Spel/Framtidssäker dator, upp till 11000kr

Permalänk
Medlem

Spel/Framtidssäker dator, upp till 11000kr

Då ska vi se här,

Jag spelar en del - medan jag inte kommer att kräva absolut max grafik på de nyaste spelen, så vill jag gärna i alla fall kunna spela spel till och från i några år framöver (Vill ju i alla fall testa Fallout 4). Just nu spelar jag så gott som endast ArcheAge (MMORPG) på den fritid jag har, men, det kör jag på min snart 5 år gamla laptop med i5 480m/ATI Mobility Radeon 5000-något. Kort sagt; vilken investering som helt skulle vara en uppgradering just nu.

Jag funderar på hur jag ska pussla ihop en framtidssäker maskin, som då kan hålla i några år. Därför funderar jag på om det inte är värt att lägga pengar på processor från Intels 6e generation samt moderkort som stödjer det, för att inte ha det som flaskhalsar senare. Alltså i stället spara lite på grafikkort, och ännu mer på hårddisk och RAM - alla som är relativt enkla att uppgradera senare vid behov.

Budget: Kan sträcka mig till 11 000 kr, men stannar gärna under 10 000, inklusive OS och helst montering, tyvärr.

Har själv försökt en del, men hamnar i överkant. Jag har kapat de priser jag kan, men känner mig inte alls tillräckligt insatt i huvudsakligen grafikkort för att bedöma vad som är bra/dåligt samt dyrt/billigt.

Dessutom vet jag inte om jag tänker rätt till att börja med; är det kanske lika bra att ta en stark Intel 4e generations processor, eller AMD, för att sänka priset?

När jag byggde ihop på Inet hamnade jag på 11500kr, vilket är för högt. Men samtidigt vet jag att grafikkortet jag valde är i bättre laget.

Annars har jag försökt anteckna lite i ett kalkylark för att sammanställa vad jag har tittat på, om någon vill tjuvkika.

Men alla tips och förslag uppskattas! Ni får skälla ut mig om jag är helt fel ute
M

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk

Här är en idé från mig.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8775066/2015-11-18

Den drar ner en smula på processorn (som dock fortfarande är riktigt schysst) och ger en gnutta mer grafikkraft, vilket det låter som du är mer ute efter.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem

@Finlandssvensken:

Skulle säga att det är bättre med en "K" processor som han kan överklocka i framtiden, mer framtidssäkert. Det gäller liksom bara några få hundralappar mer.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Ang. Finlandssvenskens förslag: Undvik Radeon 380 med endast 2gb minne. Den varianten av grafikkortet uppvisar tyvärr konstiga beteenden. Både Swec såväl som andra stora tekniksidor har påvisat detta. Om du ska ha ett 380 se till att köpa det med 4Gb ram - som är ett mycket prisvärt kort.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mattedatten:

Då ska vi se här,

Jag spelar en del - medan jag inte kommer att kräva absolut max grafik på de nyaste spelen, så vill jag gärna i alla fall kunna spela spel till och från i några år framöver (Vill ju i alla fall testa Fallout 4). Just nu spelar jag så gott som endast ArcheAge (MMORPG) på den fritid jag har, men, det kör jag på min snart 5 år gamla laptop med i5 480m/ATI Mobility Radeon 5000-något. Kort sagt; vilken investering som helt skulle vara en uppgradering just nu.

Jag funderar på hur jag ska pussla ihop en framtidssäker maskin, som då kan hålla i några år. Därför funderar jag på om det inte är värt att lägga pengar på processor från Intels 6e generation samt moderkort som stödjer det, för att inte ha det som flaskhalsar senare. Alltså i stället spara lite på grafikkort, och ännu mer på hårddisk och RAM - alla som är relativt enkla att uppgradera senare vid behov.

Budget: Kan sträcka mig till 11 000 kr, men stannar gärna under 10 000, inklusive OS och helst montering, tyvärr.

