Modern annonssajt, lansering år 2016

Permalänk
Medlem

Modern annonssajt, lansering år 2016

Hej,
Det var cirka 10 år sen jag började hänga på det här forumet. Haft en paus och är tillbaka nu för att ta hjälp av er!

Jag håller på att skapa en modern annonsplats för att konkurrera på marknaden med Blocket, Tradera, Letgo, Citiboard, Facebook m.m. Jag har skapat en sida där man kan för registrera sig. Tanken är att samla in så många intresserade som möjligt, och sedan erbjuda gratis annonsering till dessa, samt jobb erbjudanden på Onera och andra intressanta tjänster. Men framförallt för att få en kundbas att lansera på.

Jag behöver eran feedback! Både på preview-sajten som är uppe och på idén.
Här är länken, http://www.onera.se

---
EDIT
---

Gjort ändringar enligt samtliga förslag nedan. Några saker är uppskrivet på lista för de tar längre tid, som t.ex. namnbyte.

---

P.S. Jag kommer lämna min signatur som den är, är lite nostalgisk av mig. Har DEFINITIVT uppgraderat min PC sedan dess.

Visa signatur

Debug! rough place. I'm out, leaving no trace...
: MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra : AMD 64 "winchester" 2Ghz : 2x512MB DDR400 Corsair : 2x120GB Maxtor : Dangerden MAZE4 blocks

Permalänk

Aj! Mina ögon gör ont.
Har ganska låg ljusstyrka på mina skärmar men den färgen brann rakt igenom hornhinnan!

Edit: Bra ide med ompublicering!
Sämre att bortskänkes inte är gratis..

Permalänk
Medlem

Ändra färgsättningen det är hemskt.

Permalänk
Medlem

Kanske värt att ta en funderare över namnet.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Foffi:

Kanske värt att ta en funderare över namnet.

Precis vad jag tänkte på. Namnet säger ingenting om vad sidans syfte är och blir lätt att man glömmer bort sidan helt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Som föregående har sagt, gillar inte färgen!

Jag tycker inte heller namnet ger något, känns lamt på något vis.

Vad är det vi ska tycka till på, vi kan inget se förutom en "Landing page" med lite text?
Kan kommentera mer när det finns en fullständig layout/flöde genom webbplatsen.

Permalänk
Lego Master

Vad är er USP, Unique Selling Point? Dvs, varför skulle jag gå från att använda Blocket (som jag känner till, även om deras UI är dassigt, och använt i ett otal år) till er tjänst? Vad ger det mig för mervärde? Vad erbjuder ni som ingen annan gör?

Det är en tröskel att gå från en tjänst till en annan, oavsett om den nya är mer tekniskt avancerad och modernare.

Och, som de andra redan noterat, det hjälper inte att ni försöker göra besökarna blinda.

EDIT:

Citat:

Börja Onera

Det ger inte bara en eller två felaktiga associationer. FFS.

EDIT 2:

Citat:

Bli en av dem allra första användarna.

Det gör ett betydligt bättre intryck om man stavar rätt, även om det bara är ett utkast.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Precis vad jag tänkte på. Namnet säger ingenting om vad sidans syfte är och blir lätt att man glömmer bort sidan helt.

För att inte tala om hur lätt tungan slinter i folkmun. Lätt att tjänsten blir förknippad med någonting helt annat än dess ursprungliga syfte.

Permalänk
Medlem

onera är pl. av onus. Som betyder pålaga, skatt, börda, besvär.

Ett namnbyte kanske vore något som sagt. Även färgen var hemsk. Ser fortfarande grönt.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem

För mig var det totalt omöjligt att inte läsa onanera. Då jobbar jag ändå som systemutvecklare, och före det jobbade jag som designer/grafiker/webdesigner. Jag är van med att ignorera ogenomtänkta namn. Kunde fortfarande inte för fem öre ignorera den undermedvetna kopplingen på den där siten.

Siten innehåller till att börja med alldeles för mycket paddings. Luftigt är fint, men inte i den där graden. Sidan känns bara innehållslös (nog för att det är en dev), men på det sättet att designen är huvudsaken snarare än funktionaliteten. En design ska lyfta fram funktionaliteten. Funktionaliteten ska inte behöva lyfta fram designen.

