Permalänk

Wlan i bilen?

Hej!
Tänkte skaffa en rpi 2 och ha i bilen och tänkte då ha ett wlan i bilen så att man kan streama till rpin och föra över filmer osv. Vill inte ha 3g nät eller nån sorts uppkoppling till internet utan bara ett lokalt nätverk.

Tacksam för snabba svar!

Visa signatur

Cpu: Intel i5 4690k @ 4.3gHz (Hyper 212 EVO) Gpu: MSI GeForce GTX 1070 8GB Gaming X Moderkort: MSI H97 Pc mate Minne: Adata 8Gb 1600MHz SSD: OCZ Arc 100 240Gb Chassi: Antec Gx500 Nätagg: Fractal Design Integra M 550W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem

Finns säkerligen massvis med guider. Första träffen gav mig följande, något som låter intressant?
http://jacobsalmela.com/raspberry-pi-and-routing-turning-a-pi...

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson:

Finns säkerligen massvis med guider. Första träffen gav mig följande, något som låter intressant?
http://jacobsalmela.com/raspberry-pi-and-routing-turning-a-pi...

Verkar intressant. Dock har jag redan en router som bara ligger och samlar damm, tror du att man kan använda den på något sätt?

Visa signatur

Cpu: Intel i5 4690k @ 4.3gHz (Hyper 212 EVO) Gpu: MSI GeForce GTX 1070 8GB Gaming X Moderkort: MSI H97 Pc mate Minne: Adata 8Gb 1600MHz SSD: OCZ Arc 100 240Gb Chassi: Antec Gx500 Nätagg: Fractal Design Integra M 550W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem

Hade du tänkt att ha den i bilen som en klient till ett wlan runt hemmet så du kan kopiera över saker till den? Hur hade du annars tänkt ha wlan i bilen när du är ute å kör om du inte har 3G eller dylikt?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Backgård:

Verkar intressant. Dock har jag redan en router som bara ligger och samlar damm, tror du att man kan använda den på något sätt?

Beror på vad det är för router och vad den kräver för strömmatning. Men var inte grejen att du skulle ha en RPi till det? Slipper du ha massa grunkor liggande.

Permalänk
Medlem

Sett till strömförbrukning, så beroende på vad du tänker driva Pi:n med, hur många usbportar du behöver, och vad du exakt tänker göra med den, så kanske du bör välja en Raspberry Pi A+ istället för en Raspberry Pi 2 B.

Permalänk
Medlem

Varför vill du bli en rullande störkälla? För att ungarna skall kolla på film när ni åker långt?

Permalänk
Medlem

Extern hårddisk räcker väl?

Permalänk
Medlem

Det du vill ha är alltså en trådlös router och en NAS? Tycker det borde gå att bygga med din RPi + USB wlan adapter + extern hårdisk

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

Hade du tänkt att ha den i bilen som en klient till ett wlan runt hemmet så du kan kopiera över saker till den? Hur hade du annars tänkt ha wlan i bilen när du är ute å kör om du inte har 3G eller dylikt?

Alltså jag tänkte ha wifi i bilen men ingen internetsåtkomst. alltså så att man kommer åt alla datorer i nätverket men inte internet.
rpi tänkte ja ha som mediaspelare med två skärmar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Backgård:
*kli kli* Du vill ha wifi där så du kan komma åt nätverket när du är hemma då? Som en klient mao. Då skulle jag nog tagit en rpi med wlan dongel. Så är det klart. Sedan installerat debian på den eller om det var ubuntu som hade en färdig img för rpi. Det är bara onödigt att dra med en router i bilen isf. Fyller ingen funktion. Se bara till så du får en wifi-dongel som fungerar direkt så är det inga problem.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Finns ju externa diskar med WIFI? varför göra det svårt?

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Skrivet av Fltoig:

Det du vill ha är alltså en trådlös router och en NAS? Tycker det borde gå att bygga med din RPi + USB wlan adapter + extern hårdisk

alltså första tanken var att ha en mediadator i bilen till musik osv. Har en server hemma som jag kan streama film och annat ifrån. Jag ville kunna streama film till rpin i bilen men då behöver jag bredband o sånt skit så tänkte bara ha rpin som mediaspelare. Men då kom jag på att i kodi så kan man ju streama via airplay osånt så att jag kunde streama till den från mobilen och tänkte då ha ett nätverk i bilen så att jag endast kunde kommunicera med andra enheter i nätverket.

Men hur mkt kostar portabel 3g om det nu kanske inte är en så dum ide.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

@Backgård:
*kli kli* Du vill ha wifi där så du kan komma åt nätverket när du är hemma då? Som en klient mao. Då skulle jag nog tagit en rpi med wlan dongel. Så är det klart. Sedan installerat debian på den eller om det var ubuntu som hade en färdig img för rpi. Det är bara onödigt att dra med en router i bilen isf. Fyller ingen funktion. Se bara till så du får en wifi-dongel som fungerar direkt så är det inga problem.

njaa första tanken var ju att skapa ett eget intranät i bilen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kul att du använder WLAN! Nästan lite nostalgiskt, hade inte hört det på flera år då Wi-Fi har tagit över helt på senare år.

Visa signatur

Project AI (där fritiden inte räckt till...) | i7-14700 | Nvidia RTX A6000 | Vardagsrumsdator I | Casemoddat NR200P Sakura Limited Ed. SFF | Ryzen 5900X | ROG Strix 3080 White | ROG Crosshair VIII Impact X570 mini-DTX | CM SFX Gold 850W White | Kraken Z68 White AIO | Sennheiser HD 800 genom Aune X1S DAC + Onkyo A/V Receiver | LG OLED 77"| Vardagsrumsdator II | Casemoddat Lian Li O11 med optical-bonded transparent LCD i sidopanel och frontglas | i7-14700F | RTX 4070 | Thermalright FN240 AIO | LG OLED 42" | Macbook Pro 14" M1 Pro | Surface Pro i7 |

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

Nu när du sa de så låter det som en bra ide, men hur gör man det?

Visa signatur

Permalänk

När ni snackar om klient. Menar ni att jag kan komma åt nätverket hemma när jag är i bilen? Alltså surfa via det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@XFTality: Används inte inte wlan längre? Håller på att läsa om det på en nätverkskurs på gymnasiet nämligen, vill ju gärna ha nytta av det man lär sig.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Avstängd

@Xeraton:

Va i jössenamn skrev du nyss?
Frågar du seriöst om wlan inte längre används och du går it på gymnasiet?!

Inget illa menat mot dig , men vad går du på för skola där ni inte ens lärt er en sån sak????

Visa signatur

[Intel core i7 5960X 3.0ghz] - [ ASUS X99-DELUXE] - [ 48 GB CORSAIR DDR4 DOMINATOR]- [Asus GTX 980TI SLI] - [Corsair AX1200I] - [Kingston Hyperx Predator 240GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

@XFTality: Används inte inte wlan längre? Håller på att läsa om det på en nätverkskurs på gymnasiet nämligen, vill ju gärna ha nytta av det man lär sig.

WiFi är ett varumärke, ish. WLAN är den korrekta bemärkelsen på kommunikationstekniken. Precis som LAN.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Wi-Fi

OnT: Många verkar röra ihop äpplen och päron här. Om jag förstår TS rätt är det enda han vill skapa ett internt WLAN i bilen som inte har någon som helst koppling till omvärlden eller hemmet. Detta för att kunna skicka film till en RPi via AirPlay som sedan ska visas på en bildskärm kopplad till RPin. Korrekt?

I så fall borde du kunna installera någon form av "trådlös router"-mjukvara (accesspunkt och DHCP-server) parallellt med Kodi eller vad du nu önskar köra för mediaspelare. Annars är alternativet att damma av en gammal router och sätta den i bilen, men känns bökigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av alexander87:

För att svara på din fråga , jag har nämligen gjort ett sådant projekt en gång i tiden.

Körde en RPI som jag sedan bara helt enkelt körde en adhoc på till mobilen.

Det funkar skitdåligt om du inte har en internetuppkoppling på raspberryn, bara så du vet om det.

Men det funkar, med vissa begränsningar som har med internet att göra

Det enda du behöver göra är:

* Sätta upp ADHOC på raspberryn till telefonen.
* Ladda ner och installera Shairport och sedan lägger du den så den startar vid boot

Men den skulle ju inte vara uppkopplad till Internet..?

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd

@Dunder:

Läste helt fel sorry!
Raderade mitt inlägg

Visa signatur

[Intel core i7 5960X 3.0ghz] - [ ASUS X99-DELUXE] - [ 48 GB CORSAIR DDR4 DOMINATOR]- [Asus GTX 980TI SLI] - [Corsair AX1200I] - [Kingston Hyperx Predator 240GB]

Permalänk
Hedersmedlem

Du vill kolla på film i bilen när den står ute på uppfarten eller vad? Hur har du tänkt att du skulle komma åt servern hemma när du är ute på vägen?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@Backgård:
Internet eller wifi i rpin? Antar att en 3G/4G dongle skulle funka i rpin så du köra lite musik via spotify ex i offlineläget. Kräver inte så mycket internet. Vad gäller wifi i rpin bara att tjonga in dongeln, förutsatt du har en som fungerar direkt.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

det lättaste är väll ändå att dela internet via mobilen? om du nu känner för att ha ett lokalt nätverk i bilen?

Visa signatur

Går Gött i Röört

Permalänk
Medlem

Jag kan inte hjälpa dig med en bra lösning, men det är förbluffande vad många som har svårt att förstå att trådlöst nätverk inte är lika med (trådlös) uppkoppling till internet.

Permalänk
Skrivet av era909:

Jag kan inte hjälpa dig med en bra lösning, men det är förbluffande vad många som har svårt att förstå att trådlöst nätverk inte är lika med (trådlös) uppkoppling till internet.

Asså det jag ville ha från början var ett trådlöst nätverk. Alltså ingen internetkomst. Men nu snackar alla om klienter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

jag förstår precis, men gav bara den lättaste lösningen.

Visa signatur

Går Gött i Röört

Permalänk
Skrivet av Zakire:

WiFi är ett varumärke, ish. WLAN är den korrekta bemärkelsen på kommunikationstekniken. Precis som LAN.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Wi-Fi

OnT: Många verkar röra ihop äpplen och päron här. Om jag förstår TS rätt är det enda han vill skapa ett internt WLAN i bilen som inte har någon som helst koppling till omvärlden eller hemmet. Detta för att kunna skicka film till en RPi via AirPlay som sedan ska visas på en bildskärm kopplad till RPin. Korrekt?

I så fall borde du kunna installera någon form av "trådlös router"-mjukvara (accesspunkt och DHCP-server) parallellt med Kodi eller vad du nu önskar köra för mediaspelare. Annars är alternativet att damma av en gammal router och sätta den i bilen, men känns bökigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt såhär tänkte jag.

Sen kom det ju upp klienter. Vad menar ni med det? Att jag kan surfa via hemnätverket typ som vpn eller?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

@Backgård:

Om du vill ha trådlöst nätverk endast i bilen via en raspberry så kan du göra på följande sätt, vet dock inte om du kan dela ut internet via mobilen till rapberryn.

Du måste ha någon form av knytpunkt (accesspunkt) för alla dina enheter du tänk använda i bilen (klienter).

Du kan sätta i en wifi-sticka i din raspberry, kolla så den är kompatibel med det Linux du tänkt använda.

Sätt upp ett ADHOC nätverk för enkelhetens skull om du endast ska ha din mobil uppkopplad.

Sök på google på ADHOC Linux för att första vad jag pratar om du inte vet vad det innebär, finns väldigt detaljerade guider för det.

Vill du sedan att när du är hemma tex koppla upp dig mot ditt nätverk hemma så kan du ju bara byta till ditt hemnätverk och sedan ändrar du tillbaka igen till ADHOC nätverket, antar att du inte kommer sitta i någon terminal så det finns väl något gui för att byta nätverk i kodi.

Har du tänkt använda som någon skrev typ kodi så är väl tillochmed airplay inbyggt i det?

Annars kan du använda Shairport om du vill använda airplay på någon annan linux dist

Visa signatur