Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Vilken riktning ska jag gå?

Hallå!

Hoppas ni kan hjälpa mig reda ut vilken uppgraderingsväg jag ska gå.

Jag sitter idag på en i7 2600k med standardklockning samt ett GTX 780 och det vanliga, kolla min signatur.
Jag har även en 144hz skärm i 1080p som jag är väldigt nöjd med. Problemet är att jag gillar att maxa inställningarna och ha så hög FPS som möjligt, klassiker

Jag vet att min processor är bra och att mitt grafikkort är OK men det kan ju alltid bli bättre. Så jag har väl kommit fram till olika varianter hur jag ska förbättra prestandan.

Alternativ 1
Överklocka min processor en bit, är extremt novis så det blir inget overkill. Jag har standardkylning så det behövs väl en CPU-kylare, har kikat på Cooler Master Hyper 212 Evo som verkar ha ett bra pris, har ni andra tips? En polare har Noctua NH-D15 men vet inte om pengarna springer iväg eller är denna ett måste? En dum fråga kanske men det är inga problem att ta bort kylaren sedan för att sätta den på en annan CPU senare i framtiden, antar det är lugnt.

Jag har även provat att överklocka min GPU (EVGA 780 axc sc tror jag det heter exakt) som jag inte riktigt alls fick till. Kanske gick all in, osäker. Sluta med att min förra SSD dog i samma veva så lite nojig över att göra det igen. Men jag är villig att försöka igen, riktigt försiktigt.

Kanske man kan slänga in ett nytt nätagg för att vara säker men kanske inte det ens behövs. Hur som är detta en extremt billig prestandaboost.

Alternativ 2
Byta ut moderkort, processor, minnen, nätagg? mot i7 6700k + hela paketet, rätt dyrt och troligen en bra boost i det som är CPU-relaterat men kanske inte så mycket i de flesta spelen, eller? Har googlat på detta och finner lite blandade resultat. Detta är ett dyrt alternativ men gör att datorn blir framtidssäker och troligen kan jag sälja mina prylar som jag har idag.

Alternativ 3
Köpa ett nytt grafikkort idag, GTX 980 eller 980TI kan snegla på det röda laget men känns som det är mycket samarbeten med NVIDIA med speltillverkarna, på gott och ont (hej batman!). Denna uppgradering är i "samma" prisklass som Alternativ 2 men här kanske jag ser den mesta prestandaboosten? Nackdelen med detta köp är att det troligen "snart" kommer en ny generation med kort från NVIDIA om jag inte har fått allt på bakfoten.

Någon som kan ge mig en knuff åt rätt håll? Det jag kan sammanfatta det hela med är att jag kommer att uppgradera hur som men kan man göra det smart är det bästa

Tack på förhand!

Visa signatur

Intel Core i7 6700k - MSI SLI PLUS - EVGA GTX 970 SC ACX - EVGA 750 G2 - Corsair Vengance LPX 8gb DDR4 2666MHz x 2

Permalänk
Medlem

Tornkylare och ett GTX 980ti skulle jag köra på.
212 Evo eller en Noctua beroende på hur stor budget du har..

Permalänk

Du får mer för pengarna om du köper en ny kylare, överklockar cpu:n och köper ett 980ti.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Hjälpsam

Skulle föreslå klocka och se om du kan få till en billig begagnad 780 till och köra SLI, det är vad jag gjorde i alla fall. (2600k + MSI 780 Lightning + EVGA 780 stock).

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Tornkylare och ett GTX 980ti skulle jag köra på.
212 Evo eller en Noctua beroende på hur stor budget du har..

Skrivet av warmerspy:

Du får mer för pengarna om du köper en ny kylare, överklockar cpu:n och köper ett 980ti.

Tackar för dessa tips. Det är ett bra alternativ!

Skrivet av Fluf:

Skulle föreslå klocka och se om du kan få till en billig begagnad 780 till och köra SLI, det är vad jag gjorde i alla fall. (2600k + MSI 780 Lightning + EVGA 780 stock).

Om jag inte minns helt galet kan jag inte köra SLI med mitt modermodem. Annars hade detta helt klart varit ett alternativ.

Visa signatur

Intel Core i7 6700k - MSI SLI PLUS - EVGA GTX 970 SC ACX - EVGA 750 G2 - Corsair Vengance LPX 8gb DDR4 2666MHz x 2

Permalänk
Medlem

1) Köp tornkylare och klocka den där monstret du har till 4.5ghz

2.1) Köp en till GTX 780 och klocka båda

2.2) Sälj GTX 780 och skaffa en 980 Ti

I val 2 så är det upp till dig hur du vill göra, val 2.2 kostar mer men är mer "pålitligt" då du inte kommer ha problem med spel som inte har SLI-stöd, eventuella värmeproblem, att de drar mycket el etc.

2.1 är uppenbarligen billigare och kanske roligare att leka runt med, och ger mer prestanda.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Torr:

Tackar för dessa tips. Det är ett bra alternativ!

Om jag inte minns helt galet kan jag inte köra SLI med mitt modermodem. Annars hade detta helt klart varit ett alternativ.

Beggat SLI Z77 moderkaka borde kunna finnas till billig peng om du gräver upp en beggad 780 ^^

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

1) Köp tornkylare och klocka den där monstret du har till 4.5ghz

Detta verkar vara den gemensamma nämnare i alla poster så tror jag startar här helt enkelt.

Babysteps!

Visa signatur

Intel Core i7 6700k - MSI SLI PLUS - EVGA GTX 970 SC ACX - EVGA 750 G2 - Corsair Vengance LPX 8gb DDR4 2666MHz x 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torr:

Detta verkar vara den gemensamma nämnare i alla poster så tror jag startar här helt enkelt.

Babysteps!

Kan ju tillägga att det är otroligt enkelt att klocka den, den småjobbiga delen är att faktiskt få på kylaren.

Du kommer troligen behöva köpa ett litet set för byte av kylpasta (http://www.inet.se/produkt/5321164/arcticlean-rengorningskit-...) för att byta ut kylpastan, sedan följa instruktioner för CPU-kylaren. Kul kommer du ha!

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Kan ju tillägga att det är otroligt enkelt att klocka den, den småjobbiga delen är att faktiskt få på kylaren.

Du kommer troligen behöva köpa ett litet set för byte av kylpasta (http://www.inet.se/produkt/5321164/arcticlean-rengorningskit-...) för att byta ut kylpastan, sedan följa instruktioner för CPU-kylaren. Kul kommer du ha!

Tackar det var verkligen en bra påminnelse. Det hade jag inte alls tänkt på. Detta får bli helgens underhållning.

Tack alla för hjälpen!

Visa signatur

Intel Core i7 6700k - MSI SLI PLUS - EVGA GTX 970 SC ACX - EVGA 750 G2 - Corsair Vengance LPX 8gb DDR4 2666MHz x 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Beggat SLI Z77 moderkaka borde kunna finnas till billig peng om du gräver upp en beggad 780 ^^

Verkar endast ha stöd för CF

Visa signatur

Fractal Design C; Corsair RM750X; ASUS Prime Z370 A ll; I9 9900K; Celsius S24 ; Corsair 16GB; Samsung 970 evo 500GB; RTX 2080 TI; Dell U3415W; W10

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Luddtuss:

Verkar endast ha stöd för CF

Hans nuvarande ja, jag syftade på begagnat Z77 med stöd för SLI...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Kan ju tillägga att det är otroligt enkelt att klocka den, den småjobbiga delen är att faktiskt få på kylaren.

Du kommer troligen behöva köpa ett litet set för byte av kylpasta (http://www.inet.se/produkt/5321164/arcticlean-rengorningskit-...) för att byta ut kylpastan, sedan följa instruktioner för CPU-kylaren. Kul kommer du ha!

Är det någon som har koll om denna är OK?
Rengörning

Vore kanon om den är ok så slipper jag beställa utan kan åka och köpa allt på Netonnet.

Visa signatur

Intel Core i7 6700k - MSI SLI PLUS - EVGA GTX 970 SC ACX - EVGA 750 G2 - Corsair Vengance LPX 8gb DDR4 2666MHz x 2