Quantum Bigfoot 5.25" HDD

Permalänk
Medlem

Quantum Bigfoot 5.25" HDD

Letade bland mina gamla dator prylar efter något helt annat och hittade en sådan.
Den är på "hela" 2.5GB.
Nu var jag bara tvungen och se om den fortfarande levde, och till min glädje så spinner den "så glatt".

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

HAha härligt har du några bilder?
och fanns det något roligt på den?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem

Vilka minnen du väcker till liv! Jag jobbade som datorbyggare på ett företag för ca 20 år sedan. Deras lite billigare datorer innehåll diskar av denna typen. Diskarna var kanske 25-30% billigare än 3.5"-diskarna men betydligt långsammare. De sålde en hel del

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk
Medlem

Tufft! Känns som en rätt fin produkt med tanke på hur onödigt många 5.25" platser äldre chassin hade?
"Nej jag ska ha 5st cd läsare, det är fett bra"

Permalänk
Medlem

Usch för dessa reliker...

Stora, långsamma och lät högt, som jag minns det. .

Satt väl ofta i skitdatorer för att det var billigt ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Tillsammans med DVD-läsare

Tillsammans med 3.5" HDD

Trasiga bildlänkar uppdaterade på postares begäran /Mod
Visa signatur

Permalänk
Medlem

För att förtydliga anledningen till min aversion mot dessa diskar:

Dessa diskar tillverkades åratal efter att alla normala diskar höll sig på 3,5", för att sitta i "märkesdatorer" och vara "billiga". Är en disk 5,25" men tillverkad under eran när detta faktiskt var norm är det retro och lite kul, men att göra något åratal senare än alla andra utan anledning.. nja..

Lite som jag känner när jag ser mekaniska diskar på under 7200rpm, en annan dreglade över 15krpm diskar för 15 år sen tyvärr för dyrt då. Skulle inte SSD kommit hade jag nog haft lite 15krpm diskar idag bara för saken skull. Men nu förpassas de till rum där man slipper vistas..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Hade en sån för ett tag sedan på 4 gb men skickade iväg den till skolan då några lärare snackade om att fixa grejer och ställa upp / ut till öppethus.
Den ska nog fortfarande finnas kvar någonstans där.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Karaff:

För att förtydliga anledningen till min aversion mot dessa diskar:

Dessa diskar tillverkades åratal efter att alla normala diskar höll sig på 3,5", för att sitta i "märkesdatorer" och vara "billiga". Är en disk 5,25" men tillverkad under eran när detta faktiskt var norm är det retro och lite kul, men att göra något åratal senare än alla andra utan anledning.. nja..

Lite som jag känner när jag ser mekaniska diskar på under 7200rpm, en annan dreglade över 15krpm diskar för 15 år sen tyvärr för dyrt då. Skulle inte SSD kommit hade jag nog haft lite 15krpm diskar idag bara för saken skull. Men nu förpassas de till rum där man slipper vistas..

Tror jag har ett par raptor 36or som kördes i nolla liggandes om du vill återuppleva ^^

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Har nån maskin fullproppad med scsi/sas diskar ståendes i källaren, men ljud och ström får den att vara avstängd.

Brorsan hade nått projekt med den när han bodde på våningen över, jag kallade maskinen för ragnarök då den lät så mycket att man inte ville vara i rummet under

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hittade ofta sådana i Compaqs datorer. Billiga, slöa var dom så folk uppgraderade ofta för att slippa dom. Inte ägt någon själv men som sagt igen direkt merit heller

Permalänk
Medlem

Vem bryr sig om att den låter eller är slö.
För mig var det kul att en "20 års" gammal (sökte på dens serie nummer och den verkar vara tillverkad 1995) HDD fortfarande fungerade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ah, minnen, en sån där hade jag i en burk för många år sen
Minns dock inte storleken! (1gb, 4,5gb, 9gb? Minns ej )

Den var långsammare, lät lite mer och var egentligen inte heller ens mer tillförlitlig, då den pajade strax efter jag gav bort disken till en kompis när jag bytte dator... Men den var ändå odefinierbart ball bara för att den var så stor och annorlunda format för sin tid
Det lever helt klart kvar en liten irrationell nostalgi här!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

För mig var det kul att en "20 års" gammal (sökte på dens serie nummer och den verkar vara tillverkad 1995) HDD fortfarande fungerade.

Det där var lite som att köpa en WD Green idag, du fick helt enkelt mest lagring för pengarna.
Sedan var det ändå massa 5.25" platser i datorlådan, så varför inte.

Permalänk
Medlem

De fortsatte ju snurra en halvtimma efter man stängde av datorn..

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Jag är nog lite skadad, i industrin så kör man ofta saker som är både 20 och 30år (eller mer ) gamla i dagligt bruk och kanske dygnet runt.

Så att prylar går sönder efter bara några år och man ser användare som ser det som naturligt att det inte håller längre är något jag har svårt att acceptera. Det är dålig kvalité - inget annat.

Dock kanske just diskar inte håller så länge om de körs mycket, men med sparsam användning skall det inte vara något konstigt.
Bara de får motioneras ibland.

Visa signatur