AMD lanserar Radeon Software Crimson

Permalänk
Avstängd

Kommer stanna vid catalyst några månader till. Våga vägra nytt !

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk

Regel No1 när det gäller AMDs drivrutiner:

Funkar det ok redan?
Rör det då för helvete INTE!!!!

Tror aldrig jag någonsin har laddat ner en föreslagen "uppdatering", som inte har lett till minst en dags arbete med att få tillbaks systemet i användbart skick igen.

Permalänk

Prestandaökning genomgående, i samtliga testade spel med samtliga testade GPU:er. Enormt, om det stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

blev också intresserad på vad som har strulat? jag har kört amd sedan 6000 serien i sträck nu och har upplevt det stabilare änn nvidia korten jag haft innan amd's 6000 serie

Indeed indeed. Hade ett äldre HD7850 i förra burken som nu agerar i en htpc, och ett GTX 970 i nuvarande systemet i sign. AMD kortet har inte krånglat en enda gång de senaste åren, inga random frysningar, funktioner som stängs av etc.
Mitt GTX 970 däremot har vart en enda röra sen jag fick det, nog för att prestandan finns där och räcker till men jäklar vad det krånglar med instabila drivrutiner. Geforce Experience (som förvisso inte är ett krav, men ett mervärde i min mening) krånglar titt som tätt, fryser och har sig. Drivrutinerna för kortet har återställts och måste startas om kommer upp var och varannan dag.

Att man inte gillar interfacet hos Catalyst är en sak, men jag skulle verkligen inte vilja påstå att det är instabila drivrutiner som gäller, det är bara nån häregen sägen som går runt bland diverse Nvidia fanboys osv. Däremot kan jag hålla ibland med om att det ibland kan finnas mer kraft att hämta ur drivrutinerna hos Nvidia, dvs det är mer finpolerat och kan ge en extra prestandaboost, men det har oftast inte tagit AMD alltför länge att få ut mer prestanda ur sina drivisar på senare tid.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jan_Ajams:

Prestandaökning genomgående, i samtliga testade spel med samtliga testade GPU:er. Enormt, om det stämmer.

Det gör det inte.

Anandtech och Techpowerup får blandade resultat. Men 3-4% är inte fy skam.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsSvensson:

Funkar det ok redan?

Tror aldrig jag någonsin har laddat ner en föreslagen "uppdatering", som inte har lett till minst en dags arbete med att få tillbaks systemet i användbart skick igen.

Jag har installerat varje beta drivrutin de någonsin släppt sen 7970 GHZ började säljas och har aldrig upplevt ett enda problem, inte ens krascher när t.ex. Battlefield släpptes och alla klagade på det.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av BrottOchStraff:

Helt galet egentligen om man tänker efter hur många drivrutiner som släpps för GPUer hela tiden. Att det ska va så jäkla ostabilt att detta behövs. Jämför med annan hårvara där man knappt behöver byta drivrutin någonsin.

Bara en sak jag kom att tänka på spontant

Funderat på detta även jag.
Har för mig att en stor del av rutinerna är spelpatchar, det byter alltså ut delar av spelkoden för att deras grafik skall gå snabbare.
Drivarna till Nvidias och AMD:s proffskort är rocksteady, men tappar lite prestanda om man spelar på dem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Avstängd

Trevligt. Alltid kul med finslipade drivrutiner och mer fps.

Tråkigt om SweC måste testa om allt igen, eller hur det nu blir.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

De vart fasiken inte illa pinkat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

I lagom tid för Youtube att throttla alla gratisanvändare.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det gör det inte.

Anandtech och Techpowerup får blandade resultat. Men 3-4% är inte fy skam.

Det mest skumma med resultaten är att Anandtech & Techpowerup ser en marginell (typ 1%) försämring i BF4 medan Wccftech ser rejäla förbättringar i just BF4 med Fury X.

Har absolut inga problem att tro nya drivare kan klämma ut en del extra prestanda ur AMDs grafikkort, teoretisk prestanda säger absolut inte allt men jämför man t.ex. 970 och 390 så har den senare trots allt ca 30% högre teoretisk beräkningskapacitet och ca 70% högre VRAM-bandbredd (är snarlik fördelning mellan 960/380 och 980/390x). Finns i.o.f.s. delar som Nvidia har högre teoretisk kapacitet, t.ex. geometri och pixeloperationer, men där handlar det typiskt om relativt modest övervikt för Nvidia.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av chipw00t:

Trevligt. Alltid kul med finslipade drivrutiner och mer fps.

Tråkigt om SweC måste testa om allt igen, eller hur det nu blir.

Det är nog inget problem, de får helt enkelt nöja sig med att sova tre timmar per natt och jobba även under helgerna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Funderat på detta även jag.
Har för mig att en stor del av rutinerna är spelpatchar, det byter alltså ut delar av spelkoden för att deras grafik skall gå snabbare.
Drivarna till Nvidias och AMD:s proffskort är rocksteady, men tappar lite prestanda om man spelar på dem.

Känns som en otrolig ekonomisk smäll att behöva optimera drivrutinen för en enda speltitel tex som de ofta gör nu när stora spel släpps. Man kan ju tycka att spelutvecklare borde följa någon form av standard.

Hur är det på konsolsidan? Sker det några drivrutinsuppdateringar för GPUerna i bakgrunden? Eller är spelen så välanpassade hela tiden att det aldrig behövs?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Ett fel? Battlefield 4 presterar med 10 FPS mer och bättre än Battlefield 3 på ett 370X i 1440p. BF4 som är nyare och mer krävande.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Inställningarna man kunnat göra i radeons mjukvara tidigare har verkligen inte varit användarvänliga. Dåligt menysystem, kasst gränssnitt och märklig sortering. Det ska bli intressant om nya radeon crims-crams är trevligare att navigera sig runt i :-]

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Datavetare

Känns som en otrolig ekonomisk smäll att behöva optimera drivrutinen för en enda speltitel tex som de ofta gör nu när stora spel släpps. Man kan ju tycka att spelutvecklare borde följa någon form av standard.

Hur är det på konsolsidan? Sker det några drivrutinsuppdateringar för GPUerna i bakgrunden? Eller är spelen så välanpassade hela tiden att det aldrig behövs?

På konsolsidan är som det kommer bli med DX12/Vulkan, optimeringsjobbet flyttas till väldigt stor del från drivrutinsskaparna till att i stället bli något som man måste göra för varje spel. AMD/Nvidia kommer ha långt mindre möjlighet att optimera prestanda i efterhand, vad man antagligen kommer få göra i stället är att jobba med spelutvecklare och kanske än mer med de som utvecklar generella spelmotorer. Man måste få in optimeringarna redan på den nivån.

Detta är nackdelen med "low-level" designen i DX12/Vulkan, för konsoler är det till stor del ett icke-problem då alla konsoler av en viss modell har samma HW men för PC (och generella "datorer" i allmänhet) så har man typiskt drivrutiner som exporterar ett relativt högnivå API just för att kunna "gömma" skillnader i HW. Med DX12/Vulkan kommer skillnader i HW-design "lysa igenom" lågt mer än i DX11 och tidigare. Fördelen med "low-level" är att man har möjlighet att utnyttja tillgänglig HW mer effektivt, men det kräver som sagt att man då skriver mer eller mindre intrimmade kodvägar för alla aktuella GPU-designer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsSvensson:

Funkar det ok redan?

Håller med till fullo

Testade precis installera crimson... kunde inte ändra mina två skärmar som jag ville ha dom så blev uninstall direkt och väntar till jag "Måste ha dom nya"

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Medlem

Efter fem minuter, av till en bra start!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

På konsolsidan är som det kommer bli med DX12/Vulkan, optimeringsjobbet flyttas till väldigt stor del från drivrutinsskaparna till att i stället bli något som man måste göra för varje spel. AMD/Nvidia kommer ha långt mindre möjlighet att optimera prestanda i efterhand, vad man antagligen kommer få göra i stället är att jobba med spelutvecklare och kanske än mer med de som utvecklar generella spelmotorer. Man måste få in optimeringarna redan på den nivån.

Detta är nackdelen med "low-level" designen i DX12/Vulkan, för konsoler är det till stor del ett icke-problem då alla konsoler av en viss modell har samma HW men för PC (och generella "datorer" i allmänhet) så har man typiskt drivrutiner som exporterar ett relativt högnivå API just för att kunna "gömma" skillnader i HW. Med DX12/Vulkan kommer skillnader i HW-design "lysa igenom" lågt mer än i DX11 och tidigare. Fördelen med "low-level" är att man har möjlighet att utnyttja tillgänglig HW mer effektivt, men det kräver som sagt att man då skriver mer eller mindre intrimmade kodvägar för alla aktuella GPU-designer.

Kommer det inte i slutändan innebära att GPUtillverkarna går ifrån detta och ändå lägger på ett lager instruktioner för att optimera spel för sin hårvara? Antar att det inte ligger några hinder för detta fortsättningsvis heller.

För oss som spelare borde det ändå förhoppnigsvis innebära att spel fungerar bättre från dag ett och vi slipper ha så mkt CPU-begränsningar.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Indeed indeed. Hade ett äldre HD7850 i förra burken som nu agerar i en htpc, och ett GTX 970 i nuvarande systemet i sign. AMD kortet har inte krånglat en enda gång de senaste åren, inga random frysningar, funktioner som stängs av etc.
Mitt GTX 970 däremot har vart en enda röra sen jag fick det, nog för att prestandan finns där och räcker till men jäklar vad det krånglar med instabila drivrutiner. Geforce Experience (som förvisso inte är ett krav, men ett mervärde i min mening) krånglar titt som tätt, fryser och har sig. Drivrutinerna för kortet har återställts och måste startas om kommer upp var och varannan dag.

Att man inte gillar interfacet hos Catalyst är en sak, men jag skulle verkligen inte vilja påstå att det är instabila drivrutiner som gäller, det är bara nån häregen sägen som går runt bland diverse Nvidia fanboys osv. Däremot kan jag hålla ibland med om att det ibland kan finnas mer kraft att hämta ur drivrutinerna hos Nvidia, dvs det är mer finpolerat och kan ge en extra prestandaboost, men det har oftast inte tagit AMD alltför länge att få ut mer prestanda ur sina drivisar på senare tid.

Så du klagar på "Nvidia fanboys" genom att bete dig som en "AMD fanboy" , är det korrekt?
Har haft både 970 och 960, 290X och känner inte igen problem du har. Du får nog kolla över hårdvaran, om du har så mycket problem, då jag själva varken haft det på AMD eller Nvidia de senaste åren mer än vid få tillfällen, inte så att jag kan se det som ett stort problem.

AMD Gaming Evolved Client är det sämsta jag varit med om dock, betydligt sämre än Nvidia Experience och det går inte komma ifrån. Så mycket buggar, fult gränssnitt och "programmet slutade svara" är sällan jag haft i modern tid.

Permalänk
Medlem

Någon som klurat ut om det går att ändra spårk? Vill verkligen inte ha på Svenska men verkar inte gå att ändra i programet...

Permalänk
Medlem

Mycket bättre än nvidia experience skiten som tar 100 år att starta upp.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Så du klagar på "Nvidia fanboys" genom att bete dig som en "AMD fanboy" , är det korrekt?
Har haft både 970 och 960, 290X och känner inte igen problem du har. Du får nog kolla över hårdvaran, om du har så mycket problem, då jag själva varken haft det på AMD eller Nvidia de senaste åren mer än vid få tillfällen, inte så att jag kan se det som ett stort problem.

AMD Gaming Evolved Client är det sämsta jag varit med om dock, betydligt sämre än Nvidia Experience och det går inte komma ifrån. Så mycket buggar, fult gränssnitt och "programmet slutade svara" är sällan jag haft i modern tid.

Verkligen inte. Är ingen fanboy av det ena eller det andra. Men fakto kvarstår att AMD för oförtjänt mycket skit för något som fungerar som det ska.
Precis som jag skrev upplever jag att AMD i vissa fall inte utnyttjar potentialen i sina drivrutiner vilket skapar ett försprång i flera titlar för Nvidia. Allt som oftast tar det AMD i vissa fall månader att få ut bättre prestanda vilket det har rapporterats om, här inne bland annat. Men det betyder ju inte att drivrutinerna är dåliga eller hur? Hade dom vart dåliga hade dom gjort systemet eller spelet instabilt. Prestandaskillnader kommet det alltid att vara mellan olika drivrutiner från varje lag. Det är bara så det komner att vara, om än inte i alla fall enorma skillnader, men små skillnader. Med den logiken som folk använder (säger inte att du gör det) skulle varje "gammal" drivrutin från vardera sida vara skräp bara för att det finns skillnader gentemot den nya. Det jag menar är att det är just det här som AMD får ta emot lite väl ofta. Finns ju gott om trådar där ex ts är på jakt efter ett nytt kort och ex säger att han har kollat på 390/390x eller vilket kort som helst så dyker det ofta upp ett par personer som direkt tar tillfälle att säga ungefär följande:
"AMD har betyligt sämre och instabilare drivrutiner än Nvidia, kör på ett GTX 970/980 istället :)"
Ofta utan några som helst begrepp till att förklara mer exakt vad dom syftar på. Bevis har dom oftast inte heller utan det man får till svar istället är:
"Alla vet det, det har varit så de senaste åren."

Detta är något dom dock Har blivit bättre på tycker jag.
Så nej, är verkligen ingen fanboy, vet inte vart du riktigt fick det ifrån. Jag försvarade helt enkelt myten om att de jämt och ständigt har usla drivisar. Jag kritiserade inte Nvidia överhuvudtaget vilket är vad en renodlad fanboy hade gjort.

Har genom åren gått igenom XT1800? HD4850 och HD7850 på det röda laget, har haft GTX 470 och 970 från Nvidia. 470 hade jag inga speciella problem eller instabilitetsproblem med, som jag sa är däremot mitt 970 en annan historia.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redundant:

Det är samma här, försöker hitta vart allt är xD kanske jag som inte ser skogen för alla träd xD

Du behöver göra det på i ditt grafik kort tool. Om du redan har det i-klickat, bara gör om det så Crimson uppfattar det.

Permalänk
Datavetare

Kommer det inte i slutändan innebära att GPUtillverkarna går ifrån detta och ändå lägger på ett lager instruktioner för att optimera spel för sin hårvara? Antar att det inte ligger några hinder för detta fortsättningsvis heller.

För oss som spelare borde det ändå förhoppnigsvis innebära att spel fungerar bättre från dag ett och vi slipper ha så mkt CPU-begränsningar.

Så blir det nog, ett sådant lager finns redan från Nvidia och kallas "GameWorks". Idag är GameWorks något som ligger ovanpå DX11, så även om Nvidia kan välja att trycka på saker som presterar bättre på deras GPU-designer kommer det ändå fungera på alla GPUer med en DX11-drivare + AMD/Nvidia kan göra GameWorks specifika optimeringar i sin driver.

Även med DX12/Vulkan så borde saker utvecklade med ett framtida GameWorks fortfarande fungera på alla DX12 kompatibla kort, ett eventuellt problem är att det nu finns långt mer möjligheter att riktigt hårt optimera för en viss GPU-design samt det är väldigt svårt för AMD att göra speciellt mycket i en driver för att bättra på prestanda...

På det stora hela tror jag att DX12/Vulkan är ett fall framåt, dessa APIer är en mycket bättre abstraktion av hur en modern GPU fungerar än vad DX11 är (DX11 är mer likt GPUerna pre GCN och pre Fermi). Man har också tagit bort en del "flexibilitet" som finns i DX11 men i praktiken nästan aldrig används, genom att göra detta så kunde man göra en design där långt mer arbete kan utföras oberoende ute på "worker-threads" vilket är grunden till att DX12 ska kunna utnyttja fler CPU-kärnor mer effektivt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Du får nog följa ditt eget råd. Undersök hårdvaran.
Gaming Evolve må vara skit (det håller jag med om), men jag har inte haft några problem med buggar eller att det krashar.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Proxmox: JMCD-12S4 \ 96GB RAM \ i5 12500 \ 25TB
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD rörande Shader Cache:

AMD Internal Lab testing as of Nov 2, 2015 with an Intel Core i7 5960X with 2x8GB DDR4-2666 MHz memory, Gigabyte X99-UD4, AMD Radeon™ R9 380, Windows 10 64bit. PC manufacturers may vary configurations yielding different results. Star Wars Battlefront took an average of 16.9 seconds to load the EndorSurvival level with AMD Catalyst 15.7.1 Driver and 11.2 seconds with Radeon Software Crimson Edition​​

Det där är faktiskt väldigt imponerande. Visserligen är det AMDs egna labb men låter inte helt orimligt. Shader generation tar rätt lång tid. Frågan kanske egentligen är varför man inte implementerat cache tidigare.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MonkeN:

Satan i gatan vilken förbättring .. Extremt bra förbättring speciellt med fury

Först såg det inte ut som mer en några enstaka fps skillnad vilket inte var fel men inget imponerande, sen kom Battlefield och Battlefront samt BO3, jisses det var fina prestandahopp!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av leafbranch:

Det har blivit bättre nu, men ett tag var det regel, i nyhetskommentar som handlade om nya AMD-drivrutiner, att det dök upp ett gäng som klagade över hur dåliga AMDs drivare var, dessa personer hade Nvidia kort i sina signaturer.
Gissar på att 4 av 5 som gnällde ägde ett Nvidia grafikkort, den rätta benämningen på sådan är Nvida fanboys.
Var så less på detta ett tag, att jag funderade på att lämna forumet för gott.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Mycket bättre än nvidia experience skiten som tar 100 år att starta upp.

På en SSD? Då är det något annat som är fel. Har inga problem med startup tider på det programmet på min hdd