Permalänk
Medlem

kylpasta torkat på CPU

Hej. Jag har lyckas fått min kylpasta torr uppe på min CPU. Det är inte snustort, den är lite fuktig. Jag undrar om det behövs tas bort och lägga till nytt, eller om det går bra att addera lite mer kylpasta på den. Vad tror ni?

Hur tar man lätast och säkrast bort kylpastan? om det nu skulle behövas.

Hur min CPU ser ut med det torkade kylpastan.
http://imgur.com/iaNccV3

Permalänk
Hjälpsam

Oljefri aceton, kemiskt ren bensin eller i värsta fall t-röd. Torka av med kaffefilter (luddar inte).

Du skall alltid byt om du tagit av processorn då du får oönskade luftbubblor mellan när du tar av.

Halvt riskorn i mitten, tryck ner, vrid lite för att gojsa ut det LYFT INTE för att se om det är bra, spänn fast.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hedersmedlem

Nu har du ju tagit bort kylaren så nu måste du byta pastan ändå. Köp isopropylalkohol på typ Kjell och Co som du använder för att ta bort den gamla pastan med någon luddfri trasa. Du kan inte lägga på ny pasta ovanpå den gamla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja det bästa är att ta bort den lägg aldrig till ny pasta på gammal. Torka först bort det mesta med toapapper sen tar du en topps med Gripen bensin på. gripen bensin finns att köpa på te.x Ica för ca 20kr. Sen när cpun är ren lägger du på ny pasta jag brukar använda riskorns metoden.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

som tidigare nämnt, kemiskt ren bensin är bra och går att köpa på matbutiken.

jag använder mig utav denna

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Oljefri aceton, kemiskt ren bensin eller i värsta fall t-röd. Torka av med kaffefilter (luddar inte).

Du skall alltid byt om du tagit av processorn då du får oönskade luftbubblor mellan när du tar av.

Halvt riskorn i mitten, tryck ner, vrid lite för att gojsa ut det LYFT INTE för att se om det är bra, spänn fast.

Skrivet av Andreaz1:

Nu har du ju tagit bort kylaren så nu måste du byta pastan ändå. Köp isopropylalkohol på typ Kjell och Co som du använder för att ta bort den gamla pastan med någon luddfri trasa. Du kan inte lägga på ny pasta ovanpå den gamla.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av bobzombie:

Ja det bästa är att ta bort den lägg aldrig till ny pasta på gammal. Torka först bort det mesta med toapapper sen tar du en topps med Gripen bensin på. gripen bensin finns att köpa på te.x Ica för ca 20kr. Sen när cpun är ren lägger du på ny pasta jag brukar använda riskorns metoden.

Ha det gött

Skrivet av htbtoma:

http://www.davidsonsskomakeri.com/shop/31634/art34/h9196/13819196-origpic-4af2b1.jpg

Tusen tack till er alla. Jag köpte mig den svarta Gripen och använde mig av en ren och ny disktrassa då det var det bästa jag hade hämma, jag klipte den i fyra bitar så blev det lättare att hanskas med.

En fråga: hur länge behöver jag vänta till det går bra att fortsätta med att montera dit kylaren? Kanske går direkt efter man har gjort ren med gripen?

Permalänk
Skrivet av Cintiq:

Tusen tack till er alla. Jag köpte mig den svarta Gripen och använde mig av en ren och ny disktrassa då det var det bästa jag hade hämma, jag klipte den i fyra bitar så blev det lättare att hanskas med.

En fråga: hur länge behöver jag vänta till det går bra att fortsätta med att montera dit kylaren? Kanske går direkt efter man har gjort ren med gripen?

Det dunstar fort så vänta 3-4 minuter sedan är det bara att köra på med ny pasta och montera kylaren.
(Glöm inte att göra rent motsatt sida på kylaren på samma sätt)

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cintiq:

Det dunstar ju på någon sekund, så innan du har lagt ifrån dig trasan och hittat kylpastan kan du nog fortsätta.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av htbtoma:

http://www.davidsonsskomakeri.com/shop/31634/art34/h9196/13819196-origpic-4af2b1.jpg

Var försiktig med den, ta endast på metallhöljet på CPU'n, få inte på plast eller nåt som kan smälta...

Visa signatur

Min PC för den som är intresserad.
http://i.imgur.com/x6wZmmz.png
Bild på skapelsen.
http://i.imgur.com/HatCvjN.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenkul:

Var försiktig med den, ta endast på metallhöljet på CPU'n, få inte på plast eller nåt som kan smälta...

bra att du poängterade det. man ska självklart inte hälla rakt på CPU:n utan blöta tex ett kaffefilter och sedan torka av cpu:n.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Medlem

@htbtoma: det var så jag gjorde med trassan. En fråga: jag tror jag har råkad monterat in min noctua NH-D15 litte fel. Går det bra tror du att lätta på skruvarna och försöka placera dem igen utan att behöva göra rent igen och ha på mer kylpasta?

min noctua NH-D15 sitter stabilt tycker jag men när jag skruvar ena skruven låter det obehagligt trolgen att den är litte sned. På youtube säger folk att man märker när man ska sluta skruva då det tar helt stop, men jag känner att det går att skruva mer plus att skruven eller metal fjädern inte går allra längst ner på plåten. Finns inga bra bilder att hitta hur långt ner metal fjädern ska vara. Jag gissar på längst ner.

Bilder här.
http://imgur.com/KKdNQYk
http://imgur.com/EfbtgMa
http://imgur.com/ddzJksS
http://imgur.com/lFKHwq9

Permalänk
Medlem

Det ska låta obehagligt.. det är fjädern som trycks ihop du ska skruva tills det tar stop. Hela poängen med fjädrarna är att du inte ska kunna skruva för långt och ha sönder nått

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk

Det ska komma fjäderljud när du skruvar. Händer samma sak på min Noctua D14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobzombie:

Det ska låta obehagligt.. det är fjädern som trycks ihop du ska skruva tills det tar stop. Hela poängen med fjädrarna är att du inte ska kunna skruva för långt och ha sönder nått

Men det är bara ena skruven som låter. Vilket är märkligt och tittar man på youtube clipen om installationen av kylaren så låter det inget. Ena skruven låter högt den andra nästan inget alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cintiq:

Men det är bara ena skruven som låter. Vilket är märkligt och tittar man på youtube clipen om installationen av kylaren så låter det inget. Ena skruven låter högt den andra nästan inget alls.

Skruvar du in den ena skruven först och sen den andra? För dem ska skruvas ned "samtidigt" asså du skruvar lite på ena sen andra tills dem tar stop. Du ska få ett jämt tryck på cpun.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobzombie:

Skruvar du in den ena skruven först och sen den andra? För dem ska skruvas ned "samtidigt" asså du skruvar lite på ena sen andra tills dem tar stop. Du ska få ett jämt tryck på cpun.

Ja jag skruvade på båda. Typ 2 varv fram och tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Det ska komma fjäderljud när du skruvar. Händer samma sak på min Noctua D14.

Bara en av skruvarna låter. Tittar man på youtube clip när de monterar den låter det inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Vad är problemet med kemetyls produkt?

Etanol med lite aceton i är en utmärkt fettlösare bla.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av skruvis:

Vad är problemet med kemetyls produkt?

Etanol med lite aceton i är en utmärkt fettlösare bla.

Inget fel med den, men upplever att jag har fått renare yta med kemiskt ren aceton. Kanske klumpigt uttryckt, men de resultat jag har upplevt är aceton=bensin>T-röd men alla är godkända.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Inget fel med den, men upplever att jag har fått renare yta med kemiskt ren aceton. Kanske klumpigt uttryckt, men de resultat jag har upplevt är aceton=bensin>T-röd men alla är godkända.

Ok, men T-röd innehåller etanol/isopropanol/butanon/aceton vilka är bra lösningsmedel.
http://app.ecoonline.com/documents/msds/1000362/285_11250857....

Förövrigt en fd. anställd hos komplett påstod att komplett använder en metalcleaner till att rengöra bla. moderkort denna metalcleaner innehåller citronsyra framställs bla. av mögelsvamp, finns det någon substans i hans påstående?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Avstängd

Jag använder mig av T-röd, enligt mig mycket snällare än kemisk ren bensin, med T-röd kan man råka få lite på plasten utan att den smälter

T-röd+tops eller Lambi papper, då Lambi luddar inte.

Visa signatur

Min PC för den som är intresserad.
http://i.imgur.com/x6wZmmz.png
Bild på skapelsen.
http://i.imgur.com/HatCvjN.jpg

Permalänk
Hjälpsam

@skruvis Jag håller mig ifrån att kommentera min arbetsgivare här. Vill hålla privatpersonen och jobbet separat när jag hänger på Swec

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

@skruvis Jag håller mig ifrån att kommentera min arbetsgivare här. Vill hålla privatpersonen och jobbet separat när jag hänger på Swec

Iofs. ville jag inte att du skulle skriva en kommentar utan bara bekräfta om det är så, men jag respekterar det.

Visa signatur