Permalänk
Medlem

Beg 980Ti värt?

Hej!
Vad skulle ni uppskatta är värdet på ett begagnat 980Ti? Tänker först och främst på Evgas SC ACX 2.0 för 6990kr. Sedan är ju frågan var priset kommer hamna på dessa kort under black Friday med det är ju ingen som vet..

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem
Skrivet av MexxII:

Hej!
Vad skulle ni uppskatta är värdet på ett begagnat 980Ti? Tänker först och främst på Evgas SC ACX 2.0 för 6990kr. Sedan är ju frågan var priset kommer hamna på dessa kort under black Friday med det är ju ingen som vet..

4,5-5,5k

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MexxII:

Hej!
Vad skulle ni uppskatta är värdet på ett begagnat 980Ti? Tänker först och främst på Evgas SC ACX 2.0 för 6990kr. Sedan är ju frågan var priset kommer hamna på dessa kort under black Friday med det är ju ingen som vet..

3500:-. Aldrig mer än halva priset för begagnad elektronik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

3500:-. Aldrig mer än halva priset för begagnad elektronik.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha lycka till att hitta ett 980 ti för 3500

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

3500:-. Aldrig mer än halva priset för begagnad elektronik.

Skickades från m.sweclockers.com

Sen kom du tillbaka till verkligheten.
Kolla vad folk får här på swec i begagnatmarknaden.

Halva nypriset stämmer i princip aldrig för de mest eftertraktade delarna.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av MexxII:

Hej!
Vad skulle ni uppskatta är värdet på ett begagnat 980Ti? Tänker först och främst på Evgas SC ACX 2.0 för 6990kr. Sedan är ju frågan var priset kommer hamna på dessa kort under black Friday med det är ju ingen som vet..

65-75% ibland 80% beroende på del

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

3500:-. Aldrig mer än halva priset för begagnad elektronik.

Skickades från m.sweclockers.com

Får du tag på en 980Ti begagnat idag för 3500 kr så skär jag av mig min vänstra stortå och skickar den till dig.

någonstans mellan 4500-5500 är ett mer rimligt pris, skulle våga säga att i dagens läge får du minst 5000 kr för det.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

980Ti för 3500. tror inte det kortet skulle vara oköpt länge

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jaevel:

Sen kom du tillbaka till verkligheten.
Kolla vad folk får här på swec i begagnatmarknaden.

Halva nypriset stämmer i princip aldrig för de mest eftertraktade delarna.

Jag skulle aldrig ge mer.
Köper hellre nytt än ger mer än så för begagnade grejer man inte har en aning om hur de blivit behandlade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk

Sälja 980ti för 3500 då har jag det hällre kvar tills jag dör.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hoski:

Jag skulle aldrig ge mer.
Köper hellre nytt än ger mer än så för begagnade grejer man inte har en aning om hur de blivit behandlade.

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan jag nästan hålla med om men nu är ju nämligen GTX 980 Ti det snabbaste ute på marknaden bredvid Fury X och därför är det mycket eftertraktat och det resulterar i ett begagnat-pris på minst 4K.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

4500-5500 beroende på modell,ålder samt skick.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

@hoski: Det stämmer inte alls. Priset handlar om hur mycket folk är redo att betala. Jag skulle säga att har man kvar kvitto är det fortfarande värt originalpris minus ca 500-800 då garantin gäller. Att påstå att ett så nytt kort skulle ha halveras i pris per automatik är inte sant. Det vore en annan grej om man t.ex. har modifierat det, använt vattenkylning och inte har kvar original backplaten eller kvitto eller original box. Då är det klart att den sjunker i pris. Men 50% per automatik är löjligt när det finns garanti.

Skrivet av Sisyfos:

Det kan jag nästan hålla med om men nu är ju nämligen GTX 980 Ti det snabbaste ute på marknaden bredvid Fury X och därför är det mycket eftertraktat och det resulterar i ett begagnat-pris på minst 4K.

Du inser att korten med kvitto har garantin kvar oavsett om du är originalköparen eller ej?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

4500-5500 beroende på modell,ålder samt skick.

Låter helt vettigt faktiskt för Asus Matrix Platinum och Msi Lightning eller liknande kostar ändå 8000-8500 kr.

5500 för ett sådant kort och 4500 kr för normal korten med efterkylare.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hoski:

3500:-. Aldrig mer än halva priset för begagnad elektronik.

Skickades från m.sweclockers.com

Meh...Så kan man inte räkna..3500:- för ett ultra end GPU..Kanske om det var är riktigt dåligt skick..Fungerande men lösa kondensatorer och brutna fläktblad..

Visa signatur

Min PC för den som är intresserad.
http://i.imgur.com/x6wZmmz.png
Bild på skapelsen.
http://i.imgur.com/HatCvjN.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Låter helt vettigt faktiskt för Asus Matrix Platinum och Msi Lightning eller liknande kostar ändå 8000-8500 kr.

5500 för ett sådant kort och 4500 kr för normal korten med efterkylare.

skulle nog varit beredd att betala upp emot 6000kr för ett Matrix Platinum eller MSI Lightning som någon kan garantera fina siffror med överklockning på

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

3500:-. Aldrig mer än halva priset för begagnad elektronik.

Skickades från m.sweclockers.com

Om 980 Ti kostade 3500:- styck så skulle jag sitta här med tre stycken sådana i triple-SLI. Garanterat.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bloodstainer:

Du inser att korten med kvitto har garantin kvar oavsett om du är originalköparen eller ej?

Ja, har jag sagt något annat?
Anledningen till att jag personligen (Och förmodligen många andra) tycker att begagnade kort borde vara lite billigare än 10-20% av inköpspriset är ju bland annat att:

1. Kortet kan ha överklockats brutalt med custom-BIOS.
Visst, man har ju garantin kvar men det är ju ändå jobbigt om kortet går sönder, speciellt om det närmar sig slutet på garantitiden.

2. Beroende på vem man köper av så kan det bli krångligt att göra affär antingen genom att man måste mötas upp, att paketeringen är dålig eller att säljaren helt enkelt försöker lura en.

Från en butik klickar man bara och får kortet på direkten utan fuffens.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

@Sisyfos: Nu pratat vi ju inte om några 10% off, folk påstod ju att GTX 980 ti såldes för 3500kr begagnat. Samt att kort alltid ska ligga på 50% off när det gäller second hand.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Ja, har jag sagt något annat?
Anledningen till att jag personligen (Och förmodligen många andra) tycker att begagnade kort borde vara lite billigare än 10-20% av inköpspriset är ju bland annat att:

1. Kortet kan ha överklockats brutalt med custom-BIOS.
Visst, man har ju garantin kvar men det är ju ändå jobbigt om kortet går sönder, speciellt om det närmar sig slutet på garantitiden.

2. Beroende på vem man köper av så kan det bli krångligt att göra affär antingen genom att man måste mötas upp, att paketeringen är dålig eller att säljaren helt enkelt försöker lura en.

Från en butik klickar man bara och får kortet på direkten utan fuffens.

Precis så är det. Då man aldrig vet om garanti gäller längre så drar man av minst 30%. Sen att freebies som spel med mera redan är länkade till första ägarens konto är en del till.

Jag brukar säga att ny teknik drar ska man dra av 30% på direkt när det tas ut ur en box.

30-50% avdrag på priset. Mindre avdrag om personen är en vettig köpare jag kan träffa ansikte mot ansikte. Mer avdag om det ska skickas.

Sen att det är svårt få tag på de med mest rabatt är kanske för att rätt pris hittar en köpare snabbt. Det som ligger ute osålt länge har fel pris

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Precis så är det. Då man aldrig vet om garanti gäller längre så drar man av minst 30%. Sen att freebies som spel med mera redan är länkade till första ägarens konto är en del till.

Jag brukar säga att ny teknik drar ska man dra av 30% på direkt när det tas ut ur en box.

30-50% avdrag på priset. Mindre avdrag om personen är en vettig köpare jag kan träffa ansikte mot ansikte. Mer avdag om det ska skickas.

Sen att det är svårt få tag på de med mest rabatt är kanske för att rätt pris hittar en köpare snabbt. Det som ligger ute osålt länge har fel pris

Priset är alltid det marknaden är villig att betala oavsett vad du tycker om olika %avdrag. 980ti är det hetaste kortet på marknaden just nu och finns många köpare och få säljare vilket leder till högt begagnatpris.

Angående frakt så har du också fel, om jag säljer något och det ska skickas så tar jag i regel mer för det iom allt krångel och prutar inte en krona. Om någon vill göra smidig affär och hämta så brukar det finns mycket mer prutmån.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloodstainer:

@Uzanar: Nu pratat vi ju inte om några 10% off, folk påstod ju att GTX 980 ti såldes för 3500kr begagnat. Samt att kort alltid ska ligga på 50% off när det gäller second hand.

En människa påstod att 980Ti säljs för 3500:- Inte folk..

Visa signatur

Min PC för den som är intresserad.
http://i.imgur.com/x6wZmmz.png
Bild på skapelsen.
http://i.imgur.com/HatCvjN.jpg

Permalänk
Avstängd

3500:- mmmm... då lär man få vänta länge, kanske efter nya Pascal.. år 2017-2018 då kan du få köpa mitt för det priset och kanske t.o.m 1999:- kampanjpris (håll ögonen öppna).

I dagsläget 5000:- minst, för ett normalt använt kort.

Permalänk
Medlem

Folk verkar ju ha svarat på lite olika frågor här i tråden. En del har svarat på vad ett beg 980 Ti är värt för dem. Andra har svarat på vad det är värt enligt beg marknaden.

Personligen har jag svårt för att köpa begagnade delar, speciellt datorkomponenter, om de inte är långt under nypris. Men kollar man på beg marknaden här på swec så ska man nog vara nöjd om man hittar något som ligger under 90%. Detta när det är relativt nya, högpresterande, delar vi talar om.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

Folk verkar ju ha svarat på lite olika frågor här i tråden. En del har svarat på vad ett beg 980 Ti är värt för dem. Andra har svarat på vad det är värt enligt beg marknaden.

Personligen har jag svårt för att köpa begagnade delar, speciellt datorkomponenter, om de inte är långt under nypris. Men kollar man på beg marknaden här på swec så ska man nog vara nöjd om man hittar något som ligger under 90%. Detta när det är relativt nya, högpresterande, delar vi talar om.

För mig är det tvärtom, jag har svårt att köpa nya delar från butik. Känns lika korkat för mig som att köpa en ny bil direkt från fabrik. Den enda delen i min dator som är från butik torde väl vara mitt grafikkort och chassit. Resten är köpt via folk från swecs- begagnatmarknad med kvitto och kartong kvar alltid.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

@Mithras: Nja, jag håller personligen inte med 100% brukar alltid vilja köpa PSUn och motherboards nya om det inte gäller riktiga klipp såklart. då funkar allt beg. Däremot så köper jag ofta minnen i butik, finns sällan någonting att spara på att köpa begagnat om de inte ges bort gratis så klart.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Permalänk

@badblueboy9: Aldrig att ett GTX 980 ti ett kort som kostar upp mot 7,5-8,5k nytt skulle hoppa ner i sådana priser. Har du kvar kvitto så gäller garantin och de brukar vara mellan 1-4 år beroende på tillverkare. Finns inte en chans att du kan sälja ett kort för så lite så länge de inte är nå riktigt skumt på gång.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

3500:-. Aldrig mer än halva priset för begagnad elektronik.

Skickades från m.sweclockers.com

980Ti har ju bara funnits ett halvår och jag tror inte någon skulle sälja det för halva priset ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

För mig är det tvärtom, jag har svårt att köpa nya delar från butik. Känns lika korkat för mig som att köpa en ny bil direkt från fabrik. Den enda delen i min dator som är från butik torde väl vara mitt grafikkort och chassit. Resten är köpt via folk från swecs- begagnatmarknad med kvitto och kartong kvar alltid.

Jag gillar att ha nytt då det inte bara är garanti från både butik och tillverkare utan även en garanti på att man inte blir blåst. Dock skulle jag aldrig köpa dyra komponenter för fullpris, det är kampanjpriser osv som gäller för mig.