Färgsättningen bör få lägre saturation för att vara acceptablare för ögonen.

De mobila lägena är felkodade.

Skulle föreslå att du använder dig av bootstrap för att få en stabil gratisgrund och följer best practice för designen för att undvika problem.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem

Mycket snabb och bra respons!

Angående färgen så har jag gjort ändringar på färgen till en snällare variant.

USPen är att varje annons hashtaggas. T.ex. #säljes #soffa #divan #skinn.. Den som söker efter något ska kunna hitta exakt det. T.ex. sök efter "skinn" så hittar man allt som är av materialet skinn. Varje hashtag ger också filtreringsmöjligheter. Sedan har vi en annonsgrupp som inte någon annan annonsör har "Bortskänkes".

Namnet tror jag kommer fastna så småningom, men kan ta en rejäl funderare ganska snart. Mitt arbetsnamn är Velox, vad tycker ni om det?

Visa signatur

Debug! rough place. I'm out, leaving no trace...
: MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra : AMD 64 "winchester" 2Ghz : 2x512MB DDR400 Corsair : 2x120GB Maxtor : Dangerden MAZE4 blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morgoth:

Mycket snabb och bra respons!

Angående färgen så har jag gjort ändringar på färgen till en snällare variant.

USPen är att varje annons hashtaggas. T.ex. #säljes #soffa #divan #skinn.. Den som söker efter något ska kunna hitta exakt det. T.ex. sök efter "skinn" så hittar man allt som är av materialet skinn. Varje hashtag ger också filtreringsmöjligheter. Sedan har vi en annonsgrupp som inte någon annan annonsör har "Bortskänkes".

Namnet tror jag kommer fastna så småningom, men kan ta en rejäl funderare ganska snart. Mitt arbetsnamn är Velox, vad tycker ni om det?

Bättre färg!

Namnet kommer nog garanterat fastna, men antagligen inte på det sätt du vill. "Börja Onera" kan du helt enkelt inte ha. ALLA kommer direkt tänka "Börja onanera". Det är ingen association som du vill att folk ska göra på en seriös site.

Edit: efter att ha kollat på det så är den vita färgen fortfarande för stark. På sweclockers så är den lite nertonad. Det kan vara värt att fundera på om du inte vill försöka få med mer text på en skärm också. Nu är det väldigt mycket scrollande, man får ingen snabb bild av vad det är. Bilder hjälper till också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanae:

För mig var det totalt omöjligt att inte läsa onanera. Då jobbar jag ändå som systemutvecklare, och före det jobbade jag som designer/grafiker/webdesigner. Jag är van med att ignorera ogenomtänkta namn. Kunde fortfarande inte för fem öre ignorera den undermedvetna kopplingen på den där siten.

Siten innehåller till att börja med alldeles för mycket paddings. Luftigt är fint, men inte i den där graden. Sidan känns bara innehållslös (nog för att det är en dev), men på det sättet att designen är huvudsaken snarare än funktionaliteten. En design ska lyfta fram funktionaliteten. Funktionaliteten ska inte behöva lyfta fram designen.

Färgsättningen bör få lägre saturation för att vara acceptablare för ögonen.

De mobila lägena är felkodade.

Skulle föreslå att du använder dig av bootstrap för att få en stabil gratisgrund och följer best practice för designen för att undvika problem.

Namnbyte är alltså på sin plats!

Färgen är nu inte lika grön och stark.

Jag ska försöka göra lite justeringar på luftigheten och funktionaliteten. Men kan du utveckla mobillägena och hur de är felkodade? Det vore intressant att lösa det.

Visa signatur

Debug! rough place. I'm out, leaving no trace...
: MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra : AMD 64 "winchester" 2Ghz : 2x512MB DDR400 Corsair : 2x120GB Maxtor : Dangerden MAZE4 blocks

Permalänk
Medlem

Det där namnet får mig att tänka på andra saker...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morgoth:

Mycket snabb och bra respons!

Angående färgen så har jag gjort ändringar på färgen till en snällare variant.

