Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Hjälp och tips på val av skärm

Hej, är på jakt efter en ny skärm.

Bina behov:
1. Spel
2. Bildredigering

Mina krav:
1. Bra panel. Har förstått att IPS panel är att föredra vid bildredigering. Vanlig sRGB räcker.
2. Minst 27" (helst större)
3. Gillar Nvidia kort så G-Sync är att föredra
4. 144 Hz är också att föredra
5. Flicker Free är ett måste!

Har letat och hittar bara följande skärm som tickar alla boxar:

Acer 27" Predator XB270HU

Men det är en Acer skärm, och jag har ingen bra erfarenhet av Acer över huvud taget. Är det någon som har denna skärm och kan intyga att den håller måttet kvalitetsmässigt?

Sen är frågan om vad som ger mest, G-Sync eller 144 Hz? För när man går upp i skärmstorlek så verkar de inte ha 144 Hz (rätta mig om jag har fel).

Så om man skall gå upp i storlek så landade jag på denna: Acer XB321HK

Vad är bättre egentligen, att hålla sig på 27" och få allt inkl. 144 Hz, eller gå upp i storlek och upplösning men förlora 144 Hz?

Budget = max 15.000:-

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av DrZeto:

Sen är frågan om vad som ger mest, G-Sync eller 144 Hz?

Både och "ger mest". Det en är inte motsatt till det andra. G-Sync har tydligast effekt när du driver spelen i frekvenser under 80 fps och där kring. Kör du endast spel som du kan hålla igång i 144 Hz+ utan att det dippar har du ingen direkt och tydlig användning för det. Men du kanske kör flera sorter av spel? Då kan det vara skönt att ha både och.

Citat:

Vad är bättre egentligen, att hålla sig på 27" och få allt inkl. 144 Hz, eller gå upp i storlek och upplösning men förlora 144 Hz?

Du kan nog endast själv svara på vad som definieras som bättre för dig. Det hänger på vilken typ av spel du spelar och hur stark GPU-rigg du har eller tänker skaffa. 4K innebär mer arbetsyta och det är användbart för ditt ena mål. Men det kräver också mer av ditt (eller två) grafikkort för att bli spelbart.

Permalänk
Medlem

@DrZeto: Vilken del av Asus ROG Swift PG279Q är det som inte funkar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

@DrZeto: Vilken del av Asus ROG Swift PG279Q är det som inte funkar?

Var det inte den som tampats med flera problem, där många klagat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Både och "ger mest". Det en är inte motsatt till det andra. G-Sync har tydligast effekt när du driver spelen i frekvenser under 80 fps och där kring. Kör du endast spel som du kan hålla igång i 144 Hz+ utan att det dippar har du ingen direkt och tydlig användning för det. Men du kanske kör flera sorter av spel? Då kan det vara skönt att ha både och.

Du kan nog endast själv svara på vad som definieras som bättre för dig. Det hänger på vilken typ av spel du spelar och hur stark GPU-rigg du har eller tänker skaffa. 4K innebär mer arbetsyta och det är användbart för ditt ena mål. Men det kräver också mer av ditt (eller två) grafikkort för att bli spelbart.

Tack för bra svar

Jag tänker långsiktigt. Mitt grafikkort idag är inte världens bästa; GTX 780 DC2 OC, så jag gissar att nya spel lär dyka under 80 fps, och då är G-Sync bra att ha som du skriver.

Mitt grafikkort idag lär inte kunna driva spel på max i 4K upplösning. Men jag kommer så småningom byta hårdvara. Jag byter hårdvara betydligt oftare än jag byter skärm. Så därför tänkter jag lite mer långsiktigt med ett skärmköp. Den skall inte kännas omodern efter 3-5 år.

Om man skiter i GPU-rigg (för det går lätt att uppgradera) och tänker att jag vill spela de senaste större titlarna som släpps. Och samtidigt framtidssäkra skärmen ett tag framöver, så kommer jag själv fram till att jag vill ha ovanstående specs (mitt första inlägg).

Men det verkar inte finnas nån bra IPS skärm större än 27", 144Hz med G-Sync ? Eller? Tänker jag fel?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av DrZeto:

Men det verkar inte finnas nån bra IPS skärm större än 27", 144Hz med G-Sync ? Eller? Tänker jag fel?

Det är Acers 32-tum 4K/G-sync och 60 Hz som gäller för större, XB321HK. Alternativt deras Predator X34, 3440x1440 och 100 Hz på 34 tum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

@DrZeto: Vilken del av Asus ROG Swift PG279Q är det som inte funkar?

Det vet jag ingenting om. Det enda jag vet är att ASUS har markant generösare garanti, både sett till antal år men även sett till hur många pixelfel det får vara. Du sa att det bara är Acer-skärmen som tickar alla boxar och då undrade jag helt enkelt om du aktivt valt bort ASUS-varianten eller om du bara lyckats missa den. Jag äger en skärm för 1500 kr så jag kan inte mer än vad som skrivs i artiklar och forum här på webbplatsen.

Permalänk
Medlem

Hmmm, detta blev svårare än jag trodde. Provade en 144 Hz skärm, och det var ju som natt och dag jämfört med min 60 Hz skärm jag har idag. Men man vill ju ha lite större än 27". Fasen också, jag blir galen! :/