Permalänk
Avstängd

@Backgård:

Din router hemma är alltså den enhet du kopplar upp dig mot för att få tillgång till ditt nätverk hemma, dvs ditt internet , dina andra datorer , mobiler elelr surfplattor eller vad det nu kan vara.

Datorn mobilen eller surfplattan etc. du kopplar upp dig med är en form av klient.

VPN och sånt du pratar om är nåt helt annat!

Visa signatur

[Intel core i7 5960X 3.0ghz] - [ ASUS X99-DELUXE] - [ 48 GB CORSAIR DDR4 DOMINATOR]- [Asus GTX 980TI SLI] - [Corsair AX1200I] - [Kingston Hyperx Predator 240GB]

Permalänk
Skrivet av alexander87:

@Backgård:

Din router hemma är alltså den enhet du kopplar upp dig mot för att få tillgång till ditt nätverk hemma, dvs ditt internet , dina andra datorer , mobiler elelr surfplattor eller vad det nu kan vara.

Datorn mobilen eller surfplattan etc. du kopplar upp dig med är en form av klient.

VPN och sånt du pratar om är nåt helt annat!

Aha fattar nu. Men om jag vill ha internet(alltså uppkoppling till hemsidor osv) i bilen, kan jag dela ut det med rpin då? (vill inte använda mobilen då jag har lite surf)

Visa signatur

Cpu: Intel i5 4690k @ 4.3gHz (Hyper 212 EVO) Gpu: MSI GeForce GTX 1070 8GB Gaming X Moderkort: MSI H97 Pc mate Minne: Adata 8Gb 1600MHz SSD: OCZ Arc 100 240Gb Chassi: Antec Gx500 Nätagg: Fractal Design Integra M 550W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Backgård:

alltså första tanken var att ha en mediadator i bilen till musik osv. Har en server hemma som jag kan streama film och annat ifrån. Jag ville kunna streama film till rpin i bilen men då behöver jag bredband o sånt skit så tänkte bara ha rpin som mediaspelare. Men då kom jag på att i kodi så kan man ju streama via airplay osånt så att jag kunde streama till den från mobilen och tänkte då ha ett nätverk i bilen så att jag endast kunde kommunicera med andra enheter i nätverket.

Men hur mkt kostar portabel 3g om det nu kanske inte är en så dum ide.

Lite förvirrande allt detta. Vet inte hur AirPlay fungerar, men eftersom du säger att du inte hade tänkt att ha någon internetåtkomst så antar jag att det är något som kan användas lokalt. Då kan du ju använda telefonen som router på samma gång.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Backgård:

Aha fattar nu. Men om jag vill ha internet(alltså uppkoppling till hemsidor osv) i bilen, kan jag dela ut det med rpin då? (vill inte använda mobilen då jag har lite surf)

Om du har internet på Pin så lär du kunna dela ut det, ja.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Skrivet av L'ombra:

Om du har internet på Pin så lär du kunna dela ut det, ja.

hur får jag internet på pin då??!!

Visa signatur

Cpu: Intel i5 4690k @ 4.3gHz (Hyper 212 EVO) Gpu: MSI GeForce GTX 1070 8GB Gaming X Moderkort: MSI H97 Pc mate Minne: Adata 8Gb 1600MHz SSD: OCZ Arc 100 240Gb Chassi: Antec Gx500 Nätagg: Fractal Design Integra M 550W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem

Så här eller liknande. Alternativt du delar med telefonens, men det förstod jag att du inte ville.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alltså, förstår inte varför tråden blev så komplicerad!

är det inte lättare att bara streama från RPIn till ex 2 surf plattor som du har i bilen?

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Skrivet av Backgård:

Alltså, om jag förstår detta rätt.

Du vill gärna ha surf i bilen men VILL INTE använda mobilen då du har för lite surf på den?
Då finns det bara två lösningar kvar;

1; Skaffa en 4g dongel.
2; Öka surfmängden på mobilen.

Båda prylarna kostar pengar.

Internet ploppar inte upp från ingenstans

Permalänk
Skrivet av maverickgoose:

Alltså, om jag förstår detta rätt.

Du vill gärna ha surf i bilen men VILL INTE använda mobilen då du har för lite surf på den?
Då finns det bara två lösningar kvar;

1; Skaffa en 4g dongel.
2; Öka surfmängden på mobilen.

Båda prylarna kostar pengar.

Internet ploppar inte upp från ingenstans

haha nej, Jag vet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Backgård:

haha nej, Jag vet.

Om vi ska kunna fortsätta hjälpa dig får du bestämma dig för om allt du vill ha är ett lokalt nätverk (WLAN), eller om du vill koppla upp dig mot internet (då via 3G/4G).

Om allt du vill göra är att kolla film/dela media så räcker ett lokalt nätverk och en hårddisk - detta kan fixas med bara din RPi och en WLAN-adapter.
Vill du kunna koppla upp dig mot internet krävs det ytterligare en dongel plus att du måste skaffa ett abonnemang, vilket kostar stora pengar om du vill kunna kolla film regelbundet med det.

Jag röstar för lokalt nätverk.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Skrivet av Fltoig:

Om vi ska kunna fortsätta hjälpa dig får du bestämma dig för om allt du vill ha är ett lokalt nätverk (WLAN), eller om du vill koppla upp dig mot internet (då via 3G/4G).

Om allt du vill göra är att kolla film/dela media så räcker ett lokalt nätverk och en hårddisk - detta kan fixas med bara din RPi och en WLAN-adapter.
Vill du kunna koppla upp dig mot internet krävs det ytterligare en dongel plus att du måste skaffa ett abonnemang, vilket kostar stora pengar om du vill kunna kolla film regelbundet med det.

Jag röstar för lokalt nätverk.

Har sagt det innan och säger det igen. Från början skulle jag ha bara ett lokalt nätverk. Det kommer nog bli så med men frågan nu är hur man gör det?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

@Backgård:
Läs mitt inlägg på första sidan som jag gjorde.
Där förklarar jag enkelt för dig hur du gör.

Visa signatur

[Intel core i7 5960X 3.0ghz] - [ ASUS X99-DELUXE] - [ 48 GB CORSAIR DDR4 DOMINATOR]- [Asus GTX 980TI SLI] - [Corsair AX1200I] - [Kingston Hyperx Predator 240GB]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Backgård:

Har sagt det innan och säger det igen. Från början skulle jag ha bara ett lokalt nätverk. Det kommer nog bli så med men frågan nu är hur man gör det?

Det ska inte vara något problem att ha ett lokalt nätverk i bilen, antingen genom att sätta upp en router eller accesspunkt. Frågan är ju bara vad du ska använda det till. Du antyder att du vill komma åt saker på en server, men det går ju inte om inte den servern också är på samma lokala nätverk, dvs i bilen. I annat fall behöver du en 3G/4G uppkoppling som du kan använda för att koppla upp bilen till ditt hemnätverk över internet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Det ska inte vara något problem att ha ett lokalt nätverk i bilen, antingen genom att sätta upp en router eller accesspunkt. Frågan är ju bara vad du ska använda det till. Du antyder att du vill komma åt saker på en server, men det går ju inte om inte den servern också är på samma lokala nätverk, dvs i bilen. I annat fall behöver du en 3G/4G uppkoppling som du kan använda för att koppla upp bilen till ditt hemnätverk över internet.

Jag ville skapa ett nätverk i bilen för att kunna kommunicera med raspberryn(media/musik) via airplay. Första svaret svarade ju imprincip på den frågan. Har fått alla svar jag behöver nu.

Tack för alla svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@alexander87: My bad, var trött och blandade ihop begrepp. Tänkte på VLAN (virtual LAN), men skrev WLAN (wireless lan) istället *facepalm* fast ett vlan lär man ju inte använda i bilen... Tar själv på mig dumstruten och ställer mig i skamvrån nu

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|| ASrock Z77E-itx || MSI HD6950 Twin Froster III Power Edition || i5 3570K @ 4,2 GHz || Corsair VENGEANCE LP 8GB (2x4096MB) 1600Mhz || 128 Gb Samsung 830-serie SSD || be quiet! Pure Power L8 530W || Inklämt i Cooler Master Elite 120 advanced

Permalänk
Skrivet av Backgård:

Hej!
Tänkte skaffa en rpi 2 och ha i bilen och tänkte då ha ett wlan i bilen så att man kan streama till rpin och föra över filmer osv. Vill inte ha 3g nät eller nån sorts uppkoppling till internet utan bara ett lokalt nätverk.

Tacksam för snabba svar!

Sätt en Dovado Tiny i bilen, med 12-voltsanslutning. Det är en router som är avsedd för fast eller mobilt bredband. Men det spelar ingen roll. Du behöver ingen anslutning mot internet (vilket du inte vill ha om jag förstår dina senare inlägg). Så köp denna router på t.ex. Kjell o co. Och komplettera med en 12-voltskabel så du kan koppla in den i bilen. Vips så har du ett WLAN som du kan ansluta dina olika enheter mot så att dessa kommer åt varandra via denna router.

Du skriver att du redan har en router. Det är samma sak med den egentligen. Om du ser vad den har för spänning (5, 9 eller 12 volt) så räcker det med att du hittar en adapter/kabel som passar från 12-volt i bilen, över till den spänning som din router behöver. Och självklart med rätt anslutning mot routern. Vanligen en "DC-plugg".

Med vänlig hälsning

Andréas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.