Asus ROG Swift PG279Q – kvalitetsgaming med 165 Hz och G-Sync

Permalänk
Medlem

Jag väntar på min skärm, Komplett verkar inte vara så vassa på att skicka iväg paketen tyvärr, så fick den inte innan helgen trots att den kom in hos Komplett i Torsdags.

Men en glädjande nyhet är att recensionen hos TFTCentral är uppe nu

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/asus_rog_swift_pg279q.htm

Visa signatur

Desktop 386 16/SX, 16MB RAM, 160MB Quantum HDD, 3,5" HD FDD, Colorful Soundblaster 16 Compatible, DOS 6.22/Windows 3.11, AOC 14" VGA skärm (Skiftar mot gul tills man slår till den rätt), Keytronic tangentbord, 2 knappars mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Allra troligast samma sorts panel. Det är inte ett överflöd av 2560x1440-AHVA-paneler som kan överklockas till 165 Hz. Däremot kan det fortfarande vara en annorlunda produkt.

Tack något oerhört för en bra recension, 120hz verkar vara "sweetspot" vad gäller refresh rate och gsync. Också väldigt tacksam för färg och bildinställningarna på skärmen.

Det här är nog det bästa köpet jag gjort på 10 års tid!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. Nätaggregat: Corsair AX 760W 80+ Platinum.
Moderkort: Asus Z97-WS. CPU: Intel i7 4970K. CPU-Kylare: Noctua NH-U14S.
RAM: 4x8GB Corsair Vengeance 1600mhz CAS9 LP. GPU: Asus GTX 970 Strix.
Ljudkort: Asus Xonar Essence STX. SSD: Samsung 830 250GB.
OS: Win 10 Pro. Hörlurar: Sennheiser HD-595. Display: Samsung S27850T. Display: Asus ROG Swift PG279Q.

Permalänk
Medlem

@zector: Fast komplett skulle väl få in den i fredags? Står fortfarande 'preliminärt den 23 okt', för övrigt, så jag tänker att de kanske inte reggat leveransen riktigt än. Jag vet inte hur det där funkar exakt.

Jag hoppas få skärmen tis-ons.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zector:

Jag väntar på min skärm, Komplett verkar inte vara så vassa på att skicka iväg paketen tyvärr, så fick den inte innan helgen trots att den kom in hos Komplett i Torsdags.

Men en glädjande nyhet är att recensionen hos TFTCentral är uppe nu

Tack för länken, alltid lika intressant att läsa deras OTROOOOOLIGT detaljerade tester. För övrigt verkar den ha mindre sammanlagd delay (input lag + signal processing) än TN-Swift?! Och 0.5 ms kortare responstid än Acer Predator i genomsnitt

Permalänk
Medlem

@Nixzore:
Den kom in på eftermiddagen/kvällen den 22:a verkar det som då den plockades och fick en postlapp då, men tyvärr så skickade Komplett inte ut paketet förens ca 23 timmar senare (dvs på fredagskvällen).

Idag så verkar väntan kunna vara över dock eftersom paketet står på posten och väntar på upphämtning

Visa signatur

Desktop 386 16/SX, 16MB RAM, 160MB Quantum HDD, 3,5" HD FDD, Colorful Soundblaster 16 Compatible, DOS 6.22/Windows 3.11, AOC 14" VGA skärm (Skiftar mot gul tills man slår till den rätt), Keytronic tangentbord, 2 knappars mus

Permalänk

Ni som fått skärmen, är den värd priskillnaden (ca 2500kr) mot PG278Q Swift?
Tacksam för snabbt svar då jag funderar på att beställa idag.....
Obs spelar bara spel, ingen bildredigering eller annat.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxxPaladinxxx:

VÄRD? Skulle jag inte tro, haha. Hade jag haft en TN-swift hade jag absolut inte bytt, nu blev detta min första så att säga. Men det kan nog bara du avgöra.

Permalänk
Medlem

@ilsk3n @superapan: Ha! Netonnet har haft ordern på min PG279Q som "mottagen" i mer än två arbetsdagar, likväl var den grön (nu gul, i lager 28/10) när jag beställde. Vad var det jag sa...

Permalänk
Medlem

Testa era skärmar, för på overclocker.net har flertal personer skärmar med mycket glow/BLB.

http://imgur.com/t424J1P

Detta var min efter 3 timmar i cs, och för detta pris är detta verkligen inte bra.
Har fixat RMA, asus kommer leverera en ny skärm.

Permalänk
Medlem

@Svenklockarn: You snooze you lose

@Cxod: Jag upplever liknande. Ska förbi en kompis som har en MG279Q för jämförelse innan jag agerar.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

@Sveklockarn: You snooze you lose

Så är det absolut, men min poäng är att Netonnets lagerstatus på hemsidan inte avspeglar verkligheten.

Jag har som sagt försökt köpa "lagervaror" där förr, som inte varit nysläppt hårdvara, vilka visat sig vara beställningsvaror efter att man betalat dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

Testa era skärmar, för på overclocker.net har flertal personer skärmar med mycket glow/BLB.

http://imgur.com/t424J1P

Detta var min efter 3 timmar i cs, och för detta pris är detta verkligen inte bra.
Har fixat RMA, asus kommer leverera en ny skärm.

Min skärm har mycket lite glow.
Köpte tidigare en Acer XB270HU som jag lämnade tillbaka pga fruktansvärt mycket glow.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Så är det absolut, men min poäng är att Netonnets lagerstatus på hemsidan inte avspeglar verkligheten.

Jag har som sagt försökt köpa "lagervaror" där förr, som inte varit nysläppt hårdvara, vilka visat sig vara beställningsvaror efter att man betalat dem.

Webshopen kanske inte uppdaterar förrän varan är plockad, dvs om flera beställer inom kort period så kan det hända att lagret tar slut (?).
Jag har dock aldrig haft det problemet på NetonNet. Har det varit grönt har jag fått det inom ett par dagar.
De kanske särbehandlar dig pga all negativitet eller har du bara haft en rejäl dos otur (eller snoozat för länge).

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

VÄRD? Skulle jag inte tro, haha. Hade jag haft en TN-swift hade jag absolut inte bytt, nu blev detta min första så att säga. Men det kan nog bara du avgöra.

Jag bytte min 278 mot en 279 pga att jag förutom spelar spel även redigerar bilder, och inte längre vill ha flera skärmar.
Klart värt! (för mig)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxxPaladinxxx:

Det kan bara du svara på, men jag skulle säga nej - är pengar en faktor och du bara spelar spel så köp PG278Q.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilsk3n:

Webshopen kanske inte uppdaterar förrän varan är plockad, dvs om flera beställer inom kort period så kan det hända att lagret tar slut (?).
Jag har dock aldrig haft det problemet på NetonNet. Har det varit grönt har jag fått det inom ett par dagar.

Som sagt, pengarna drar de samtidigt som man beställer. Det är inte första gången jag råkat ut för detta heller, men jag är inte bitter. Jag tycker bara det är unken affärsmoral att låtsas ha saker i lager som i själva verket är beställningsvaror, vilket syftet eller skälet till detta beteende än är. Jag fick min skärm igår, en vecka efter beställning.

Permalänk
Medlem

Fick min idag, riktigt jäkla nöjd ingen BLB eller döda pixlar osv, felfri.
Gick från en 5 år gammal Dell 24" 16:10, skillnaden är enorm. Köpte AOCs 21:9 skärm men efter 3 vändor fram och tillbaka (blb, döda pixlar annat fel) så inväntade jag ist denna (som jag då inte visste skulle komma) är väldigt glad att jag gjorde. Dock som andra också märkt, om man har 144Hz i desktop läge så klockar gpun upp till 800+ ist för ~200 om man har 120Hz vilket gör att system drar en hel del mer mm vilket är rätt oskönt. Hoppas det kommer en fix på det så småningom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunnland:

Fick min idag, riktigt jäkla nöjd ingen BLB eller döda pixlar osv, felfri.
Gick från en 5 år gammal Dell 24" 16:10, skillnaden är enorm.

Jag gick från en tre år gammal Dell U2412M (16:10) som jag var väldigt nöjd med. PG279Q var så oväntat mycket bättre.

Skrivet av Tunnland:

Dock som andra också märkt, om man har 144Hz i desktop läge så klockar gpun upp till 800+ ist för ~200 om man har 120Hz vilket gör att system drar en hel del mer mm vilket är rätt oskönt. Hoppas det kommer en fix på det så småningom.

Testa knappen Turbo, sitter ovanför Power, så kan du ställa skärmens framerate ingame.

Den var ovärderlig i t.ex. Skyrim som går total haywire i 144 FPS, fysiken ballar ur, allvarliga grafikglitchar, dygnscykeln flippar osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Testa knappen Turbo, sitter ovanför Power, så kan du ställa skärmens framerate ingame.

Den var ovärderlig i t.ex. Skyrim som går total haywire i 144 FPS, fysiken ballar ur, allvarliga grafikglitchar, dygnscykeln flippar osv.

Det funkar bra, den klockar upp till 144 in game automatiskt men vill man köra 144 på desktop så höjs gpun vilket känns som en bugg

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilsk3n:

Min skärm har mycket lite glow.
Köpte tidigare en Acer XB270HU som jag lämnade tillbaka pga fruktansvärt mycket glow.

Jag hade en XB270HU också i några dagar innan jag fick totalt spel på dens glow.

Jag köpte sedan en PG278Q och var mycket nöjd, tills den gick sönder. Efter (två) RMA skulle den krediteras (slut på ex. hos ASUS) så då tänkte jag ta mig en PG279Q istället. ASUS RMA-folk verkar vara lite förvirrade för de skickade en ny PG278Q trots allt, så jag fick avbeställa min 279:a I och med 8-bitars färg hos 278:an så blir skillnaden mest bara vinklar och glow, men det är ju så väldans trevligt med vida betraktningsvinklar.

Jag skulle hellre haft en PG279Q nu när valet finns, och definitivt hellre någon av ASUS:arna än en Acer XB270HU. Kvaliteten på bygget är väl värt en extra tusenlapp, tycker jag, och ett år garanti till skadar inte heller. Acers pixelgaranti är också botten, vilket nog nämnts här tidigare.

Jag hoppas min nästa PG278Q håller längre än en månad, så får det blir en fin 21:9 VA-panel sen om några år, när 1440p börjar kännas lamt

Permalänk
Medlem

Osäker på köp, priserna lär väll gå ned snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av odylsell:

Osäker på köp, priserna lär väll gå ned snart.

Tja... priset går säkert ner någon gång. Sen när du köpt så kommer priset gå ner någon gång. Sen kommer en fetare skärm. Priset går ner.
Du kan vänta i evighet. Eller kan du köpa. Livet är kort...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Black Friday 6.990:- Tomten var riktigt snäll i år

Visa signatur

Case: Antec Flux Pro PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer III 420 RGB Black Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Nova Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XB1X /Switch

Permalänk
Medlem

Känner mig tröt, hur startar du belysningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Black Friday 6.990:- Tomten var riktigt snäll i år

Eller hur

Någon som har tips på hur mycket brightness bör vara på med Racing Mode och Warm-color?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca11mero:

Eller hur

Någon som har tips på hur mycket brightness bör vara på med Racing Mode och Warm-color?

Läs här

Visa signatur

Case: Antec Flux Pro PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer III 420 RGB Black Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Nova Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XB1X /Switch

Permalänk
Medlem

Gött! Fixat det nu och ser jävligt bra ut efter att ögonen vant sig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker 26 i brightness är lågt Kanske är en vanesak

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad man kan göra åt att den byter upplösning varje gång den startar upp efter viloläge? Alla mina genvägar på skrivbordet landar huller om buller varje gång. :/

Permalänk
Skrivet av Ca11mero:

Någon som vet vad man kan göra åt att den byter upplösning varje gång den startar upp efter viloläge? Alla mina genvägar på skrivbordet landar huller om buller varje gång. :/

min med....

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum