Asus ROG Swift PG279Q – kvalitetsgaming med 165 Hz och G-Sync

Permalänk
Inaktiv

Tro mig, man vänjer sig snabbt med 27 tum. Jag gick från 20 tum 16:10 till 27 tum 16:9 i somras

Permalänk
Medlem

Nu har jag hunnit testa lite initialt. Och det första som slår en är skillnad mellan 60Hz och 120+ Hz. Sedan är ju färgerna vackra så det förslår förstås, även om jag inte har så mycket öga för det där (det blir snarare flickvännen som får utnyttja). Tyvärr känns ULMB spontant helt värdelöst, då ljusstyrkan sänks så drastiskt att man knappt ser något i spelen..

Permalänk
Medlem

Se där ja, går hem med min skärm i kväll. Trevligt

Permalänk
Skrivet av jH0Ni:

Nu har jag hunnit testa lite initialt. Och det första som slår en är skillnad mellan 60Hz och 120+ Hz. Sedan är ju färgerna vackra så det förslår förstås, även om jag inte har så mycket öga för det där (det blir snarare flickvännen som får utnyttja). Tyvärr känns ULMB spontant helt värdelöst, då ljusstyrkan sänks så drastiskt att man knappt ser något i spelen..

Grattis!

ULMB

144hz

Jag får min PG279Q imorgon, känns som det var evigheter sedan den tillkännagavs på computex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3ntalist:

Grattis!

ULMB
http://s22.postimg.org/dxgqecz8t/85_100hz_ulmb_ufo.jpg

144hz
http://s10.postimg.org/pu5dapkad/144hz_ufo.jpg

Jag får min PG279Q imorgon, känns som det var evigheter sedan den tillkännagavs på computex.

Jag uppfattar ditt inlägg som att du vill visa vad syftet med ULMB är, vilket jag redan vet Jag menade snarare att det trots högre rörelseskärpa knappt är användbart pga den låga ljusstyrkan. Spelade dock lite till med det senare, och det kan nog gå att vänja sig. Sittar man i ett mörkare rum ska det nog bli överkomligt. För effekten det ger är ytterst tacksam

Måste säga att de knappa timmarna jag suttit vid min skärm indikerar att jag fått ett bra exemplar, jag ser i stort sett INGEN som helst antydan till IPS glow, även om jag tar några steg bakåt och tittar från olika håll. Inga döda pixlar heller vad jag kan se. Tack Asus! Till min stora glädje kunde även ett 980ti (oklockat) driva BF4 i över 120 fps med allt på High. Nästan över förväntan där

Permalänk
Skrivet av jH0Ni:

Jag uppfattar ditt inlägg som att du vill visa vad syftet med ULMB är, vilket jag redan vet Jag menade snarare att det trots högre rörelseskärpa knappt är användbart pga den låga ljusstyrkan. Spelade dock lite till med det senare, och det kan nog gå att vänja sig. Sittar man i ett mörkare rum ska det nog bli överkomligt. För effekten det ger är ytterst tacksam

Måste säga att de knappa timmarna jag suttit vid min skärm indikerar att jag fått ett bra exemplar, jag ser i stort sett INGEN som helst antydan till IPS glow, även om jag tar några steg bakåt och tittar från olika håll. Inga döda pixlar heller vad jag kan se. Tack Asus! Till min stora glädje kunde även ett 980ti (oklockat) driva BF4 i över 120 fps med allt på High. Nästan över förväntan där

Jo, precis. Jag trodde att du inte visste vad det var bra för, men du har uppenbarligen koll.
F*n va gött att du fick en så pass bra skärm, i synnerhet eftersom många tydligen fick dåliga skärmar på overclockers.net.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3ntalist:

Jo, precis. Jag trodde att du inte visste vad det var bra för, men du har uppenbarligen koll.
F*n va gött att du fick en så pass bra skärm, i synnerhet eftersom många tydligen fick dåliga skärmar på overclockers.net.

Åh, trist att det blev så med denna skärm också. Man kan ju tycka att deras QC borde vara förbättrad efter första Swiften (och Acers skärm med samma panel), men ja. Det återstår väl att se när fler exemplar har hittat ut i stugorna.

Permalänk
Medlem

Kopplat in min nu... första intrycket är inget annat än WOW. Och då har jag ändå ägare av den tidigare Swiften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Har precis startat den! Vad mycket större det är med 27" än 24", haha. Ska testa i lite spel och så nu tror jag. Har inte hunnit mycket alls än så länge.

Var hos en polare när han hade köpt en 27 tummare och jäklar vilken skillnad mot min 24 tum (23,8 egentligen ). Kände då att för mitt skrivbord är 24 tum lite litet (2 meter långt skrivbord ca).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Hur vet man att överklockningen till 165Hz fungerar egentligen?

Kan sätta 165Hz i Custom resolution i Nvidias kontrollpanel och det ser bra ut:

Däremot står det fortfarande 144hz efteråt.

Eftersom det är en mindre skillnad på 144 och 165 så är jag osäker på om det faktiskt är aktivt eller inte...

Permalänk
Skrivet av Ninjaflipp:

Hur vet man att överklockningen till 165Hz fungerar egentligen?

Kan sätta 165Hz i Custom resolution i Nvidias kontrollpanel och det ser bra ut:

http://i.imgur.com/JxPet2f.png

Däremot står det fortfarande 144hz efteråt.

http://i.imgur.com/0GA34ip.png

Eftersom det är en mindre skillnad på 144 och 165 så är jag osäker på om det faktiskt är aktivt eller inte...

Har du gjort detta:

http://www.sweclockers.com/test/21139-asus-rog-swift-pg279q-kvalitetsgaming-med-165-hz-och-g-sync/4#content

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Medlem

En noobig fråga - Är det att rekommendera att låsa fps:n i spel för att få en bättre upplevelse? Ska man låsa det till samma som frekvensen man kör? Varför gör många så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Är det att rekommendera att låsa fps:n i spel för att få en bättre upplevelse? Ska man låsa det till samma som frekvensen man kör? Varför gör många så?

Gissningsvis för att de precis som jag tycker att stora förändringar i framerate är minst lika störande som t.ex. att spelet hackar. Hur låser du framerate förresten? Jag kan inte komma på att jag sett några av spelen jag spelar ha den funktionaliteten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Gissningsvis för att de precis som jag tycker att stora förändringar i framerate är minst lika störande som t.ex. att spelet hackar. Hur låser du framerate förresten? Jag kan inte komma på att jag sett några av spelen jag spelar ha den funktionaliteten?

Gör man inte det i grafikkorts driversen eller i tredjeparts program? Har inte behov av det själv, så inte undersökt hur folk capar FPS.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Gör man inte det i grafikkorts driversen eller i tredjeparts program? Har inte behov av det själv, så inte undersökt hur folk capar FPS.

Ingen aning.

Jag kommer cappa min framerate genom att ställa uppdateringsfrekvensen till 85 Hz, då intervallet 45-75 FPS är intressantast för mig i de spel jag spelar. Som bonus får jag antagligen en något ljusstarkare bild med bättre kontrast än om jag körde 144 Hz i onödan.

Permalänk
Inaktiv

Finns lite olika sätt att begränsa sin framerate. Vissa spel har inbyggt limiter, andra har det inte. Kolla i spelets grafikinställningar. AMD har en limiter i sin drivrutin som man kan aktivera om man vill. Det finns dock inte hos Nvidia än. Sista utvägen är att installera tredjepartsprogram. Finns flera stycken att välja på.

Ett alternativt sätt, som dock inte är riktigt samma sak som att bara begränsa sin framerate är att sätta skärmen till en uppdateringsfrekvens som motsvarar den framerate man vill ha, och sedan aktivera v-sync.

Vilken framerate som är lämplig att sätta som gräns är helt upp till var och en att bedöma. Det beror på vilket spel man kör, hur kraftfull dator man har, vilken uppdateringsfrekvens skärmen har och så vidare.

Permalänk
Medlem

I CS kan man skriva det i sin console och i BF4 kan man skriva in det i en config-fil. Är det så att det kan ge lite stutter av att ha frames som hoppar lite fram och tillbaka, ÄVEN om det fortfarande håller sig över det som motsvarar skärmens uppdateringsfrekvens?

Permalänk
Inaktiv

I CS, CSS och CSGO skriver man "fps_max 120" i console för att begränsa till t.ex. 120 fps. Jag rekommenderar att man använder sin uppdateringsfrekvens multiplicerat med två i dessa spel. Det behövs inte så kraftfull dator för att hålla hög framerate i dessa spel och man minimerar input lag genom att ha en hög fps, även om det är högre än skärmens uppdateringsfrekvens.

I spel som inte är så tävlingsinriktade som CS så är det bättre att sätta en lägre gräns.

Jag skulle inte kalla det stutter, men om man kan eliminera de höga spikarna i framerate så får man en jämnare känsla, och mer konsekvent input lag, vilket påverkar t.ex. muskänslan i förstapersonsskjutare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

I alla spel (mer eller mindre) där man har tillgång till en console så kan man cappa den genom ett max FPS command. I CS Go är det Max_FPS "X" och i gamla COD-serien är det com_maxfps "X". I BF4 så går man in i configen och lägger till gametime.maxvariablefps "X". Vet även att man kan gå in i både Catalyst controll center på AMD kort och Nvidias motsvarighet på Nvidia kort och cappa den där.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

I CS, CSS och CSGO skriver man "fps_max 120" i console för att begränsa till t.ex. 120 fps. Jag rekommenderar att man använder sin uppdateringsfrekvens multiplicerat med två i dessa spel. Det behövs inte så kraftfull dator för att hålla hög framerate i dessa spel och man minimerar input lag genom att ha en hög fps, även om det är högre än skärmens uppdateringsfrekvens.

I spel som inte är så tävlingsinriktade som CS så är det bättre att sätta en lägre gräns.

Jag skulle inte kalla det stutter, men om man kan eliminera de höga spikarna i framerate så får man en jämnare känsla, och mer konsekvent input lag, vilket påverkar t.ex. muskänslan i förstapersonsskjutare.

Tack för ett bra svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Väntar fotfarande på 4k 144hz. Så fort det kommer blir det ett köp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thörngren:

Väntar fotfarande på 4k 144hz. Så fort det kommer blir det ett köp!

Funderade också på 4K då jag håller på en del med bildredigering, men ska man driva spel med vettig FPS i denna upplösningen så blir det genast en dyr uppgradering.
Då känns 9'000 för en skärm som ett kap, och när det finns 4K 120Hz+ skärmar kanske även grafikkorten som behövs har kommit ner i pris (och då kan man ju alltid sälja sin 2K-skärm)

Att vänta är tråkigt och livet är kort

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem

Är det samma panel? fast det bara står ACER på skärmen och några hundringar billigare?

Acer XB271Hu (tidigare var det XB270Hu)

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Bildexpert 📺

Allra troligast samma sorts panel. Det är inte ett överflöd av 2560x1440-AHVA-paneler som kan överklockas till 165 Hz. Däremot kan det fortfarande vara en annorlunda produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Däremot kan det fortfarande vara en annorlunda produkt.

Så, när släpps recensionen?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av daroo:

Jag skulle inte ta deras "gröna status" som ett säkert tecken, har beställt saker som sett ut att finnas på lager där förr, men som visat sig ha upp till en månads faktisk leveranstid. Netonnet verkar dessutom vara de enda som har den i lager i hela Sverige, ett ytterligare faktum som gör det hela suspekt. De vill ta in en eller ett par veckors ränta på dina 8990 kr, skulle jag tro.

Jag beställde en från Dustin igår, med uppskattad leverans om ca en vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag skulle inte ta deras "gröna status" som ett säkert tecken, har beställt saker som sett ut att finnas på lager där förr, men som visat sig ha upp till en månads faktisk leveranstid. Netonnet verkar dessutom vara de enda som har den i lager i hela Sverige, ett ytterligare faktum som gör det hela suspekt. De vill ta in en eller ett par veckors ränta på dina 8990 kr, skulle jag tro.

Jag beställde en från Dustin igår, med uppskattad leverans om ca en vecka.

Beställde i måndags och fick den i tisdags.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilsk3n:

Samma, ringde Netonnet och de hade 17 st i lager.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilsk3n:

Najs!

Skrivet av superapan:

Samma, ringde Netonnet och de hade 17 st i lager.

Beställde en därifrån också, blir avbeställning hos Dustin om de inte kan klämma fram den innan Netonnet levererar.