Har själv försökt en del, men hamnar i överkant. Jag har kapat de priser jag kan, men känner mig inte alls tillräckligt insatt i huvudsakligen grafikkort för att bedöma vad som är bra/dåligt samt dyrt/billigt.

Dessutom vet jag inte om jag tänker rätt till att börja med; är det kanske lika bra att ta en stark Intel 4e generations processor, eller AMD, för att sänka priset?

När jag byggde ihop på Inet hamnade jag på 11500kr, vilket är för högt. Men samtidigt vet jag att grafikkortet jag valde är i bättre laget.

Annars har jag försökt anteckna lite i ett kalkylark för att sammanställa vad jag har tittat på, om någon vill tjuvkika.

Men alla tips och förslag uppskattas! Ni får skälla ut mig om jag är helt fel ute
M

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8775267/2015-11-18

Tyvärr försvinner en stor del av budgeten när man ska ha montering och OS. Men det här är nog det bästa du kan få, tar vi Skylake spräcks budgeten.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, och detta var intressant.

Först, det som sades av @Xyborg: Gäller detta även nVidias 2GB kort, eller bara 380 från AMD?

Jag ser också att de två byggen ni har satt ihop har Windows 10 Home. Hur är det med inställningar och sådant i det, har för mig att valmöjligheter för att stänga av/aktivera vissa tjänster var mer begränsade i Home än Pro, eller är det ungefär samma?

Sedan har jag varit i kontakt lite med Arsa Data (hittade via Prisjakt), som har några gamingpaket färdiga.

Jag kan få deras "Arsa Speldator V" med:
- i5 6600k
- MSI GTX 960 2G eller Asus GTX 960 Turbo OC
- 8 GB DDR4 RAM
- 250GB SSD + 1 TB HDD
- Windows 10 Pro
För 11 426 kr

Nu väntar jag svar på om jag kan få ner den under 11 000, om jag beställer utan HDDn.

Har någon tidigare erfarenhet av Arsa Data? De har helt ok omdömen på Prisjakt, men det skadar inte att fråga någon gång extra.

Ni som är lite mer insatta, finns det några fallgropar jag kan falla i genom att beställa därifrån?

Tack i alla fall för all hjälp!
Ska ta och jämföra lite mellan Skylake och Haswell med tanke på @anon259415's svar.

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mattedatten:

Tack för svaren, och detta var intressant.

Först, det som sades av @Xyborg: Gäller detta även nVidias 2GB kort, eller bara 380 från AMD?

Jag ser också att de två byggen ni har satt ihop har Windows 10 Home. Hur är det med inställningar och sådant i det, har för mig att valmöjligheter för att stänga av/aktivera vissa tjänster var mer begränsade i Home än Pro, eller är det ungefär samma?

Sedan har jag varit i kontakt lite med Arsa Data (hittade via Prisjakt), som har några gamingpaket färdiga.

Jag kan få deras "Arsa Speldator V" med:
- i5 6600k
- MSI GTX 960 2G eller Asus GTX 960 Turbo OC
- 8 GB DDR4 RAM
- 250GB SSD + 1 TB HDD
- Windows 10 Pro
För 11 426 kr

Nu väntar jag svar på om jag kan få ner den under 11 000, om jag beställer utan HDDn.

Har någon tidigare erfarenhet av Arsa Data? De har helt ok omdömen på Prisjakt, men det skadar inte att fråga någon gång extra.

Ni som är lite mer insatta, finns det några fallgropar jag kan falla i genom att beställa därifrån?

Tack i alla fall för all hjälp!
Ska ta och jämföra lite mellan Skylake och Haswell med tanke på @chokladtomte's svar.

Var väl ett helt okej pris om OS och montering är inkluderat, har personligen ingen erfarenhet av dem dock. Men skulle hellre gått på min kundvagn, Haswell kommer duga gott plus att du får ett starkare grafikkort som säkerligen kommer hålla längre än ett 960. Och du sparar ca 700kr om inte annat.

Vad får du för chassi, moderkort och nätaggregat av dem? Se till att fråga om det innan du beställer.

Permalänk

kolla lite på inets kompletta datorer eller komplett.se finns bra datorer för runt 9-11tusen kr är ett bra tips

http://www.inet.se/produkt/v100576/dator-i-delar-nvidia-gtx-9... lite över budget dock

https://www.komplett.se/komplett-winter-gamer/11066#!tab:extr... där har du en har du skärm?

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8778473/2015-11-18 den här kommer nog ge dig mest spel prestanda under en längre tid om du kan sträcka dig till 11k.

Visa signatur

CPU: i7 8086k @5.0 ghz RAM:16gigs MOBO: ASUS z370-f strix
GPU: GTX 980 ref SSD: Samsung 970 NVMe 500gb, Samsung 860 evo 500gb
PSU: EVGA Supernova G2 850w
CHASSI: Phanteks enthoo pro M acrylic window
citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av John15:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8778473/2015-11-18 den här kommer nog ge dig mest spel prestanda under en längre tid om du kan sträcka dig till 11k.

TS behöver OS också så din kundvagn hamnar på 12k~ totalt.

Permalänk
Medlem

Hej,

Här har du något som är steget innan det bästa inom gaming. En i5 som du kan överklocka utan några som helst problem och en GPU som är värd pengarna. Samt en PSU som du kan känna dig trygg med. Här snackas det om kvalité, du ger 3000 mer än vad du hade gett för skräp men då får du en ordentlig dator som kan konkurrera mot sweclockers vinterdator.

Du kan både överklocka i framtiden till 4.5Ghz+ och även byta ut GPUn till något mycket mer kraftfullt utan att behöva oroa dig för andra komponenter.

Mitt tips är att ha tålamod och hitta uppgraderingspaket som ger dig en 4690K + bättre moderkort. Du kan även få r9 390 för ca 3000. Jag trodde också att det var värt med en 8 000 - 9 000 dator men det handlar om 1/3 alltså 2000-3000 kronor i slutändan där du går från skräp som inte går att varken överklocka eller uppgradera till prisvärda komponenter som du kan känna dig säker med och njuta av.

Det är vad jag har lärt mig och glöm inte att gå ett steg upp och köp en 2560x1440 istället för 1080P. Det är du värd man köper dator 1 gång på 5 år. Dessutom så kan du sälja komponenterna till hyfsad pris i framtiden om det nu blir ospelbart.

mvh

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8778466/2015-11-19

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

TS behöver OS också så din kundvagn hamnar på 12k~ totalt.

Ja ser det nu. Sitter man på bussen med mobilen och så är inte mobilen så bra på att märka mina tryckningar

Visa signatur

CPU: i7 8086k @5.0 ghz RAM:16gigs MOBO: ASUS z370-f strix
GPU: GTX 980 ref SSD: Samsung 970 NVMe 500gb, Samsung 860 evo 500gb
PSU: EVGA Supernova G2 850w
CHASSI: Phanteks enthoo pro M acrylic window
citera för svar!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: i7 8086k @5.0 ghz RAM:16gigs MOBO: ASUS z370-f strix
GPU: GTX 980 ref SSD: Samsung 970 NVMe 500gb, Samsung 860 evo 500gb
PSU: EVGA Supernova G2 850w
CHASSI: Phanteks enthoo pro M acrylic window
citera för svar!

Permalänk
Inaktiv

Ser kanon ut, synd att man bara får en 120gb SSD och ingen HDD. Men så är det.
Ärligt talat TS skulle jag vänta med att köpa GPU tills Black Friday, då kan du knipa en 970/390 billigt och koppla in det då, att sätta i en GPU klarar vem som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Var väl ett helt okej pris om OS och montering är inkluderat, har personligen ingen erfarenhet av dem dock. Men skulle hellre gått på min kundvagn, Haswell kommer duga gott plus att du får ett starkare grafikkort som säkerligen kommer hålla längre än ett 960. Och du sparar ca 700kr om inte annat.

Vad får du för chassi, moderkort och nätaggregat av dem? Se till att fråga om det innan du beställer.

Har mailväxlat lite, men tar och ringer dem lite senare idag för att reda ut vad som faktiskt sitter i datorn, i detalj, bland annat.
Och inget illa menat med att jag länkar deras bygge direkt efter ditt, jämför bara nu och försöker se vad som blir bäst
Tack för tipsen!

Skrivet av trebrecks:

kolla lite på inets kompletta datorer eller komplett.se finns bra datorer för runt 9-11tusen kr är ett bra tips

http://www.inet.se/produkt/v100576/dator-i-delar-nvidia-gtx-9... lite över budget dock

https://www.komplett.se/komplett-winter-gamer/11066#!tab:extr... där har du en har du skärm?

Jag har en skärm, men hoppas att jag får tag i någon till under Black Friday.

Kompletts dator var fin, konfigurerar man den till att ha lite bättre grafik, i5 6600k och win 10 pro hamnar den precis över 11 000, hmm...
Vet du om deras eget chassi är något bra, eller om det är bättre att lägga några kronor extra på något bättre?
Tack för länkar i alla fall!

Skrivet av Seunlau:

Hej,

Här har du något som är steget innan det bästa inom gaming. En i5 som du kan överklocka utan några som helst problem och en GPU som är värd pengarna. Samt en PSU som du kan känna dig trygg med. Här snackas det om kvalité, du ger 3000 mer än vad du hade gett för skräp men då får du en ordentlig dator som kan konkurrera mot sweclockers vinterdator.

Du kan både överklocka i framtiden till 4.5Ghz+ och även byta ut GPUn till något mycket mer kraftfullt utan att behöva oroa dig för andra komponenter.

Mitt tips är att ha tålamod och hitta uppgraderingspaket som ger dig en 4690K + bättre moderkort. Du kan även få r9 390 för ca 3000. Jag trodde också att det var värt med en 8 000 - 9 000 dator men det handlar om 1/3 alltså 2000-3000 kronor i slutändan där du går från skräp som inte går att varken överklocka eller uppgradera till prisvärda komponenter som du kan känna dig säker med och njuta av.

Det är vad jag har lärt mig och glöm inte att gå ett steg upp och köp en 2560x1440 istället för 1080P. Det är du värd man köper dator 1 gång på 5 år. Dessutom så kan du sälja komponenterna till hyfsad pris i framtiden om det nu blir ospelbart.

mvh

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8778466/2015-11-19http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8778466/2015-11-19

Till att börja med, tack för väldigt trevlig läsning!

Du slår alltså också ett slag för att använda Haswell i stället, med tanke på budgeten, hmm.
Faktum är att jag inte har hunnit ha en "egen" stationär dator, dvs, jag har haft denna laptop i snart 5 år, och innan det hade jag en Dell i sådär 4-5 år där jag petade i lite bättre grafik, RAM och lagring, så jag vet inte riktigt hur ofta saker faktiskt behöver uppgraderas. Jag tänker att det alltid är lättare att uppgradera grafik, RAM, etc än att byta processor och ev. moderkort. Dessutom, om man köper en OEM-licens till Windows, kan man väl inte ens byta moderkort utan att köpa ny licens, eller något sådant?

I vilket fall, tack för listan, ska kolla noggrannare på den.

Skrivet av anon259415:

Ser kanon ut, synd att man bara får en 120gb SSD och ingen HDD. Men så är det.
Ärligt talat TS skulle jag vänta med att köpa GPU tills Black Friday, då kan du knipa en 970/390 billigt och koppla in det då, att sätta i en GPU klarar vem som helst.

Tack till er båda också!
Och det vet jag om, har själv bytt grafik några gånger på (visserligen gamla) stationära tidigare.

Men, @anon259415: Jag har inte följt Black Friday's reor för datorkomponenter tidigare, så är inte helt med på noterna vad som kan bli billigare, och med hur mycket.
Tror du det lönar sig att vänta tills dess, och försöka få tag i ett helt datorpaket till något super-erbjudande-pris?

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk

jag sitter på jobbet så kan inte kolla riktigt om chassit men det borde väl gå å byta ut om man kör konfigurera så man får annat chassi om de går

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mattedatten:

Men, @chokladtomte: Jag har inte följt Black Friday's reor för datorkomponenter tidigare, så är inte helt med på noterna vad som kan bli billigare, och med hur mycket.
Tror du det lönar sig att vänta tills dess, och försöka få tag i ett helt datorpaket till något super-erbjudande-pris?

Se till att följa Dagens fynd-tråden här på forumet, det kan dyka upp både billiga GPU och stationära datorer. Vore jag i din sits skulle jag beställa ett Skylake bygge idag (eller vid black friday) och sedan knipa ett GPU då eller begagnat på marknaden. Då får du det senaste och mycket prestanda som bör hålla sig inom din budget.

Eller så köper du följande kundvagn:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8778726/2015-11-18

+

https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/sapphi...

Och kopplar in separat. 290x är jävligt fint

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Se till att följa Dagens fynd-tråden här på forumet, det kan dyka upp både billiga GPU och stationära datorer. Vore jag i din sits skulle jag beställa ett Skylake bygge idag (eller vid black friday) och sedan knipa ett GPU då eller begagnat på marknaden. Då får du det senaste och mycket prestanda som bör hålla sig inom din budget.

Eller så köper du följande kundvagn:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8778726/2015-11-18http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8778726/2015-11-18

+

https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/sapphi...

Och kopplar in separat. 290x är jävligt fint

Här slår vi på stort! Jag hade en gräns vid 10 000 någon gång i tiden, heh, att köpa dator är en fälla för plånboken.

I alla fall. Ligger kanske något i det. Ska se vad jag får för info av Arsa Data, men väntar troligen till Black Friday, det är ju rätt snart nu, trots allt.
Tack igen!

--------------

Utöver det så bumpar jag frågan med Windows 10 här lite - Är det värt att lägga de extra hundralapparna för 10 Pro, eller kan man nöja sig med Home?

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Vad får du för chassi, moderkort och nätaggregat av dem?

Fick inte svar om chassi-detaljer via mail, killen som svarar har egentligen velat att jag ska ringa redan från början, men eftersom jag har suttit med detta under nätter, så har det blivit mail.

I alla fall.
- i5 6600k
- MSI GTX 960 2G eller Asus GTX 960 Turbo OC
- 8 GB DDR4 2500MHz RAM
- 250GB SSD + 1 TB HDD
- MSI z170 Gaming
- "nätdelen är en 700w från cheiftech"
- Windows 10 Pro

11 426kr, -400 om jag inte vill ha HDD, -650 om jag väljer Home i stället.

EDIT: Oj, två posts efter varandra, sorry!

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattedatten:

Då ska vi se här,

Jag spelar en del - medan jag inte kommer att kräva absolut max grafik på de nyaste spelen, så vill jag gärna i alla fall kunna spela spel till och från i några år framöver (Vill ju i alla fall testa Fallout 4). Just nu spelar jag så gott som endast ArcheAge (MMORPG) på den fritid jag har, men, det kör jag på min snart 5 år gamla laptop med i5 480m/ATI Mobility Radeon 5000-något. Kort sagt; vilken investering som helt skulle vara en uppgradering just nu.

Jag funderar på hur jag ska pussla ihop en framtidssäker maskin, som då kan hålla i några år. Därför funderar jag på om det inte är värt att lägga pengar på processor från Intels 6e generation samt moderkort som stödjer det, för att inte ha det som flaskhalsar senare. Alltså i stället spara lite på grafikkort, och ännu mer på hårddisk och RAM - alla som är relativt enkla att uppgradera senare vid behov.

Budget: Kan sträcka mig till 11 000 kr, men stannar gärna under 10 000, inklusive OS och helst montering, tyvärr.

Har själv försökt en del, men hamnar i överkant. Jag har kapat de priser jag kan, men känner mig inte alls tillräckligt insatt i huvudsakligen grafikkort för att bedöma vad som är bra/dåligt samt dyrt/billigt.

Dessutom vet jag inte om jag tänker rätt till att börja med; är det kanske lika bra att ta en stark Intel 4e generations processor, eller AMD, för att sänka priset?

När jag byggde ihop på Inet hamnade jag på 11500kr, vilket är för högt. Men samtidigt vet jag att grafikkortet jag valde är i bättre laget.

Annars har jag försökt anteckna lite i ett kalkylark för att sammanställa vad jag har tittat på, om någon vill tjuvkika.

Men alla tips och förslag uppskattas! Ni får skälla ut mig om jag är helt fel ute
M

Hej igen,

Jag har ändrat till pure rock kylare istället. Något som sweclockers själva rekommenderar för sin 13 000 dator. Väldigt prisvärd dator som hamnar strax under 10 000 med black friday. Har läst en del om 6600K också och den är alldeles för ny och dyr. Om du ska ha 6600K så måste du köpa nytt moderkort som har 1151 socket som kostar ca 1500 + ddr4 minnen som kostar ca 700. Det är inte värt det säger många och det bästa verkar vara att hålla sig till 4690K just nu.

Inom sin tid så kommer det en ny socket och z97 moderkorten kommer bli värdelösa. Det är därför smartare enl mig att köpa en billig z97 och sälja 4690K begagnat senare för att uppgradera till nyare CPU/Moderkort i framtiden. Du kommer aldrig att få problem med strömmen även om du byter ut GPU också. DDR4 minnen kommer att vara billigare i framtiden, ca 400 och förhoppningsvis så kan du använda samma kylare till din nya CPU senare. Det är väldigt mycket som du kan fortsätta använda om du utgår från min lista. Som sagt, kvalité för ett par hundra mer. Jag kommer att köra på samma under Black Friday Lycka till! och uppdatera gärna när du har bestämt dig!

Enl mig så är denna mer prisvärd än sweclockers vinterdator varför? för att 6600K är en onödig kostnad som dem drog på sig bara för ett par ddr4 minnen.

(EDIT) Kör inte med 1440P, har kollat upp detta och det är inget vidare så länge du inte har dubbla TITANS. Speciellt inför framtiden. Kör 1080p, du väljer själv om du vill ha 60 eller 144hz beroende på vad du lirar och vilka erbjudanden du hittar.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8778879/2015-11-19

Permalänk
Medlem

Pratade med Arsa Data. Allt lät bra tills att jag inte fick öppna datorn utan att bryta all garanti, samt om jag vill ha garanti i 3 år som de erbjuder, måste jag skicka in den till dem en gång om året, för "rensning".
Vet inte hur andra sidor har det med garanti, men det lät lite väl extremt.
Tror det skulle kännas bättre att ha garanti på enskilda komponenter, om det är en grej som finns.

@Seunlau: Tack för de glada postarna! Ta inte illa upp, men jag tror jag är envis och försöker få Skylake med DDR4 om det faktiskt är möjligt inom budgeten, och sparar in på andra ställen, trots att det kanske är dumt ur vissa synvinklar. Dock så uppskattas verkligen din input, så tack igen, verkligen!
Och jo, 60Hz räcker gott och väl för mina spelbehov - i nuläget spelar jag med "bra" FPS runt 15-25, och ändå är rätt glad.

Alltså, du gör det svårt för mig och min plånbok! R9 290x verkar prestera bättre än R9 380 och GTX 960 i de diskussioner jag kan hitta, men den kräver också en större PSU än den du länkade, enligt NetOnNet iaf, så ska den ha minst 750 W.
Men tror nog jag skippar den, är troligen lika nöjd med 380 eller 960 i nuläget, och kan inte lägga mycket mer än 11 000, kan sträcka mig några hundralappar, men inte upp till 12 000, sorry!

Har klippt och klistrat lite med grund i den varukorg du listade, hur ser detta ut?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8780527/2015-11-19

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem

Den där Arsa Data sidan är nog inget som jag skulle rekommendera, verkar vara en ganska oseriös sida.

http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=6844

Permalänk
Skrivet av Seunlau:

Hej,

Här har du något som är steget innan det bästa inom gaming. En i5 som du kan överklocka utan några som helst problem och en GPU som är värd pengarna. Samt en PSU som du kan känna dig trygg med. Här snackas det om kvalité, du ger 3000 mer än vad du hade gett för skräp men då får du en ordentlig dator som kan konkurrera mot sweclockers vinterdator.

Du kan både överklocka i framtiden till 4.5Ghz+ och även byta ut GPUn till något mycket mer kraftfullt utan att behöva oroa dig för andra komponenter.

Mitt tips är att ha tålamod och hitta uppgraderingspaket som ger dig en 4690K + bättre moderkort. Du kan även få r9 390 för ca 3000. Jag trodde också att det var värt med en 8 000 - 9 000 dator men det handlar om 1/3 alltså 2000-3000 kronor i slutändan där du går från skräp som inte går att varken överklocka eller uppgradera till prisvärda komponenter som du kan känna dig säker med och njuta av.

Det är vad jag har lärt mig och glöm inte att gå ett steg upp och köp en 2560x1440 istället för 1080P. Det är du värd man köper dator 1 gång på 5 år. Dessutom så kan du sälja komponenterna till hyfsad pris i framtiden om det nu blir ospelbart.

mvh

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8778466/2015-11-19http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8778466/2015-11-19

/'\
|
|
@Mattedatten Här haru en helvete av bra dator för 10 lappen! Kan inte hitta ett enda fel med detta bygge.

Permalänk
Medlem

@RealPower: Nej, ringde och pratade med dem, medan de verkade seriösa, så var de också ganska restriktiva i hur man får hantera datorn själv efter att ha köpt den (Garanti etc)

@Timpan_89: Problemet där är att den går en bra bit utanför min budget om jag ska ha med OS och Montering, tyvärr.

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Avstängd

@Mattedatten: http://www.inet.se/kundvagn/visa/8780592/2015-11-19

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattedatten:

Alltså, du gör det svårt för mig och min plånbok! R9 290x verkar prestera bättre än R9 380 och GTX 960 i de diskussioner jag kan hitta, men den kräver också en större PSU än den du länkade, enligt NetOnNet iaf, så ska den ha minst 750 W.
Men tror nog jag skippar den, är troligen lika nöjd med 380 eller 960 i nuläget, och kan inte lägga mycket mer än 11 000, kan sträcka mig några hundralappar, men inte upp till 12 000, sorry!

Ett 290x ska inte behöva minimi 750W PSU, däremot kan det vara bra att ha 600-650W för det åtminstone. Se Swec's test av 290x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattedatten:

@RealPower: Nej, ringde och pratade med dem, medan de verkade seriösa, så var de också ganska restriktiva i hur man får hantera datorn själv efter att ha köpt den (Garanti etc)

@Timpan_89: Problemet där är att den går en bra bit utanför min budget om jag ska ha med OS och Montering, tyvärr.

http://cdon.se/hemelektronik/hp-phoenix-860-011no-i5-6600k-8g...

Ett alternativ ifall du har tur prissänkes den under Black Friday men 1k över din budget brukar inte rekommendera OEM datorer.

Du bör dock vänta tills Black Friday och hålla koll på komplett de brukar ha rea på sina färdbyggda datorer.7

Edit Ett alternativt paket från Inet

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8780691/2015-11-19

En länk som jämför vilka funktioner olika Windows 10 har.
https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_10_editions#Comparison_...

Alternativ Paket från Inet
Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mattedatten:

Alltså, du gör det svårt för mig och min plånbok! R9 290x verkar prestera bättre än R9 380 och GTX 960 i de diskussioner jag kan hitta, men den kräver också en större PSU än den du länkade, enligt NetOnNet iaf, så ska den ha minst 750 W.
Men tror nog jag skippar den, är troligen lika nöjd med 380 eller 960 i nuläget, och kan inte lägga mycket mer än 11 000, kan sträcka mig några hundralappar, men inte upp till 12 000, sorry!

Har klippt och klistrat lite med grund i den varukorg du listade, hur ser detta ut?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8780527/2015-11-19http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8780527/2015-11-19

Nej nej nej, nu har du inte gjort det bra. Jag tror det är dags att du väljer en kundvagn som vi gjort åt dig och inte mixtrar själv, du har valt ett CX-agg som är ökänt här på forumet för dålig kvalite, samt en SSHD som är så sjukt ovärt! Och chassit får mig att vilja spy, samt att du valt ett 380 som kostar 100kr mer än ett Sapphire.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8780723/2015-11-19

Du kan köpa GPUn separat från en annan sida. Antingen den här kundvagnen eller @Peppar2014 kundvagn om du nöjer dig med Haswell.

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag är jobbig, har en aning beslutsångest då det är mycket pengar för mig

Ännu en röst att satsa Haswell i stället för Skylake, hm. Tack!

Skrivet av Anders9110:

http://cdon.se/hemelektronik/hp-phoenix-860-011no-i5-6600k-8g...

Ett alternativ ifall du har tur prissänkes den under Black Friday men 1k över din budget brukar inte rekommendera OEM datorer.

Du bör dock vänta tills Black Friday och hålla koll på komplett de brukar ha rea på sina färdbyggda datorer.7

Edit Ett alternativt paket från Inet

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8780691/2015-11-19http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8780691/2015-11-19

En länk som jämför vilka funktioner olika Windows 10 har.
https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_10_editions#Comparison_...

Ska titta lite mer på HP-datorn kanske, men inköpslistan från Inet var inte alls fel. Hmm.
Tack!

Skrivet av anon259415:

Nej nej nej, nu har du inte gjort det bra. Jag tror det är dags att du väljer en kundvagn som vi gjort åt dig och inte mixtrar själv, du har valt ett CX-agg som är ökänt här på forumet för dålig kvalite, samt en SSHD som är så sjukt ovärt! Och chassit får mig att vilja spy, samt att du valt ett 380 som kostar 100kr mer än ett Sapphire.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8780723/2015-11-19http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8780723/2015-11-19

Du kan köpa GPUn separat från en annan sida. Antingen den här kundvagnen eller @Peppar2014 kundvagn om du nöjer dig med Haswell.

Ok då, dagens lärdomar:
- Prioritera Sapphire-grafikkort (pga bättre kylning?)
- Inte CX-nätagg
- SSHD är inte värt pengarna

Var det något väldigt fel med chassit? Valde det i huvudsak eftersom det hade tre medföljande fläktar.
Annars gillar jag den kundvagnen du länkade nu, stort tack!

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warcaith:

@Finlandssvensken:

Skulle säga att det är bättre med en "K" processor som han kan överklocka i framtiden, mer framtidssäkert. Det gäller liksom bara några få hundralappar mer.

Jag har typ aldrig klockat även om jag har överklockningsbara processorer. Jag kommer aldrig till skott med det.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself