Permalänk
Medlem

vilket ramminne passar?

Hej alla Sweclockers! Jag har en snabb fråga. Ska bygga en speldator. Funderar på ram. Ska ha en Intel i5 Skylake. Har hittat ett ramminne men på sidan står det "Optimeret til Intel X99 og 100 Serie bundkort." Gör det stor skillnad om jag väljer ett sådant minne eller måste det stå anpassat för skylake. Det verkar inte finnas lika många sådana på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnyt-aqw:

Hej alla Sweclockers! Jag har en snabb fråga. Ska bygga en speldator. Funderar på ram. Ska ha en Intel i5 Skylake. Har hittat ett ramminne men på sidan står det "Optimeret til Intel X99 og 100 Serie bundkort." Gör det stor skillnad om jag väljer ett sådant minne eller måste det stå anpassat för skylake. Det verkar inte finnas lika många sådana på marknaden.

DDR4 skall du ha.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

DDR4 skall du ha.

De minnen jag kollade på var DDR4. Men de flesta hade den beskrivningen. Undrsr bara om man kan ha dem eller om jag ska hitta några andra anpassade för skylake. Gör det någon stor skillnad?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det gör ingen skillnad.

Permalänk
Skrivet av mnyt-aqw:

För att vara 100% säker, ska du läsa kompabilitetslistan på tillverkarens hemsida alt. i instruktionsboken vilka RAM minnen moderkortet testats med. Då kan du vara 100%. Dock så brukar det för det mesta inte spela någon roll, de flesta fungerar galant. Bara du lär dig skilja på DDR3 samt DDR4. Läste att skylake går med både DDR3 & DDR4. Dock är x99 plattformen endast DDR4 kompatibel...

Osäker? Läs då på moderkortstillverkarens hemsida för att se specifiktc om den tar DDR3 el. DDR4

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800