Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Silverpush lyssnar på dig

Läste det här för några dagar sedan och jag tycker att det här är något som fler måste få upp ögonen för.

Silverpush använder ultraljud för att kartlägga hur du konsummerar reklam.

Detta går till så att man tankar hem en app till sin mobil eller platta m.fl.. Denna app. har silverpush inbyggt. Sedan när det visas reklam producerad i samarbete med silvepush på din smart-tv, dator, avges ett ljud i ultraljudsfrekvenser (ohörbart). Din mobil eller surfplatta fångar då upp detta ljud via silverpush appen. Silverpush och deras samarbetspartners får då information om vilken rerklam du tittar på, hur länge och annat "smarrigt". Via cookies kan de koppla din telefon till just dig och på så sätt säkert identifiera dig varje gång sivlerpush appen fångar upp detta ultraljud.

Det här är ju helt galet.

Permalänk
Medlem

Silverpush lyssnar inte på mig iallafall.

En av många fördelar med att använda en över 10 år gammal samsung-historia.
Ser inget behov av att byta ut den heller; Den går att ringa och SMS:a med så den har alla funktioner jag behöver. Den har bättre laddningstider än alla moderna smartphones, jag har sparat pengar genom att inte känna tvång att uppgradera varje eller varannan generation, och jag slipper sitta med näsan i plattan 24/7 som så många andra gör idag.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Föredetting

Svårt att kartlägga mitt TV-reklamtittande när jag inte kollar på TV. Dessutom funderar jag lite över vanliga högtalares förmåga att spela upp ultraljud, för att inte tala om mikrofoners förmåga att ta upp dessa.

Inget är väl omöjligt iofs.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Om du tar på dig en hatt gjord av aluminiumfolie så stör det helt ut effekten.

Eller så gör du som oss andra å inte tror på allt du läser

Permalänk
Medlem

@soulis: Foliehatten är av. Det här är en teknik som finns. Det krävs dock att man är aktiv och tankar hem silverpush till en enhet man äger. Sedan att man också ser på tv-reklam med den tekniken inbakad. Tror främst detta kommer att vara något för den amerikanska marknaden.

Permalänk
Medlem

Tror inte det är särskilt många som har ultraljudshögtalare i sina vardagsrum.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Problemet är att Silverpush ligger i vissa appar som inte deklarerar detta. Det är alltså rätt svårt att veta vilka appar som har silverpush och är ett problem.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin