Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Gillar inte mekaniska tangentbord, vanesak? Vill ha RGB belysning

Permalänk
Medlem

Gillar inte mekaniska tangentbord, vanesak? Vill ha RGB belysning

Hej Swec!

Idag sitter jag på ett 4-500 kr trådlöst Logitech K340 - http://www.amazon.com/Logitech-920-001771-Wireless-Keyboard-K... -

Då det i min nya bostad verkar finnas en hel del wifisignaler så strular det lite ibland med uppkopplingen för mitt tangentbord, till och från fördröjs intryckningar 5-10 sekunder och kommer sedan i en hög. Därför funderar jag på att byta tangentbord. I mitt kikande tycker jag ju att t.ex Razer Chroma är fruktansvärt snygga och är lite sugen på ett RGB tangentbord, men tyvärr är jag inget fan av mekaniska brytare. Jag gillar att skriva på dom korta stunder, men gillar verkligen inte ljudet och gillar inte att de är så pass höga som de är. Jag vet ju att många prisar mekaniska T-bord för att vanliga gärna blir svampiga etc, men jag måste säga att jag tycker mitt fungerar utmärkt (skrivmässigt) efter att ha haft det i över 6 år.

Är det en vanesak att vänja sig vid mekaniska tangentbord?

Hur tyst är ett riktigt tyst mekaniskt tangentbord, och vilka brytare ska man kika på i så fall?

På min text, har ni några rekommendationer på tangentbord? Tyst, lågt och gärna full RGB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Hej Swec!

Idag sitter jag på ett 4-500 kr trådlöst Logitech K340 - http://www.amazon.com/Logitech-920-001771-Wireless-Keyboard-K... -

Då det i min nya bostad verkar finnas en hel del wifisignaler så strular det lite ibland med uppkopplingen för mitt tangentbord, till och från fördröjs intryckningar 5-10 sekunder och kommer sedan i en hög. Därför funderar jag på att byta tangentbord. I mitt kikande tycker jag ju att t.ex Razer Chroma är fruktansvärt snygga och är lite sugen på ett RGB tangentbord, men tyvärr är jag inget fan av mekaniska brytare. Jag gillar att skriva på dom korta stunder, men gillar verkligen inte ljudet och gillar inte att de är så pass höga som de är. Jag vet ju att många prisar mekaniska T-bord för att vanliga gärna blir svampiga etc, men jag måste säga att jag tycker mitt fungerar utmärkt (skrivmässigt) efter att ha haft det i över 6 år.

Är det en vanesak att vänja sig vid mekaniska tangentbord?

Hur tyst är ett riktigt tyst mekaniskt tangentbord, och vilka brytare ska man kika på i så fall?

På min text, har ni några rekommendationer på tangentbord? Tyst, lågt och gärna full RGB.

Det är absolut en vanesak, man lär sig även älska ljudet

Det finns ju en ny brytare som hetet MX Silent som kan vara värd att kika närmare på, jag har inte testat den själv men jag gissar på att den använder sig av o-ringar för att få ner ljudnivån.
Utöver det så är alla brytare mer eller mindre lika högljudda om man bottnar brytaren. Men blå har ju ett klickljud utöver detta också.
Är ljudnivån ett problem så brukar man montera o-ringar på varje brytare, lite pilligt men hjälper helt klart. Nackdelen är att det kan kännas något svampigare beroende på hur hårda o-ringar man använder

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Det är absolut en vanesak, man lär sig även älska ljudet

Man lär sig väl snarare att inte tänka på ljudet
Jag störde mig en del i början på ljudet men efter nån vecka eller 2 så tänkte jag öht inte på att det låter när man trycker på tangenterna.
Däremot kanske andra i omgivningen inte uppskattar det lika mycket Men det är helt klart skönare med mekaniska brytare.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Ljudet beror också på vilken sorts brytare det är. Blåa och gröna som är taktila med klick låter väldigt mycket. Andra brytare (brun, röd, svart) låter inte annorlunda från vanliga tangentbord om man inte skriver aggressivt och bottnar varje gång. Är en vanesak att inte slå ner tangenterna.

Permalänk
Medlem

Kanske ett sådant här: http://www.maxgaming.se/tangentbord/corsair/gaming-strafe-rgb... Det har MX Silent switchar vilket egentligen bara är röda switchar fast tystare. Ljudtest: https://www.youtube.com/watch?v=R939TYKyZUE

Permalänk

Ett tyst mekaniskt tangentbord låter fortfarande mycket mer än ett tyst membran-tangentbord.

Om du nu gillar låga membrantangentbord, så kör på det. Det finns inga direkta fördelar med mekaniska tangentbord, förutom känslan. Jag personligen tycker att MX-switchar inte alls känns bra, med undantag av de blåa. De linjära saknar känslan av exakt när tangenten registrerar, vilket för mig leder till feltryckningar. De bruna tycker jag känns som linjära med grus i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brittaan:

Ljudet beror också på vilken sorts brytare det är. Blåa och gröna som är taktila med klick låter väldigt mycket. Andra brytare (brun, röd, svart) låter inte annorlunda från vanliga tangentbord om man inte skriver aggressivt och bottnar varje gång. Är en vanesak att inte slå ner tangenterna.

Dom flesta bottnar trots allt tangenterna, så man får ha det i åtanke

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

Tyst? Lågt? Rgb? Du ska ha ett Romer-G-bord. Skippa Cherry helt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Var och smög runt och testade lite mekaniska tangentbord idag på Elgiganten för att känna på känslan, var ändå där i ett annat ärende. Märks ju stor skillnad på de olika brytarna som folk påpekat och borde ju kunna hitta ett som passar mig. Just nu lutar det nog åt Corsair MX silent RGB - https://www.netonnet.se/art/dator/gaming-speltillbehor/gaming... - ifall detta är så nice som det verkar. Får väl smyga förbi ett NetonNet och provknattra lite vid tillfälle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Var och smög runt och testade lite mekaniska tangentbord idag på Elgiganten för att känna på känslan, var ändå där i ett annat ärende. Märks ju stor skillnad på de olika brytarna som folk påpekat och borde ju kunna hitta ett som passar mig. Just nu lutar det nog åt Corsair MX silent RGB - https://www.netonnet.se/art/dator/gaming-speltillbehor/gaming... - ifall detta är så nice som det verkar. Får väl smyga förbi ett NetonNet och provknattra lite vid tillfälle

Låter som ett bra val. Om du stör dig på klicket när du "bottnar ut" är o-ringar nästa steg. (jag har för mig att mx-silent har typ o-ringar men inte riktigt så att det går bra att kombinera. Annars så fungerar dubbla o-ringar (har det på enter ock andla tangenter som man lätt slår hårdare på)

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Var och smög runt och testade lite mekaniska tangentbord idag på Elgiganten för att känna på känslan, var ändå där i ett annat ärende. Märks ju stor skillnad på de olika brytarna som folk påpekat och borde ju kunna hitta ett som passar mig. Just nu lutar det nog åt Corsair MX silent RGB - https://www.netonnet.se/art/dator/gaming-speltillbehor/gaming... - ifall detta är så nice som det verkar. Får väl smyga förbi ett NetonNet och provknattra lite vid tillfälle

Verkar ju vara tangentbordet du söker Corsair gör dessutom bättre tangentbord än Razer som du nämnde tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden