dåligt att växla mellan 60Hz-144Hz hela tiden?

Permalänk
Medlem

dåligt att växla mellan 60Hz-144Hz hela tiden?

Hej! har en Asus VG248QE bilskärm, brukar byta till 144Hz varje gång jag spelar (cs go, gta 5, metro 2033,B. ops 3.....) och eftersom jag upplever 144Hz otroligt jobbigt för ögonen så byter jag snabbt tillbaka till 60Hz när jag har spelat färdigt. brukar göra det flera gånger om dagen när jag spelar. frågan är .. är det farligt/dåligt för bildskärmen om man fortsätter växla mellan 60Hz/144Hz hela tiden?!
tack på förhand..

Permalänk
Medlem

Knappast, ska vara knappen som slits ut då
Testa köra någon lägre inställning då? Hur känns det med 120Hz för dina ögon?

Visa signatur

i7 6700K - Maximus VIII Hero - EVGA 980 Ti SC+ ACX - 850 Pro 1TB - Corsair DDR4 2x8GB - EVGA SuperNOVA G2 850W - Noctua NH-D15 - FD R5+6xNF-A14 PWM - Samsung C24FG73FQU
Asus ROG G752VY - i7 6700HQ - GTX 980M

Permalänk
Medlem
Skrivet av REPTiL3:

Knappast, ska vara knappen som slits ut då
Testa köra någon lägre inställning då? Hur känns det med 120Hz för dina ögon?

tack för svaret! ! ) vad bra då vet jag, 120Hz är bättre för ögonen än 144Hz men 60Hz är bekvämast, jag får nog vänja mig vid 120hz isf.

Permalänk

Hur menar du? Det enda som skiljer mellan bildrutefrekvenserna är att det mer troligtvis är en ny bildruta när dina ögon skickar nästa nervimpuls till hjärnan, det blinkar inte mer eller så om du inte har en skärm med Black Frame Insertion. Hur är det jobbigt för ögonen?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Hur menar du? Det enda som skiljer mellan bildrutefrekvenserna är att det mer troligtvis är en ny bildruta när dina ögon skickar nästa nervimpuls till hjärnan, det blinkar inte mer eller så om du inte har en skärm med Black Frame Insertion. Hur är det jobbigt för ögonen?

jag menar att det blir/känns mycket mer ljusare vid 144Hz, i spel märker jag inte det, vet inte varför.., men när jag surfar eller gör något annat så blir det bara jobbigt att sitta framför skärmen under långa stunder.

Permalänk
Medlem

Det är inte bara så att du har olika ljusstyrka inställt för de olika lägena ?

Bildfrekvensen skall inte påverka ljusstyrkan.

Förr på tjockskärmar däremot så blev bilden flimrig på låga Hz, därför ville man köra så hög som möjligt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdAm25:

jag menar att det blir/känns mycket mer ljusare vid 144Hz, i spel märker jag inte det, vet inte varför.., men när jag surfar eller gör något annat så blir det bara jobbigt att sitta framför skärmen under långa stunder.

Låter som att du borde skaffa F.LUX! Jag använder F.lux på alla datorer jag har ägt och klarar mig inte utan det nu, det är såååå stor skillnad. Mina ögon blev trötta och jag fick ont i huvudet efter att ha suttit framför datorn för mycket. När jag skaffade f.lux så försvann det direkt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kote:

Låter som att du borde skaffa F.LUX! Jag använder F.lux på alla datorer jag har ägt och klarar mig inte utan det nu, det är såååå stor skillnad. Mina ögon blev trötta och jag fick ont i huvudet efter att ha suttit framför datorn för mycket. När jag skaffade f.lux så försvann det direkt.

testar det just nu, överdrivet varmare bild i början men man vänjer sig, tycker ändå att det är otroligt behagligt . tusen tack för tipset, borde ha skaffat det för länge sedan isåfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det är inte bara så att du har olika ljusstyrka inställt för de olika lägena ?

Bildfrekvensen skall inte påverka ljusstyrkan.

Förr på tjockskärmar däremot så blev bilden flimrig på låga Hz, därför ville man köra så hög som möjligt.

har Asus VG248QE och ja precis ägnade ett par timmar att ändra i färginställningarna så där kan det vara nåt som påverkar ljusstyrkan.