Permalänk

Skylake i7 vs i5 - Vad är skillnaden?

Hej! Jag har länge funderat på att köpa ny processor men med tanke på priset, krånglet och min egna brist på kunskap, så har jag fördröjt.
Nu funderar jag på att införskaffa en skylake processor men är helt lost när det gäller vad skillnaden mellan i5 och i7 är? Vad förlorar man egentligen på att köpa en i5 processor om dem har liknande specs men i7:n kostar en tusenlapp mer? Har länge försökt undersöka skillnaden mellan i5 och i7 men har inte kommit fram till något konkret så nu frågar jag er vad ni anser/vet om saken?
Tack i förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LethalJam:

Hej! Jag har länge funderat på att köpa ny processor men med tanke på priset, krånglet och min egna brist på kunskap, så har jag fördröjt.
Nu funderar jag på att införskaffa en skylake processor men är helt lost när det gäller vad skillnaden mellan i5 och i7 är? Vad förlorar man egentligen på att köpa en i5 processor om dem har liknande specs men i7:n kostar en tusenlapp mer? Har länge försökt undersöka skillnaden mellan i5 och i7 men har inte kommit fram till något konkret så nu frågar jag er vad ni anser/vet om saken?
Tack i förhand!

Hyperthreading och råprestanda. Såvida du inte har ett nytt top of the line-grafikkort kommer du nog nöja dig bra med i5an. Men jagar du extra fps, och jobbar med bild eller videoredigering är i7an att rekommendera. Om det är värt en extra tusenlapp beror helt på ditt ändamål dvs.

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem
Skrivet av LethalJam:

Hej! Jag har länge funderat på att köpa ny processor men med tanke på priset, krånglet och min egna brist på kunskap, så har jag fördröjt.
Nu funderar jag på att införskaffa en skylake processor men är helt lost när det gäller vad skillnaden mellan i5 och i7 är? Vad förlorar man egentligen på att köpa en i5 processor om dem har liknande specs men i7:n kostar en tusenlapp mer? Har länge försökt undersöka skillnaden mellan i5 och i7 men har inte kommit fram till något konkret så nu frågar jag er vad ni anser/vet om saken?
Tack i förhand!

Om du ska köpa skylake plattform då behöver du köpa 1151 cpu och moderkort (1151) och DDR4 ram-minne

Permalänk
Medlem

En I7 hjälper till bra vid spel och streama samtidigt och till program. Men om man ska bara spela så ska en I5 duga fint.

Permalänk
Medlem

Några spel du kan räkna på fingrarna som stödjer HT samt många redigerings program och rendering kommer få ökad prestanda. Enda skillnaden är HT, sen finns det i7or med fler än 4 kärnor också

Permalänk
Medlem

jag föredrar i7or just pga deras långlevnad iom Hyperthreading.. Sitter ju fortfarande liksom med i7 2600k & 2700k oklockade (inköpta när bf3 släpptes) och strax kommer båda ha gtx970.. kör alla mina spel i 1080 med 2x aa ultra o får 60fps i alla spel jag lirar.. förutom Arma3, haha men vem får de liksom i multiplayeR??

när jag sen investerar i ny prolle,moderkort o ram så kommer det definitivt vara en i7a där också, men just nu flyter allt på finfint för mig

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Hm helt personligt tycker jag datorn känns rappare,

jag älskar att ha massor med program/flikar/mm, ja allt möjligt igång samtidigt och har aldrig märkt någon hiccup med i7or som jag gjorde när jag körde en 3570k och hela systemet kunde fastna till i väldigt korta men irriterande stunder som jag aldrig upplevt med de i7or jag har haft,

Permalänk
Medlem

i7 helt klart.