Permalänk
Medlem

Den årliga uppgraderingen!

Hej igen alla,

Nu har det gått ett år sedan jag införskaffade min dator och jag tänkte väl hålla koll på Black Friday om det dyker upp några bra erbjudanden.

Nåväl, jag tänkte helt enkelt fråga vilken del som är i störst behov av utbyte i min rigg. Jag inser självklart att det även skall informeras om att jag spelar i 1440p i 60hz.
All info finnes i min signatur.

Tack på förhand

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | Asus B550-F | Sapphire 6700 XT | Lian-Li PC-O11 Dynamic | Lian-Li Galahad AIO | Intel 520 240GB, Intel 530 240GB SSD, Kingston A2000 M.2 1TB | Corsair Vengeance RGB PRO 16GB 3200MHz| Corsair RM 750X |Windows 10|

Permalänk
Medlem

Upplever du att datorn känns slö, annars varför uppgradera?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Om det är något du skulle gilla och ha råd med - varför inte skippa mekanisk och gå över till bara SSD. Snyggt och tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Upplever du att datorn känns slö, annars varför uppgradera?

Men, Men, det är ju den årliga uppgraderingen! =D Något måste uppgraderas för att stilla behovet!

Permalänk
Avstängd

En extra SSD skadar aldrig, jag ska spara ihop till en 1TB SSD och skrota min HDD jag har som lagring..Är trött på dess surrande min HDD är den högljuddaste delen i min dator just nu..

Visa signatur

Min PC för den som är intresserad.
http://i.imgur.com/x6wZmmz.png
Bild på skapelsen.
http://i.imgur.com/HatCvjN.jpg

Permalänk
Skrivet av Forsgren:

Men, Men, det är ju den årliga uppgraderingen! =D Något måste uppgraderas för att stilla behovet!

SSD/m:2, noctua fläktar/kylare, guld/platinum PSU, sleevade kablar och nytt chassi är lite grejer man kan skämma bort sig med om prestandan fortfarande håller.

Vill du ha prestandad så är ett till 970 lämpligt! Borde säljas en drös sådana under BF-rean.(gjorde det förra året iallafall.)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Men, Men, det är ju den årliga uppgraderingen! =D Något måste uppgraderas för att stilla behovet!

This man knows his shit!

Jag har helt enkelt ett behov, samt så känns det ibland lite tungt att dra runt t.ex Skyrim/Fallout 4 etc på högsta inställningarna på allt

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | Asus B550-F | Sapphire 6700 XT | Lian-Li PC-O11 Dynamic | Lian-Li Galahad AIO | Intel 520 240GB, Intel 530 240GB SSD, Kingston A2000 M.2 1TB | Corsair Vengeance RGB PRO 16GB 3200MHz| Corsair RM 750X |Windows 10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erathial:

This man knows his shit!

Jag har helt enkelt ett behov, samt så känns det ibland lite tungt att dra runt t.ex Skyrim/Fallout 4 etc på högsta inställningarna på allt

Ett 970 till då helt enkelt

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Hedersmedlem

Alternativt sälj ditt nuvarande och köp ett 980 Ti.

Önskar jag kunde göra årliga uppgraderingar sådär, what's your secret?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Alternativt sälj ditt nuvarande och köp ett 980 Ti.

Önskar jag kunde göra årliga uppgraderingar sådär, what's your secret?

Hmmm, jag baserar min årliga uppdatering på en avsaknad av andra datorrelaterad inköp under resterande 364 dagar samt en icke-negativ löneutveckling? =D

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | Asus B550-F | Sapphire 6700 XT | Lian-Li PC-O11 Dynamic | Lian-Li Galahad AIO | Intel 520 240GB, Intel 530 240GB SSD, Kingston A2000 M.2 1TB | Corsair Vengeance RGB PRO 16GB 3200MHz| Corsair RM 750X |Windows 10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erathial:

Hmmm, jag baserar min årliga uppdatering på en avsaknad av andra datorrelaterad inköp under resterande 364 dagar samt en icke-negativ löneutveckling? =D

Hehe, jo det vore ju illa om du hade en negativ löneutveckling! Uppgradera friskt.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Köp ett till 970 och kör SLI om du vill, en del spel på 1440p i princip kräver det om man vill köra höga inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Köp ett till 970 och kör SLI om du vill, en del spel på 1440p i princip kräver det om man vill köra höga inställningar.

Frågan blir dock om det inte blir en flaskhals av 3.5 GB Vram?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | Asus B550-F | Sapphire 6700 XT | Lian-Li PC-O11 Dynamic | Lian-Li Galahad AIO | Intel 520 240GB, Intel 530 240GB SSD, Kingston A2000 M.2 1TB | Corsair Vengeance RGB PRO 16GB 3200MHz| Corsair RM 750X |Windows 10|

Permalänk
Medlem

1. Byt ut GTX 970 mot GTX 980Ti.
2. Sälj sen GTX 970 här på Marknaden
3. ????
4. Profit

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Skrivet av Erathial:

Frågan blir dock om det inte blir en flaskhals av 3.5 GB Vram?

I vissa spel så visst. Men långt ifrån alla och man behöver ju inte köra max på alla inställningar..

Skrivet av PointMan:

1. Byt ut GTX 970 mot GTX 980Ti.
2. Sälj sen GTX 970 här på Marknaden
3. ????
4. Profit

Ser ju att vissa tycker att TS ska sälja sitt 970 och köpa ett 980ti.
Men då börjar det ju handla mer om pengar..
Vad får man för ett begangnat 970, ~1500kr? Då blir priset för ett 980ti runt 5500kr och kommer det ens att säljas några under BF så gäller det att va snabb med inköpet så frågan är hur mycket billigare det blir då.
970 kan jag nästan garantera att det kommer att säljas under BF för priser runt 2000kr.

Så vad känns som en bra deal då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av StuntmanMike:

970 kan jag nästan garantera att det kommer att säljas under BF för priser runt 2000kr.

Gör det det vågar jag nästan garantera att jag äter upp min egen sko.

Jag håller med någon annan här som skrev att folk är ju nästan orealistiskt hypade för Black Friday.

Jag rekommenderade 980 Ti för att jag tycker själv det känns enklare men ett ensamt kort. Mindre krav på att alla andra komponenter stödjer, mindre ljud och värme. Dessutom tror jag att det hade varit skönt med mer VRAM i högre upplösningar.

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Gör det det vågar jag nästan garantera att jag äter upp min egen sko.

Jag håller med någon annan här som skrev att folk är ju nästan orealistiskt hypade för Black Friday.

Jag rekommenderade 980 Ti för att jag tycker själv det känns enklare men ett ensamt kort. Mindre krav på att alla andra komponenter stödjer, mindre ljud och värme. Dessutom tror jag att det hade varit skönt med mer VRAM i högre upplösningar.

Förra året såldes det 970 för 3000kr! (tror det tom såldes några för mindre än det ) och då va kortet bara någon månad gammalt samt att minnes buggen inte hade uppdagats.
Så frågan är om du vill ha din sko grillad eller kokt för jag tror de oeftertraktade modellerna kommer att reas ut billigt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Andreaz1 Jag såg att 970 strix såldes för 2490kr vilket är närmare 2k än 3k.. Dock inte nära nog för att tvinga i dig skon men helgen är inte över, dessutom är det ju cybermonday efter de..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Själv vill jag byta Grafikkortet men de finns ju inga roliga alternativ för min del just nu så då är det väl fler SSD's jag prioriterar istället

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av StuntmanMike:

@Andreaz1 Jag såg att 970 strix såldes för 2490kr vilket är närmare 2k än 3k.. Dock inte nära nog för att tvinga i dig skon men helgen är inte över, dessutom är det ju cybermonday efter de..

Skickades från m.sweclockers.com

Tur för min del då, jag behåller skorna på fötterna. Måste dock erkänna att 2500:- var billigare än jag trodde det skulle bli.