Permalänk
Medlem

Köpa nytt nätagg

Hej!

Jag går i tankarna att skaffa ett nytt grafik-kort. Har inte bestämt alls vilken modell eller utvecklare ännu, har aldrig varit mycket för värstingkorten utan föredrar stabilitet och livslängd. Har ett Radeon HD6950 idag och det tuffar fortfarande på, men är lite trist att behöva sänka inställningarna allt för mycket. Väntar antagligen till mellandagsrean med att handla. Jag har varit nöjd med AMD-kort länge och det lutar åt att det blir ett sånt igen, typ fury x om jag hittar en riktigt bra deal.

Jag har dock redan köpt ett nytt chassi som står och väntar på att bli använt (NZXT H440W). Så till problemet. Jag har idag ett 6 år gammalt CORSAIR VX 550W nätagg. Jag vill inte att det ska stoppa mig från att slå till när det kommer en bra deal på grafik-kort. Jag vill inte heller sätta in det i det nya chassit i onödan, är tillräckligt mycket jobb att koppla allting en gång. Har aldrig varit jättemycket för att överklocka och så, men det är ju ganska enkelt så det vore tråkigt att inte ha något alls att jobba med.

Övriga delar i datorn:
Asus z97-a
Intel i5 4690k
3 hårddiskar
1 ssd

Så, kan nätagget hantera nya grafik-kort, eller ska jag byta det direkt? Tacksam för input.

Permalänk
Medlem

Svårt att säga hur agget presterar så här 6 år efter att det tillverkades. Saker blir sämre med tiden och agget var inte absolut top of the Line då. I teorin så ska det inte vara några problem men frågan är hur det verkligen är

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

@infigo: Tack för svaret. Det är ju också något att räkna in.
Om vi ska omformulera frågan då, ett modulärt nätagg verkar skönt att byta till. Vilket skulle passa bra? Har ju förstått att 750W är direkt overkill och bättre att köpa ett ordentligt mindre. SLI/Crossfire är knappast något jag kommer använda.

Permalänk
Medlem

@Donno: Satsa på en bra stabil nätdel.
EVGA Supernova G2 750w är ett bra val med 10år garanti.
Du kan klara dig med mindre, men det skiljer typ 90 spänn till 650w.

http://www.inet.se/produkt/6909975/evga-supernova-g2-750w#/sp...

Permalänk
Medlem

Som föregående sa samt corsair rmx är ett bra val

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen.
Det blev
Sapphire Radeon R9 390 Nitro 8GB
Corsair RM750X 750W
Kunde inte hålla mig längre, roligare att spela än shoppa i jul