Permalänk

Liten och tyst monsterdator

Jag är sugen på en liten och tyst monsterdator, som ser snygg ut och som har ganska bra spelprestanda. Det behöver inte vara värsta spelprestandan, men säg att den ska kunna spela senaste spelen på high men inte nödvändigtvis very high. Jag tänker mig ett grafikkort som kostar 2-3 000 kr.

Det ska vara en I7:a (eller jämförelsebar AMD) av toppkvalitet, så litet chassi som möjligt och jag antar att det behövs ett grafikkort. Sen ska det vara en av de senaste SSD:arna som är typ 4-5 gånger så snabb som de vanliga SSD:arna.

Priset bör hamna under femtontusen i alla fall, kan det hamna runt tiotusen så är det ju perfekt (fast kanske inte realistiskt).

Jag har sett gr8-line upen från Asus och den var ju intressant, men prestandan var nog inte så bra som jag vill.

Idag har jag en i5 2500k med SSD som är typ fyra år och sen ett grafikkort som har ett par år på nacken. Det funkar men kraschar nån gång i månaden och även om snabbheten är OK så vore det trevligt med ännu snabbare.

Permalänk

@Dataninjan: Något åt detta hållet till att börja med då:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8784469/2015-11-20

Sedan är ju chassi en sådan smaksak både när det gäller utseende och storlek, så det får du själv välja. Därefter väljer du en CPU-kylare som passar i det chassit. Luft- eller vattenkylning får du anpassa utefter chassit och personliga preferenser.
PSU får du välja efter storleken på chassit.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

@Guybrush82 tack för bra tips. Efter att ha kollat på din kundvagn och kollat runt på lite chassin verkar jag dock tveka lite till om det funkar att bygga en liten, snygg och tyst monsterdator. Det verkar svårt att hitta chassin som det är så pass stor skillnad med till mitt nuvarande att det är värt besväret att byta chassi. Även om man tar de minsta chassina så blir det hyfsat stort, och t.ex. grafikkortet du pekade ut får inte plats i ett litet chassi.

Så det jag lutar åt nu är istället att köpa ny processor, SSD, minne och moderkort till min nuvarande dator och låta mitt gamla grafikkort hänga med lite till och uppgradera det senare.

Permalänk
Skrivet av Dataninjan:

@Guybrush82 tack för bra tips. Efter att ha kollat på din kundvagn och kollat runt på lite chassin verkar jag dock tveka lite till om det funkar att bygga en liten, snygg och tyst monsterdator. Det verkar svårt att hitta chassin som det är så pass stor skillnad med till mitt nuvarande att det är värt besväret att byta chassi. Även om man tar de minsta chassina så blir det hyfsat stort, och t.ex. grafikkortet du pekade ut får inte plats i ett litet chassi.

Så det jag lutar åt nu är istället att köpa ny processor, SSD, minne och moderkort till min nuvarande dator och låta mitt gamla grafikkort hänga med lite till och uppgradera det senare.

klocka cpu:n och köp ett nytt grafikkort.

Permalänk

Visserligen kanske man bara borde köpa ett nytt grafikkort istället och fortsätta köra på sin i5 2500k. Jag vet inte hur stor skillnad man upplever med en snabbare processor egentligen. Men det borde väl bli ganska stor skillnad visserligen på uppstartstider av program e.t.c.. Det är ju svårt att veta var flaskhalsar ligger ibland, om dem ligger i processorn, i moderkortet eller i hårddisken.

Permalänk
Medlem

Ncase m1 med vattenkylning.
Jag har 980 ti och 4790k i den med vattenkylning. Jättetyst och liten som en skokartong.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8788432/2015-11-22

Permalänk
Medlem

Köp ny bra cpu kylare, överklocka och lägg pengar på ett bra gfx kort istället för ett billigt 2-3k kort som du ville för att få en "monster dator" och byt ut ssd:n om du tycker den är seg

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Am86:

Köp ny bra cpu kylare, överklocka och lägg pengar på ett bra gfx kort istället för ett billigt 2-3k kort som du ville för att få en "monster dator" och byt ut ssd:n om du tycker den är seg

Skickades från m.sweclockers.com

En "monster dator" är inte alltid en speldator,

Permalänk

Japp, laddningstider är för mig lika viktigt eller t.o.m. viktigare än att kunna spela spel på absolut högsta inställningarna.

Dock tittade jag lite på det där med överklockning och upptäckte att min CPU-temperatur låg runt 80-90 grader. Det kan förklara varför min dator kraschar nån gång i månaden p.g.a. strömförsörjningsproblem Antagligen nån säkerhetsfunktion som slår till.

Att köpa bra CPU-kylning och överklocka är ju faktiskt ett alternativ som jag kan överväga. Fast det lutar just nu åt att köpa en riktigt mäktig ny processor istället som tillsammans med en ny M2 SSD borde ge riktigt snabba laddningstider. Har dock inte bestämt mig helt.

Permalänk

@AM86 Jag köte en ny kylare och överklockade till 4,5 GHz. Enligt CPU-Z benchmark är jag nu uppe i 82% av hastigheten av en i7 6700K. Återstår att se om detta blir stabilt, men jag håller tummarna.

Detta borde, om det blir stabilt, vara tillräckligt bra.

http://www.corsair.com/en-us/force-series-gt-180gb-sata-3-6gbps-solid-state-hard-drive verkar trots att den är fyra år gammal vara hyfsad och utgör kanske ingen flaskhals, så jag kör ett tag till på den.

Det kan bli en grafikkortsuppgradering sen, just nu har jag ett GTX 660 som funkar men en uppgradering skadar nog inte.