USPen är att varje annons hashtaggas. T.ex. #säljes #soffa #divan #skinn.. Den som söker efter något ska kunna hitta exakt det. T.ex. sök efter "skinn" så hittar man allt som är av materialet skinn. Varje hashtag ger också filtreringsmöjligheter. Sedan har vi en annonsgrupp som inte någon annan annonsör har "Bortskänkes".

Namnet tror jag kommer fastna så småningom, men kan ta en rejäl funderare ganska snart. Mitt arbetsnamn är Velox, vad tycker ni om det?

Tycker inte att något av namnen är direkt någon höjdare. Antingen bör du ha ett namn som tydligt visar vad sidan är (tradera, ebay och till viss del blocket också) eller om man har planer på världsdominans ska man välja ett namn som går att göra ett verb av smidigt; "jag ska bara klafsa den här på klafs.com".

Sen bör du väl ha en affärsplan där annonser är typ gratis de första två åren minst för att skapa en trogen kundgrupp och bygga upp ett namn.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foffi:

Bättre färg!

Namnet kommer nog garanterat fastna, men antagligen inte på det sätt du vill. "Börja Onera" kan du helt enkelt inte ha. ALLA kommer direkt tänka "Börja onanera". Det är ingen association som du vill att folk ska göra på en seriös site.

Jag har nog inte tänkt lika mycket på detta. För namngivningen så gick jag igenom synonymer från orden sälja och värdefullt och hamnade på Onera som jag tyckte lät som något man vill bli av med, itne vill ha och tänkte att det blir ett perfekt namn på en "loppis" sajt. Men jagär motbevisad känner jag.

Visa signatur

Debug! rough place. I'm out, leaving no trace...
: MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra : AMD 64 "winchester" 2Ghz : 2x512MB DDR400 Corsair : 2x120GB Maxtor : Dangerden MAZE4 blocks

Permalänk
Medlem

Kanske fundera på om du inte vill ha 2 kolumner med text ? Så kan man få en överblick av all info utan att behöva scrolla. Och om du inte tänkt lägga in mer logga/bild/osv, så kanske du ska förminska den övre gröna sektionen som tar upp 2/3 skärm, och möjligen förstora loggan istället?

Edit: "För miljöns skull?" är det en fråga eller ett påstående? Jag skulle tro att det är ett påstående, så ta bort frågetecknet.

Permalänk

Färgen är bättre men fortfarande väldigt mycket "i ditt ansikte" tycker jag..
Är en kombination av färgen och den stora ytan av färg.

Cred att du tar åt dig av kritiken iaf!
Allt för många som frågar/ber om kritik fast dom redan har sitt mind set och tycker deras sätt är bäst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foffi:

Kanske fundera på om du inte vill ha 2 kolumner med text ? Så kan man få en överblick av all info utan att behöva scrolla. Och om du inte tänkt lägga in mer logga/bild/osv, så kanske du ska förminska den övre gröna sektionen som tar upp 2/3 skärm, och möjligen förstora loggan istället?

Edit: "För miljöns skull?" är det en fråga eller ett påstående? Jag skulle tro att det är ett påstående, så ta bort frågetecknet.

Skrivet av Alligatorn:

Färgen är bättre men fortfarande väldigt mycket "i ditt ansikte" tycker jag..
Är en kombination av färgen och den stora ytan av färg.

Cred att du tar åt dig av kritiken iaf!
Allt för många som frågar/ber om kritik fast dom redan har sitt mind set och tycker deras sätt är bäst!

Båda era svar angående färg och yta kommer jag justera så att övre delen är smalare
och resterande tar upp mindre plats/luftighet. Ev 2 kolumner.

Visa signatur

Debug! rough place. I'm out, leaving no trace...
: MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra : AMD 64 "winchester" 2Ghz : 2x512MB DDR400 Corsair : 2x120GB Maxtor : Dangerden MAZE4 blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alligatorn:

...
Cred att du tar åt dig av kritiken iaf!
Allt för många som frågar/ber om kritik fast dom redan har sitt mind set och tycker deras sätt är bäst!

Det här är värdefullt som bara den för mig. Efter att ha kodat ett tag så blir jag hemmablind. Behöver lämna ut sig lite och utvecklas. Tack för din kritik också

Visa signatur

Debug! rough place. I'm out, leaving no trace...
: MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra : AMD 64 "winchester" 2Ghz : 2x512MB DDR400 Corsair : 2x120GB Maxtor : Dangerden MAZE4 blocks

Permalänk
Skrivet av Morgoth:

Det här är värdefullt som bara den för mig. Efter att ha kodat ett tag så blir jag hemmablind. Behöver lämna ut sig lite och utvecklas. Tack för din kritik också

Skönt att höra!
Hur hade du tänkt marknadsföra denna sida?
Måste tyvärr säga att det känns som att flera liknande sidor kommit och gått genom åren och att det är (som sagt innan) svårt att få folk att byta från t.ex blocket där man får sina grejer sålda inom ett par timmar med rätt pris.

Jag gillar dock iden med taggar!
Nu kommer jag inte ihåg exakt vad jag läste men det fungerar alltså så om jag skriver #skinn och #soffa får jag BARA upp saker med båda taggarna i sig?
För folk vill inte se skinnhandskar när dom kollar på soffor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morgoth:

Båda era svar angående färg och yta kommer jag justera så att övre delen är smalare
och resterande tar upp mindre plats/luftighet. Ev 2 kolumner.

Eftersom du har 3 sektioner så kanske 3 kolumner skulle kunna passa? Lite mindre text, så får sidan en snygg uppdelning av Grön-Vit-Grön med text i den vita sektionen. Sen lägger du registrera med facebook som fotnot eller nåt sånt så har du all info på EN sida, utan att behöva scrolla. På så sätt ser användaren en snygg överblick direkt med all info utan att bli överväldigad.

Permalänk
Medlem

Namnet är lite vilseledande om man inte läser exakt exakt vad det står... Börja onanera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morgoth:

Mycket snabb och bra respons!

Angående färgen så har jag gjort ändringar på färgen till en snällare variant.

USPen är att varje annons hashtaggas. T.ex. #säljes #soffa #divan #skinn.. Den som söker efter något ska kunna hitta exakt det. T.ex. sök efter "skinn" så hittar man allt som är av materialet skinn. Varje hashtag ger också filtreringsmöjligheter. Sedan har vi en annonsgrupp som inte någon annan annonsör har "Bortskänkes".

Namnet tror jag kommer fastna så småningom, men kan ta en rejäl funderare ganska snart. Mitt arbetsnamn är Velox, vad tycker ni om det?

Angående hashtags -- är det någon principiell skillnad mot tex. Blocket? Där kan man väl också söka på nyckelord (även fast de inte formaliserat det på samma sätt som ni ämnar att göra)? Problemet ligger ju i att annonsörerna oftast är för lata och slarviga (eller inte förstår hur de ska beskriva sin vara) när de skriver sin annons och därför blir det svårt för eventuella köpare att hitta det de är ut efter. Hashtag eller ej -- hur ser man till att säljarna skriver bra annonser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rzlo90:

Angående hashtags -- är det någon principiell skillnad mot tex. Blocket? Där kan man väl också söka på nyckelord (även fast de inte formaliserat det på samma sätt som ni ämnar att göra)? Problemet ligger ju i att annonsörerna oftast är för lata och slarviga (eller inte förstår hur de ska beskriva sin vara) när de skriver sin annons och därför blir det svårt för eventuella köpare att hitta det de är ut efter. Hashtag eller ej -- hur ser man till att säljarna skriver bra annonser?

Precis, i den analys jag har skrivit på Blocket och Tradera så uppstår detta problem för att man får fritext. Exempelsökning jag gjorde var på ordet "soffa" i stockholmsområdet och på samtliga sidor fick jag upp minst 1 annan sak än en soffa på första sidans resultat.

Min idé är att erbjuda autocomplete på hashtags. Varje annons kontrolleras så att hashtags är korrekt. Stavning i beskrivning och titel är inte viktigt. Sökningen ska i första hand gå på hashtags som beskriver annonsen och i efterhand på nyckelord. Med hjälp av hashtags så blir kategorier nästan överflödiga också. eftersom man "gräver" sig ner djupare i tag-clouds. men vi ska ha en hybrid av den lösningen.

Visa signatur

Debug! rough place. I'm out, leaving no trace...
: MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra : AMD 64 "winchester" 2Ghz : 2x512MB DDR400 Corsair : 2x120GB Maxtor : Dangerden MAZE4 blocks

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Morgoth:

Min idé är att erbjuda autocomplete på hashtags. Varje annons kontrolleras så att hashtags är korrekt.

Fråga på det, ska ni skapa alla tags själva i förväg, eller ska kunderna kunna skapa nya om så krävs?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Fråga på det, ska ni skapa alla tags själva i förväg, eller ska kunderna kunna skapa nya om så krävs?

Kategorierna kommer vara taggar som är förskapade. Sedan kan kunden välja att skapa egna i samband med en ny annons.

Flödet är: Kunden skapar ny annons, får autocomplete på "våra" hashtags som prioriterade, men också hashtags som andra annonser använder, den mest använda prioriteras osv. Om en ny annons godkänns så kommer dess hashtags också att läggas in i systemet för andra att använda på sin annons.

Visa signatur

Debug! rough place. I'm out, leaving no trace...
: MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra : AMD 64 "winchester" 2Ghz : 2x512MB DDR400 Corsair : 2x120GB Maxtor : Dangerden MAZE4 blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foffi:

Eftersom du har 3 sektioner så kanske 3 kolumner skulle kunna passa? Lite mindre text, så får sidan en snygg uppdelning av Grön-Vit-Grön med text i den vita sektionen. Sen lägger du registrera med facebook som fotnot eller nåt sånt så har du all info på EN sida, utan att behöva scrolla. På så sätt ser användaren en snygg överblick direkt med all info utan att bli överväldigad.

Gjort någorlunda åt det hållet nu, men är inte helt nöjd med foten. Har du några förslag utifrån detta?
http://www.onera.se

Visa signatur

Debug! rough place. I'm out, leaving no trace...
: MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra : AMD 64 "winchester" 2Ghz : 2x512MB DDR400 Corsair : 2x120GB Maxtor : Dangerden MAZE4 blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alligatorn:

Aj! Mina ögon gör ont.
Har ganska låg ljusstyrka på mina skärmar men den färgen brann rakt igenom hornhinnan!

Edit: Bra ide med ompublicering!
Sämre att bortskänkes inte är gratis..

Självklart, ändrar det på en gång. Jag gjorde en tankevurpa! Klart att bortskänkes ska vara gratis. Tar bort det där med donera vinst också, det är lite utanför affärsidén.

Visa signatur

Debug! rough place. I'm out, leaving no trace...
: MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra : AMD 64 "winchester" 2Ghz : 2x512MB DDR400 Corsair : 2x120GB Maxtor : Dangerden MAZE4 blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morgoth:

Precis, i den analys jag har skrivit på Blocket och Tradera så uppstår detta problem för att man får fritext. Exempelsökning jag gjorde var på ordet "soffa" i stockholmsområdet och på samtliga sidor fick jag upp minst 1 annan sak än en soffa på första sidans resultat.

Min idé är att erbjuda autocomplete på hashtags. Varje annons kontrolleras så att hashtags är korrekt. Stavning i beskrivning och titel är inte viktigt. Sökningen ska i första hand gå på hashtags som beskriver annonsen och i efterhand på nyckelord. Med hjälp av hashtags så blir kategorier nästan överflödiga också. eftersom man "gräver" sig ner djupare i tag-clouds. men vi ska ha en hybrid av den lösningen.

Hoppas er analys stämmer! Det vore kanske bra om man erbjöds förslag på relaterade hashtags. Exempelvis om man skriver in #grafikkort så kan er tjänst gissa att #AMD eller #Nvidia kan vara lämpliga hashtags. Folk verkar ju ha en tendens att strunta i att specificera, kanske för att de inte förstår att detaljerna är viktiga.

Aja, jag bara spekulerar. Har haft mycket tankar kring andrahandsmarknaden, och jag hoppas att ni är något på spåren! Lycka till!