutjämning onödigt därför avstängd, har spelat c.a 3 timmar, vid intensiva strider med många raiders och Deathclaw är det 50fps som lägst. Grafiken är hyfsad och med sweet fx enhanced wasteland blir det ännu bättre, förutom en del cutscenes som ser förvånansvärt dåliga. Har aldrig gillat den här serien tills nu, rekommenderas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Kör datorn i sign, och får ut 55-60fps stabilt med adaptive vsync, triple buffer forcerat i panelen, alla inställningar i spelet på ultra, och kör i 1440p och har installerat sweetFX och renderFX för att spä på grafiken lite till.
Spelet ser endå ut som skit jämnfört med 2år gamla Metro last light, och ännu äldre Metro2033...... sorgligt bethesta

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Skrivet av Superbia:

Jag sitter också med ett 390x och har märkt att om du stänger av tesselation i CCC, samt sänker godrays till low så kan du cappa FPS på 60 helt utan problem. Finns folk som spekulerar i att det är medvetet av nVidia för att sabba prestandan, men det vet vi ju inte säkert.

Detta påverkar inte grafiken btw, har själv gjort detta på min rigg hemma

Har gjort precis det utan att det har någon som helst effekt :/ Är verkligen ytterst förvirrad varför jag kan ha Godrays/tessellation på ultra och maxat utan att det ens påverkar prestanda medan alla andra snackar om det som den värsta prestandaboven i spelet.

Det som händer är att med godrays/tess på ultra/64 så jobbar GPU:n på max. Med low/8x el. av jobbar den bara på ca 50-60%. Så det är uppenbart att det är krävande, men FPS:en är fortfarande typ 37, förblir oförändrad.

Jag har kommit fram till att det måste vara CPU:n som flaskhalsar vid vissa områden, men den bör inte göra det så hårt. Kan inte vara rimligt att ett 4690k/390x bygge ska behöva köra på low-medium för att inte få katastrofal FPS :/ Visst att de rekommenderade 4790k men köper det ändå inte att en så dyr CPU ska behövas för att inte krascha totalt, kan acceptera vissa fall men inte till sub-40. CPU:n sitter dessutom endast kring 50-60% användning så det är inte som att den alls maxar hårdvarumässigt. Verkar vara spelet/AMD:s drivrutiner som inte klarar av att använda processorns kraft ordenligt med tanke på att gröna kort fungerar bättre för det mesta inkl. i Sweclockers test.

Permalänk
Skrivet av Superbia:

Mitt flyter på fint i runt 70 fps, men AMD har inte släppt sina drivers än så tippar på att prestandan ökar senare. Har inte provat på mitt 7870 men tippar på att det skulle gå på low/medium på den.

testa gärna med ditt 7870, har själv ett 7870 och vill veta hur spelet flyter på med ett gammalt amd kort innan köp för fallout 4.

Är i tankarna om en uppdatering på grafik fronten men är osäker på vilken sida man ska välja. Har alltid kört AMD kort och processorer. (bästa jag har gjort är att gå över till min I5a, och så klart OS på SSD) men gillar inte att Nvidia är så snuskigt dyra. Var lite sugen på fury x, eventuellt 980 utan ti. eeeh.. Får tänka på det när jag har råd, mitt 7870 har inte gjort klart för sig ännu.

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coruscation:

Har gjort precis det utan att det har någon som helst effekt :/ Är verkligen ytterst förvirrad varför jag kan ha Godrays/tessellation på ultra och maxat utan att det ens påverkar prestanda medan alla andra snackar om det som den värsta prestandaboven i spelet.

Det som händer är att med godrays/tess på ultra/64 så jobbar GPU:n på max. Med low/8x el. av jobbar den bara på ca 50-60%. Så det är uppenbart att det är krävande, men FPS:en är fortfarande typ 37, förblir oförändrad.

Jag har kommit fram till att det måste vara CPU:n som flaskhalsar vid vissa områden, men den bör inte göra det så hårt. Kan inte vara rimligt att ett 4690k/390x bygge ska behöva köra på low-medium för att inte få katastrofal FPS :/ Visst att de rekommenderade 4790k men köper det ändå inte att en så dyr CPU ska behövas för att inte krascha totalt, kan acceptera vissa fall men inte till sub-40. CPU:n sitter dessutom endast kring 50-60% användning så det är inte som att den alls maxar hårdvarumässigt. Verkar vara spelet/AMD:s drivrutiner som inte klarar av att använda processorns kraft ordenligt med tanke på att gröna kort fungerar bättre för det mesta inkl. i Sweclockers test.

Väldigt märkligt, det är väl ändå inte så stor skillnad på en 4690k och en 4790k? Det funkade i alla fall för mig, men tror vi AMD användare kanske får vänta på nya drivers då det är flera som har problem.

Något jag även finner lite märkligt är att 390x presterar ändå bra i alla benchmarks jag läst, innan jag ändrade godrays/tess så dippade den ner på 40 ibland, men i deras tester har den aldrig dippat så lågt trots att dom varit i krävande ställen så som Diamond City.

Skrivet av DreinLifeOfYou:

testa gärna med ditt 7870, har själv ett 7870 och vill veta hur spelet flyter på med ett gammalt amd kort innan köp för fallout 4.

Är i tankarna om en uppdatering på grafik fronten men är osäker på vilken sida man ska välja. Har alltid kört AMD kort och processorer. (bästa jag har gjort är att gå över till min I5a, och så klart OS på SSD) men gillar inte att Nvidia är så snuskigt dyra. Var lite sugen på fury x, eventuellt 980 utan ti. eeeh.. Får tänka på det när jag har råd, mitt 7870 har inte gjort klart för sig ännu.

Får se om jag orkar fixa det till helgen, har nämligen inte datorn hemma utan den står hos mina föräldrar men ska kika på det om jag svänger förbi i helgen

Visa signatur

Main PC: Intel Core i7-4790K@Stock, Sapphire R9 390X 8GB, MSI Z97 G5, 16GB DDR3, 240GB SSD, 2 TB HDD, Corsair 750W PSU
Telefon: Samsung Galaxy S8+

Permalänk
Skrivet av Superbia:

Väldigt märkligt, det är väl ändå inte så stor skillnad på en 4690k och en 4790k? Det funkade i alla fall för mig, men tror vi AMD användare kanske får vänta på nya drivers då det är flera som har problem.

Något jag även finner lite märkligt är att 390x presterar ändå bra i alla benchmarks jag läst, innan jag ändrade godrays/tess så dippade den ner på 40 ibland, men i deras tester har den aldrig dippat så lågt trots att dom varit i krävande ställen så som Diamond City.
Får se om jag orkar fixa det till helgen, har nämligen inte datorn hemma utan den står hos mina föräldrar men ska kika på det om jag svänger förbi i helgen

king

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk

Kan säga att med en intel i5 6600k oklockad med en Gigabyte HD 7870 OC så ligger jag på 60fps med drops till 40 ibland! dock bara på medium men är bättre än low, så jag klagar inte

Helt spelbara FPS! dock märker jag att mitt grafikkort är lite för klent för att få ut det finaste ur spelet.

En annan sak jag inte fattar är att i New vegas så laggar jag mer än 4an.. knappt spelbart

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro